O analiză comparativă recentă[i] a mijloacelor online de comunicare și participare prezente pe siturile Parlamentelor naționale din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene a relevat o serie de aspecte interesante inclusiv pentru cazul românesc și pentru aplicația Parlament Transparent. Utilizarea unor astfel de mijloace este relevantă pentru modul în care Parlamentul este vizibil pentru cetățeni, dar și pentru măsura în care opiniile și nevoile cetățenilor pot fi comunicate direct Parlamentului. Autorii lucrării menționate disting între:
În cadrul analizei citate acestor mijloace online li se adaugă unul de participare: sistemul online de petiții către Parlament. Existența unui instrument pe pagina Parlamentului a fost codată cu 1, iar funcționalitatea perfectă cu 2, astfel încât scorul maxim pe care îl putea obține un site era de 32.
După cum se poate vedea din Figura 1 de mai jos, situl Camera Deputaților se numără printre cele mai puțin înzestrate, cu doar patru instrumente disponibile și funcționale: cont de Facebook, adresă de e-mail, televiziune online, și sistem electronic de petiții. Desigur, printre explicațiile acestei situații se numără bugetul redus al Parlamentului comparativ cu instituțiile similare din Europa Occidentală, dar și explicații structurale precum faptul că mai bine de 40% dintre români nu au folosit niciodată Internetul.
Figura 1
[i] Schwanholz, J. și Bush, A. 2014. 'Taking representation seriously? The provision of communication and participation tools on national parliamentary websites', lucrare prezentată la conferința 'Eleventh Workshop of Parliamentary Scholars and Parliamentarians', Wroxton, 26-27 iulie 2014.