Florin Iordache Stimaţi colegi, Vă rog să luaţi loc, să putem începe. (Domnul deputat Alfred-Robert Simonis solicită să ia cuvântul.) Imediat, domnule lider. (1. Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19; PL-x 251/2020.) Am primit Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei. Rog Secretariatul General să distribuie câte un exemplar şi liderilor grupurilor parlamentare, să putem începe dezbaterile. Procedură, domnul Simonis. Da? Vă rog.
Alfred - Robert Simonis Stimaţi colegi, Domnule preşedinte, Am rugămintea de a invita liderii grupurilor parlamentare la tribună pentru a discuta procedura prin care vom supune votului un amendament admis în Comisia juridică, acel amendament mult discutat, care este neconstituţional şi care stabileşte că această lege cu privire la starea de alertă va intra în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial, şi nu la 3 zile de la data publicării, aşa cum este în Constituţie şi este foarte clar scris. Prin urmare, vă rog să facem o pauză, să invităm liderii grupurilor şi să găsim formula prin care vom supune la vot şi vom respinge acest amendament. (Consultări.) Mulţumesc, domnule preşedinte. În unanimitate de voturi Comitetul liderilor a hotărât că articolul la care am făcut referire, aflat la poziţia 161, va fi supus votului, deşi este amendament admis şi, de asemenea, am agreat un termen de 15 minute pentru a dezbate amendamentele respinse. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Roman.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Am luat cuvântul în calitate de iniţiator al acestui amendament, şi, în urma discuţiilor din Comitetul liderilor, înţeleg că opiniile juridice sunt diferite, înţeleg că există posibilitatea ca Avocatul Poporului să aibă o acţiune adresată Curţii Constituţionale, în baza acestui amendament, şi atunci cred că trebuie să avem grijă ca întreg corpul legii să fie pe deplin constituţional şi să nu avem motive de atac la Curtea Constituţională. Şi, prin urmare, cred că Guvernul va trebui să găsească în continuare cele mai bune soluţii pentru ca starea de sănătate a populaţiei să fie în prim-plan. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Dacă mai sunt intervenţii pe procedură? Nu mai sunt intervenţii pe procedură. Dau cuvântul... Cine citeşte raportul? Doamna Moagher, vă rog. Din partea Comisiei juridice, doamna Laura Moagher, vă rog, prezentaţi raportul.
Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. În temeiul dispoziţiilor art. 94 şi art. 114 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat iniţiativa legislativă în şedinţa din 12 mai 2020. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Consiliul Legislativ a avizat favorabil iniţiativa legislativă. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare instituirea pe durata stării de alertă, declarate în condiţiile legii, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, a unor măsuri temporare şi, după caz, graduale, în scopul protejării drepturilor la viaţă, la integritate fizică şi la ocrotirea sănătăţii, inclusiv prin restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi fundamentale. Membrii Comisiei juridice au examinat această iniţiativă legislativă. În urma examinării iniţiativei legislative şi a documentelor anexate, membrii Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului cu amendamente admise. De asemenea, s-a hotărât, prin vot, ca Departamentul Legislativ să fie împuternicit să efectueze toate corelările de tehnică legislativă. În raport cu obiectul şi conţinutul său, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor organice. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi, în plus, dumneavoastră trebuia să anunţaţi faptul că este procedură de urgenţă şi am stabilit timp de dezbatere 15 minute. Ca să ştim. Începem şi dau cuvântul... şi rog fiecare grup parlamentar să-şi nominalizeze pentru intervenţii... La dezbateri generale. Domnule Victor Ponta, doriţi acum? Vă rog.
Victor-Viorel Ponta Stau la rând!
Florin Iordache Păi, staţi la rând după cine?! Vă rog.
Victor-Viorel Ponta Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Mă bucur că pot să vorbesc primul, probabil în baza faptului că suntem singurul grup, Grupul PRO România, care am anunţat că vom vota împotriva acestui proiect de lege şi e normal să ascultaţi şi argumentele noastre. În primul rând, vreau să felicit toţi liderii de grup care, în urmă cu câteva momente, au decis să revenim asupra acelui articol, neconstituţional, evident, care spunea că legea intră în vigoare mai repede decât prevede Constituţia, în trei zile. E un prim semn de normalitate. Însă consider şi eu, şi colegii mei din PRO România că, prin această lege, procedăm greşit. În primul rând faţă de oameni, pentru că românii, după 60 de zile de stare de urgenţă, sunt suficient de responsabili, de conştienţi de pericole, dar şi de faptul că trebuie să reluăm activitatea economică normală. Fără economie, consecinţele restricţiilor vor fi mult, mult mai dure decât tot ce ne-am imaginat şi ceea ce am trăit în 2010. Cred că un stat, statul român, care tratează toţi cetăţenii ca pe nişte copii mici care nu vor să înţeleagă şi pe care trebuie mereu să-i ţii cu amenzi, cu sancţiuni, cu restricţii, este o abordare total, total greşită şi din punctul nostru de vedere soluţia corectă era aceea de a opri această abordare mult, mult prea restrictivă şi, dimpotrivă, de a veni, prin această lege, cu măsuri concrete de sprijin pentru persoanele vulnerabile şi vulnerabilizate în această perioadă, pentru cei care au rate la bancă, pentru cei care nu au venituri sau şomajul tehnic nu le ajunge, pentru firmele româneşti care sunt aproape toate în pragul falimentului, pentru toţi cei care aşteaptă în acest moment un proiect clar de repornire a României. Din păcate, această lege pe care astăzi o supuneţi la vot nu reporneşte România, ci păstrează România într-o stare, aşa, de amorţeală, într-o anestezie generală şi într-un haos în care oamenii nu ştiu exact ce au voie şi ce nu au voie să facă. Nimeni nu ştie în acest moment - ieşim din ţară, nu ieşim din ţară, intrăm în carantină, nu intrăm în carantină, deschidem terase, nu deschidem terase. Dar ştim un singur lucru: că statul ne consideră iresponsabili pe toţi, românii, şi că vrea să ne protejeze împotriva voinţei noastre. Repet, cred că sunt, în această ţară, majoritatea absolută oameni liberi, oameni cu capul pe umeri, oameni care au înţeles că este o chestiune serioasă pandemia de COVID-19, dar care au înţeles că trebuie să-şi facă datoria faţă de ei înşişi şi de familia lor, în primul rând protejându-i, şi după aceea mergând la muncă, repornind economia. Lucrul acesta nu se întâmplă prin prezenta lege, şi din acest punct de vedere noi vom vota împotrivă pentru că nu este o lege care să-i ajute pe oameni. Este însă o lege care dă din nou foarte multe puteri Guvernului, un Guvern pe care noi, cei de la PRO România, nu l-am votat, un Guvern pe care nu l-am considerat suficient de eficient şi de capabil în aceste 60 de zile şi, ca să vorbesc pe înţelesul tuturor, dăm mai multe puteri unui Guvern care spune că dacă strănutaţi, vi se face dosar penal. Eu cred că trebuia să dăm mai puţine puteri unui asemenea Guvern. Cred că rolul Parlamentului era să restricţioneze un asemenea Guvern. Cred că rolul nostru, al parlamentarilor, era acela de a fi de partea oamenilor, şi nu de partea Guvernului. Evident că grupul nostru nu poate influenţa rezultatul final al votului, în momentul în care principalele grupuri votează pentru această lege. Dar aşa cum am considerat că este greşit să prelungim starea de urgenţă fără a avea măsuri economice de repornire şi am votat împotrivă, dumneavoastră aţi votat pentru - România e ultima ţară care încă are o economie blocată -, cred că trebuia şi trebuie să fie şi oameni care au o altă opinie şi o susţin aici, în Parlament, şi o susţin prin vot. Vom vota împotriva acestui proiect, chiar dacă s-au făcut amendamente care în anumite puncte îndreaptă cât de cât proiectul de lege, însă ideea legii de a da mai multă putere Guvernului şi de a restricţiona în continuare românii este o idee greşită şi vom vota împotrivă. Vă mulţumesc că m-aţi ascultat, că mi-aţi dat voie să vorbesc şi sper să trăim în continuare într-o ţară în care şi cei care gândesc altfel decât majoritatea au dreptul să se exprime, să voteze şi să-i convingă şi pe alţii. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Vă rog, faceţi legătura cu domnul Cătălin Drulă, reprezentantul USR. Se pregăteşte domnul Florin Roman, apoi, din partea PNL.
Cătălin Drulă Mulţumesc, domnule preşedinte. Întreg procesul de elaborare a acestei legi şi ce s-a întâmplat ieri şi astăzi în Parlament arată ca un fiasco, ca o secvenţă de bâlbe, după cum ne-a obişnuit acest Guvern în ultimele două luni din această criză. L-am avertizat, într-o discuţie, chiar direct, pe domnul Ludovic Orban, în februarie, că Constituţia este foarte clară - drepturile şi libertăţile pot fi restrânse doar prin lege. Nu prin ordonanţă de urgenţă, nu prin alte acte emise de Guvern, nu prin ordine de ministru şi aşa mai departe. Iată că primim această lege în ceasul al treisprezecelea, prea puţin timp pentru ca ea să intre în vigoare conform Constituţiei, la încheierea stării de urgenţă. Şi s-a încercat astăzi, în Parlament, ceva halucinant. Adică un amendament care încălca explicit Constituţia. Constituţia prevede că orice lege intră în vigoare la minimum 3 zile de la data publicării. Eventual, la mai multe zile, dacă aşa doreşte legiuitorul. S-a dorit să intre în vigoare instantaneu - amendament PNL, acceptat tacit de PSD în comisie. Să nu ne ascundem după deget, există o complicitate. Şi, de fapt, gestionarea acestei crize de sănătate se face cu ochii doar pe sondaje, nu cu ochii pe sănătatea populaţiei. Cum facem să ieşim mai bine noi sau cum facem să ieşiţi mai bine voi. Este o preocupare excesivă pentru puncte electorale şi o dominaţie a populismului asupra raţiunii şi profesionalismului. Pentru că dacă Guvernul ar fi fost profesionist, ar fi trimis din vreme acest proiect de lege, astfel încât să nu-l dezbatem în câteva minute, pe holuri. De asemenea, încheierea stării de urgenţă, mâine, ca punct fix în evoluţia cronologică - gata, pe 15 mai s-a încheiat starea de urgenţă - este strict un obiectiv personal al preşedintelui Iohannis, nu este ancorat într-o logică anume. Putea continua starea de urgenţă poate două zile, sau poate două săptămâni, sau poate o lună, dacă situaţia de sănătate publică o impune, cu mai puţine restricţii, poate chiar fără restricţii deloc, poate doar cu restricţii în acele focare, dacă le mai avem, şi sperăm să nu le mai avem. S-a dorit înlocuirea - ca să se livreze mai mult ca o victorie pentru puncte electorale - s-a dorit înlocuirea cu această stare de alertă care este o noţiune mai degrabă inventată. Constituţia nu prevede o stare de alertă, prevede doar starea de urgenţă, ca o stare excepţională în care se pot restrânge libertăţile cetăţeneşti. Şi acum ne întoarcem toţi, ne contorsionăm, ca să lucrăm în jurul acestui punct impus în mod arbitrar şi electoralist de guvernare şi de preşedinte. Iată că vor rămâne 3 zile - din motive obiective, constituţionale - neacoperite nici de starea de urgenţă, nici de această lege. Mă întreb, ce va face preşedintele? Probabil că dacă se doreşte în continuare restrângerea drepturilor - şi aici e un semn de întrebare, l-a ridicat antevorbitorul meu -, trebuie să ne gândim raţional. Dar dacă e nevoie de restricţii asupra drepturilor pe care le avem în mod normal, acela de liberă circulaţie, de întrunire şi aşa mai departe, atunci probabil că ar trebui prelungită pe aceste 3 zile starea de urgenţă. Va face preşedintele acest gest sau oare nu dă bine la conferinţa de presă de la ora 18,00 sau 19,00? Nu ştim. Din păcate, repet, suntem într-o logică mult prea mult cu ochii la sondaje şi la electoral. Temele importante ale zilei sunt privite în termeni de cartofi fierbinţi şi gestionarea cu adevărat a crizei de sănătate, mai ales a celei economice, cade undeva în planul 2. Proiectele sunt făcute pe genunchi, fie aruncate în Parlament şi amestecate şi acolo, şi cu nişte teme naţionaliste - cu furatul Ardealului şi cu alte lucruri, ca să asezonăm, aşa, într-un ghiveci din care populaţia nu mai înţelege nimic. Asta nu arată ca o ţară guvernată, în momentul de faţă! Şi arăt cu degetul şi la guvernarea PNL şi la PSD, care a fost 3 ani la putere şi care are încă o mare parte din Parlament, aproape o majoritate, atunci când se asociază periodic cu domnul Ponta. USR este în afara acestor jocuri. USR se gândeşte cu adevărat la cum să facem bine pentru ţara asta. Şi asta ar trebui să-i preocupe pe toţi politicienii. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. În continuare, domnul Roman, aveţi 5 minute, din partea Grupului PNL. Se pregăteşte domnul Varujan Pambuccian, prin telefon, să faceţi legătura.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, Cei care mă cunoaşteţi aţi văzut că în ultimele zile am fost mai temperat, tocmai pentru că am încercat să abordăm această discuţie din punctul de vedere al opiniei specialiştilor, şi nu din punct de vedere politic. Am înţeles, de la domnul Ponta, poziţia clar exprimată de PRO România. L-am ascultat pe antevorbitorul de la USR şi n-am înţeles nimic. Pentru că, dincolo de poveşti şi de atacuri la adresa Partidului Naţional Liberal şi a preşedintelui Iohannis, în aceeaşi linie cu PSD, n-am auzit care este şi poziţia politică a USR. Pentru că mă aşteptam să anunţe, colegul meu, vot pentru, împotrivă sau abţinere, aşa cum se obişnuieşte. Practic, constat că în ultima vreme sunt mai populişti şi mai iresponsabili în declaraţii chiar decât cei de la PSD. Stimaţi colegi, Astăzi, când am venit spre Parlament, vă dau cuvântul meu de onoare că mă gândeam la ceea ce am primit de la Senat şi parcă retrăiam momentul începutului tragediei acestei pandemii, în Italia. La momentul respectiv, dacă vă amintiţi, deşi au avut cazuri anunţate în acea săptămână, nu au luat niciun fel de măsură până când s-a încheiat discuţia pe... şi participarea la Festivalul de la Veneţia, unde premierul italian a cedat presiunilor industriei turismului şi echivalentului industriei HoReCa din România. Şi, practic, au lăsat totul la liber, i-au lăsat să se adune în piaţă, i-au lăsat să intre în hoteluri, să intre în restaurante, şi rezultatul îl cunoaştem cu toţii. Italia, din păcate, a ajuns într-o situaţie fără precedent în istoria acestei ţări. Cam aşa sunau lucrurile şi după ce ieri acest proiect a venit de la Senat. Din fericire, prin responsabilitate - şi aici vreau să mulţumesc tuturor colegilor care au dat dovadă de responsabilitate -, am lăsat politica asta, de tip băşcălie USR, la o parte şi am discutat, la modul serios, că aceste restricţii nu pot fi eliminate total. Că nu putem să facem aceleaşi greşeli pe care le-au făcut italienii şi spaniolii, care zburdau liberi pe străzi, la evenimente, la concerte, în diferite locuri publice, pentru ca după ceva vreme să-şi plângă zecile de mii de morţi. Din acest motiv cred că astăzi, prin reintroducerea măsurilor de restricţie şi a sancţiunilor, am făcut ceea ce trebuie. Nu pentru partidele noastre! Am făcut ceea ce trebuie, pentru acei români care timp de două luni de zile au suportat cu stoicism aceste sancţiuni, aceste măsuri de restricţie, această perioadă dificilă pentru toţi, cu un singur gând - să încercăm să evităm numărul deceselor, să încercăm să evităm numărul îmbolnăvirilor. Partidul Naţional liberal a ţinut cont de sfatul specialiştilor şi a luat măsuri dure, chiar nepopulare, încă de la început. Asta, apropo de tovarăşul de la USR care ne vorbea despre sondaje. Da, ne-am asumat acest risc pentru că mai importantă decât sondajele este viaţa oamenilor, stimaţi populişti. Vreau să vă mai spun un lucru. În timp ce dumneavoastră v-aţi clădit un mesaj public pe atacarea unui Guvern care a luptat necontenit, zi şi noapte, pentru a limita numărul victimelor, în timp ce acest Guvern - care nu a fost învăţat, că n-a mai fost lovit de o asemenea situaţie - a făcut tot ce este posibil omeneşte pentru ca astăzi să vorbim de mult mai puţine victime decât în ţări cu sistem medical puternic precum în Italia, Germania, Anglia, ce doriţi dumneavoastră, am luat aceste măsuri tocmai pentru că nu ne-am uitat la sondaje. Ştim că nu suntem foarte plăcuţi, dar am făcut ceea ce specialiştii ne-au spus că trebuie. Ne dorim, la fel de mult ca şi dumneavoastră, să repornim economia cât mai repede, dar nu cu iresponsabilitate şi doar pentru a folosi tribuna Parlamentului pentru atacuri politice mizerabile. Îi întreb pe populiştii de la USR. Vă asumaţi viitoarele decese din România, pentru ceea ce aţi propus, stimaţi populişti? Când o să aveţi măcar o zi de guvernare în ţara asta, o să fim de acord să veniţi să ne spuneţi ce avem de făcut. Şi nouă şi altora. Vreau să vă mai reamintesc, stimaţi colegi, momentul 26 februarie, când România a înregistrat primul caz de COVID şi Spania - două cazuri de COVID. (Vociferări.) Da, domnule coleg, ştiu că nu vă place. Şi multora nu le place că acest Guvern nu şi-a frânt gâtul, politic, aşa cum poate v-aţi fi dorit. Dar trebuie să apreciaţi, inclusiv şi dumneavoastră, chiar cei care priviţi cu răutate la lucrurile acestea, că cel mai important lucru este că la ora actuală Spania are 30.000 de decese, iar în România suntem la un număr mult mai redus. De ce? Pentru că s-au luat măsuri. Pentru că am închis şcoli, am închis grădiniţe, am oprit transportul aerian, feroviar, am luat cele mai dure măsuri încă de la bun început. Astăzi adoptăm un proiect de lege necesar pentru România. Nu pentru Partidul Naţional Liberal, nu pentru PSD, nu pentru USR sau mai ştiu eu cine. Adoptăm un proiect de lege pentru a-i proteja pe români. Iar celor care vor continua să se urce cu picioarele pe suferinţa românilor, pe cadavrele celor decedaţi, doar pentru a câştiga voturi, aşa să le ajute Dumnezeu, la fiecare! Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Vă rog, faceţi legătura cu domnul Varujan Pambuccian, liderul Grupului minorităţilor naţionale. Urmează domnul Alfred Simonis, reprezentantul PSD.
Varujan Pambuccian Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Nu sunt surprins de felul în care au mers până acum discuţiile. Sunt însă foarte mulţumit de faptul că am scăpat de un stres care ţinea de neconstituţionalitatea unui articol, şi pentru asta vreau să le mulţumesc tuturor colegilor, din toate partidele, care au înţeles că este foarte important să stăm cât mai aproape de Constituţie. Sigur că aşa cum se prezintă în momentul de faţă acest proiect este ca şi cum am fi în faţa unei balanţe. Pe un taler stătea neconstituţionalitatea intrării în vigoare, aşa cum era ea prevăzută. Pe celălalt taler stătea faptul că Guvernul a întârziat nepermis cu această lege. Aici lucrurile am reuşit să le aducem la normal. Acum pe un taler stă faptul că angajatorii - fie că e vorba de stat, fie că e vorba de privat - primesc puteri discreţionare. După părerea noastră, anormal de discreţionare. Pe talerul celălalt stă riscul de îmbolnăvire a populaţiei şi riscul ca spitalele să nu mai facă faţă. Pe un taler am pus şi noi două amendamente pe care aş vrea să le ascultaţi cu atenţie. Unul dintre ele se referă la cei pe care îi obligăm prin legea aceasta să poarte mască, dar starea lor de sănătate nu le permite lucrul acesta. Nu aţi vrut să-l acceptaţi în comisie. Poate îl acceptaţi în plen. În partea cealaltă a talerului stă din nou riscul ca populaţia să se îmbolnăvească şi să avem morţi pe conştiinţă. Am auzit aici vorbindu-se despre impactul economic. Noi am venit cu soluţii, le-am prezentat - unele dintre ele, nu pe toate, public, dar două dintre ele, cel puţin, le-am prezentat luni. Lucrurile acestea nu sunt lucruri în care să spunem, vai, ce rău e şi hai la lupta cea mare! Nu rezolvăm aşa lucrurile. Lucrurile acestea le putem rezolva doar discutând raţional. Nu vreau să intru în amănunte. Nu vreau să discut despre structura economiei româneşti, aici. Nu vreau să spun că în unele situaţii nu avem soluţie. De exemplu, cazul HoReCa. Avem de ales între a da drumul la HoReCa şi a lăsa, nu ştiu, restaurante, să spunem, să funcţioneze o săptămână, după care să le închidem iar, pentru că a crescut foarte mult numărul îmbolnăvirilor. Deci lucrurile acestea nu putem să le tratăm ca, aşa, un fel de revoluţie în care ieşim cu pieptul înainte în faţa gloanţelor. Nu, lucrurile acestea trebuie să le tratăm extrem de raţional şi de calculat. Noi am făcut calculul acesta. Am vrea foarte mult să ascultaţi amendamentele noastre, şi dacă credeţi că ele trebuie trecute, să le treceţi. Dar, dincolo de lucrul acesta, vom vota pentru că aici este o chestiune de responsabilitate faţă de vieţi, şi noi responsabilitatea aceasta o avem. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Simonis. În continuare, se pregăteşte domnul Benedek Zacharie, din partea UDMR. Vă rog.
Alfred - Robert Simonis Mulţumesc, domnule preşedinte. Mă emoţionez. Era să strănut. Doamne fereşte, îmi făcea dosar penal ministrul de interne! Stimaţi colegi de la PNL, Apreciez mulţumirile făcute la adresa parlamentarilor responsabili, însă mă întreb cât va mai dura până când preşedintele Iohannis, premierul Orban sau alţi reprezentanţi de marcă ai PNL vor acuza din nou şi vor jigni parlamentarii PSD şi ai altor grupuri parlamentare? Pentru că am mai primit aceste mulţumiri şi acum 3 săptămâni, şi acum două luni, şi acum o lună, de câte ori ne-am comportat responsabil. Din păcate, cu dumneavoastră, când vă convine ce votăm, suntem responsabili, iar când nu vă convine, suntem cum ne-aţi catalogat mai devreme. V-am auzit discutând despre măsurile concrete pe care acest Guvern le-a luat. Eu vă reamintesc că, în 12 martie, Vasile Cîţu fugea de aici, din Parlament, ca un laş, iar astăzi, după 3 moţiuni simple care au trecut în Parlament şi după nu mai ştiu câte avize negative, este în poziţia de ministru al finanţelor. În timp ce România avea informaţii din octombrie sau noiembrie despre intensitatea şi gravitatea acestui virus. V-am auzit că este extrem de necesară repornirea economiei. Păi, preşedintele României spunea ieri că economia nu trebuie repornită, pentru că n-a fost oprită niciodată, ci că trebuie revigorată. Interesant! Acest proiect de lege cu privire la încuviinţarea, mă rog, crearea cadrului legal pentru starea de alertă a fost un proiect trimis de Guvern. Prost. Stă dovadă faptul că, pe lângă grupurile PSD, USR şi celelalte grupuri parlamentare care au formulat amendamente, sunt multe amendamente formulate de parlamentari ai PNL, ceea ce demonstrează faptul că acest proiect a fost unul slab. Practic, prin acest proiect prelungiţi starea de urgenţă, voiaţi să prelungiţi starea de urgenţă, numind-o stare de alertă. Mari modificări nu erau. De "relaxare", aşa cum spuneaţi dumneavoastră. Impuneţi aceleaşi îngrădiri ale drepturilor şi libertăţilor oamenilor. Vreau să fie o chestiune foarte clară. Astăzi Parlamentul nu decretează stare de alertă. Astăzi Parlamentul creează un cadru legislativ prin care Guvernul, indiferent cum s-o chema acela, poate, în cazul în care este nevoie, să instituie stare de alertă. E adevărat că au trecut 3 săptămâni, aproape, de când aţi anunţat că nu veţi prelungi starea de urgenţă. N-aţi făcut nimic pentru a testa românii, iar acum ne anunţaţi tardiv că de la 1 iunie începe testarea în masă. Din cauza incompetenţei Guvernului Orban şi a faptului că a trimis târziu la Parlament această lege, vom avea 3 zile, în România, de vid COVID legislativ, dacă îmi permiteţi, pentru că nu se va putea implementa niciun fel de restricţie. Cine va răspunde pentru prostia Guvernului, de săptămâna trecută, când nu a avut înţelepciunea de a trimite la Parlament un proiect care putea fi dezbătut, săptămâna trecută sau poate săptămâna aceasta, luni, astfel încât să parcurgem toate termenele constituţionale, şi de vineri sau de joi noaptea să intre în vigoare acest proiect, în măsura în care doriţi ca starea de alertă să se şi întâmple? V-aţi prins de această prostie şi aţi încercat un amendament, în Comisia juridică, amendament despre care l-am auzit pe cel de la USR spunând că a fost un acord tacit al celor de la PSD. Ţin să vă reamintesc - poate nu ştiaţi, domnule lider al grupului, mă rog, stimaţi membri ai Grupului USR -, USR s-a abţinut la acel amendament, în Comisia juridică, n-a fost contra, s-a abţinut. V-aţi prins de prostie şi aţi făcut un amendament clar neconstituţional, prin care încercaţi să intre în vigoare de îndată, ceea ce ar fi creat din nou mari probleme. O dată - posibilitatea de a contesta la CCR şi, evident, a trece uşor, de pe scaun, această contestaţie. Pe de altă parte, ce s-ar fi întâmplat cu toate măsurile luate de Guvern în cele 3 zile în care legea n-ar fi trebuit să fie în vigoare şi, practic, ar fi fost din cauza acelui amendament? Bine că am agreat cu toţii ca acesta să fie eliminat şi am scăpat de această presiune. Dincolo de acestea, astăzi - mă rog, astăzi şi ieri -, a trebuit să corectăm ticăloşiile pe care Guvernul le-a pus în acest proiect. Guvernul nu poate prelungi discreţionar starea de alertă atât cât vrea. De acum înainte nu puteţi să vă folosiţi de pandemie pentru a da tunuri financiare, pentru a angaja politruci şi chelneri pe posturi de directori. De acum înainte Parlamentul va încuviinţa sau nu starea de alertă şi va modifica, în cazul în care va considera necesar, această hotărâre pe care o veţi da, probabil, săptămâna viitoare. De asemenea, Guvernul a vrut să aibă control absolut şi netransparent pe fondurile publice, de aceea aţi prelungit şi în starea de alertă achiziţiile fără licitaţie - fără licitaţie - pentru orice tip de produs, indiferent dacă este de maximă necesitate sau nu. Păi, eu înţeleg că trebuie să achiziţionăm materiale sanitare, produse, echipamente sanitare în regim de urgenţă, dar chiar puteţi cumpăra şi limuzine, în starea de alertă, pentru că aveţi dumneavoastră această posibilitate de a cumpăra prin procedură de achiziţie directă? V-am introdus posibilitatea de a plafona preţurile la produsele medicale. Înţeleg că vă bateţi joc de oameni şi îi obligaţi să poarte măşti, din 15 sau din 17, de când puteţi institui starea, fără să luaţi în calcul faptul că preţul unei măşti, probabil, de săptămâna viitoare, din nou va începe să crească şi va fi de 4-5 ori mai mare, pentru că va creşte cererea foarte mult. Cum puteţi să impuneţi unui pensionar care câştigă 700-800 de lei să poarte o mască pe zi, cel puţin, în condiţiile în care o lună are 30 de zile? Cine suportă costurile acestor echipamente? Guvernul a venit din nou cu amenzi aberante - 30.000 de lei amendă dacă ai întârziat cu un minut peste ora în care ai dreptul să ieşi din casă. Păi, cum puteţi să-i daţi aceluiaşi pensionar de care vă vorbeam o amendă de 30.000 de lei? Eu ştiu că în vilele de protocol, unde staţi voi, cei de la Guvern, vi se pare poate puţin. Vă spun că în România reală e o sumă colosală! (Vociferări.) Era. Am corectat acest lucru. Amenzile au fost mult diminuate. Şi o vom face în continuare, dacă se vor întâmpla astfel de măsuri şi în starea de alertă. Guvernul a încercat să folosească această stare de alertă şi pentru a-şi servi clientela de partid. Aţi angajat 12.000 de "pile", folosind ca pretext pandemia. Acum vreţi să numiţi în funcţii publice oameni care nu sunt funcţionari publici. Aţi vrut asta, însă noi am modificat, în comisiile parlamentare, şi plenul Camerei va vota astăzi proiectul în forma corectată. Stimaţi colegi, Un preşedinte al României care se comportă ca un preşedinte al Partidului Naţional Liberal şi un Guvern extrem de incompetent ne-au pus astăzi în situaţia ingrată de a avea această lege în forma în care au prezentat-o cu întârziere. Ca om politic sunt extrem de revoltat că aceşti oameni conduc România şi că au puterea discreţionară de a lua tot felul de decizii aberante, însă ca cetăţean şi ca tată al unui copil de doar câteva luni, sunt pus în faţa unei situaţii complicate. Da, putem sta şi noi, aici, la tribuna Parlamentului, să criticăm preşedintele şi Guvernul care conduc ţara şi care vor fi singurii responsabili pentru ce se întâmplă de acum înainte în România şi în cele 3 zile în care oamenii se vor putea plimba liberi, şi Doamne fereşte de ce se poate întâmpla, dar şi pentru ce se întâmplă după aceea. Însă ce mai contează că aceştia sunt incompetenţi, atunci când există riscul să moară oameni? Ce mai contează aceste lucruri? Putem să facem ceea ce vă spuneam, să stăm la tribună să criticăm sau putem fi responsabili şi putem să încercăm să venim în întâmpinarea majorităţii cetăţenilor României, care au respectat restricţiile şi regulile până acum şi care vor să respecte aceste reguli în continuare. Putem fi responsabili faţă de oamenii care vor să meargă la muncă şi care respectă regulile atunci când merg la muncă, care vor să intre în normalitate. În consecinţă, vom decide să fim responsabili. Vom vota proiectul de lege în forma modificată substanţial în Camera Deputaţilor şi Senat, fără amendamentul neconstituţional. Pentru că, cu acel amendament, această lege nu putea fi votată, cu toată presiunea posibilă şi cu toate mustrările de conştiinţă. Pentru că nu puteam vota o lege prin care să le cerem românilor să respecte reguli şi restricţii, încălcând, la votul pe acea lege, Legea fundamentală a ţării, Constituţia. Prin urmare, fac un apel la Guvern. Vom vota, aşa cum am spus, această lege, însă dacă, după ce această lege va fi promulgată, şi săptămâna viitoare se va emite hotărârea de stare de alertă, aceasta va avea prevederi abuzive, va avea prevederi aberante, restricţii ale drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, o vom amenda în Camera Deputaţilor sau chiar mai rău. Mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Benedek Zacharie. Să fie pregătit domnul Paşcan Marius, din partea PMP. Să faceţi legătura, tehnicul.
Zacharie Benedek Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Sunt câteva aspecte pe care doresc să le punctez în legătură cu acest proiect. Forma iniţiată de Guvern era inacceptabilă. Măcar şi numai sub aspectul prerogativelor exorbitante pe care şi le arogă Executivul. Măcar şi numai pentru faptul că deşi scopul este răspândirea prevenirii pandemiei, iniţiatorul extinde asupra oricăror situaţii de urgenţă. Măcar şi numai pentru faptul că prin acte administrative restrânge exercitarea oricărui drept şi libertăţi fundamentale, revocă şi numeşte în funcţii directori de unităţi sanitare şi de asistenţă socială, indiferent de subordonare, în mod arbitrar, fără o justă motivare, subordonează total angajatul angajatorului. Şi multe alte prevederi care pot da naştere unor abuzuri inacceptabile într-un stat de drept. Grupul UDMR a formulat numeroase amendamente, atât legate de drepturile şi libertăţile fundamentale, cât şi legate de domeniul economic, al învăţământului, al sportului, al muncii, amendamente care, în parte, au fost acceptate în Senat şi în Camera Deputaţilor. Parlamentul, în doar două zile, pentru a se asigura că cetăţenii sunt protejaţi şi de potenţialul pericol al îmbolnăvirii, şi de posibile abuzuri de putere, ar trebui să practice o foarte fină echilibristică, pe de o parte între exigenţele Constituţiei şi ale Curţii Constituţionale, şi situaţia de fapt, pe cealaltă parte. Se pare că în ultimul moment balansul nu a mai fost posibil, astfel liberalii au propus şi încearcă să-şi impună voinţa de modificare a modului de intrare în vigoare a legii, derogând de la prevederile Constituţiei. Articolul 78 din Constituţie, "Intrarea în vigoare a legii" - "Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei". Atât Guvernul, cât şi preşedintele ştiau că termenul de 15 mai se apropie. Neconstituţionalitatea reglementărilor privind starea de alertă era deja cunoscută şi, totuşi, în loc să vină cu soluţii viabile şi la timp, au preferat ca pe agenda publică să pună pe primul loc subiectul preferat în campanii electorale: minorităţile etnice, aşa-zisele jocuri ale UDMR-ului; pericolul furtului Ardealului; oficializarea limbii maghiare, ca limbă în administraţia publică. Toate acestea - subliniez - toate acestea au fost prezentate în lumină falsă, alarmistă, culminând cu poziţii publice în care limba maghiară este batjocorită de la cea mai înaltă demnitate a statului, iar după toate acestea ne cereţi votul. Pe de o parte ne umiliţi, trunchiaţi adevărul şi ne batjocoriţi, pentru a câştiga capital politic, iar pe de altă parte vreţi să fim complici la adoptarea unui articol care contravine Constituţiei. Doriţi ceva ce este inacceptabil într-o democraţie, şi anume să ne dezicem de Legea fundamentală. Cei în drept să rezolve situaţia, adică preşedintele şi Guvernul, să găsească o soluţie legală pentru rezolvarea problemei, nu să ne oblige pe noi, parlamentarii, să încălcăm Constituţia. În consecinţă, Grupul UDMR, cu toate acestea, fiind o formaţiune responsabilă, va vota această propunere legislativă. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. În continuare, domnul Paşcan Marius, din partea PMP. Vă rog, faceţi legătura. Iar ultimul vorbitor va fi domnul Varujan Vosganian, din partea deputaţilor neafiliaţi. Domnul Paşcan.
Emil-Marius Paşcan Bună seara, domnule preşedinte! Bună seara, distinşi colegi! Partidul Mişcarea Populară consideră că pandemia nu a ajuns la sfârşit, pericolul continuă şi, în consecinţă, trebuie să avem drept prioritate protejarea sănătăţii, a vieţii românilor, inclusiv cu preţul, din păcate, al limitării temporare de drepturi şi libertăţi prevăzute de Constituţie. Prin urmare, singura noastră misiune, astăzi, este de a legifera regimul care urmează stării de urgenţă, în interesul compatrioţilor noştri. Când România se confruntă cu o criză sanitară, epidemiologică fără precedent, peste care se suprapune o criză economică dureroasă şi una socială periculoasă, încercarea unor partide politice de a obţine puncte electorale din reglementarea stării de alertă devine irelevantă, ridicolă şi pe alocuri iresponsabilă. Nici lupta pentru putere, într-un astfel de context, nu are nicio noimă şi se poate, eventual, solda doar cu o condamnare la boală grea, pe termen lung, cu o agonie, chiar moartea românilor. Despre ce vorbim, stimaţi colegi? Despre o ţară înlăcrimată, îndoliată, despre o cohortă de morţi care continuă să sporească, despre o economie în fibrilaţie, pusă pe ventilaţie financiară artificială, iar într-un astfel de context nu prea mai e nimic de împărţit. Ce să împărţim politic, stimaţi colegi? Acum se cuvine să primeze grija pentru semeni şi trebuie să ne ridicăm, prin fapte, la înălţimea aşteptărilor, a nevoilor celor mulţi şi necăjiţi. Aşa cum PMP a fost cel dintâi partid care a cerut instituirea stării de urgenţă, încă din primele momente ale manifestării pandemiei în ţara noastră, şi acum considerăm că ar fi fost foarte bine ca proiectul legislativ să ajungă spre a fi promovat, dezbătut în Parlament, la timpul potrivit, nu pe repede înainte şi nici după ratarea unor paşi constituţionali necesari. Însă, chiar şi aşa, putem da dovadă de maturitate, şi aşa cum s-a reuşit după semnalele noastre de alarmă respingerea în câteva ore a proiectului privind autonomia Ţinutului Secuiesc, se poate vota şi adopta această lege propusă de Guvern. Pe fond, trebuie să luăm decizii raţionale, juste şi eficiente, care să pună interesele românilor deasupra oricăror reacţii politice speculative. Starea de spirit a românilor este caracterizată astăzi de maximă încordare şi îngrijorare. Trebuie să fim foarte atenţi, pentru ca cetăţenii să nu-şi piardă răbdarea şi încrederea în instituţiile statului, să rămânem un partener de nădejde, atent şi vigilent, pentru ca împreună să trecem cu bine peste această perioadă de coşmar pentru ţară, din toate perspectivele. În concluzie, PMP va vota proiectul legislativ iniţiat de Guvern pentru stabilirea măsurilor aplicabile pe perioada stării de alertă. Considerăm că nu e loc de sfadă, tensiune sau conflictualitate suplimentară în această privinţă, că sunt binevenite orice îmbunătăţiri rezonabile ale acestui proiect legislativ, iniţiate prin amendamente bine chibzuite. De altfel, multe dintre aceste amendamente sunt ale Partidului Mişcarea Populară. Că măsurile reglementate sunt necesare pentru a-i proteja în continuare, în mod real, pe români, pe întreaga perioadă a pandemiei. Acesta este, de fapt, chiar rolul constituţional al Parlamentului, de a legifera în interesul celor pe care-i reprezintă, a cetăţenilor României, iar responsabilitatea normativă este cu atât mai importantă şi necesară în situaţia dată. Acest rol nu poate fi uzurpat de vreo altă instituţie a statului. Cel puţin nu într-un stat de drept. În numele Partidului Mişcarea Populară, vă doresc tuturor sănătate deplină, înţelepciune şi numai bine! Mă rog ca Dumnezeu să apere România! Vă mulţumesc pentru atenţie.
Florin Iordache Şi eu. Acum domnul Varujan Vosganian, vă rog. Ultimul vorbitor la dezbateri generale.
Varujan Vosganian Stimaţi colegi, I-am ascultat pe reprezentanţii grupurilor parlamentare care au spus că dintr-un sentiment de responsabilitate vor vota această lege. Ei, bine, eu am venit să vă spun că dintr-un sentiment de responsabilitate deputaţii ALDE nu vor vota această lege. În primul rând, vreau să vă spun că resping atitudinile patetice sau pesimiste. Eu vreau să insuflu naţiunii române un sentiment de curaj, de încredere. Încheierea acestei epidemii înseamnă pentru români un nou început. Îmi manifest regretul, domnul preşedinte, că în această dezbatere noi n-am avut la dispoziţie, decât prin perseverenţă individuală, datele care să ne permită să judecăm lucrurile. Ar fi trebuit să avem o evaluare a numerelor de cazuri zilnice pe fiecare judeţ, să avem o evaluare a deceselor care sunt cauzate de COVID sau sunt cu COVID. Ar fi trebuit să avem apoi o evaluare a cazurilor active, pentru a putea vedea care este amplitudinea în acest moment a epidemiei în plan naţional. În al doilea rând, n-ar fi stricat ca să terminăm cu lăudăroşenia aceasta permanentă a Guvernului şi a susţinătorilor săi, cu performanţele guvernării în limitarea răspândirii epidemiei. Stimaţi colegi, Dragi români, Să fie clar! Pentru ţările comparabile şi limitrofe din Europa Centrală şi de Est, România stă cel mai prost! Sigur că dacă compari România cu ţările Europei Occidentale, stă bine, dar toate ţările din Europa Centrală şi de Est stau bine în comparaţie cu ţările din Vest! Deci, repet, pe performanţe similare, România a avut cea mai neperformantă acţiune în ceea ce priveşte virusul. Şi acum de ce nu votează ALDE acest proiect de lege? În primul rând, noi nu credem că este nevoie de o stare de alertă pe întreg teritoriul ţării. Dacă evaluăm datele Grupului de Comunicare Strategică în ceea ce priveşte numărul de decese şi de contaminări pe fiecare judeţ, concluzia este că în cel puţin jumătate dintre judeţele ţării starea de alertă nu se justifică. În al doilea rând, dacă starea de alertă nu se justifică pe întregul teritoriu al ţării, argumentul este că nu se justifică nicio lege privind starea de alertă. E suficient să se delege, potrivit Ordonanţei nr. 21/2004, proaspăt declarată constituţională, atribuţiile comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi să se găsească soluţii în plan local şi am fi evitat toată această situaţie penibilă care aduce haos. În al treilea rând, noi nu votăm această lege pentru că ea a venit foarte târziu, cu consecinţe extrem de neplăcute asupra calităţii actului legislativ. E limpede că această lege este conjuncturală şi improvizată şi că în foarte scurt timp va trebui să purcedem în mod temeinic la elaborarea unei legi reale privind situaţiile de urgenţă şi managementul lor. În al patrulea rând, aş vrea să fie foarte limpede că, dacă luăm în calcul proiectul, Guvernul n-a înţeles nimic din decizia Curţii Constituţionale care vorbea de neconstituţionalitatea actelor administrative în ceea ce priveşte adăugarea la lege. Proiectul este făcut în aşa fel încât Guvernul să aibă puteri discreţionare şi, practic, să repete erorile care s-au făcut până acum. Noi nu putem da un cec în alb unui Guvern în a cărui asumare constituţională nu avem încredere. Aş fi vrut ca odată cu aceste măsuri permanente de restrângere a drepturilor fundamentale să avem în compensare şi măsuri de relansare, pentru că, repet, suntem deja în momentul în care putem vorbi de un nou început. Aş vrea să închei, spunându-vă că încerc un sentiment de disconfort că suntem şantajaţi moral de cei care ar muri dacă noi am face şi am drege şi cu vieţilor românilor pe care le-am desconsiderat. Stimaţi colegi de la PNL, v-ar plăcea ca acum noi să vă ameninţăm că vă punem în cârcă toate persoanele care vor deceda în cele trei zile în care s-ar putea să nu avem niciun fel de protecţie legislativă în ceea ce priveşte teritoriul României? Şi încă ceva. Noi suntem responsabili pentru toţi românii, şi pentru milioanele de bolnavi cronici, şi pentru cei 300.000 care şi-au pierdut locurile de muncă, şi pentru milionul care se află în şomaj tehnic, pentru chiriaşii care n-au din ce plăti chiriile, pentru proprietarii care, nemaiavând chirii preluate, sunt într-o situaţie precară, pentru oamenii de afaceri care-şi văd afacerile periclitate. Noi suntem răspunzători pentru toţi şi de aceea atitudinea aceasta asimetrică, de a lua o nişă, de a pune în paranteză doar un segment din viaţa noastră socială, economică, nu mi se pare foarte corectă. Din toate aceste motive, noi nu vom vota această lege şi ne manifestăm speranţa că, în săptămânile următoare, Parlamentul şi Guvernul vor avea o atitudine de deschidere, lăsând să se întrezărească speranţă şi înlăturând această stare de intimidare în faţa unor posibile pericole care, credeţi-mă, istoria a dovedit tot timpul vini, şi tot timpul se găseşte o energie umană care să le depăşească. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Am finalizat dezbaterile generale. Reamintesc, stimaţi colegi, avem 15 minute. Aveţi afişat pe site raportul Comisiei juridice, raport care conţine 161 de poziţii, la 67 de articole. Deci la două anexe; la Anexa 1 - amendamente admise, la Anexa 2 - amendamente respinse de la 1 la 91. În momentul în care vom finaliza cele 15 minute... (Vociferări.) Imediat! Făceam precizările nu pentru colegii din sală, pentru colegii care sunt acasă şi pe care-i rog să urmărească, astfel încât să pot... (Vociferări.) Imediat! Deci, de aceea, rog stafful tehnic să apară lista goală, şi pe măsură ce avansez câte 10 poziţii, colegii care vor să intervină, pentru a susţine un amendament, să-i putem apela. Începem, da? În Anexa 2 sunt amendamentele respinse. Dacă de la 1 la 10 aveţi vreun amendament? Da. Domnul Viziteu. Vă rog. De la 1 la 10. Precizaţi poziţia şi articolul, ca să pot să-l supun apoi votului. Nu vă aud. Stafful tehnic, daţi-i microfonul! Vă rog.
Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Poziţia 1 de la amendamentele respinse, pentru art. 1. Pentru că este prima oară în istoria României când vom avea stare de alertă şi pentru că aceasta va fi gestionată de posibil sute de comitete locale de urgenţă, există şansa să avem măsuri ori de relaxare, ori de restricţionare a unor drepturi luate în mod discriminatoriu. Pentru a evita aceste situaţii în care unii români, în situaţii comparabile sau identice, se vor comporta şi vor avea drepturi mai multe decât alţii, introducem, prin acest amendament, principiul tratamentului juridic egal, nediscriminatoriu. Vă mulţumesc pentru susţinerea amendamentului.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Rog liderii grupurilor parlamentare să vină să-şi precizeze poziţia, pentru ca apoi, când voi da drumul la vot, colegii să ştie.
Alfred - Robert Simonis Domnule preşedinte, Grupul parlamentar al PSD va vota contra.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL?
Alfred - Robert Simonis Stai, stai! Numai puţin, că... Da. Cei de la USR dormeau. Îmi cer scuze, m-au anunţat greşit. Grupul parlamentar al PSD va vota pentru acest amendament.
Florin-Claudiu Roman Cam multe bâlbe între PSD şi USR, domnule preşedinte! Grupul PNL va vota pentru acest amendament.
Florin Iordache Mulţumesc. UDMR?
Zacharie Benedek Grupul UDMR nu va vota acest amendament.
Florin Iordache Mulţumesc. PMP?
Constantin Codreanu Grupul parlamentar al PMP va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PRO România? Nu mai este. Minorităţile? Nu. Bun. Vă rog, pregătiţi-vă tabletele. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Începem apelurile telefonice. Domnul Grosaru, apoi domnul Vasile Daniel, domnul Chiriac ... Domnul Grosaru.
Andi-Gabriel Grosaru Bună ziua, domnule preşedinte! Amendamentul grupului este la ...
Florin Iordache Nu! Domnule Grosaru, nu m-aţi urmărit!
Andi-Gabriel Grosaru ...şi este domnul Vasile.
Florin Iordache Domnule Grosaru, nu m-aţi urmărit! Deci vă întreb la amendamentul de la poziţia 1, de la amendamente respinse, cum votaţi. Aici sunt. Când merg mai departe...
Andi-Gabriel Grosaru Da, domnule preşedinte. Mi-am exprimat pe tabletă votul - pentru.
Florin Iordache Bun, păi atunci, dacă v-aţi exprimat, vă rog nu mai accesaţi, pentru că voi fi obligat să dau cuvântul tuturor celor care se înscriu pentru că nu au posibilitatea să voteze.
Andi-Gabriel Grosaru Am înţeles, domnule preşedinte. Au fost nişte probleme mai devreme şi de asta am apelat.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Când ajung la amendamentele respective vă dau cuvântul.
Andi-Gabriel Grosaru Mulţumesc.
Florin Iordache Da. Domnul Chiriac Viorel.
Viorel Chiriac Vot pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul preşedinte Tîlvăr. Vă rog.
Angel Tîlvăr Bună seara, domnule preşedinte! Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Radu Nicolaie-Sebastian-Valentin.
Nicolaie-Sebastian-Valentin Radu Votez pentru amendament, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Doamna Dinu Cristina?
Cristina-Elena Dinu Am apucat să şi votez. Votez pentru, dacă nu s-a înregistrat votul.
Florin Iordache Doamnă, nu putem vota de două ori! Dacă aţi votat...
Cristina-Elena Dinu Nu, nu! Nu ştiu dacă s-a înregistrat votul, că n-am avut semnal, domnule preşedinte!
Florin Iordache Apare că aţi votat. Deci mulţumesc.
Cristina-Elena Dinu E în regulă. Atunci rămâne votul electronic.
Florin Iordache Rămâne votul electronic. Domnul Pop Georgian.
Georgian Pop Pentru, domnule preşedinte. Votez pentru. Mulţumesc.
Florin Iordache Am înţeles! Mulţumesc şi eu. Doamna Boboc Tudoriţa.
Tudoriţa-Rodica Boboc Domnule preşedinte, Votez pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Marius Budăi? Domnule Budăi?
Marius-Constantin Budăi Votez pentru. Mulţumesc frumos.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Dan Vîlceanu?
Dan Vîlceanu Votez pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Iancu Marius?
Marius-Ionel Iancu Pentru, domnule preşedinte. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc, Marius. Domnul Dragoş Bârlădeau?
Dragoş-Petruţ Bârlădeanu Pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Dan Ciocan? Domnul Mugur Cozmanciuc? Nu. Doamna Graţiela Gavrilescu?
Graţiela Leocadia Gavrilescu Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Vasile Axinte?
Vasile Axinte Vot pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Ovidiu Raeţchi?
Ovidiu Alexandru Raeţchi Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Gheorghe Şimon?
Gheorghe Şimon Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Matei Dobrvie?
Matei-Adrian Dobrovie Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Petru Movilă?
Petru Movilă Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Pistru Eusebiu?
Eusebiu-Manea Pistru Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Petre Manole.
Petre-Florin Manole Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Şi Ionuţ Simionca?
Ionuţ Simionca Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Vasile Varga.
Vasile Varga Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Victor Paul Dobre? Domnul Cozmanciuc şi domnul Cezar Preda.
Corneliu-Mugurel Cozmanciuc Mă auziţi? Votez pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Huţucă, domnul Cezar Preda, domnul Victor Paul Dobre?
Bogdan-Iulian Huţucă Votez pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Şi domnul Cezar Preda? Domnul Victor Paul Dobre?
Victor Paul Dobre Am votat electronic. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Cezar Preda.
Cezar-Florin Preda Vot pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Cozmanciuc? Domnul Giugea şi domnul Culeafă, vă rog! Domnul Cozmanciuc? Domnul Mărgărit? Doamna Oana Florea? Domnule Giugea, vă rog.
Nicolae Giugea Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Cozmanciuc? Domnul Marius Mărgărit? Doamna Oana Florea?
Mitică-Marius Mărgărit Pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc. Mai departe. Doamna Oana Florea.
Oana-Consuela Florea Votez pentru.
Florin Iordache Mulţumesc, Oana. Am finalizat. Cu 246 de voturi pentru, 27 de voturi împotrivă şi 6 abţineri, amendamentul de la poziţia 1, al USR, a fost adoptat. Mergem mai departe. (Domnul deputat Alfred-Robert Simonis solicită să ia cuvântul.) Procedură. Vă rog, domnule Simonis.
Alfred - Robert Simonis Domnule preşedinte, În urma discuţiilor purtate cu toţi liderii grupurilor parlamentare, vă propunem o decizie luată prin consens, ca la amendamente să nu mai luăm prin telefon voturile colegilor care nu reuşesc pe tabletă, să folosim platforma pusă la dispoziţie de STS pentru vot, exclusiv, urmând ca la votul final să-i luăm prin telefon pe fiecare dintre cei care vor să voteze, având în vedere că toate aceste amendamente au fost discutate toată ziua de ieri şi toată ziua de astăzi în Camera Deputaţilor. Aţi văzut şi diferenţa de voturi, trec la 250 de voturi pentru, practic, toate. Prin urmare, nu există posibilitatea să fie la limită un vot. Pierdem doar timpul încercând să luăm legătura cu fiecare în parte şi rugămintea mea faţă de colegii pe care-i avem acasă să încerce să fie mai atenţi pe tablete şi să încerce să se conecteze.
Florin Iordache Există consens, da? Toţii liderii grupurilor parlamentare, da? Bun. Mergem mai departe. Mergem la amendamentele respinse, vă rog. O să avem un singur amendament la admise, dar la poziţia 21. Deci la amendamente respinse, de la poziţia 2 la poziţia 15. De la amendamente respinse. Domnul Vasile Daniel. Vă rog, faceţi legătura. Domnul Vasile Daniel are un amendament respins până la art. 9. Vă rog să faceţi legătura. Din partea minorităţilor naţionale.
Daniel Vasile Bună ziua, domnule preşedinte!
Florin Iordache Vă rog, domnule deputat. Prezentaţi amendamentul.
Daniel Vasile Bună ziua, domnule preşedinte! Stimate colege, Stimaţi colegi, Grupul parlamentar al minorităţilor a iniţiat un amendament de modificare şi completare a dispoziţiilor art. 8 lit. a). Din păcate, acest amendament a fost respins la Comisia juridică. Prin amendament, Grupul parlamentar al minorităţilor a solicitat introducerea unei excepţii, fără să alterăm sau să aducem atingere obligaţiei de a purta mască de protecţie. Dispoziţiile art. 8 lit. a) prevăd: "obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de transport în comun". Amendamentul Grupului parlamentar al minorităţilor reglementează o stare excepţională, reglementează excepţia, în sensul scutirii, în cazul anumitor categorii de persoane, a obligaţiei de a purta mască de protecţie, după cum urmează - citez - "cu excepţia persoanelor care au afecţiuni medicale care pun în pericol sănătatea acestora şi care obţin un aviz medical, conform Ordinului Ministrului Sănătăţii, pentru tipurile de boli, în sensul scutirii de a purta mască de protecţie". Domnule preşedinte, Aici trebuie să subliniem şi, totodată, trebuie să atragem atenţia asupra câtorva aspecte. 1. Conferim posibilitatea Ministerului Sănătăţii de a reglementa, prin ordin, afecţiunile medicale exceptate; 2. Se eliberează un aviz medical de scutire care are la bază ordinul de ministru; 3. Există afecţiuni medicale grave - astm, tiroidă -, care impun aceste excepţii. În consecinţă, domnule preşedinte, Grupul parlamentar al minorităţilor solicită vot de adoptare a amendamentului respins la Comisia juridică privind modificarea şi completarea dispoziţiilor art. 8 lit. a). În încheiere, domnule preşedinte, dacă-mi daţi voie, principiile dreptului ne învaţă că orice drept dă naştere unei obligaţii corelative. Dreptul şi obligaţia sunt urmate de o excepţie, de o anumită stare, situaţie socială care naşte excepţia. Excepţia, în cazul nostru, o constituie persoanele cu afecţiuni, boli grave care nu pot purta mască de protecţie. Şi vă mulţumesc, domnule preşedinte.
Florin Iordache Bun. Rog liderii grupurilor parlamentare. Domnul Simonis. Da, este vorba de amendament la art. 8, care a fost respins.
Alfred - Robert Simonis Domnule preşedinte, Grupul PSD va vota contra.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL?
Florin-Claudiu Roman Domnule preşedinte, Grupul PNL votează contra.
Florin Iordache Mulţumesc. USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu Grupul USR va vota pentru acest amendament.
Florin Iordache Da. Mulţumesc. UDMR? Domnul Benedek?
Zacharie Benedek Noi vom vota acest amendament.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Şi Grupul PMP? Vă rog, domnul Codreanu.
Constantin Codreanu Grupul parlamentar al PMP votează contra.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Am finalizat. Începem votul pe amendamentul de la art. 8 lit. a), respins în Comisia juridică. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) În urma deciziei grupurilor parlamentare, nu mai apelăm telefonic decât la votul final. În urma votului dumneavoastră - sunt 82 de voturi pentru, 175 de voturi împotrivă, 9 abţineri - amendamentul de la poziţia 8, al Grupului minorităţilor, a fost respins. La art. 10. Doamna Trăilă. Este vorba de amendamentul aflat pe lista amendamentelor admise şi care se află la art. 10. Vă rog. Domnul Halici, la poziţia... Cine susţine amendamentul de la art. 10, care se află la poziţia 21 de la amendamente admise? Vă rog, domnule Halici.
Nicuşor Halici Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Marginal 21. Art. 10 - "Pe durata stării de alertă Ministerul Sănătăţii coordonează activităţile de prevenire şi combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 şi funcţionarea unităţilor sanitare publice, după caz". Vă rog să supuneţi votului eliminarea acestuia. Mulţumesc.
Florin Iordache Bun. Grupul PSD? Rămâne forma Senatului, da? Domnul Simonis, Grupul PSD, vă rog.
Alfred - Robert Simonis Grupul PSD va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL?
Florin-Claudiu Roman Vot pentru amendament, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă mulţumesc. USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu Grupul USR va vota împotrivă.
Florin Iordache Mulţumesc. UDMR?
Zacharie Benedek Vom vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PMP?
Constantin Codreanu Votăm pentru eliminare.
Florin Iordache Mulţumesc. Am finalizat. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Da. Rezultatul votului - 253 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă, 9 abţineri. A fost respins. Rog colegii care solicită să intervină. Nu mai dăm cuvântul pe vot, decât la votul final. O să rog toţi colegii care nu se pot conecta, să poată... Da. Am ajuns la art. 10. Întreb. Dacă de la art. 10 până la art. 20 doresc să intervină colegii? 18, telefonic. Domnul Seidler, vă rog. Faceţi legătura cu domnul Seidler.
Cristian-Gabriel Seidler E aici. Da. Art. 12, cel care se referă la telemuncă, muncă la domiciliu şi modificarea locului de muncă prin dispoziţia angajatorului, aşa cum a fost şi pe perioada stării de urgenţă. A crescut de la 15.000 la peste 40.000 numărul celor care lucrează prin telemuncă. Şi nu vorbim aici doar despre un singur acord pe email, care ar presupune acordul angajatului, ci despre acte adiţionale, uneori cu 10 puncte pentru care s-ar putea primi amendă, adică o împovărare birocratică total nenecesară pentru angajaţi şi angajatori, acum, când accentul trebuie să fie pus pe păstrarea, salvarea locurilor de muncă. Deci vă rog să votaţi pentru lipsa împovărării birocratice a angajaţilor şi angajatorilor. Mulţumesc.
Florin Iordache Bun. Deci, la poziţia 17 din amendamente respinse, găsiţi un amendament al Grupului USR care vizează art. 12. Rog liderii grupurilor parlamentare. Domnul Simonis. A fost respins de Comisia juridică.
Alfred - Robert Simonis Grupul PSD va vota împotrivă.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL?
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul PNL votează împotrivă.
Florin Iordache Vă mulţumesc. USR? Pentru, bănuiesc.
Bogdan-Ionel Rodeanu USR va vota pentru acest amendament.
Florin Iordache Mulţumesc. UDMR?
Zacharie Benedek Vom vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PMP? Domnul Codreanu.
Constantin Codreanu Votăm împotrivă.
Florin Iordache Mulţumesc. Liderii s-au exprimat. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Mai avem două minute. Bun. Voturi pentru - 58; voturi împotrivă - 193; 13 abţineri; un coleg nu şi-a exprimat votul. Las pentru ultimul amendament, cum am convenit... şi amendamentul la art. 37. Bun. Deci amendamentul de la poziţia 17 - art. 12 a fost respins. Domnule Codreanu, la ce poziţie aveţi? Cât? La poziţia 30, vă rog. Domnul Prisnel, vă rog.
Adrian-Claudiu Prisnel Da. Mă auziţi?
Florin Iordache Vă aud.
Adrian-Claudiu Prisnel Mulţumesc. Mulţumesc, domnule preşedinte. Bună ziua, dragi colegi! Amendamentul pe care doresc să-l susţin se găseşte la punctul 30 marginal şi se referă la situaţia românilor care muncesc în străinătate şi care au nevoie acum de protecţia statului român pentru a reduce gradul de infectare şi pentru a fi protejaţi împotriva abuzurilor potenţiale ale angajatorilor străini. Românii plecaţi în străinătate sunt de cele mai multe ori desconsideraţi, marginalizaţi şi sunt supuşi unor condiţii improprii. Mai ales cei care lucrează în agricultură. Pandemia creează acum o mare criză de forţă de muncă în toată lumea. Şi este pentru prima dată când România poate cere cu fermitate celorlalte state să ne trateze cetăţenii ca pe o resursă valoroasă. Aşa cum ar fi meritat să fie trataţi dintotdeauna. Acum este momentul să ne protejăm românii plecaţi, din diaspora. Măsurile propuse îndeplinesc acest scop suplimentar de protecţie prin introducerea unui standard minim de sănătate şi securitate în muncă, inclusiv în ceea ce priveşte spaţiile de cazare şi hrană, coridoarele de transport şi protecţie legală împotriva clauzelor abuzive din contractele de muncă astfel încheiate. Dau citire amendamentului, cu rugămintea, către toţi colegii, de a-l vota, indiferent de culoarea lor politică. Vorbim aici de soarta a 4 milioane de cetăţeni români care muncesc în afara României. Deci - "Articolul 26 se modifică şi are următorul cuprins: Art. 26 - Pe durata stării de alertă, pentru angajaţii români care urmează să desfăşoare activitate în străinătate, autorităţile competente vor dispune măsuri speciale de protecţie, care se vor referi cel puţin la următoarele aspecte: a) impunerea unui standard minim de sănătate şi securitate în muncă, inclusiv în ceea ce priveşte spaţiile de cazare şi hrană; b) crearea de coridoare de transport sigure, din România în statul de destinaţie; c) salariaţii nu pot renunţa la drepturile ce le sunt recunoscute prin prevederile de la lit. a) şi b) şi legislaţia statului unde se prestează munca. Orice tranzacţie prin care se urmăreşte renunţarea la aceste drepturi recunoscute de lege salariaţilor sau limitarea acestor drepturi este lovită de nulitate". Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Simonis. (Vociferări.) Păi, nu, vreau să recomandaţi. Începem. Să recomandaţi colegilor, să ştie. Amendament respins, să ştiţi.
Alfred - Robert Simonis PSD va vota contra, împotrivă.
Florin Iordache Împotrivă. Bun. Domnul Roman.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul PNL votează împotriva amendamentului.
Florin Iordache USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu USR va vota pentru amendament.
Zacharie Benedek UDMR va vota împotrivă.
Florin Iordache PMP?
Constantin Codreanu Fiind vorba de un amendament care îi vizează pe românii din străinătate, votăm pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) 56 de voturi pentru, 191 de voturi împotrivă, 21 de abţineri, un coleg nu votează. Amendament respins. Mai departe. La poziţia 31. Domnul Codreanu. Vă rog.
Constantin Codreanu Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Este vorba despre două amendamente. Voi da citire doar unuia dintre ele, pentru că celălalt îl repet, în oglindă. Astfel. "După articolul 26 se introduc două noi articole, art. 26 1 şi art. 26 2 , cu următorul cuprins: Art. 26 1 - Pe durata stării de alertă, sunt scutiţi de obligaţia de autoizolare/carantină instituţionalizată cetăţenii români care prezintă la intrarea în România un certificat emis de o unitate medicală, care să ateste un rezultat negativ privind infectarea cu COVID-19. Certificatul trebuie prezentat în original, însoţit de o traducere în limba română, cu excepţia certificatelor emise în Republica Moldova, şi să fie emis cu cel mult 48 de ore înaintea intrării pe teritoriul României". Art. 26 2 repetă, în oglindă, aşa cum spuneam, acest amendament, doar că îi vizează pe etnicii români care au un document emis de autorităţile statului român, care le oferă posibilitatea legală să stea pe teritoriul României. Motivarea este una foarte clară. Suntem în situaţia în care avem peste 300.000 de contracte de muncă care au încetat, avem circa 900.000 de contracte de muncă suspendate. Este absolut de neînţeles de ce reuşim să favorizăm deplasarea cetăţenilor români, din România, pentru munci sezoniere în afara României, şi, în acelaşi timp, nu le oferim soluţii românilor care au contracte de muncă în România. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. PSD? Amendament respins, art. 26.
Alfred - Robert Simonis Da, domnule preşedinte. Grupul PSD va vota împotriva acestui amendament. Nu pentru că nu înţelegem raţionamentul, ci pentru faptul că nu poţi pune în legea-cadru un amendament prin care să interzici carantina, având în vedere că dacă explodează cumva numărul de cazuri, va trebui să se impună şi atunci nu ai cadrul legal s-o faci. Adică noi creăm cadrul legal prin care se poate institui, iar Guvernul, în funcţie de evoluţia situaţiei, va institui sau nu această carantină.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL? Domnul Roman.
Florin-Claudiu Roman Vom vota împotrivă, domnule preşedinte, dintr-un motiv foarte logic. Primeşti acel certificat şi revii în ţară după câteva zile, te urci într-un autocar cu o persoană confirmată, practic, îi îmbolnăveşti pe toţi, şi când ajungi acasă, fără măsuri de carantinare şi izolare, practic, nu faci decât să generezi un nou focar. Din acest motiv, specialiştii au recomandat ca aceste restricţii pentru persoanele care vin din zona roşie să prevadă în continuare carantina; pentru cei care vin din zona galbenă - partea de izolare la domiciliu; iar pentru cei care vin din zona verde, potrivit datelor INSP, să se deplaseze la domiciliu. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu mulţumesc. USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu Grupul USR va vota acest amendament.
Florin Iordache UDMR?
Zacharie Benedek Vom vota împotriva acestui amendament.
Florin Iordache Mulţumesc. PMP?
Constantin Codreanu Bineînţeles că votăm pentru. Legat de reglementare, haideţi să ne aducem aminte că nici pentru lucrătorii sezonieri nu aveam cadrul legal, dar am dat o ordonanţă militară. Deci, dacă se vrea, există soluţii întotdeauna. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) 47 de voturi pentru, 218 voturi împotrivă, 17 abţineri. Amendamentul a fost respins. Poziţia 37. Doamna deputat Cristina Trăilă, vă rog.
Cristina Trăilă Mulţumesc, domnule preşedinte. La art. 37, poziţia 78. E vorba de un amendament la un alt amendament admis. Şi anume pentru asigurarea în mod unitar, de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, de măşti pentru elevi şi personalul didactic. Acestea vor fi asigurate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, eliminând inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Simonis, PSD?
Alfred - Robert Simonis Grupul PSD va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL?
Florin-Claudiu Roman Vot pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc. USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu Susţinem amendamentul.
Florin Iordache Mulţumesc.
Bogdan-Ionel Rodeanu Grupul USR va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. UDMR?
Zacharie Benedek Votăm pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Şi PMP?
Constantin Codreanu Pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Cu 269 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 4 abţineri, amendamentul a fost adoptat în forma prezentată de doamna deputat Cristina Trăilă. Şi ultimul amendament - s-a epuizat timpul - domnul Simonis. Vă rog. La poziţia 161.
Alfred - Robert Simonis Da, domnule preşedinte, ultimul amendament supus votului astăzi. Vă solicit să supuneţi votului poziţia 161 din raport, şi anume amendamentul care stipula faptul că legea intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Vă rog să-l supuneţi votului şi să respingem, conform înţelegerii Comitetului liderilor, acest amendament neconstituţional.
Florin Iordache Mulţumesc.
Alfred - Robert Simonis Şi dacă tot sunt aici, Grupul PSD va vota contra acestui amendament, împotrivă.
Florin Iordache Bun. PNL?
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Mulţumim lui Dumnezeu că nu PSD stabileşte ce e constituţional şi ce nu e constituţional. Deocamdată stabileşte CCR. Votul Partidului Naţional Liberal pe acest amendament este de abţinere.
Florin Iordache Mulţumesc. USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu Conform asumărilor făcute în ultimele două zile, în cadrul dezbaterilor, Grupul USR nu susţine acest amendament şi va vota contra.
Florin Iordache UDMR?
Zacharie Benedek Vom vota împotriva acestui amendament. Mulţumesc.
Florin Iordache PMP?
Constantin Codreanu Grupul PMP se va abţine.
Florin Iordache Mulţumesc. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Voci din sală : Ce votăm?
Florin Iordache Propunerea de respingere a amendamentului... Nu! Deci prin vot împotrivă... Deci dacă votaţi pentru... este amendament... Domnule, să vă explic încă o dată. Deci, la poziţia 161, amendament admis în comisie, cel care vizează intrarea în vigoare de îndată, fiecare grup parlamentar şi-a prezentat poziţia. Deci, dacă votaţi împotriva amendamentului, votaţi împotrivă. Votaţi pentru sau vă abţineţi. Dacă vă abţineţi este tot împotriva amendamentului, şi dacă votaţi pentru este formula pe care a propus-o Comisia juridică. Să înceapă votul. (Vot electronic la distanţă.) Cu 4 voturi pentru, 171 de voturi împotrivă, 82 de abţineri, 4 colegi nu şi-au exprimat votul, amendamentul de la poziţia 161, din raportul cu amendamente admise, a fost respins. Mulţumesc. Am finalizat legea. Vă rog să fiţi atenţi! Dau cuvântul liderilor grupurilor parlamentare să-şi precizeze poziţia. Voi supune votului legea în ansamblul său. PSD?
Alfred - Robert Simonis Aşa cum am anunţat anterior, Grupul PSD va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PNL?
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Grupul PNL va vota pentru.
Florin Iordache USR?
Bogdan-Ionel Rodeanu Grupul USR va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. UDMR?
Zacharie Benedek Grupul UDMR va vota pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. PMP?
Constantin Codreanu Grupul PMP votează pentru.
Florin Iordache Neafiliaţi? Şi, vă rog, faceţi legătura cu domnul Varujan Pambuccian, pentru a preciza poziţia Grupului minorităţilor. Vă rog.
Varujan Vosganian Parlamentarii ALDE vor vota împotrivă.
Florin Iordache Mulţumesc. Minorităţile? Domnul Varujan Pambuccian. Vă rog.
Varujan Pambuccian Da, votăm pentru, este limpede, pentru că acum este constituţional proiectul.
Florin Iordache Bine. Mulţumesc. Să înceapă votul. (Vot electronic de la distanţă.) Începem apelurile telefonice. Domnul Grosaru.
Andi-Gabriel Grosaru Bună ziua, domnule preşedinte! Ar fi fost bine să fi intervenit înainte să se fi dat votul pe acest proiect, pentru că mai aveam de susţinut nişte amendamente care erau respinse, bineînţeles.
Florin Iordache S-a finalizat timpul, domnule coleg.
Andi-Gabriel Grosaru Ştiu, ştiu! Am votat pentru.
Florin Iordache Mulţumesc.
Andi-Gabriel Grosaru Asta este! Mulţumesc.
Florin Iordache Domnul Dehelean?
Silviu Dehelean Da, domnule preşedinte, eu voiam să cer reluarea votului pe ultimul amendament, dar, mă rog... Am votat pe tabletă.
Florin Iordache Mulţumesc. Doamna Dinu Cristina.
Cristina-Elena Dinu Domnule preşedinte, Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc.
Cristina-Elena Dinu Bună ziua!
Florin Iordache Mulţumesc. Bună seara!
Cristina-Elena Dinu Bună seara!
Florin Iordache Bun.
Cristina-Elena Dinu Vot pentru.
Florin Iordache Am înţeles. Domnul Chiriac Viorel.
Viorel Chiriac Vot pentru.
Florin Iordache Domnul Tîlvăr?
Angel Tîlvăr Bună seara! Vot pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc, domnule preşedinte. Domnul Marian Cucşa.
Marian-Gheorghe Cucşa Votez pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Adrian Solomon?
Adrian Solomon Bună seara, domnule preşedinte! Abţinere.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Doamna Luminiţa Jivan?
Luminiţa-Maria Jivan Domnule preşedinte, Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc, Luminiţa! Domnul Tinel Gheorghe?
Tinel Gheorghe Bună seara, domnule preşedinte de şedinţă. Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Matei Călin?
Călin-Vasile-Andrei Matei Bună seara! Vot pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Petru Movilă?
Petru Movilă Domnule preşedinte, Vot pentru.
Florin Iordache Mulţumesc, Petrică. Domnul Cezar Preda?
Florin Iordache Domnul Cezar Preda. Vă rog.
Cezar-Florin Preda Amendamentul, domnule preşedinte. Alo!
Florin Iordache Da! Vă rog! Vot pe legea în ansamblu!
Cezar-Florin Preda Alo!
Florin Iordache Eu vă aud. Legea în ansamblu. Cum votaţi, domnule Preda?
Cezar-Florin Preda Alo!
Florin Iordache Legea în ansamblu. Cum votaţi?
Cezar-Florin Preda Pentru, domnule preşedinte. Pentru amendament.
Florin Iordache Dar este legea în ansamblu. Mulţumesc.
Cezar-Florin Preda Pentru, pentru lege! Mă scuzaţi, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Georgian Pop?
Georgian Pop Pentru, domnule preşedinte. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu mulţumesc. Domnul Vasile Axinte.
Vasile Axinte Pentru, domnule preşedinte.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnule Giugea, vă rog.
Nicolae Giugea Bună seara! Votez pentru.
Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule Giugea. Domnul Vasile Varga. Vă rog. Domnule Varga?
Vasile Varga Da, domnule preşedinte.
Florin Iordache Vă rog.
Vasile Varga N-am semnal deloc, domnule preşedinte.
Florin Iordache Da. Mulţumesc. Domnul Horia Nasra.
Gabriel-Horia Nasra Bună seara! Cred că mi s-a blocat chiar la vot. Votez pentru, în caz că nu s-a înregistrat votul.
Florin Iordache Da, Horia, mulţumesc. A votat. Domnul Victor Paul Dobre. Bun. Am finalizat. 267 de voturi pentru, 26 de voturi împotrivă, 5 abţineri, 3 colegi nu şi-au exprimat votul. Proiectul de lege a fost adoptat. Explicarea votului. Domnule Barna, vă rog.
Ilie Dan Barna Bună seara, domnule preşedinte! După ora la care suntem ar trebui să avem cu toţii sentimentul că am petrecut o zi plină la muncă, nu-i aşa, că sunt 12 ore aproape, 11 ore, făcând ceva major pentru România. Am legiferat, nu-i aşa, starea de urgenţă pentru perioada următoare. Cred că ar trebui să simţim, aşa, că am făcut un pic de istorie. Aşa ar trebui! Dacă ne uităm însă cum am petrecut noi aceste ore, sentimentul real, dacă suntem sinceri cu noi înşine, este că am făcut mai degrabă ceva foarte minor pentru România. Am petrecut o mulţime de ore discutând despre un amendament ridicol, pe care chiar preşedintele României, acum două zile, îl considera neconstituţional şi îl folosea ca temei în trimiterea unei contestaţii la Curtea Constituţională, depus de un coleg care pare că nu înţelege ideea de constituţie şi, ascultându-i astăzi intervenţia, pare că nu înţelege, în general, mare lucru din ceea ce se întâmplă, din ceea ce s-a întâmplat astăzi în Parlament. Am votat pentru şi USR a votat pentru, în ciuda unui proiect lacunar, incomplet şi trimis, evident, mult prea târziu faţă de cerinţele constituţionale minime. Dar am făcut asta pentru a avea acel cadru previzibil şi nediscriminatoriu de relaxare a măsurilor de siguranţă pe care cu toţii trebuie să le respectăm, astfel încât mediul privat, despre care toţi vorbim şi pe care puţini îl ascultăm, să-şi poată reveni cumva, cât mai repede posibil, şi cetăţenii să se bucure de nişte condiţii, cumva, mai bune şi mai predictibile. Pentru că, oricât luptăm noi politic şi facem spectacolul pe care l-am făcut şi astăzi în atâtea ore, suntem împreună în această criză, şi votul nostru nu înseamnă - şi, evident, lucrul acesta este foarte clar - că am fost mulţumit de felul în care a venit această lege în Parlament sau de felul în care în multe domenii Guvernul se comportă, sau de aroganţa pe care am văzut-o astăzi la reprezentanţii în Parlament ai Guvernului. Da, Guvernul s-a jucat cu Constituţia încă o tură, a pierdut încă o tură; nu e o surpriză aici. Dar starea aceasta de alertă şi starea aceasta de urgenţă despre care am vorbit nu trebuie şi nu poate să fie - şi vom continua să fim foarte atenţi în perioada următoare - pretextul ca un ospătar să ajungă în postul de manager de spital, cum tocmai a făcut PNL Alba la Spitalul din Câmpeni, ca să luăm un exemplu concret. Şi spun aceasta pentru că cele trei zile fără protecţie legislativă potenţială sunt responsabilitatea totală a juriştilor din acest Guvern. Dar ceea ce ştim foarte sigur este că ele vor fi acoperite şi vor fi compensate - acesta e cuvântul - de responsabilitatea personală a fiecăruia dintre cetăţenii acestei ţări. Pentru că USR a votat astăzi pentru, pentru că le suntem datori românilor pentru responsabilitatea de care au dat dovadă în aceste săptămâni şi în aceste luni de criză. Pentru că rezultatul, comparativ mai bun cu restul Europei, se datorează, în primul rând, responsabilităţii cetăţenilor, şi votul nostru de astăzi trebuie privit prin această cheie. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Vreau să am şi eu o intervenţie. (Coboară la tribună.) Daţi-mi voie, la finalul acestei zile, să le mulţumesc colegilor senatori şi deputaţi care şi-au depăşit limitele în anumite momente. Am depus un efort în aceste două zile, şi la Senat, şi la Camera Deputaţilor, să îndreptăm şi să aducem la normalitate o lege, pentru că, în ultima perioadă, atât preşedintele României, cât şi prim-ministrul, în loc să critice Curtea Constituţională, Avocatul Poporului, Parlamentul - deci pe toţi cei care au făcut să intrăm în normalitate, să avem o lege bună, o lege constituţională - au făcut doar să întârzie... Se ştia de cel puţin 15 zile că avem nevoie de lege, şi în toată această perioadă Guvernul, în integralitatea sa, îşi dădea cu părerea, fiecare ministru avea o anumită poziţie, premierul, în loc să vină şi să prezinte Parlamentului o lege coerentă, a trimis frânturi, poziţii pe care fiecare minister le avea, şi iată că, printr-un efort comun, şi la Senat, şi la Camera Deputaţilor, am reuşit să avem, în această seară, o lege, astfel încât în perioada următoare românii şi România să fie protejaţi de acest virus deosebit de periculos. Mulţumesc mult. Şi s-a dovedit încă o dată că Parlamentul României este responsabil, se mobilizează şi putem veni cu nişte legi coerente şi cu nişte legi adaptate momentelor prin care trece ţara. (Revine la prezidiu.) Mulţumesc.