23 aprilie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind promovarea valorilor comune, a educaţiei favorabile incluziunii şi a dimensiunii europene a predării COM(2018) 23 (PH CD 21/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 4. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind promovarea valorilor comune, a educaţiei favorabile incluziunii şi a dimensiunii europene a predării; COM 23. Proiectul a fost distribuit. Tot domnul Muşoiu. Vă rog, prezentaţi raportul Comisiei pentru afaceri europene.

Ştefan Muşoiu Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaţilor, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene, privind Propunerea de recomandare a Consiliului privind promovarea valorilor comune, a educaţiei favorabile incluziunii şi a dimensiunii europene a predării - COM 23/2018. Comisia pentru afaceri europene şi-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învăţământ tineret şi sport, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru muncă şi protecţie socială, pe fişa de informare a Direcţiei pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaţilor, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, pe analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene. Comisia pentru afaceri europene, în principal, şi-a exprimat susţinerea valorilor fundamentale ale Uniunii şi consideră că toleranţa, promovarea valorilor comune, a educaţiei morale şi cetăţeneşti, a educaţiei favorabile incluziunii reprezintă o garanţie a unui viitor aşa cum şi-l doresc copiii şi tinerii de astăzi. A subliniat importanţa iniţiativei personale, a autonomizării tinerilor, a deciziei şi a asumării responsabilităţii alegerii, ca premisă a înţelegerii şi promovării valorilor comune europene şi a educaţiei favorabile incluziunii. Şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la preocuparea şi neliniştea cetăţenilor pentru generaţiile următoare în cadrul Uniunii Europene şi a chemat la o analiză atentă a politicilor Uniunii, care vizează educaţia şi dezvoltarea durabilă. A recomandat ca eforturile dedicate promovării valorilor comune ale Uniunii şi educaţiei favorabile incluziunii să vizeze creşterea capacităţii cetăţenilor de a recunoaşte răspândirea ştirilor false şi dezinformarea. Opinia, aşa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 17 aprilie 2018, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaţilor. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Grupul PSD, doamna Roxana Mînzatu.

Roxana Mînzatu Mulţumesc, domnule preşedinte. Îi salut pe tinerii de la balcon. Comunicarea aceasta este foarte importantă prin prisma faptului că se referă la toleranţă, la incluziune, la valori europene, care în educaţie au un rol extrem, extrem de important. Desigur, Uniunea Europeană a avut programe, cum ar fi Erasmus, care a facilitat schimbul de experienţe şi a facilitat contactul între elevii din ţările membre ale Uniunii Europene şi nu numai, ducând şi la degajarea acestor valori europene în generaţia tânără. Acum, Europa se confruntă cu provocări mult mai acute în ceea ce priveşte toleranţa faţă de alte culturi, faţă de alte religii. Şi este foarte important să susţinem în tot ceea ce înseamnă programe de conştientizare, de sensibilizare, dar şi în şcoală, valoarea aceasta extrem de importantă, a toleranţei. Anul 2018 este şi Anul European al Patrimoniului Cultural, un an în care este cu atât mai important să fim sensibili la ceea ce ne uneşte, ca popoare, ca naţiuni, ca şi culturi. Grupul PSD susţine proiectul, în forma în care Comisia pentru afaceri europene l-a redactat, cu privire la această comunicare a Comisiei.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Grupul PNL, doamna Roberta Anastase. Vă rog, doamnă deputat.

Roberta Alma Anastase Mulţumesc, domnule preşedinte. Acest document a apărut ca o consecinţă a analizelor care relevă faptul că, odată cu criza economică şi, drept consecinţă, crizele sociale care i-au urmat, au pus la îndoială chiar capacitatea statelor membre de a menţine o societate solidară. Comisia Europeană a elaborat prezentul document, ca o idee de sprijin oferită cetăţenilor europeni. Scopul este de a crea o bază pentru un sentiment mai profund de apartenenţă la nivel local, naţional şi european. Documentul are la bază Declaraţia de la Paris, care promovează, prin educaţie, spiritul cetăţenesc şi valorile comune ale libertăţii, toleranţei şi nediscriminării, adoptată la Reuniunea ministerială informală a miniştrilor educaţiei din 17 martie 2015. În proiectul de opinie elaborat, Comisia pentru afaceri europene atrage atenţia cu privire la provocările actuale ale proiectului european şi recomandă Comisiei Europene o analiză profundă a întregului set de valori europene. Pentru România, documentul este un instrument eficace de analiză. Şi sper, sincer, că şi de la nivelul Guvernului se va urmări realizarea obiectivelor recomandării Consiliului, astfel încât acestea să fie integrate pe deplin în Strategia naţională în domeniul educaţiei, al formării şi al învăţării nonformale. Şi nu numai scrisul în documente este important, ci şi urmărirea implementării efective a acestor documente pe care uneori poate le adoptăm cu mai multă uşurinţă. Oricum, documentul este unul important. Vă invit să-l citiţi. Partidul Naţional Liberal va susţine acest proiect. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Nemaifiind alte intervenţii, trecem la dezbatere. Dacă la titlu sunt intervenţii? Nu. Adoptat. La preambul. Intervenţii? Nu. Adoptat. Articolul unic. Intervenţii? Nu. Rămâne la votul final.