PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României

Sponsori: Mircea-Titus Dobre, Camelia Gavrilă, Radu - Adrian Pau, Liviu Ioan Adrian Pleşoianu, Nicolaie-Sebastian-Valentin Radu, Alfred - Robert Simonis, Viorel Chiriac, Gabriel-Horia Nasra, Cătălin-Ioan Nechifor, Dănuţ Păle, Rovana Plumb, Alexandru-Ioan Andrei, Dan Ciocan, Ionel Floroiu, Neculai Iftimie, Petru-Sorin Marica, Tamara-Dorina Ciofu, Corneliu Ştefan, Nicolae Velcea, Ionela Viorela Dobrică, Bianca - Miruna Gavriliţă, Gabriel Petrea, Alexandru Rădulescu, Dănuţ Andruşcă, Vasile Cocoş, Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa, Mihăiţă Găină, Cristina Burciu, Tudor Ciuhodaru, Claudiu-Augustin Ilişanu, Eugen Neaţă, Laurenţiu Nistor, George-Gabriel Vişan, Nicolae Georgescu, Octavian Petric, Cătălin-Marian Rădulescu, Carmen-Ileana Mihălcescu, Gheorghe-Dinu Socotar, Călin-Vasile-Andrei Matei, Roxana Mînzatu, Mihăiţă Vîrză, Nicolae-Liviu Dragnea, Adrian Solomon, Ilie Toma, Mitică-Marius Mărgărit, Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher, Nicu Niţă, Alina-Elena Tănăsescu, Andreea Cosma, Valentin Gabriel Boboc, Georgian Pop, Ion Spânu, Iuliu Nosa, Ioan Terea, Petru Gabriel Vlase, Mircea-Gheorghe Drăghici, Marilena-Emilia Meiroşu, Ioan Sorin Roman, Angel Tîlvăr, Constantin-Cătălin Zamfira, Vasile Axinte, Florin Iordache, Oana-Silvia Vlăducă, Florin Popa, Florinel Stancu, Viorel Ştefan, Cornel Itu, Aurel Căciulă, Vasile-Daniel Suciu, Ileana Cristina Dumitrache, Mihai Valentin Popa, Irinel Ioan Stativă, Ion Mocioalcă, Ştefan-Ovidiu Popa, Alina Teiş, Radu Babuş, Luminiţa-Maria Jivan, Mihai Mohaci, Florin-Dan Tripa, Tudoriţa-Rodica Boboc, Vlad Bontea, Costel Neculai Dunava, Alexandru Rotaru, Ion Călin, Alexandru-Răzvan Cuc, Beatrice Tudor, Liviu-Ioan Balint, Octavian Goga, Violeta Răduţ, Dragoş-Petruţ Bârlădeanu, Georgeta-Carmen Holban, Eliza-Mădălina Peţa-Ştefănescu, Răzvan-Ion Ursu, Aida-Cristina Căruceru, Daniela Oteşanu, Eugen Bejinariu, Marius Sorin-Ovidiu Bota, Ioana Bran-Voinea, Alexandra Presură, Simona Bucura-Oprescu, Nicuşor Halici, Costel Lupaşcu, Sorin Lazăr, Marius-Constantin Budăi, Alexandra-Corina Bogaciu, Emanuel-Iuliu Havrici, Vasile Cîtea, Theodora Şotcan, Gheorghe-Dănuţ Bogdan, Silviu Nicu Macovei, Lia Olguţa Vasilescu, Maricela Cobuz, Cristina-Elena Dinu, Ioan Munteanu, Adriana-Doina Pană, Corneliu-Florin Buicu, Marius-Ionel Iancu, Ioan Dîrzu, Rodica Paraschiv, Petre-Florin Manole, Anişoara Radu

cdep senat

Controverse:

  • Codul administrativ introduce mai multe modificări la statutul și activitatea membrilor administrației publice la nivel central și local. Susținătorii codului consideră că acesta va eficientiza administrația publică, mutând unele activități la nivel local și clarificând statutul și atribuțiile anumitor actori. Criticii consideră că activitatea funcționarilor va fi și mai politizată, diverse funcții vor fi remunerate excesiv și că sunt slăbite prevederi prealabile care urmăreau transparentizarea și responsabilizarea activității administrației locale. Dacă până acum cei care ocupau funcții precum cea de prefect și sub-prefect erau considerați funcționari publici, acum aceste funcții devin demnități publice, ceea ce criticii susțin că va duce la o mai mare politizare a numirii și activității acestora. Codul permite, de asemenea, primarilor să activeze ca persoane fizice autorizate sau în cadrul întreprinderilor individuale ori familiale, și le acordă acestora, precum și vice-primarilor și președinților și vice-președinților de Consilii Județene, dreptul la pensii „speciale”. Codul schimbă și felul în care se iau unele decizii la nivel local, fiind necesară doar o majoritate de 50%+1 pentru decizii privind patrimoniul (ex. concesiuni), mai puțin cele ce privesc vânzări sau achiziții - ceea ce criticii spun că va deschide drumul pentru abuzuri. În plus, unii au atras atenția că ar fi eliminate anumite reguli ce protejau funcționarii care devin avertizori de integritate. Comisia Europeană a criticat propunerea, argumentând că periclitează profesionalizarea funcționarilor publici, însă aspectele legii la care CE a atras atenția în mod specific, precum slăbirea atribuțiilor Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, au fost modificate. [1] [2] [3]
3 aprilie 2019
Camera Deputaților

legea este respinsa de catre Camera Deputatilor

rezultat vot (pentru respingere): pentru=248, contra=0, abtineri=0
consultati stenograma sedintei

încetarea procedurii legislative prin respingere definitiva de catre Camera Deputatilor

3 aprilie 2019
Camera Deputaților

dezbatere în plenul Camerei Deputatilor

consultati stenograma sedintei
1 aprilie 2019
Camera Deputaților

primire raport de respingere de la:

(pdf) Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Codului administrativ
face parte din categoria legilor organice

înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor

27 martie 2019
Camera Deputaților

prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor

(pdf) Adresa Senatului
25 martie 2019
Senat

legea este respinsa de catre Senat

1 august 2018
Președinte

sesizare de neconstituţionalitate

Preşedintele României
16 iulie 2018
Președinte

sesizare de neconstituţionalitate

44 deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal şi Grupului parlamentar al Partidului Uniunea Salvaţi România şi 6 deputaţi neafiliaţi
10 iulie 2018
Președinte

depunere la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii

11 martie 2019
Președinte

Curtea Constitutionala decide: (D.C.C. nr.681/2019)

(pdf) DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr.681 din 6 noiembrie 2018 (Dosarele nr.1117A/2018 și nr.1217A/2018)
2 august 2018
Președinte

sesizare de neconstituţionalitate

(formulată de Președintele României)
(pdf) SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE (Dosar nr.1217A/2018)
16 iulie 2018
Președinte

sesizare de neconstituţionalitate

(formulată de un număr de 44 deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, Grupului parlamentar al Partidului Uniunea Salvați România, Grupului parlamentar al Partidului Mișcarea Populară și șase deputați neafiliați)
(pdf) SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE (Dosar nr.1117A/2018)
12 iulie 2018
Președinte

trimitere la Presedintele României pentru promulgare

10 iulie 2018
Președinte

depunere la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii

9 iulie 2018
Camera Deputaților
adoptata de Camera Deputatilor
consultati stenograma sedintei
9 iulie 2018
Camera Deputaților
adoptat de Camera Deputatilor
rezultat vot pentru=175, contra=33, abtineri=15
consultati stenograma sedintei
(pdf)   Forma adoptată de Cameră
(pdf)   Forma pentru promulgare
9 iulie 2018
Camera Deputaților

dezbatere în plenul Camerei Deputatilor

consultati stenograma sedintei
5 iulie 2018
Camera Deputaților

dezbatere în plenul Camerei Deputatilor

consultati stenograma sedintei
2 iulie 2018
Camera Deputaților

înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor

28 iunie 2018
Camera Deputaților
27 iunie 2018
Camera Deputaților

trimis pentru raport suplimentar la:

Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Codului administrativ
termen depunere raport: 07.09.2018

dezbatere în plenul Camerei Deputatilor (retrimis comisiei)

consultati stenograma sedintei
25 iunie 2018
Camera Deputaților

înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor

22 iunie 2018
Camera Deputaților

primire raport favorabil de la:

(pdf) Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Codului administrativ
face parte din categoria legilor organice
12 iunie 2018
Camera Deputaților

prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor

s-a aprobat procedura de urgență solicitată de inițiatori
(pdf) Adresa Senatului
(pdf) Adresa iniţiatorului

înregistrat la Camera Deputaţilor pentru dezbatere

trimis pentru raport la:

Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Codului administrativ
termen depunere amendamente: 18.06.2018, ora 12:00
termen depunere raport: 22.06.2018
11 iunie 2018
Senat
adoptat de Senat
(pdf) Forma adoptată de Senat
11 iunie 2018
Senat
adoptata de Senat
rezultat vot pentru=85, contra=25, abtineri=11
11 iunie 2018
Senat

înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului

8 iunie 2018
Senat

primire raport (nr.141) favorabil de la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
amendamente: da
7 mai 2018
Senat

prezentare în Biroul Permanent al Senatului cu nr.L132

Biroul permanent al Senatului a aprobat sesizarea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Codului administrativ, în vederea elaborării raportului

Biroul permanent al Senatului a aprobat desesizarea Comisiei pentru administraţiei publică şi organizarea teritoriului

trimis pentru raport la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
termen depunere raport: 08.06.2018
20 martie 2018
Senat
15 martie 2018
Senat

primire aviz (nr.65) favorabil de la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
12 martie 2018
Senat

prezentare în Biroul Permanent al Senatului cu nr.L132

Comisia pentru administraţie publică şi organizarea teritoriului solicită decalarea termenului de depunere a raportului pentru data de 17.04.2018
19 februarie 2018
Senat

prezentare în Biroul Permanent al Senatului; SENATUL este prima Camera sesizata; proiectul se înregistreaza cu nr.L132

trimis pentru raport la:

Comisia pentru administraţie publică, organizarea teritoriului şi protecţia mediului
termen depunere raport: 20.03.2018
12 decembrie 2017
Senat

înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.b649