23 aprilie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii COM(2018) 24 (PH CD 22/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache Şi ultimul. 5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii; COM 24. Tot domnul Muşoiu, vă rog, Comisia pentru afaceri europene.

Ştefan Muşoiu Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaţilor, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene, privind Propunerea de recomandare a Consiliului privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii; COM 24/2018. Comisia pentru afaceri europene şi-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru muncă şi protecţie socială, pe fişa de informare a Direcţiei pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaţilor, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, pe analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene. Comisia pentru afaceri europene, în principal, a recomandat intensificarea cercetării la nivelul Uniunii, în domeniul pedagogiei şi al proceselor de cunoaştere, spre a răspunde adecvat influenţei sociale a noilor tehnologii, în contextul tradiţiei educaţiei din statele membre. A recomandat includerea în cadrul preocupărilor Uniunii, privind învăţarea pe tot parcursul vieţii, a obiectivelor de menţinere a stării de sănătate şi de păstrare a capacităţii de participare la viaţa socială şi profesională. A considerat că spaţiul european al educaţiei ar trebui să se extindă dincolo de sfera educaţiei instituţionalizate, pentru a include cât mai multe categorii de persoane şi entităţi cu rol în educaţie. A considerat necesară continuarea efortului pentru generalizarea la nivelul Uniunii a validării învăţării nonformale şi informale şi evaluarea progresului în această privinţă. Opinia, aşa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 17 aprilie 2018, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaţilor. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Da. Intervenţii? Doamna Mînzatu, vă rog.

Roxana Mînzatu Grupul PSD susţine şi acest proiect de hotărâre cu privire la comunicarea Comisiei Europene. Este extrem de important să ne pregătim tinerii, încă de pe acum, în ceea ce înseamnă competenţele-cheie care le vor asigura accesul la joburi. Vorbim de competenţe care vor fi relevante pe piaţa muncii în 2020, în 2030, competenţe cum ar fi rezolvarea problemelor complexe, creativitatea. Se pare că sunt cele care le vor asigura copiilor accesul la joburi bune. Şi este foarte important ca educaţia să fie încă de acum setată pe această direcţie. Am participat, vineri, la o reuniune a industriei electronice, cu universităţile şi cu învăţământul preuniversitar, la Piteşti, exact pe această temă. Şi este important să ştim că în România există o preocupare pentru ca mediul privat şi instituţiile de învăţământ să-şi dea mâna, prin activităţile din programa şcolară şi prin cele extracurriculare, să pregătească copiii pentru a avea aceste competenţe extrem de importante pentru cariera şi calitatea vieţii lor. Încă o dată, Grupul PSD susţine acest proiect de comunicare.

Florin Iordache Grupul PNL, doamna Roberta Anastase.

Roberta Alma Anastase Mulţumesc. Scopul acestei comunicări este de a îmbunătăţi dezvoltarea competenţelor-cheie ale cetăţenilor de toate vârstele, pe tot parcursul vieţii şi de a oferi statelor membre orientări cu privire la modalitatea de realizare a acestui obiectiv. O atenţie aparte este acordată creării condiţiilor de deprindere, exersare şi practicare a spiritului antreprenorial, de la vârste fragede şi pe tot parcursul vieţii. În acelaşi timp, recomandarea propusă cere în special creşterea nivelului de performanţă în aptitudinile de bază: alfabetizare, matematică şi abilităţi digitale de bază, promovarea educaţiei antreprenoriale, creşterea competenţelor digitale şi aşa mai departe. Pentru România, documentul european este cu atât mai important cu cât, din păcate, ocupăm un loc deloc onorant, un loc I, în ceea ce priveşte analfabetismul funcţional în ţara noastră. În acelaşi timp, rata abandonului şcolar este una foarte îngrijorătoare. Pornind de la aceste premise, cred că, într-adevăr, adoptarea unui astfel de proiect, dar şi urmărirea corijării unor astfel de probleme grave ale sistemului de educaţie sunt obiective pentru întreaga clasă politică. PNL va vota acest proiect de lege. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Nemaifiind intervenţii, trecem la dezbatere. Dacă la titlu sunt intervenţii? Nu. Adoptat. La preambul. Intervenţii? Nu. Adoptat. La articolul unic. Obiecţii? Nu. Adoptat. Rămâne la votul final.