20 mai 2020 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea art. 70 şi art. 94 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (Pl-x 126/2020). ( rămasă pentru votul final ).

Florin Iordache 13. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea art. 70 şi art. 94 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011; Pl-x 126/2020. Dacă iniţiatorul doreşte? Doamna Mînzatu. Vă rog, doamnă deputat.

Roxana Mînzatu Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Am depus acest proiect de lege la finalul lunii martie, ca urmare a problemelor sesizate de Consiliul Naţional al Elevilor şi vă mărturisesc că, aşa cum este definit textul de lege, reprezintă sau reflectă contribuţia Consiliului Naţional al Elevilor într-o mare măsură. În acest text de lege cred eu că încercăm să aducem acolo unde trebuie, şi anume, în Legea educaţiei naţionale, obligativitatea ca statul, prin Ministerul Educaţiei şi Cercetării, să se îngrijească, pentru toate generaţiile de elevi - deci nu mă refer doar la generaţia 2020 - pentru toate promoţiile care se află în situaţii de vulnerabilitate şi pentru toţi dascălii, că au la dispoziţie infrastructura necesară, şi prevedem în textul de lege dotarea cu dispozitive conectate la Internet, de tip laptop sau tabletă, a tuturor elevilor vulnerabili şi a tuturor dascălilor, cu aceste obiecte, aşa încât ei să poată să acceseze şcoala online. Iată, şcoala online de acasă, în etape de criză, precum cea pe care o traversăm şi acum, dar poate complementar activităţii educaţionale din clasă şi în viitor, şi în alte momente în care se vor sista orele în clasă, pentru că, aşa cum se vede, se poate ca astfel de etape să se repete. Dreptul sau accesul la educaţie în mod echitabil şi nediscriminatoriu este prevăzut în Constituţia României, în mod general stipulat şi în Legea educaţiei naţionale. Noi, ca legiuitor, cred că trebuie să adoptăm acest proiect de lege prin care modificăm foarte suplu Legea educaţiei naţionale, în aşa fel încât să ne asigurăm că de acum înainte fiecare guvern, indiferent de culoarea politică, va bugeta şi se va asigura pentru fiecare generaţie că va face aceste achiziţii de laptopuri şi tablete, aşa încât să nu se mai repete niciodată situaţia - care din punctul meu de vedere este tragică - din aceste două luni, în care nu ştim - 250.000 de elevi, spune Ministerul Educaţiei, 930.000 de elevi, spune IRES - nu ştim câţi sunt - au fost efectiv rupţi de activitatea de la clasă, de dascăli, de colegii lor care, atâta şcoală online cât au făcut, au avansat. Nu ştim câţi copii vor abandona şcoala ca urmare a acestor luni de beznă, a acestor luni în care ei nu au avut posibilităţile materiale să intre în activităţile online. Şi nu trebuie să permitem ca astfel de momente să se repete. Eu, în calitate de ministru al fondurilor europene, în scurtul meu mandat de anul trecut, am avut onoarea să semnez contractul de finanţare cu fonduri europene în valoare de 50 de milioane de euro, pentru începerea realizării Bibliotecii şcolare virtuale - EduLib -, un proiect în valoare de 50 de milioane de euro, care reprezintă un capăt al procesului educaţional online. Este bine că investim bani europeni, dar trebuie să ne asigurăm că avem aceste dotări disponibile şi la celălalt capăt, respectiv că avem dotările necesare pentru absolut toţi elevii români care, dacă vor avea această şansă, de a avea tehnologia necesară pentru a fi în pas cu colegii lor, vor fi, în viitor, poate asistenţii, infirmierele, medicii care ne vor salva vieţi când vor mai fi crize precum cele de astăzi, şi nu lucrători care poate să fie nevoiţi să plece la muncă ieftină şi la muncă abuzivă în afara ţării. Aşa încât, fără a face confuzie între această lege, care este extrem de importantă, şi trebuie să punem în Legea educaţiei naţionale obligativitatea de a ajuta copiii vulnerabili şi dascălii, prin aceste dotări, şi intervenţiile punctuale în situaţii de urgenţă, ca cele pe care, în mod tardiv, înţeleg că Guvernul Orban încearcă să le ia, vă rog pe toţi să votăm pentru acest proiect legislativ, şi apoi la Camera decizională, la Senat, desigur, să avem un vot final. Vă mulţumesc mult. (Aplauze.)

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul preşedinte al Comisiei pentru învăţământ. Domnule Cîmpeanu, vă rog, prezentaţi raportul.

Sorin Mihai Cîmpeanu Vă mulţumesc. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a primit, spre dezbatere pe fond, Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea art. 70 şi art. 94 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011; Pl-x 126/22 aprilie 2020. Propunerea legislativă, aşa cum a precizat şi doamna ministru, are ca obiect de reglementare completarea art. 70 şi art. 94 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea instituirii obligaţiei Ministerului Educaţiei şi Cercetării de a asigura elevilor care îndeplinesc condiţia pentru a primi bursă socială, precum şi cadrelor didactice, dispozitive de tip laptop sau tabletă, conectate la Internet, astfel încât procesul educaţional să se poată desfăşura şi online. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaţilor fiind primă Cameră sesizată. În urma dezbaterii, în şedinţa din data de 12 mai 2020, comisia, cu 18 voturi pentru şi 5 abţineri, a propus adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele admise din anexa ce face parte integrantă din prezentul raport. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dezbateri generale. Doamna Iurişniţi, de la USR. Şi domnul Simionca, de la PMP. Vă rog să faceţi legătura cu doamna Iurişniţi.

Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc. Mă auziţi?

Florin Iordache Da, vă rog!

Cristina-Ionela Iurişniţi Bună ziua tuturor şi mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimate colege, Stimaţi colegi, Ştim foarte bine că în această perioadă de pandemie, iată, se pune în mişcare digitalizarea sistemului de învăţământ românesc, dar nu putem să nu menţionăm că art. 70 din lege prevede că statul, prin Ministerul Educaţiei, era obligat să înfiinţeze Biblioteca şcolară virtuală, Platforma şcolară E-learning, care include programe şcolare, lecţii pentru toate temele din programele şcolare, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare, de nouă ani de zile. Deci dacă în ultimii nouă ani de zile guvernele care s-au perindat pe la putere - PSD, PNL -, toate vechile partide ar fi luat, ar fi respectat această obligaţie, ar fi luat în serios Legea educaţiei, în momentul de faţă unităţile de învăţământ ar fi utilizat această platformă digitală, şcolile ar fi fost dotate, inclusiv catalogul online care încă nu există, pentru a permite astfel accesul profesorilor şi al elevilor la instrumente digitale, în timpul sau în afara programului educaţional, ori pentru cei care, din motive de sănătate, temporar nu pot frecventa şcoala. Şi iată că în această perioadă de pandemie începem să ne mobilizăm. Dacă am fi avut acest cadru legal predictibil şi corect elaborat şi dacă statul şi-ar fi respectat obligaţiile, am fi putut interacţiona mult mai eficient în mediul online. Cu alte cuvinte, actul educaţional s-ar fi putut desfăşura normal, prin intermediul acestei platforme de învăţare-predare-evaluare. Dar nu putem să nu uităm, de asemenea, că după şase săptămâni de suspendare a cursurilor, Ministerul Educaţiei a aflat cu întârziere că sunt 250.000 de copii fără acces la învăţarea online. A pus acest H.G. în dezbatere şi a finanţat cu 150 de milioane de lei din Fondul de rezervă al Guvernului. Evident, încă tabletele nu au ajuns la copii şi, aşa cum spunea şi iniţiatoarea proiectului, nu ştim exact cifra elevilor care sunt vulnerabili şi care nu au acces la învăţare în mediul virtual. În acest context-limită al unei crize de sănătate publică la nivel mondial, USR atrage ferm atenţia Guvernului Orban şi ministrului Anisie că este absolut necesară respectarea art. 70 din Legea educaţiei, finalizarea de urgenţă a Platformei E-learning, a Bibliotecii virtuale şi a Catalogului online, atât cât e posibil până în toamnă. Dar nu se poate uita, de asemenea, modificarea de urgenţă a cadrului legislativ în ceea ce priveşte recunoaşterea muncii la distanţă, pentru că vorbim, prin această lege, de accesul cadrelor didactice şi, de asemenea, asigurarea şi pentru profesori a unui dispozitiv electronic, nu doar pentru elevi, pentru că şi acest lucru este important. USR deci a oferit deja o soluţie legislativă, prin Programul "Euro 200". Noi deja în circuitul parlamentar avem un proiect de lege care prevede deja acest lucru, accesul elevilor la dispozitive electronice, prin modificarea indicelui de referinţă social de la 250 de RON, cât era încă din 2004, la 500 de RON. Deci am reactualizat legea care era "prăfuită" de atâţia ani de zile şi deşi am atras atenţia încă din luna aprilie, prin diferite interpelări, Ministerului Educaţiei, nu s-a luat nicio decizie, nici măcar nu am primi răspunsurile la interpelări în timpul legal efectiv. De asemenea, trebuie să menţionăm că avem situaţii clare de vulnerabilitate. Institutul Naţional de Statistică spune clar că în mediul rural avem 49% din gospodării care nu au acces la învăţarea online, sunt aceste cifre de la IRES, care spun că sunt peste 930.000 de copii care nu au acces la învăţare, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, de asemenea, spune că sunt 64% dintre elevii din România care nu posedă dispozitive care să permită învăţarea electronică şi au acces limitat la Internet. Nu putem uita profesorii - şi aici se spune, prin studiul realizat de Organizaţia neguvernamentală "Human Catalyst", că mai mult de 68% din profesorii din 1.600 de şcoli sărace nu au acces la formări profesionale şi resurse online. USR, aşa cum am spus, a venit deja cu o soluţie legislativă, iar în privinţa criteriului pe care această lege îl prevede, acest criteriu al burselor sociale, USR nu-l consideră obiectiv. În Comisia pentru învăţământ am ridicat această problemă, am şi propus un amendament...

Florin Iordache Concluzionaţi, doamnă, vă rog!

Cristina-Ionela Iurişniţi ... dezbătut. Da. Şi eu voi încheia spunând că acest criteriu al burselor sociale va fi modificat la Senat, prin amendamentele pe care le-am agreat împreună cu iniţiatorii, iar ceea ce trebuie să precizăm este că anul acesta, 2020, trebuie să fie anului unei resetări reale, şi nu mimate...

Florin Iordache Doamnă deputat, concluzionaţi, doamnă!

Cristina-Ionela Iurişniţi ... în privinţa poziţionării noastre faţă de educaţie. Grupul USR va vota pentru acest proiect de lege, cu amendamentul precizat. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Din partea Grupului PMP, domnul Simionca. Se pregăteşte domnul Sorin-Dan Moldovan. Dar vă rog să vă încadraţi, domnule Simionca.

Ionuţ Simionca Da. Eu o să fiu mai concis. Într-adevăr, este un proiect legislativ bun, bine-venit mai ales în acest moment de pandemie. Au fost mulţi elevi, mai ales din mediul rural, care nu au reuşit să ţină pasul cu cei din oraşe şi n-au reuşit să urmeze cursurile. Dar noi ştim că este şi o hotărâre de Guvern care a dat 250.000 de tablete. Într-adevăr, acest proiect legislativ acoperă toţi elevii care primesc o bursă socială, dar iniţiatorul a presupus că cei care nu primesc acea bursă oarecum îşi permit sau au acces la Internet. Eu cred că au fost uitaţi anumiţi elevi - sau mai mulţi elevi au fost uitaţi - şi Grupul parlamentar al PMP consideră că ar trebui să fie incluşi toţi elevii, să nu fie niciun fel de discriminare. Noi vom susţine acest proiect legislativ, pentru că iniţiatorul se gândeşte la viitor şi probabil în perioada următoare ne vom mai întâlni cu momente grele şi dificile şi cu toţii vom vota acest proiect legislativ.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Grupul PNL, domnul Moldovan.

Sorin-Dan Moldovan Domnule preşedinte...

Florin Iordache Vă rog, vă rog!

Sorin-Dan Moldovan Cred că este o greşeală. Eu la Pl-x 147/2020 vreau să intervin. Am apăsat din greşeală...

Florin Iordache A, deci dumneavoastră vreţi la cel cu propunerea de respingere. Mulţumesc. Vă dau cuvântul acolo.

Sorin-Dan Moldovan Da.

Florin Iordache Mulţumesc. Nu mai sunt alte intervenţii. Avem patru amendamente. Dacă la titlul legii sunt observaţii? Nu. De la 2 la 4, intervenţii? Nu. Rămâne la votul final. Şi ultimul proiect, cu propunere de respingere.