Florin Iordache 9. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a "Erasmus", programul Uniunii pentru educaţie, formare, tineret şi sport, şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1288/2013; COM(2018) 367; PHCD 63/2018. Domnul preşedinte Tîlvăr, vă rog.
Angel Tîlvăr Vă mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Opinia privind Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a "Erasmus", programul Uniunii Europene pentru educaţie, formare, tineret şi sport, şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1288/2013; COM 367. Am avut în vedere: proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învăţământ; nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe; fişa de informare elaborată de către Direcţia pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaţilor; precum şi analiza Comisiei pentru afaceri europene. Astfel, Comisia noastră susţine un program "Erasmus" mai puternic şi noua iniţiativă "DiscoverEU", care le va oferi tinerilor posibilitatea de a descoperi alte ţări în Uniunea Europeană. Susţinem crearea, până în 2025, a Spaţiului european al educaţiei, ca modalitate prin care cetăţenii Europei să obţină competenţele necesare într-o societate care este tot mai mobilă, mai multiculturală şi mai digitală, din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii. Considerăm că este necesară promovarea complementarităţii programului "Erasmus" cu alte programe şi politici ale Uniunii, pentru a creşte nivelul de sensibilizare şi de cunoştinţe despre Uniunea Europeană în rândul unui număr mai mare de persoane, precum şi iniţierea unei facilităţi de finanţare cu răspuns rapid, care să vizeze necesităţile de informare localizate în zone izolate sau cu un nivel de alfabetizare redus. Considerăm că intensificarea comunicării transnaţionale şi internaţionale între organizaţiile din domeniul educaţiei, formării tineretului şi sportului poate fi sprijinită de Comisia Europeană şi Parlamentul European, prin instrumentele specifice cooperării internaţionale care sunt la dispoziţia acestora. În aceste condiţii, domnule preşedinte, Comisia noastră s-a întrunit în 18 septembrie; a hotărât, cu unanimitate de voturi, să adopte prezentul proiect de opinie, care să fie transmis Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, pentru finalizarea procedurii de examinare parlamentară. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Grupul PNL, doamna deputat Cherecheş. Vă rog, doamnă deputat. Se pregăteşte domnul deputat Muşoiu.
Florica Cherecheş Apreciem că temele educaţiei, formării şi tineretului sunt în prim-planul preocupărilor liderilor Uniunii Europene şi faptul că se alocă o sumă semnificativă pentru a creşte participarea în programul "Erasmus", astfel încât numărul total de participanţi să se tripleze faţă de actualul program. Este foarte important ca să se ofere dreptul şi oportunităţi de formare şi învăţare profesională pe tot parcursul vieţii, pentru ca persoanele astfel formate să participe activ în societate. De asemenea, apreciem faptul că acest program alocă finanţare pentru activităţi prin care să se ofere participanţilor competenţe, aptitudini, inclusiv lingvistice şi digitale. Noul program "Erasmus" dă, de asemenea, oportunitatea, celor care provin din medii mai puţin favorizate şi cu mai puţine oportunităţi, şi organizaţiilor mai mici, să participe în aceste programe. Este un program foarte bun şi sper ca să existe suficientă mediatizare pentru a creşte participarea în el. Partidul Naţional Liberal susţine acest program. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc, doamnă. Îl invit pe domnul Ştefan Muşoiu. Se pregăteşte doamna Roxana Mînzatu.
Ştefan Muşoiu Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Europenii trebuie să obţină competenţele necesare într-o societate care este tot mai mobilă, mai multiculturală şi mai digitală. Este necesar să abordăm această provocare şi să investim în activităţi care să le ofere participanţilor setul adecvat de cunoştinţe, aptitudini şi competenţe, inclusiv lingvistice, din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii. Acest lucru îi va ajuta să devină mai rezilienţi şi să se integreze mai uşor pe piaţa muncii, contribuind în acelaşi timp la consolidarea coeziunii sociale. Obiectivul general al programului este de a sprijini dezvoltarea educaţională, profesională, a persoanelor din domeniul educaţiei, tineretului şi sportului, atât în Europa, cât şi în afara ei, contribuind astfel la o creştere economică durabilă, la consolidarea coeziunii sociale şi la crearea de noi locuri de muncă. Susţinem crearea Spaţiului european al educaţiei, ca modalitate prin care cetăţenii Europei să obţină competenţele necesare într-o societate care este tot mai mobilă, mai multiculturală şi mai digitală, din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii, precum şi extinderea abordării privind dezvoltarea spiritului antreprenorial în toate politicile Uniunii privind tineretul. Grupul PSD susţine adoptarea opiniei privitoare la Comunicarea COM(2018) 367, în forma prezentată de Comisia pentru afaceri europene. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Doamna deputat Roxana Mînzatu, de la Braşov. Vă rog.
Roxana Mînzatu Mulţumesc, domnule preşedinte. În susţinerea acestui proiect de hotărâre, aş fi vrut doar să adaug că - poate ştim asta - programul "Erasmus", după moneda europeană, după imnul european, este, cu siguranţă, parte semnificativă din identitatea europenilor, mai ales a tinerilor europeni. "Erasmus" este un program cunoscut de tineri şi a adus foarte, foarte multe beneficii. Şi este important să subliniem că în propunerea de cadru financiar multianual 2021-2027 s-a venit cu o propunere de dublare - până la 30 de miliarde de euro - pentru acest nou program "Erasmus", care, sigur, include şi partea de sport, şi partea de tineret, pe lângă educaţie şi formare. Şi este extrem de important să subliniem şi componenta aceasta, "DiscoverEU", care va fi bugetată cu 700 de milioane de euro, pentru a ajuta ca 1,5 milioane de tineri să călătorească în Europa, în maxim 4 ţări europene, pentru a cunoaşte cultura şi specificul fiecărei ţări, şi pentru a construi astfel şi mai bine identitate europeană, toleranţă şi diversitate în această Uniune. Susţin şi eu, bineînţeles, din partea Grupului PSD, un vot favorabil. Mulţumesc frumos.
Florin Iordache Da. O invit pe doamna deputat Cristina Iurişniţi, Grupul USR. Şi mai aşteptăm de la PNL pe cineva.
Cristina-Ionela Iurişniţi Domnule preşedinte de şedinţă, S-au spus deja suficient de multe lucruri în sprijinul acestui nou program "Erasmus" - un proiect de succes al Uniunii Europene. Aş dori să vă întreb, stimaţi colegi, câte limbi străine vorbiţi astăzi? Pentru că putem învăţa limbi străine pe tot parcursul vieţii şi la orice vârstă. Ştim că astăzi, 26 septembrie - unii dintre noi ştiu -, este Ziua limbilor europene. Şi toată această săptămână sărbătorim Săptămâna limbilor europene. Potrivit primului principiu al pilonului european al drepturilor sociale, orice cetăţean european are dreptul la educaţie de calitate şi incluzivă, formare şi învăţare pe tot parcursul vieţii. Este un consens puternic cu privire la nevoia intensificării mobilităţii şi schimburilor de experienţă, care se regăseşte în Programul european "Erasmus +". În acest nou program care permite tinerilor să obţină, să dezvolte şi să consolideze competenţe necesare pentru piaţa muncii, îmbunătăţind astfel cunoaşterea altor culturi şi consolidarea structurilor sociale ale Uniunii. Astfel, limbile străine de care vă întrebam la începutul intervenţiei mele sunt fundamentale. În această săptămână sunt organizate manifestări, cursuri de limbi străine, conferinţe, emisiuni radio, concursuri în şcoli, tocmai pentru a pune încă o dată în valoare, în plus, diversitatea culturală şi lingvistică a continentului nostru. Aşa cum s-a spus, noul Program "Erasmus" îşi dublează suma - la 30 de miliarde de euro -, punând accent mai mare pe tineri, pe incluziune şi pe oportunităţi. Iar cele 700 de milioane de euro se vor îndrepta spre Programul "Discover EU", care finanţează călătoriile în Europa pentru tinerii care au împlinit 18 ani. Astfel, diversitatea lingvistică şi culturală îşi va regăsi firesc expresia în crearea, până în anul 2025, a unui spaţiu european al educaţiei fără frontiere. Reamintim şi în acest context Ministerului Educaţiei Naţionale că noile planuri-cadru pentru liceu trebuie să conţină studierea a două limbi moderne de circulaţie şi că procedurile de echivalare a diplomelor trebuie accelerate. Ce aş mai menţiona în plus? În acest COM, la art. 7: "Se recomandă includerea în Programul «Erasmus» a activităţilor extracurriculare nonformale cu scop educativ a Educaţiei civice şi politice". În momentul actual Educaţie civică nu se studiază decât în gimnaziu, la nivelul clasei a VII-a, stimaţi colegi. Deci adoptăm foarte multe COM-uri, foarte multe directive, foarte multe opinii, propuneri de regulament din partea Parlamentului European, dar, de fapt, în realitate nu se întâmplă nimic. Este un discurs foarte ipocrit. Vă mai reamintesc încă un articol. Articolul 11: "Se recomandă sprijinirea cu prioritate, încă din învăţământul preuniversitar, a formării spiritului de cercetare ştiinţifică". Ce cercetare ştiinţifică?! În momentul de faţă avem 0,48% din PIB, care este acordat cercetării ştiinţifice. Ca să nu ne mai reamintim încă o dată de acel ruşinos 2,98% acordat educaţiei şi sistemului de educaţie, în general, preuniversitar plus universitar, menţinut într-o cronică subfinanţare. Sunt foarte multe lucruri de discutat. Dar pentru acest COM, Uniunea Salvaţi România va vota pentru, cu aceste amendamente. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Cu aceste observaţii! Mulţumesc. Da.
Cristina-Ionela Iurişniţi Sunt amendamente, chiar dacă nu sunt scrise.
Florin Iordache Observaţii. Amendamente nu sunt. Domnul deputat Oprea, Grupul PNL. Păi, v-aţi înscris. Sau nu?! (Vociferări.) Păi unde? Vedeţi dumneavoastră? Scrie? (Vociferări.) Păi nu, domnul Pirtea trebuia să se înscrie la vorbitori. Uitaţi! Păi, hotărâţi cine vrea să vorbească. Domnul Pirtea! Să vină domnul Pirtea. Domnule Oprea, avem timp şi pentru dumneavoastră. (Vociferări.) Domnule Oprea, vă dăm şi dumneavoastră cuvântul, domnule, nu vă supăraţi! Suntem toleranţi, să ştiţi! Vă rog.
Marilen - Gabriel Pirtea Mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. S-au spus foarte multe lucruri pro acest demers şi evident că acest Program "Erasmus +", care vine să dubleze suma şi să investească în viitoarele competenţe, atât lingvistice, cât şi cele digitale, dar şi într-o experienţă în universităţile sau în sistemul educaţional european, îşi propune să creeze cetăţeni europeni. Cetăţeni europeni care noi am vrea să rămână, totuşi, în România, într-o Românie parte a Europei, şi să nu se accentueze sau să se dubleze, prin acest program, exodul de creiere sau de forţă de muncă spre celelalte ţări dezvoltate din Uniunea Europeană. Vreau să reţin atenţia asupra unui fapt. Guvernul ar trebui să intervină cu măsuri colaterale şi compensatorii, astfel încât să suplimenteze anumite fonduri şi să gândească o strategie de găsire a unor oportunităţi şi şanse celor care beneficiază de astfel de fluxuri Erasmus, de a se întoarce în ţară şi de a putea profesa aici. Altfel, acest program nu face decât să crească apetitul tinerilor noştri spre o Europă adevărată. Mulţumesc.
Florin Iordache Domnul Oprea. Vă rog frumos.
Dumitru Oprea Îmi cer scuze pentru momentul un pic ciudat, dar la foarte multe lucruri nu mă pricep deloc şi nu o să mă auziţi luând cuvântul. La educaţie mă mai pricep şi eu, de zeci de ani. Şi atunci, subiectul pe care aş fi vrut să-l abordăm în cadrul temei "30 de miliarde pentru o anumită formă de finanţare", 300 de miliarde erau alocaţi până la sfârşitul actualului program de finanţare pentru digitalizare, inclusiv pentru educaţie. Pe partea de sondaje România este în ultima categorie europeană, vizavi de antreprenoriat, şi în speţă antreprenoriatul digital. Conceptul pe care vă rog să nu-l uitaţi, fiindcă nici n-a fost pomenit astăzi, aici, este cel de blockchain în educaţie. Este un material lansat de structurile europene în anul 2018. Ce formă va îmbrăţişa educaţia, cu finanţări diverse, inclusiv prin actualele forme de finanţări pentru mobilităţi? Mobilităţile nu mai sunt doar fizice, mobilităţile sunt şi virtuale, iar conceptul de blockchain, care promovează aşa ceva, este îmbrăţişat. Eu îmi aduc aminte că preşedinta Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, în urmă cu vreo două-trei luni, a dat drumul unui COM. Un COM extraordinar care viza exact subiectul acesta. A fost prezentat frumos în Camera noastră, în Camera Deputaţilor, dar mai departe n-am auzit pe nimeni să spună: "Haideţi să facem şi în România o formă de integrare prin blockchain!", structura care este virtuală, planetară, în care individul este preocupat de formarea lui profesională şi cu finanţări diverse. Acesta era motivul pentru care am zis că astăzi - măcar lumea să priceapă - volumul ce-l puteţi găsi pe Internet are titlul foarte clar: "Blockchain in Education". Şi veţi vedea care sunt formele de educaţie şi care sunt programele la care putem percuta.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Mai sunt intervenţii? Nu mai sunt. Bun. Trecem la dezbateri. La titlu dacă sunt intervenţii? Nu. La preambul? Nu. La articolul unic. Observaţii? Nu. Rămâne la votul final.