Pl-x nr. 706/2018 Propunere legislativă privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea antiromânismului

Sponsori: Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher, Andrei Nicolae, Dănuţ Păle, Sorin Lazăr, Andrei Daniel Gheorghe, Sorin-Ioan Bumb, Petru Movilă, Alexandru Rotaru, Cătălin Cristache, Ionela Viorela Dobrică, Eugen Neaţă, Nicolae Giugea, Robert-Nicolae Turcescu, Ionuţ Simionca, Bogdan Gheorghiu, Constantin Codreanu, Gigel-Sorinel Ştirbu, Nicoleta-Cătălina Bozianu, Ciprian-Constantin Şerban, Corneliu Olar, Rodica Paraschiv, Adrian-Mihăiţă Todoran, Dumitru Mihalescul, Doru-Petrişor Coliu, Eugen Tomac, Emil-Marius Paşcan, Corneliu Bichineţ

cdep senat

Controverse:

  • Propunerea prevede pedeapsa cu închisoarea de la 3 luni la 3 ani şi interzicerea unor drepturi pentru promovarea în public, în orice mod, a unor idei, concepții sau doctrine antiromâneşti. De asemenea, inițiatorii unor organizații cu caracter antiromânesc ar fi pedepsiți cu 3 până la 10 ani de închisoare. În urma atenției publice atrasă de această propunere, unii dintre inițiatorii acesteia și-au retras sprijinul. Necesitatea acestei legi este motivată de către inițiatori prin existența discriminării împotriva românilor în alte state precum și existența unor insulte care ar viza direct românii și punerea acestora într-o poziție de inferioritate în raport cu membrii altor comunități, însă nu este clar cum această lege ar stopa discriminarea românilor în afara țării. Mai mult, expunerea de motive alătură manifestațiile pro-autonomia Ținutului Secuiesc unei enumerații a altor activități așa-zis extremiste, sugerând că în conceptul de „antiromânism” ar putea fi înglobată orice activitate de promovare a identității culturale ori autonomiei politice a minorităților etnice din România. De altfel, inițiatorul afirmă că proiectul de lege este foarte similar legii privind combaterea antisemitismului, dar deși conceptul de antisemitism este unul consacrat, chiar și acesta are mai multe definiții în diverse domenii, în timp ce conceptul de antiromânism este relativ nou și definiția oferită în lege este extrem de vagă: „percepţia referitoare la români exprimată ca ură împotriva acestora, precum şi manifestările verbale sau fizice, motivate de ură împotriva românilor, îndreptate împotriva românilor sau ne-românilor, a proprietăţilor românilor, a instituţiilor comunităţilor româneşti sau a lăcaşurilor de cult ale românilor”. [1] [2] [3] [4]
14 noiembrie 2018
Camera Deputaților

prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor

(pdf) Adresa Senatului
(pdf) Adresa iniţiatorului

înregistrat la Camera Deputaţilor pentru dezbatere

trimis pentru raport la:

Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi
termen depunere amendamente: 28.11.2018
termen depunere raport: 12.12.2018
26 septembrie 2018
Senat

primire aviz (nr.434) favorabil de la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
17 septembrie 2018
Senat

prezentare în Biroul Permanent al Senatului cu nr.L570

Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi este sesizată pentru întocmirea avizului

trimis pentru aviz la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
termen: 25-09-2018
12 septembrie 2018
Senat

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi îşi încetează activitatea potrivit Hotărârii Senatului nr.107/2018

4 septembrie 2018
Senat

prezentare în Biroul Permanent al Senatului; SENATUL este prima Camera sesizata; proiectul se înregistreaza cu nr.L570

trimis pentru raport la:

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări
termen depunere raport: 02.10.2018

trimis pentru aviz la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
termen: 25-09-2018
28 iunie 2018
Senat

înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.b367 (adresa nr.bpi533/2018/27-06-2018)

12 noiembrie 2018
Senat
respinsa de catre Senat
27 iunie 2018
Senat

înaintat la Senat

27 iunie 2018
Camera Deputaților

prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor