23 aprilie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind Planul de acţiune pentru educaţia digitală COM(2018) 22 (PH CD 20/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 3. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind Planul de acţiune pentru educaţia digitală. Este vorba de COM 22. Din partea Comisiei pentru afaceri europene, cine prezintă raportul? Vă rog.

Ştefan Muşoiu Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaţilor redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind Planul de acţiune pentru educaţia digitală COM(2018) 22. Comisia pentru afaceri europene şi-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, pe fişa de informare a Direcţiei pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaţilor, pe analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene. Comisia pentru afaceri europene, în principal, a considerat că factorul uman şi-a păstrat un rol-cheie în procesul de predare şi învăţare, în ceea ce priveşte transmiterea valorilor morale şi civice, a încurajării efortului şi a formării deprinderilor de lucru în echipă şi a recomandat să fie luat în considerare împreună cu aspectele tehnologice ale procesului educativ. A subliniat că educaţia digitală are loc şi în afara sistemului instituţional, prin interacţiune cu familia şi cu mediul social, în general, adaptat cadrului socio-economic în fiecare stat membru. A recomandat ca planul de acţiune să includă dezvoltarea resurselor educaţionale deschise, pentru a se asigura un acces cât mai larg la materiale didactice şi oportunităţi de personalizare. A solicitat clarificări suplimentare în privinţa certificării competenţelor digitale, strategia de adaptare a sistemelor de educaţie la transformările digitale şi cu privire la capacitatea planului de a beneficia de proiecte-pilot în inteligenţa artificială şi analitica învăţării. Opinia, aşa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 17 aprilie 2018, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaţilor. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule Muşoiu. Intervenţii? Grupul PSD, doamna Roxana Mînzatu.

Roxana Mînzatu Mulţumesc, domnule preşedinte. Domeniul IT şi transformarea digitală afectează modul în care cetăţenii europeni trăiesc, interacţionează, studiază. Din această cauză, unele locuri de muncă vor dispărea, alte locuri de muncă, noi, vor fi create. Pentru a beneficia de aceste oportunităţi, Comisia Europeană propune un plan de acţiune care este util şi are trei piloni importanţi: o mai bună utilizare a tehnologiilor digitale în procesul de predare şi de învăţare, dezvoltarea competenţelor şi aptitudinilor digitale relevante şi, nu în ultimul rând, îmbunătăţirea educaţiei cu ajutorul unei analize mai bune a datelor. Educaţia digitală are loc şi în cadrul extracurricular, desigur, în activităţile de petrecere a timpului liber, ale copiilor şi tinerilor, în forma în care ei interacţionează în familie, cu familia şi în mediul social, în general. Şi considerăm că, din acest motiv, este relevantă definirea competenţelor digitale de o manieră cât mai largă, pentru a include înţelegerea modului în care funcţionează internetul, oferindu-se astfel, în cadrul şcolii, posibilitatea de a dezvolta competenţe relevante pentru viaţă. Grupul PSD susţine adoptarea opiniei privind comunicarea, în forma prezentată de Comisia pentru afaceri europene.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Doamna Roberta Anastase, vă rog, Grupul PNL.

Roberta Alma Anastase Mulţumesc mult, domnule preşedinte. Şi Grupul PNL va vota pentru adoptarea acestui proiect de opinie. Considerăm că este unul într-adevăr important pentru sistemul educaţional din România. Potrivit vicepreşedintelui Comisiei Europene şi comisar european responsabil pentru ocuparea forţei de muncă, creştere, investiţii şi competitivitate, aceste iniţiative care fac parte din Planul de acţiune pentru educaţia digitală au ca scop împuternicirea indivizilor pentru a-şi putea valorifica cât mai mult viaţa şi pentru a putea construi economii şi societăţi echitabile şi elastice. În proiectul de opinie elaborat, Comisia pentru afaceri europene subliniază importanţa unor clarificări suplimentare cu privire la modul în care se vor opera certificările digitale şi modul de elaborare a strategiei de aderare a sistemelor de educaţie la transformările digitale. Pentru România, iniţiativele propuse de instituţia europeană vin să completeze acţiunile întreprinse pe plan naţional în acest domeniu, cu atât mai mult cu cât în ţara noastră a fost creată Reţeaua naţională de testare ECDL - European Computer Driving Licence - care asigură tuturor elevilor oportunitatea de a obţine şi de a-şi certifica la un anumit nivel competenţele digitale. Vă mulţumesc mult.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Grupul PMP, domnul Ionuţ Simionca.

Ionuţ Simionca Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Parlamentarii PMP o să susţină acest proiect legislativ. Este foarte bine să ţinem pasul cu tehnologia. Este bine ca şi elevii, studenţii noştri să aibă acces la gadgeturi, să poată să obţină mai uşor informaţia. Dar ar fi bine să ţinem pasul şi cu normele de minimă decenţă. În România, să nu uităm că sunt şcoli care nu au toaletă, au toaleta undeva în afară, nu au apă. Cred că acestea sunt probleme pe care noi, ca parlamentari, trebuie să ne concentrăm, şi să avem grijă de copilaşii noştri. Este foarte bine, noi o să ţinem pasul cu tehnologia. Dar haideţi să ţinem pasul cu decenţa, în România, în primul şi în primul rând!

Florin Iordache Dacă nu mai sunt alte intervenţii, trecem la dezbatere. Dacă la titlu sunt intervenţii? Nu. Adoptat. La preambul. Obiecţii? Nu. Adoptat. La articolul unic. Obiecţii? Nu. Adoptat. Rămâne la votul final, miercuri, la ora 12,00.