Ion-Marcel Ciolacu 5. Trecem la PL-x 143/2020, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Amendamente admise - 11. Amendamente respinse - 29. Guvernul României doreşte să intervină? Nu. Vă mulţumesc. Dau cuvântul domnului preşedinte al Comisiei pentru buget. Raport comun şi cu Comisia juridică. Acesta este proiectul cu dobândă la dobândă, nu?
Sorin Lazăr Da, domnule preşedinte. Vă mulţumesc pentru acordarea ocaziei de a discuta despre acest raport. Relativ la acest proiect de lege, Camera decizională este Camera Deputaţilor. Senatul a adoptat într-o şedinţă acest proiect de lege. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare suspendarea, la cerere, a obligaţiilor de plată aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, pentru o perioadă cuprinsă între o lună, până la nouă luni, care să nu depăşească însă data de 31 decembrie 2020. La dezbaterile online ale Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci şi-au înregistrat prezenţa toţi membrii comisiei - 27. În urma dezbaterii proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa nr. 1. Amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr. 2. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat, lider de grup, Alfred Simonis. Vă rog.
Alfred - Robert Simonis Mulţumesc, domnule preşedinte Practic, prin această iniţiativă, astăzi facem dreptate milioanelor de români şi firmelor româneşti care aşteptau din partea Guvernului un ajutor concret pentru a depăşi mai uşor criza economică. În loc de măsuri reale de sprijin, PNL a atacat la CCR chiar şi proiectele votate în Parlament de toate grupurile parlamentare, cu excepţia PNL, evident. Erau proiecte care prevedeau amânarea ratelor bancare, a plăţii utilităţilor, dar şi facilităţi fiscale pentru firme. Astăzi, în urma acelei contestaţii făcute la CCR de către PNL, modificăm Ordonanţa nr. 37 a domnului Cîţu şi vreau să vă spun ce conţin aceste modificări, pentru că, nu-i aşa, oamenii trebuie să ştie. Practic, se elimină dobânda la dobândă pentru toate tipurile de credit, acea cămătărie instituită de domnul Cîţu, posibilitatea ca şi restanţierii, care sunt cei mai vulnerabili, să beneficieze de amânarea ratelor, extinderea măsurii de amânare a ratelor la creditele bancare şi pentru firmele ale căror venituri s-au diminuat cu 15% din cauza crizei, nu cu 25%, aşa cum era în Ordonanţa Guvernului PNL, posibilitatea amânării ratelor cu până la 18 luni pentru producătorii agricoli ale căror culturi au fost compromise anul acesta din cauza secetei. Astfel, se asigură o necesară gură de oxigen care va permite agricultorilor români să supravieţuiască şi să aibă lichiditatea necesară pentru a înfiinţa noi culturi la toamnă. Este imperios acest sprijin, altfel întreaga industrie alimentară riscă să fie pusă pe butuci, iar România să se confrunte şi cu o criză de hrană. Vă rog pe toţi să votaţi acest proiect de lege, pentru ca oamenii şi mediul de afaceri să simtă că în momente grele statul este alături de ei. Să-l lăsăm pe domnul Cîţu să se lupte în continuare cu spionii ruşi care i-au scos serverele din priză, iar noi să facem ceea ce trebuie şi ceea ce aşteaptă românii de la noi. În final, fac un apel şi la PNL. Încercaţi să fiţi şi dumneavoastră solidari cu românii şi votaţi această iniţiativă, iar în măsura în care n-o faceţi, măcar nu o atacaţi la Curtea Constituţională şi lăsaţi-o să fie promulgată, astfel încât să venim în sprijinul oamenilor! Mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu mulţumesc. Domnul deputat Bogdan Huţucă. Vă rog.
Bogdan-Iulian Huţucă Bună ziua, domnule preşedinte!
Ion-Marcel Ciolacu Bună ziua! Vă rog.
Bogdan-Iulian Huţucă Stimaţi colegi, Astăzi ar fi trebuit să dezbatem o lege importantă, Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă de susţinere a celor afectaţi de criza generată de COVID-19. Deşi Guvernul a reglementat mecanismul amânării ratelor, PSD a ţinut cu tot dinadinsul să se asigure că întrerupem circuitul monetar al economiei, prin calcule numai de ei ştiute, şi scăpăm laolaltă de datorii, îngropând definitiv economia. Împotriva măsurilor de susţinere a economiei propuse de Guvernul Orban, prin care persoanelor fizice şi juridice li se permite amânarea tuturor ratelor la bănci şi la creditele IFN pentru o perioadă de până la 9 luni, PSD, printr-un populism grosolan, ar vrea ca de această măsură să beneficieze oricine, indiferent dacă a înregistrat vreo scădere a veniturilor sau nu. PSD încearcă să inducă ideea antieconomică că toate datoriile sunt rele. Trebuie să înţelegem că rolul companiilor este să producă locuri de muncă adevărate, că rolul statului este să se asigure că acest lucru se întâmplă şi să folosească taxele şi impozitele pentru dezvoltarea infrastructurii, iar sistemul bancar, căci despre el este vorba, sistem de interes strategic, are drept rol asigurarea finanţelor necesare. Orice investiţie se bazează pe finanţare, fie că vrei să dezvolţi o firmă, un restaurant, o companie de IT, fie că vrei să investeşti într-o casă sau într-o pensie, sau vrei să-ţi asiguri capitalul de lucru pentru a trece cu bine peste o situaţie de criză. Guvernul Orban a dezvoltat cel mai mare program de susţinere a IMM-urilor din ultimii 30 de ani, prin oferirea de garanţii de stat de 80-90% pentru creditele de investiţii pentru capital de lucru şi subvenţionarea dobânzilor. Într-o piaţă în contracţie, valoarea garanţiilor care ar fi putut fi oferite de către companii este fluctuantă, neputând asigura un standard de evaluare a lor, deoarece lichiditatea acestora devine incertă. De exemplu, unui imobil care ar fi putut fi pus garanţie înainte de începerea crizei i se putea determina lichiditatea imediată, dar în condiţiile de azi este aproape imposibil. Astfel, Guvernul a rezolvat o problemă extrem de complicată, prin asigurarea de garanţii cu lichiditate certă. Rolul sistemului bancar este de a asigura finanţarea sistemului de afaceri, creând astfel un mecanism complet de susţinere a economiei. Prin modificările aduse ordonanţei Guvernului se generează un risc extrem de grav de a gripa o componentă majoră a acestui mecanism. Şi băncile, la rândul lor, funcţionează după reguli economice foarte stricte care se bazează pe mecanismele de depunere, creditare, precum şi de parteneriat şi înţelegere cu firmele. Deşi Banca Centrală Europeană, Autoritatea Bancară Europeană şi Banca Naţională a României au flexibilizat reglementările bancare esenţiale, astfel de măsuri propuse de PSD nu fac decât să pună finanţatorul într-un risc major şi să elimine parteneriatul prin care băncile maximizează contribuţia la salvarea economiei. În varianta PSD, toţi clienţii vor cere amânarea la plată, iar creditele lor vor fi considerate riscante. Acum, când resursele băncilor sunt mai preţioase decât oricând, băncile vor trebui să provizioneze, să blocheze sume considerabile care ar fi trebuit să meargă cât mai repede în economie. Cerinţele de capital ale băncilor vor creşte acum, când capitalul va fi cel mai greu de găsit. În bănci, 5 miliarde de lei capital înseamnă posibilitatea de alocare a 35 de miliarde de lei credite. Astfel, PSD devine un broker de iluzii care urmăreşte să creeze speranţe deşarte oamenilor, când, de fapt, erodează capacitatea statului şi sistemului bancar de a finanţa deficitul public şi relansarea economică. Acest proiect conţine în el şi bune intenţii - aici mă refer la faptul că agricultorii afectaţi de secetă îşi pot amâna ratele până la 31 octombrie 2021. Din păcate, această propunere a fost inserată într-un proiect care are foarte multe riscuri de neconstituţionalitate. În concluzie, Grupul parlamentar al PNL va vota împotriva acestui proiect de lege care nu mai are nicio legătură cu ordonanţa pe care trebuia să o aprobe. Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Doamna deputat Izabella Ambrus? Vă rog. Încercaţi să luaţi legătura... Uitaţi că a revenit! Vă rog, doamnă deputat.
Izabella-Agnes Ambrus Bună ziua, domnule preşedinte! Stimaţi colegi, UDMR va vota Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020, cu modificările aduse în Parlament. Trecem printr-o perioadă dificilă, nu ştim deocamdată care vor fi consecinţele în urma acestei pandemii asupra economiei naţionale şi mondiale, dar este cert că vor fi probleme. În acest context, ţinând cont şi de faptul că la nivel naţional numeroase persoane au rămas fără loc de muncă sau au intrat în şomaj tehnic, este important să avem în vedere un sistem de protecţie, de sprijin pentru persoanele care au contractat credite, însă în acest moment sau în perioada următoare nu vor putea să achite la timp sau nu vor dispune de suma aferentă plăţii ratelor. Modificările aduse reprezintă un real ajutor în condiţiile actuale. Se aplică atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice, producătorilor agricoli ale căror culturi au fost compromise. Sperăm că instituţiile de credit vor trata cu maturitate toate cererile depuse şi nu vor veni cu modificări abuzive la contractele de credit, ca să îngreuneze şi mai mult situaţia debitorilor în această perioadă dificilă. Mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul deputat Movilă? Nu este. Văd că domnul Mircea Dobre doreşte. Domnule deputat, vă ascult. Vă rog. Domnul Movilă. Vă ascultăm, domnule deputat.
Petru Movilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Credem că este un proiect de lege foarte bun. Sigur, este realizat pe scheletul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37 din martie 2020, elaborată de Guvernul României. Este foarte important că în acest proiect de lege se specifică foarte clar cine sunt creditorii, fie că vorbim de instituţii de credit, definite prin Ordonanţa Guvernului nr. 99/2006, entităţi care îşi desfăşoară activitatea de recuperare creanţe, instituţii financiare specializate, prin care se realizează finanţarea unor proiecte de importanţă strategică. De asemenea, este foarte important, pentru noi toţi şi pentru români, că în acest proiect de lege sunt stabiliţi foarte clar, precizaţi care sunt debitorii - persoane fizice, persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale -, precum şi - una dintre completările importante ale Parlamentului - şi societăţile care lucrează în agricultură, important, persoane fizice sau toate tipurile de activităţi care sunt afectate de secetă. De asemenea, măsura se aplică şi debitorilor care au încheiat contracte de leasing operaţional sau financiar. Important e că dobânda datorată de debitori, precum şi comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare, un lucru foarte important. De asemenea, tot de această lege beneficiază şi debitorii care au încheiat contract pentru obţinerea unui credit care nu a ajuns la maturitate şi pentru care creditorul nu a declarat scadenţa. Sunt, de asemenea, eligibili debitorii care se află în procedură de executare silită, în procedură de dare în plată, de reorganizare judiciară sau în alte proceduri judiciare sau extrajudiciare care tind la suspendarea efectelor contractelor de credit. Este important faptul că ordonanţa Guvernului a fost completată de Parlament şi că, indiferent de culoarea noastră politică - şi vreau să trag un semnal de alarmă pentru colegii noştri care din nou s-au repezit în microfon doar să facă politică. Pe oameni nu-i mai interesează ce culoare politică avem fiecare, îi interesează rezultatul muncii noastre, şi acest proiect de lege cred că va deveni lege prin votul tuturor colegilor parlamentari. Vă mulţumesc. Partidul Mişcarea Populară va vota acest proiect de lege.
Ion-Marcel Ciolacu Domnul Dobre Mircea. Haideţi să mai încercăm o dată! De la PRO România. Domnule deputat? Dacă nu, domnul Marius Budăi. Mulţumesc.
Marius-Constantin Budăi Mulţumesc, domnule preşedinte. Mă aşteptam ca, totuşi, în al doisprezecelea ceas, colegii noştri de la guvernare, din Partidul Naţional Liberal, să le explice românilor de ce trebuie să plătească dobândă la dobândă. Din păcate, nu le-a explicat. Că PNL are ceva cu persoanele de peste 65 de ani, ştim! A vrut să-i ia din casele lor. Acum votează împotriva unei legi care spune aşa: "Pentru debitorii persoane fizice pentru care prelungirea maturităţii creditelor depăşeşte limita de vârstă prevăzută prin reglementările creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedează la restructurarea creditelor, cu depăşirea limitei de vârstă". Deci părinţii şi bunicii noştri nu vor putea să aplice pentru suspendarea ratelor, pentru că, în viziunea PNL, depăşirea limitei de vârstă, adică să fii în vârstă este probabil un lucru josnic. Mulţumesc frumos.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Dacă la titlu sunt intervenţii? Dacă la preambul sunt intervenţii? Dacă la amendamentele admise? Nu sunt intervenţii. Proiectul de lege rămâne la votul final. PL-x... Aveţi la amendamente respinse? Vă rog. Vreţi să le supunem la vot, da? Imediat. Vă rog, susţineţi amendamentul.
Zacharie Benedek Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Este vorba de nr. crt. 8, art. 2 alin. (3). La sfârşit se completează şi va avea următorul cuprins- "Dobânda datorată de debitori, precum şi comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare. Se aplică şi la cererile deja depuse după intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă nr. 37/2020". Deci este vorba de nr.crt. 8. Şi aş mai avea un amendament respins. Nr. crt. 24...
Ion-Marcel Ciolacu Da, vă rog.
Zacharie Benedek ... art. 4 alin. (1) - "Dobânda datorată de debitori şi comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare. Se aplică şi la cererile deja depuse după intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă nr. 37/2020". Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Dacă liderii de grup doresc să intervină, să spună dacă susţin sau nu cele două amendamente respinse? Vă rog, domnul Simonis.
Alfred - Robert Simonis Mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul parlamentar al PSD susţine cele două amendamente. Prin urmare, va vota pentru.
Ion-Marcel Ciolacu Vă rog, domnule lider. Domnul Roman.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul Partidului Naţional Liberal va vota pentru susţinerea celor două amendamente propuse de colegii de la UDMR.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Domnule preşedinte Barna, doriţi să interveniţi?
Ilie Dan Barna Domnule preşedinte, Grupul parlamentar al USR susţine cele două amendamente. Vom vota pentru.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Domnule doctor Bănicioiu, doriţi să interveniţi din partea Grupului PRO Europa? Domnule Bănicioiu, doriţi să interveniţi? Online sau fizic. Vă mulţumesc. Pregătiţi procedura de vot. Avem două voturi. Luăm fiecare amendament. Primul, cel referitor la art. 2 alin. (3). La punctul 8. Marginal 8. Două minute, timp de vot, da? Haideţi, declanşaţi votul. A început procedura de vot. (Vot electronic la distanţă.) Din 279 prezenţi, 273 pentru, 2 împotrivă, 4 abţineri. Adoptat ca şi admis. Şi mai avem la marginal 24, nu? 24. Începem procedura de vot. La fel, două minute. (Vot electronic la distanţă.) Şi cel de-al doilea amendament respins a devenit admis. Din 283 prezenţi, 278 pentru, 2 împotrivă, 3 abţineri. Sunt nişte colegi care doresc să intervină, văd. Domnul Neaţă Eugen, vă rog. Vă rog, domnule deputat.
Eugen Neaţă Votez pentru. Nu a funcţionat aplicaţia.
Ion-Marcel Ciolacu Da, aşa o să facem şi la votul final. Veţi cere cuvântul, cu "diez". Şi la fiecare final...
Eugen Neaţă Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Deci 279.
Eugen Neaţă La ambele. La ambele votez pentru.
Ion-Marcel Ciolacu Corect. Vă rog, secretariatul, să treceţi. Domnul Popescu Virgil.
Virgil-Daniel Popescu Dar nu am solicitat eu... Nu am solicitat...
Ion-Marcel Ciolacu Din greşeală, nu e nicio problemă.
Virgil-Daniel Popescu Din greşeală.
Ion-Marcel Ciolacu Domnul Chiriac Viorel.
Viorel Chiriac Ambele.
Ion-Marcel Ciolacu Ambele, "pentru".
Viorel Chiriac Votez "pentru" la ambele. Nu funcţionează, da.
Ion-Marcel Ciolacu Nicio problemă. Aşa vom face şi la votul final. Domnul Moldovan Sorin-Dan.
Sorin-Dan Moldovan Bună ziua. Ambele, pentru.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc.
Sorin-Dan Moldovan Nu funcţionează nici la mine.
Ion-Marcel Ciolacu Secretariatul general, vă rog să modificaţi. Domnul Palăr Ionel.
Ionel Palăr Bună ziua, domnule preşedinte! Nu funcţionează. La ambele, vot pentru.
Ion-Marcel Ciolacu Perfect. Domnul Ungureanu Emanuel.
Emanuel-Dumitru Ungureanu La ambele, vot pentru. Nu a funcţionat.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumim. Domnul deputat Sighiartău Robert.
Robert-Ionatan Sighiartău Da. Vă salut! La ambele votez pentru. La ambele amendamente. Mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Doamna Schelean Valeria-Diana.
Valeria-Diana Schelean-Şomfelean Bună ziua! Nici la mine nu a funcţionat. Cred că e o problemă de conexiune. Vă rog să-mi înregistraţi ambele voturi pentru, la ambele amendamente.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Domnul Gheorghe Daniel. Domnul Palăr a intervenit.
Andrei Daniel Gheorghe Bună ziua! Hristos a Înviat! La ambele, pentru. Doar la cel de-al doilea a funcţionat. La primul nu a funcţionat nici la mine.
Ion-Marcel Ciolacu Deci doar pentru primul. Vă mulţumim. Secretariatul, aţi notat şi avem în procesul-verbal exact numărul. Bun. Proiectul de lege rămâne la votul final şi cu cele două, devenite admise, amendamente ale UDMR.