3 noiembrie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind instituirea zilei de 3 iunie ca Ziua naţională a bicicletei (PL-x 610/2020) ( rămas pentru votul final ).

Florin Iordache 31. Proiectul de Lege privind instituirea zilei de 3 iunie ca Ziua naţională a bicicletei; PL-x 610/2020. Doamnă preşedinte Fădor, vă rog. Raportul Comisiei pentru administraţie şi amenajarea teritoriului.

Angelica Fădor Mulţumesc. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege. Consiliul Legislativ avizează favorabil. Consiliul Economic şi Social avizează favorabil. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare instituirea Zilei naţionale a bicicletei în data de 3 iunie. În urma dezbaterilor şi a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă sunt intervenţii? Domnul Drulă. Vă rog.

Cătălin Drulă Am ajuns şi la momentul Zilei naţionale a bicicletei. O clasă politică în jeep adoptă Ziua naţională a bicicletei. S-ar putea spune că este o ipocrizie foarte, foarte mare, în condiţiile în care, de 30 de ani, dacă ne referim doar la ultimii zece, primari şi administraţii de toate culorile au lăsat în urmă acest mijloc de transport, în special în marile oraşe, foarte mult în Capitală, dacă ne gândim, dar, la fel ca la multe alte teme mari ale societăţii româneşti, când vechea clasă politică nu e în stare să le rezolve pe fond, le rezolvă prin festivism. Nu avem piste de biciclete, declarăm Ziua naţională a bicicletei. Nu avem spitale moderne, eu zic să declarăm pe 5 iunie, că pe 4 iunie e Trianonul, Ziua naţională a spitalului curat şi modern. Nu avem autostrăzi. Dragi colegi, 7 iunie, Ziua naţională a autostrăzilor! Nu avem toalete cu apă caldă în şcoli. 8 iunie, Ziua naţională a toaletelor curate în şcoli! Şi cred că pot continua cu celelalte teme pe care această clasă politică care de 30 de ani s-a aflat la guvernare nu a reuşit să facă niciun progres şi să declarăm o zi naţională pentru fiecare dintre ele, pentru că, nu-i aşa, e foarte uşor de scris două articole de lege. La fel ca la toate aceste festivisme şi inutile zile naţionale ne vom abţine şi la votul pe aceasta, dar vom milita în continuare pentru ciclism, pentru transport nepoluant, pentru folosirea bicicletei. Cred că avem singurii reprezentanţi dintre grupurile parlamentare care folosesc acest mijloc de transport pentru a veni la Parlament. De altfel, asta vă stârnea râsete, astăzi, celor care veţi vota Ziua naţională a bicicletei... nu-i aşa, USR-işti ăia pe bicicletă, pe trotinetă! Credem, nu declarativ şi nu pompos, de la tribuna Parlamentului, în acest mijloc de transport, şi vom lupta să fie cât mai folosită în România şi să existe o infrastructură sigură şi prietenoasă cu bicicliştii. Mulţumesc.

Florin Iordache Domnul Petru Movilă şi apoi domnul Roman. Vă rog.

Petru Movilă O să fac şi eu ce a făcut colegul meu, antevorbitor. O să amintesc despre cei care au guvernat până acum. Să nu uite că a fost Cioloş prim-ministru, care a făcut invers 90% din promisiunile electorale. A fost premierul care putea să facă o mulţime de locuri, împreună cu mulţi dintre colegii din partidul antevorbitorului care au avut funcţii responsabile în statul român. Şi acum vin noutăţile în politică şi dau lecţii tuturor. Sigur că vorbim despre Ziua bicicletei, pentru că despre asta trebuie să vorbim. Cine vrea să meargă cu bicicleta, cine vrea să funcţioneze, să se simtă bine, să se recreeze într-un oraş curat, are şi condiţii de genul acesta. Sunt multe oraşe care au piste de biciclete, care au condiţii. Eu am vrut să intervin să vă spun doar că n-am fost capabili să votăm Ziua Trianonului, pentru că unele partide, cu bună ştiinţă, cu premeditare, în condiţiile în care Comisia pentru cultură spune că e posibil să fie întrunită regulamentar, au lăsat special să ajungă pe ordinea de zi proiectul respectiv doar pentru a arăta clar că n-au nimic cu România. Dar, în schimb, vorbesc şi dau lecţii tuturor despre orice! Sigur că, simbolic, Ziua bicicletei este o zi pentru mişcare, o zi pentru ecologie, pentru aer curat şi putem să avem în fiecare zi o zi a bicicletei. Nu ştiu dacă era nevoie de o lege, dar pentru cei care dau lecţii de le microfon nonstop - şi astăzi am văzut o mulţime de oameni cu limbaj ludic - Mai opriţi-vă, fraţilor! Mai opriţi-vă şi faceţi ceva pentru români, nu muşcaţi nonstop din microfon!

Florin Iordache Domnul Roman. Vă rog. Grupul PNL. Şi apoi domnul Benedek Zacharie, UDMR, care sunteţi şi iniţiator.

Florin-Claudiu Roman Am să ascult sfatul domnului Movilă şi n-o să muşc din acest microfon. Grupul Partidului Naţional Liberal, de regulă, nu votează legi care instituie zile naţionale pentru diferite chestiuni, aşa cum a devenit o practică în Parlament. Însă am luat decizia să susţinem acest proiect de lege, al UDMR, pentru că, oricine, orice ar spune, o zi în care toţi copiii să se poată bucura de mişcare, de sănătate, de mersul pe bicicletă, nu cred că face rău nimănui, dimpotrivă, cred că face bine. În altă ordine de idei, susţinem acest proiect şi pentru faptul că el se îmbină foarte corect cu un alt proiect de lege, transformat în lege, votat săptămâna trecută de Parlament, al Partidului Naţional Liberal, prin care, practic, instituim obligativitatea autorităţilor locale, la primării, la unităţile şcolare din învăţământul preuniversitar, ca în zona aerogărilor, gărilor, să fie amenajate acele rasteluri de biciclete care să poată fi folosite de către cei care merg pe bicicletă. Nu cred că trebuie să facem o mare dezbatere politică şi din treaba asta, pentru că, dacă ne uităm la ceea ce se întâmplă dincolo de graniţă, începând cu Ungaria şi terminând unde doriţi dumneavoastră, peste tot o să vedeţi că mersul pe bicicletă este un lucru normal, un lucru firesc şi foarte mulţi cetăţeni apelează la acest mijloc. E adevărat, au zone mai mari de piste de biciclete. Şi la noi e un început, în special în zonele unde sunt administraţii liberale. Cred că ar trebui să oprim orice dispută politică pe această temă, să dăm instrumentele necesare autorităţilor locale de a putea organiza, de a putea încuraja acest fenomen şi în baza legii Partidului Naţional Liberal, votată săptămâna trecută, să fiţi şi dumneavoastră, cei care o contestaţi, mulţumiţi, pentru că toţi cei care au copii, ştiţi că avem o problemă. Ne-am trimite copiii cu bicicleta la şcoală, dar ajung la şcoală şi n-au unde să o lase, iar cadrele didactice nu-şi asumă răspunderea pentru locul de deţinere a acestor biciclete pe perioada în care copiii sunt la şcoală. Practic, cele două legi vin să dea instrumentele legale autorităţilor locale, instituţiilor şcolare, astfel încât să fie sprijinit mersul pe bicicletă, iar copiii noştri să fie cei care beneficiază de mişcare şi de sănătate. Grupul PNL va vota pentru acest proiect de lege. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Benedek Zacharie. A ajuns bicicleta subiect de dispută politică, în loc să încurajăm mersul pe bicicletă. Domnul Zacharie şi apoi domnul Simonis.

Zacharie Benedek Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Eu sper ca bicicleta să nu ajungă dispută politică. Domnule coleg de la USR, eu vreau doar atât să vă spun, că mult înainte ca USR să devină partid parlamentar, noi am avut ministru care s-a dus cu bicicleta la lucru. Deci, mai mult de atât, majoritatea colegilor mei se plimbă destul de mult cu bicicletele şi nu avem jeep-uri! Noi am considerat că această zi a bicicletei este bine-venită, pentru că putem să atragem atenţia că mersul pe bicicletă nu doar că este foarte important, ci ar trebui să se facă şi în siguranţă. Şi acele piste de biciclete care au fost marcate - că nu pot spune construite - în marile oraşe ale ţării, la un moment dat reprezintă şi un risc de a merge, cum a zis colegul meu antevorbitor, de a merge copiii la şcoală, pentru că merg cu bicicletele pe lângă autovehicule. Deci ar trebui să atragem atenţia şi pentru această siguranţă de deplasare cu bicicleta. Şi eu sper ca această propunere legislativă să devină lege, să fie votată şi de dumneavoastră, pentru ca să putem atrage atenţia şi din punctul de vedere al sănătăţii, al mişcării, dar şi al siguranţei. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Domnule Simonis, vă rog. Grupul PSD.

Alfred - Robert Simonis Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Eu nu intervin niciodată atunci când se dezbat legi din acestea prin care se instituie zile, însă nu pot să nu vă spun faptul că, da, sunt de acord cu ce spune domnul Drulă, şi anume, votăm cu prea multă uşurinţă şi prea des tot felul de zile: Ziua vinului, Ziua meşteşugarului, ziua nu ştiu care. Ziua zilei, Ziua nopţii, cine ştie câte zile vom mai vota. Faţă de alte dăţi, această lege e una rezonabilă, pentru că vorbeşte despre mersul pe bicicletă, de sport, încurajăm dezvoltarea acestor segmente, încurajăm autorităţile locale să dezvolte infrastructură pentru a putea merge pe bicicletă şi cred că faţă de alte ocazii aceasta este o lege bună. E adevărat că mi-aş fi dorit să se numească Ziua mersului pe bicicletă sau Ziua biciclistului, nu a bicicletei, pentru că nu avem Ziua lemnului, avem Ziua tâmplarului, nu avem Ziua mobilei, avem Ziua tâmplarului. Ar fi fost, cred eu, mai corect să fie Ziua mersului pe bicicletă sau Ziua biciclistului, nu a bicicletei, pentru că de mâine, poimâine, facem Ziua patentului, ziua eu ştiu cui. Însă n-aş fi intervenit nici aşa, dacă nu-mi atrăgea atenţia intervenţia domnilor Roman şi Drulă. Domnul Drulă a vorbit trei minute despre biciclete, nu a luat cuvântul la Ziua Trianonului. Şi domnul Roman, care n-a vorbit la Ziua Trianonului, ne-a spus că e importantă legea pentru stabilirea Zilei naţionale a mersului pe bicicletă. Deci, înţeleg aşa. Astăzi, Grupul PNL votează Ziua mersului pe bicicletă sau Ziua bicicletei, dar votează împotriva Zilei de 4 iunie, Ziua Tratatului de la Trianon. Asta am înţeles eu!

Florin Iordache Mulţumesc. Doamna Meiroşu doreşte să intervină. Vă rog, faceţi legătura cu doamna deputat. Doriţi să interveniţi, doamnă? Nu. Bun. Nu sunt amendamente, rămâne la votul final. Şi ultimul proiect pentru ziua de astăzi.