Ion-Marcel Ciolacu 5. Propunerea legislativă pentru modificarea lit. h) alin. (1) art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; Pl-x 651/2018; raport fără amendamente; caracter ordinar. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Din partea comisiei? Domnul deputat Sorin Lazăr, preşedintele Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci. Vă rog, prezentarea raportului.
Sorin Lazăr Mulţumesc, domnule preşedinte. Conform prevederilor art. 75 din Constituţia României, republicată, şi ale art. 91 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Camera Deputaţilor este Cameră decizională în raport cu acest proiect de lege. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 24 octombrie 2018. Propunerea legislativă supusă dezbaterii online are ca obiect de reglementare introducerea unei noi categorii de scutiri de la plata impozitului/taxei pentru imobile aferentă clădirilor/spaţiilor din interiorul acestora, în care sunt organizate şi funcţionează cabinete de medicină de familie. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, membrii comisiei au reexaminat propunerea legislativă menţionată mai sus, în şedinţa online din 5 mai 2020. La lucrările online ale comisiei şi-au înregistrat prezenţa un număr de 27 deputaţi, din totalul de 27 de membri ai comisiei. În urma reexaminării propunerii legislative şi a opiniilor exprimate, deputaţii prezenţi la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor un raport de adoptare a Propunerii legislative pentru modificarea lit. h) alin. (1) art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în forma prezentată de iniţiator. În raport cu obiectul şi conţinutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc, domnule deputat. Doamna deputat Ioana Bran, vă rog, din partea Grupului Partidului Social Democrat. Se pregăteşte domnul deputat Florin Roman.
Ioana Bran-Voinea Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Încep prin a transmite respectul şi mulţumirile noastre medicilor şi personalului medical, oameni aflaţi în prima linie a luptei cu pandemia de coronavirus. Sistemul de sănătate este supus în aceste zile unei încercări extraordinare. În toate ţările europene acest sistem se află preponderent în responsabilitatea statului. Sigur, susţinut de cetăţeni, care contribuie la bugetul asigurărilor de sănătate. Dar statul are pârghiile necesare pentru a susţine dezvoltarea şi funcţionarea sănătăţii publice pe toate palierele sale. În acest context, în responsabilitatea legiuitorului se află şi medicii de familie. Ei sunt primii la care apelăm. Sunt resursa noastră de prevenire a îmbolnăvirilor. Sunt acel scut de protecţie care reduce presiunea de pe spitale. Şi sunt, la rândul lor, prin numărul mare de pacienţi care apelează la ei, expuşi multor riscuri. Este normal să facem tot ceea ce este posibil pentru a le veni în sprijin. Exceptarea de la plata impozitului pe clădire, valabilă în cazul celorlalte clădiri în care funcţionează clinici şi spitale, trebuie extinsă şi la nivelul cabinetelor medicilor de familie. Grupul parlamentar al PSD susţine această iniţiativă şi va vota pentru. Vă mulţumesc. (În continuare, conducerea şedinţei a fost preluată de domnul deputat Florin Iordache, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Îl invit, în continuare, pe domnul Florin Roman, de la PNL. Se pregăteşte domnul Tudor Pop, de la USR. Vă rog.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, Prezentul proiect de lege reprezintă o reparaţie, spun eu, morală faţă de medicii de familie. Ei au fost exceptaţi de la plata impozitului pentru sediul cabinetelor medicilor de familie până în urmă cu câţiva ani, apoi a apărut o modificare a Codului fiscal. Practic, e o revenire la această practică. Mai ales pentru perioada în care ne aflăm, noi considerăm că adoptarea acestui proiect de lege vine în sprijinul medicilor de familie aflaţi în lupta cu COVID-19. Ei sunt primul inel de triaj epidemiologic. Şi cred că e un proiect de lege aşteptat de breaslă. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Următorul vorbitor, Grupul USR, domnul Tudor Pop. Se pregăteşte... De la PRO Europa, cineva? Nu.
Tudor Rareş Pop Bună ziua! Mă auziţi?
Florin Iordache Da, vă rog.
Tudor Rareş Pop Stimaţi colegi, Este o rectificare bine-venită pe care Grupul USR o salută şi o susţine fără nicio umbră de îndoială. Dar dacă vorbim despre reparaţii morale, haideţi să vorbim şi despre subfinanţarea cronică a medicinei de familie sau de cele 700 de localităţi din România fără medic de familie. Vreau să vă reamintesc, dragi colegi, că pe circuitul legislativ mai sunt şi alte proiecte dedicate medicinei de familie, care sunt în situaţia proiectului de astăzi. Cred că e un moment foarte bun să vorbim despre ele şi să le punem pe agenda publică, să le aducem în plen şi să oferim medicinei de familie toate instrumentele pentru a deveni cu adevărat prima linie de apărare a sănătăţii publice din România, aşa cum o spuneţi şi dumneavoastră. Vă dau un exemplu. În luna mai a anului trecut, am depus alături de colegul meu, domnul senator Adrian Wiener, un proiect de lege care prevede: 1. Ca sumele alocate finanţării medicinei de familie să fie de minimum 8% din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate; şi 2. Prevede implicarea activă a autorităţilor locale în sprijinirea medicinei de familie, prin acordarea de facilităţi şi stimulente aferente instalării unui medic, înfiinţării şi funcţionării cabinetului de medicină de familie în mediul rural. Este un proiect în linia de politici publice de sănătate ale USR. Vă reamintesc că la fiecare lege a bugetului am depus amendamente consistente pentru susţinerea medicinei de familie. Nu mai vorbesc de creditele accesului la servicii de sănătate în mediul rural. Totodată, este un proiect pe care şi dumneavoastră îl susţineţi. Foarte mulţi dintre dumneavoastră îl susţineţi, cel puţin pe cale verbală, la televizor şi în conferinţe. Şi vă invit să-l susţineţi şi cu această ocazie. Este un proiect care repară aceste nedreptăţi istorice şi care oferă medicilor de familie şansa de a proteja mult mai bine sănătatea publică. Deci, dragi colegi, stimaţi colegi, vă cer, aşadar, să deblocăm acest proiect de lege, să-l aducem în plen şi să-l dezbatem. Pentru că este momentul să facem ceea ce vorbim de-atâţia ani. E momentul să arătăm că măcar în al doisprezecelea ceas ne preocupă cu adevărat schimbările relevante din sănătate, care vor îmbunătăţi viaţa românilor. Mulţumesc frumos.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. În continuare, îl invit pe domnul deputat Petru Movilă, reprezentantul PMP, specialist în medicină, de la PMP.
Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Ca jurist, dumneavoastră sunteţi un bun cunoscător al calităţilor colegilor din Camera Deputaţilor. Vă mulţumesc mult pentru apreciere. Proiectul de lege despre care vorbim, sigur, este un gest simbolic pentru medicina de familie. Pentru că raportat la necesităţile pe care le are medicina de familie - şi când vorbesc de medicină de familie vorbesc de echipa de la cabinetul medicului de familie, cu medic, asistent şi ceilalţi colaboratori, deci necesităţile lor sunt foarte mari în raport cu această măsură simbolică, aceea prin care sunt scutiţi de la plata impozitului pe clădirea în care funcţionează cabinetul de medicină de familie. Medicina de familie a ajuns o Cenuşăreasă a sistemului de sănătate şi din cauză că medicii de familie nu au reuşit să fie uniţi, nu au reuşit, de multe ori, ca asociaţiile profesionale, asociaţiile patronale, sindicale, dacă vreţi, ale lor, să vorbească aceeaşi limbă, şi Guvernul României, indiferent care a fost, de cele mai multe ori nu a dat curs solicitărilor respective. Cred că soluţia importantă sau una dintre soluţiile importante era ca bugetul pentru medicina de familie să crească corespunzător cu atribuţiile, cu responsabilităţile pe care le au aceştia şi corelat cu studiul, cu vechimea în profesie pe care o au medicii din spitale. Este important de spus că medicina de familie nu a fost inclusă în niciun fel de sistem de protecţie pentru perioada de pandemie, pentru perioada COVID-ului. Exceptând câteva măsuri minimale sau exceptând echipamentul de protecţie - mănuşi şi măşti - nu au primit nimic şi nici nu au fost incluşi la plata acelor stimulente pe care le primesc alţi angajaţi în sistemul de sănătate care luptă cu COVID, fie că sunt în spitale COVID, spitale-suport sau în spitale de urgenţă unde există spaţii speciale, secţii speciale pentru a trata pacienţii potenţial COVID, asimptomatici sau cei care chiar au fost depistaţi cu COVID-19. De aceea, sigur, Partidul Mişcarea Populară votează acest proiect de lege. Cum spuneam, este o picătură foarte mică în oceanul de necesităţi al medicinei de familie. Şi, dacă toţi antevorbitorii mei cred în ceea ce au spus, imediat cum reuşim să ne adunăm la Comisia pentru sănătate, să iniţiem proiecte, indiferent că suntem la putere sau în opoziţie, ne propunem să facem ca medicina de familie să-şi recâştige locul pe care îl are de fapt în sistemul de sănătate. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă nu mai sunt alte intervenţii, neavând amendamente, propunerea rămâne la votul final. Următorul.