Pl-x nr. 884/2015 Propunere legislativă pentru modificarea art.40 din Legea nr.41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune

Sponsori: Petru Andea, Cătălin-Marian Rădulescu, Nuţu Fonta, Ionuţ-Cristian Săvoiu, Ion Stan, Anghel Stanciu, Florin-Cristian Tătaru, Dorel-Gheorghe Căprar, Petre Petrescu, Ovidiu-Cristian Iane, Cornel Itu, Vasile Popeangă, Zisu Stanciu, Florică Bîrsăşteanu

cdep senat

Controverse:

  • Proiectul legislativ propune eliminarea obligativităţii taxei radio-tv, în vigoare din 2003 (HG 977/203 şi HG 978/2003), şi a fost precedat de iniţiative similare în 2010, 2013 şi 2014, care au fost respinse definitiv. Cele două hotărâri de guvern au stârnit numeroase controverse de-alungul timpului. Unul dintre principalele motive de nemulţumire a fost acela că persoanele juridice sunt obligate să plătească taxa indiferent dacă beneficiază sau nu de serviciile radio-tv, în timp ce persoanele fizice au opţiunea de a completa o declaraţie pe propria răspundere care să îi scutească de plată. Drept urmare, mai multe persoane juridice au început acţiuni în instanţă, obţinând încă din 2009 decizii de anulare a taxei; în 2013 Curtea Constituţională a decis că aplicarea taxei este constituţională în măsura în care “se aplică numai persoanelor juridice care beneficiază de aceste servicii”, CCR constatând că Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) şi Societatea Română de Televiziune (SRTV) nesocotesc deciziile Curţii şi ale altor instanţe de contencios administrativ prin continuarea facturării persoanelor juridice. Printre motivele invocate de cei care susţin eliminarea obligativităţii taxei se numără: a) taxa este injustă şi discriminatorie atât pentru beneficiari (ducând la o dublă taxare), cât şi pentru operatorii privaţi (duce la concurenţă neloială, prin finanţare tripartită a serviciilor publice de la buget, din publicitate şi din taxa radio-tv); b) este o povară financiară suplimentară pentru cetăţenii cu venituri reduse; c) nu se justifică, dată fiind performanţa scăzută a serviciilor oferite, neadaptarea la cerinţele publicului, managementul defectuos şi politizat şi, deci, incapacitatea celor două instituţii de a-şi îndeplini rolul de informare corectă a populaţiei; d) dreptul la informare nu poate fi transformat în obligaţie, prin impunerea taxei. Pe de altă parte, Guvernul şi reprezentanţii TVR argumentează că obligativitatea taxei trebuie să se menţină, întrucât SRR şi SRTV sunt “servicii publice autonome de interes naţional, independente editorial” destinate, finanţate şi controlate de public, care servesc dreptul constituţional la informare, taxa radio-tv intrând astfel la categoria cheltuielilor publice pe care cetăţenii sunt obligaţi să le achite. În plus, taxa TV este principala sursă de finanţare a TVR, şi este cea mai scăzută din Europa, iar desfiinţarea taxei ar duce la imposibilitatea îndeplinirii misiunii stabilite prin lege, precum şi la inducerea unui caracter politic şi comercial. De altfel, conducerea TVR a subliniat în repetate rânduri nevoia de mărire a taxei, a cărei valoare a rămas neschimbată din 2003. În privința acuzaţiilor de concurenţă neloială, susţinătorii obligativităţii taxei subliniază restricţiile TVR în comparaţie cu televiziunile private, care ţin atât de publicitate, cât şi de faptul că televiziunea nu primeşte bani de la operatorii de cablu pentru distribuţia canalelor sale. Aceştia adaugă că modelul de finanţare tripartit respectă reglementările europene şi se regăseşte la majoritatea televiziunilor publice din Europa şi că nu se aplică dubla taxare. [1] [2] [3]
13 iunie 2016
Senat
respinsa de catre Senat
rezultat vot pentru=10, contra=71, abtineri=1
13 iunie 2016
Senat

înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului

8 iunie 2016
Senat

înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului

3 mai 2016
Senat

înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului

26 aprilie 2016
Senat

înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului

19 aprilie 2016
Senat

înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului

14 aprilie 2016
Senat

primire raport (nr.42) de respingere de la:

Comisia pentru cultură, artă şi mijloace de informare în masă
17 martie 2016
Senat

primire aviz (nr.80) de respingere de la:

Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
15 martie 2016
Senat
7 martie 2016
Senat

prezentare în Biroul Permanent al Senatului; SENATUL este Camera decizionala; proiectul se înregistreaza cu nr.L156

trimis pentru raport la:

Comisia pentru cultură, artă şi mijloace de informare în masă
termen depunere raport: 29.03.2016
3 martie 2016
Senat

înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.b102 (adresa nr.plx884/2015/03-03-2016)

2 martie 2016
Camera Deputaților
respinsa de catre Camera Deputatilor
consultati stenograma sedintei sau înregistrarea video Video in format Real Media
13 iunie 2016
Senat
respinsa de catre Senat

încetarea procedurii legislative prin respingere definitiva de catre Senat

2 martie 2016
Senat

înaintat la Senat

2 martie 2016
Camera Deputaților
respinsa de catre Camera Deputatilor
consultati stenograma sedintei sau înregistrarea video Video in format Real Media
2 martie 2016
Camera Deputaților

dezbatere în plenul Camerei Deputatilor

consultati stenograma sedintei sau înregistrarea video Video in format Real Media
24 februarie 2016
Camera Deputaților

înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor

23 februarie 2016
Camera Deputaților

primire raport de respingere de la:

(pdf) Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă
face parte din categoria legilor organice
17 februarie 2016
Camera Deputaților

primire punct de vedere de la Guvern - cu nr.1264/15.02.2016 (negativ)

(pdf) Punctul de vedere al Guvernului
10 februarie 2016
Camera Deputaților

prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor

trimis pentru raport la:

Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă
termen depunere amendamente: 19.02.2016
termen depunere raport: 29.02.2016
5 februarie 2016
Camera Deputaților

primire aviz de la Consiliul Legislativ - cu nr.104/05.02.2016 (favorabil)

(pdf) Avizul Consiliului Legislativ
21 decembrie 2015
Camera Deputaților

prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor

nu s-a aprobat procedura de urgență solicitată de inițiatori
(pdf) Adresa iniţiatorului

înregistrat la Camera Deputaţilor pentru dezbatere

solicitare aviz de la Consiliul Legislativ

termen: 09-02-2016

solicitare punct de vedere de la Guvern

termen: 09-02-2016