Ion-Marcel Ciolacu Trecem la punctul 5. 5. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 248 din 28 octombrie 2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate; PL-x 638/2019. Comisia pentru muncă şi Comisia pentru administraţie, prin Raportul înlocuitor, propun adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise şi respinse. Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice şi se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor, minimum 165 de voturi pentru. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Reprezentantul Grupului parlamentar al PSD, doamna deputat Gavrilă Camelia. Vă rog.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Bună ziua, stimaţi colegi! Vorbim astăzi despre modificarea Legii nr. 248/2015, cu impact şi social, şi financiar pentru familiile defavorizate, dar şi cu o clară consecinţă în plan educaţional. Este vizată îndeplinirea unor obiective care ţin de educaţie, de obiective europene ale educaţiei, în sensul reducerii riscului de abandon, a riscului de efect şcolar, dar şi conturarea unei strategii foarte coerente pentru evitarea sărăciei şi excluziunii. Concret, proiectul de lege vizează modificări legate de pragul de venituri ale familiilor care pot fi eligibile în program, deci şi metodologia va fi mai uşoară, în sensul că, cei care beneficiază de alocaţia pentru susţinerea familiei vor putea beneficia şi de aceste tichete sociale pentru grădiniţă. De asemenea, este foarte importantă mărirea valorii acestui stimulent, de la 50 de lei, cum a rămas din 2015 şi până acum, insuficient corelat şi cu inflaţia, şi cu evoluţiile preţurilor şi ale vieţii sociale, în general. Deci ne propunem să ajungem la 100 de lei pe lună pentru fiecare copil, evident, corelat cu prezenţa la grădiniţă a copilului respectiv.Sigur, sunt şi nişte lucruri care ţin de implicarea primăriilor şi a managerilor şcolari, în sensul unor campanii repetate de informare şi de consiliere a părinţilor în comunitate, pentru a înţelege rolul educaţiei. Din perspectivă educaţională, aşsublinia foarte mult rolul cercetării în domeniul pedagogiei şi psihologiei copilului, rolul studiilor longitudinale, care analizează performanţele celor care au mers la grădiniţă, care au intrat în programe timpurii de educaţie şi prestaţia lor ulterioară, şi toate aceste aspecte sugerează, de fapt, artificii cognitive foarte bune, dezvoltare şi integrare socială mai bune, respect pentru studiu, preocupare pentru studiu a copiilor, a elevilor, ulterior, dar şi a familiilor care sunt mult mai aproape de şcoală, dezvoltarea unor abilităţi socio-emoţionale, lucruri care sunt foarte importante şi pentru sănătatea sufletească şi pentru evoluţia educaţională a copiilor. De aceea, Partidul Social Democrat este şi iniţiator, prin o parte dintre colegi, dar şi susţine ferm această măsură care, de fapt, se corelează cu politica social-democrată care vizează educaţia şi susţinerea copiilor şi a familiilor defavorizate.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc, doamnă deputat. Doamna deputat Mara Calista, vă rog, din partea Grupului Partidului Naţional Liberal.
Mara-Daniela Calista Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Este vorba despre un proiect forte drag mie. De altfel, sunt şi semnatar al proiectului despre care vorbim acum, un proiect extraordinar de important atunci când vorbim despre stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familiile defavorizate. Ştiţi la fel de bine ca şi mine, şi sunt sigură că toţi colegii au astfel de cazuri în circumscripţiile pe care le reprezintă, sunt foarte mulţi copii care îşi doresc să acceadă la şcoală, în sistemul preşcolar, dar, din păcate, din considerente de ordin financiar nu-şi permit, ceea ce, dacă mă întrebaţi pe mine, este o problemă extraordinar de mare. Proiectul de faţă, aşa cum preciza şi doamna preşedinte Gavrilă, vine cu două modificări extraordinar de importante. În primul rând, este vorba despre creşterea valorii tichetului, dublarea, mai exact, a valorii tichetului, la 100 de lei, evident, condiţionată de prezenţa copilului în sistemul preşcolar şi, de asemenea, simplificarea procedurilor prin care aceste familii pot obţine acest venit. Înainte de modificarea acestei legi, familiile trebuiau să depună un set de documente. Or, în momentul în care nu beneficiezi de nişte bani să-ţi trimiţi copilul la grădăniţă, mă îndoiesc că există posibilitatea printării documentelor şi a prezentării unui dosar cu şină în faţa instituţiilor, pentru a reuşi să obţii acest ajutor din partea statului. Motiv pentru care, vă spun sincer, Partidul Naţional Liberal votează cu toată inima acest proiect de lege. Repet, el ajută la tot ce înseamnă sistemul educaţional din România, deocamdată la nivelul preşcolar, discutăm despre grădiniţe, şi sper din tot sufletul ca impactul social, exact cel care este prevăzut în proiect, să fie cel puţin egal cu cel scris acolo, dacă nu chiar mai mare. Mulţumesc frumos.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. De la Grupul parlamentar al USR, avem două intervenţii. O luăm pe prima, domnul deputat Cătălin Drulă.
Cătălin Drulă Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Există deja o lege care reglementează înscrierea la grădiniţă pentru copiii proveniţi din medii defavorizate. Este vorba despre Legea nr. 248/2015. De această lege ar trebui să beneficieze aproximativ 80.000 de copii, însă mai puţin de 30.000 de copii beneficiază în mod real. Este foarte interesant de observat că, odată ce copiii sunt înscrişi în acest program, rata lor de prezenţă este foarte mare, este estimată undeva între 65%-76%. Deci, legea îşi atinge obiectivele pentru acei copii care beneficiază. Problema rămâne însă a numărului de copii înscrişi în program, şi acest proiect de lege, pe care îl votăm astăzi, corectează chiar această problemă, prin câteva adăugiri şi simplificări, pentru a creşte numărul de copii care beneficiază de acest ajutor de la stat. O astfel de modificare se referă la condiţiile de eligibilitate - şi aici sunt incluşi toţii copiii din famiile care beneficiază de alocaţia pentru susţinerea familiei, de acel ajutor ASF. Acum, pragul de venit, pentru a fi eligibil, este de 284 de lei pe membru de familie, stabilit în 2015, iar în acest proiect de lege se măreşte la 530 de lei pe membru al familiei, pe lună. Se simplifică metodologia, prin acordarea automată a acestor tichete către familiile beneficiare de ASF care au copii de vârstă preşcolară înscrişi la grădiniţă. Acest lucru va creşte masiv accesul copiilor la acest stimulent şi, implicit, prezenţa lor la grădiniţă. De asemenea, valoarea nominală a tichetelor acordate creşte de la 50 de lei la 100 de lei - suma de 50 de lei fusese stabilită de acum 5 ani şi numai ajunge acum nici măcar pentru jumătate din costurile pachetului zilnic pentru grădiniţă. O altă modificare - prin implicarea primăriei şi a cadrelor didactice, care au un rol important în formarea şi consilierea părinţilor cu privire la înscrierea la grădiniţă, pentru a demara acele campanii de informare care sunt importante, în special în comunităţile sărace, unde poate nu toţi părinţii înţeleg importanţa educaţiei preşcolare. Doamnelor şi domnilor deputaţi, Grupul USR va vota în favoarea acestui proiect. Sperăm şi facem apel ca toate celelalte grupuri parlamentare să-l voteze. Ştiu că Guvernul a dat aviz negativ, recent, dar cred că beneficiul acestei legi depăşeşte cu mult costul, care este estimat, începând de anul viitor, la 8 milioane de lei, însă aceasta înseamnă că zeci de mii de copii vor merge şi vor avea acces la educaţie. Până la urmă, dacă nu le oferim copiilor României educaţie, ce le oferim? Vă mulţumesc şi vă îndemn să votaţi acest proiect de lege!
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc, domnule deputat. Domnul deputat Tudor Pop.
Tudor Rareş Pop Alo?
Ion-Marcel Ciolacu Da, vă ascultăm! Este un decalaj de 30 de secunde.
Tudor Rareş Pop Mulţumesc, domnule preşedinte. Trecem printr-o perioadă în care fiecare categorie socială din România are nevoie, într-un fel sau altul, de sprijin. Dar, pe de altă parte - şi aici cred că suntem cu toţii de acord - sunt oameni care chiar şi înainte de această criză erau foarte vulnerabili. Printre ei se numără şi copiii provenind din mediile defavorizate, preşcolari cărora un vot pozitiv astăzi le va asigura un start reuşit în viaţă, un start care fără contribuţia noastră va fi mult mai dificil. Stimaţi colegi, Vă rog să ţineţi seama că orice copil lăsat în urmă înseamnă un lung şir de probleme, înseamnă, în primul rând, o copilărie furată de sărăcie şi lipsuri. Un copil care rămâne în afara sistemului de educaţie va fi un tânăr cu puţine şanse de reuşită, un tânăr care va ajunge să depindă de stat într-o măsură mult mai mare decât cineva care a beneficiat de educaţie. Altfel spus, o abordare contabilicească cu ochii strict pe cheltuielile de azi ignoră o notă de plată infinit mai mare pe termen lung. Toate societăţile civilizate - şi ştim foarte bine acest lucru -investesc masiv în educaţia timpurie a copiilor şi o fac dintr-un motiv extrem de limpede, grija pentru ziua de mâine şi pentru viitorul generaţiilor următoare. Vă mai rog să luaţi în calcul şi faptul că România are rata abandonului şcolar timpuriu de 16,8%. Este uriaşă! Şi o să vă mai rog să ţineţi cont şi de faptul că, în România,doar unul din 3 copii provenind din medii defavorizate ajunge la grădiniţă. Sunt elemente de care vă rog să ţineţi seama atunci când veţi vota acest proiect de lege. În încheiere, aş vrea să nu ignorăm ajutorul pe care societatea civilă îl oferă acestei ţări, ori de câte ori este nevoie. Vedem acest ajutor astăzi, peste tot în jurul nostru. Este şi cazul acestui proiect, pornit de la firul ierbii, acum mulţi ani, de Asociaţia OvidiuRo, promulgat sub formă de lege în 2015, monitorizat şi revizuit în ultimii ani de Asociaţia Reality Check, a cărei muncă se regăseşte integral în proiectul de astăzi. Aş vrea să le mulţumim în special lor, pentru că în cazul acesta ne deschid ochii şi ne ajută să asigurăm un viitor mai bun copiilor noştri. Mulţumesc frumos.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Reprezentantul Grupului parlamentar al PRO Europa, acelaşi domn deputat, Cătălin Nechifor.
Cătălin-Ioan Nechifor Am onoarea participării la învăţământul preşcolar pentru copiii din familiile defavorizate şi pentru evitarea unui abandon şcolar mai crescut. Vreau să vă spun că PRO Europa va susţine categoric acest proiect de lege, mai ales pentru că de la noi au fost câţiva colegi care au lucrat asiduu pe acest proiect de lege. Este vorba despre Gabi Petrea, este vorba despre Mihaela Huncă, Emilia Meiroşu şi Sorin Cîmpeanu. Chiar dacă unii dintre ei nu mai sunt în PRO Europa, astăzi, cu siguranţă nu sunt contra şi vă îndemn să fiţi pro acest proiect de lege. Pentru că este vorba despre o categorie vulnerabilă, este vorba despre părinţi care nu-şi permit să-şi trimită copiii mici în învăţământul preşcolar, este vorba - şi aici vreau să menţionez o prevedere importantă - este vorba şi despre copiii care sunt în îngrijirea unor persoane care au fost desemnate de părinţi pentru a întreţine copilul pe perioada absenţei părinţilor. Şi este vorba despre oameni care din varii motive au plecat fie în diaspora sau fie lucrează în alte părţi în România, care şi-au lăsat copiii acasă cu bunici, cu neamuri, cu prieteni, cunoştinţe. Este important să asigurăm condiţii reale tuturor acestor categorii de familii care au copii mici şi care nu se califică, având un nivel de venituri insuficiente pentru a-şi permite singure întreţinerea copiilor preşcolari. Evident, măsura este clar validată de prezenţa la grădiniţă a acestor copii şi cred că este un lucru foarte bun, pentru că trebuie să ne asigurăm că ea se şi implementează şi că există şi resurse bugetare de rigoare. Văd şi completez ce spunea şi colegul deputat de la USR, există un aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ, aviz favorabil din partea Consiliului Economic şi Social. Văd că în acest moment singurulcare este împotrivă este Guvernul. Mă bucur că şi doamna deputat de la PNL spune că şi PNL votează, şi că a lucrat şi dumneaei la proiectul de lege. Sper ca Guvernul să ţină cont de voinţa Parlamentului şi să găsească resursa financiară, la rectificarea bugetară, astfel încât sumele să fie cuprinse în buget şi să ajungă acolo unde este nevoie. Gândiţi-vă că suntem în partea a doua a anului şcolar, încă nu ştim care va fi evoluţia, cum se va închide această poveste, va fi îngheţat anul sau nu, dar trebuie să devenim pro activi şi să ne gândim la viitor, pentru că va trece şi criza aceasta, iar din toamnă vom începe un alt an şcolar. Vă mulţumesc. PRO Europa votează pentru.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Reprezentantul Grupului parlamentar al UDMR, domnul deputat Szabó Ödön.
Ödön Szabó Alo? Bună ziua, domnule preşedinte. Vă salut cu mult drag! Trei lucruri de principiu aş vrea să vă spun cu privire la această iniţiativă legislativă pe care, vă spun din start, o susţinem. Primul lucru pe care trebuie să îl spun la început, pentru a avea posibilitatea ca liderii să decidă, continuăm să susţinem că în această perioadă trebuie să votăm doar acele iniţiative legislative care se referă la starea de urgenţă sau pot ajuta în această perioadă la implementarea unor proiecte care ajută populaţia în perioada stării de urgenţă. Această iniţiativă legislativă prevede în textul ei intrarea în vigoare începând din data de 1 ianuarie 2021.Deci, practic, în momentul de faţă, chiar dacă o adoptăm, va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2021. Nu vedem necesitatea adoptării unor asemenea iniţiative legislative pe perioada stării de urgenţă. Deci, solicităm, în acest moment, scoaterea de pe ordinea de zi a proiectului legislativ şi discutarea în momentul în care vom fi cu toţii, după această perioadă de stare de urgenţă, De altfel, această iniţiativă am susţinut-o şi o vom susţine, atât varianta iniţială care deja funcţionează, cât şi varianta îmbunătăţită prin această iniţiativă legislativă, din două motive foarte simple. Tot pe bază de principiu am avut nişte iniţiative deja adoptate şi publicate în Monitorul Oficial, care vorbesc despre învăţământul preşcolar şi antepreşcolar. Împreună cu dumneavoastră am votat ca treptat, în următorii ani, învăţământul preşcolar să fie parte a învăţământului obligatoriu din România şi, în acest context, orice stimulent financiar pentru zonele defavorizate, care poate ajuta ca aceşti copii să ajungă la grădiniţă, este un lucru absolut bine-venit. În această perioadă, creşterea participării la grădiniţa copiilor, pentru ca cei care, ulterior, intră în clasa pregătitoare, la şcoală, să fie bine pregătiţi, pentru ca asimilarea cunoştinţelor să fie şi mai bună în această zonă de copii defavorizaţi şi a familiilor defavorizate, este un lucru absolut important. Deci, acest lucru ca a doua chestiune importantă. A treia chestiune. Eu cred că trebuie să avem în vedere şi alte stimulente şi poateactul normativ ar fi meritat o abordare mai bună, pentru că se referă doar la înscrierea în sistemul de învăţământ, şi nu la prezenţa la grădiniţă. Deci, la un moment dat, poate ar trebui să trecem de la înscrierea în sistemul de învăţământ preşcolar, la prezenţa copilului efectiv în grădiniţă. Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Mi-a fost comunicat de la Comitetul liderilor că au avut o discuţie şi au fost contra scoaterii de pe ordinea de zi. Totuşi, cred că primează faptul că este un proiect de lege pe care şi-l doresc toate forţele politice. Reprezentantul Grupului parlamentar al PMP, domnul deputat Paşcan Marius.
Emil-Marius Paşcan Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Investiţiile în educaţia timpurie sunt recunoscute ca fiind cele mai eficiente pentru stimularea dezvoltării individului, a creierului uman şi pentru reducerea abandonului şcolar. Totodată, pentru copiii în situaţii de risc, asigurarea accesului la educaţie de la vârste cât mai fragede este esenţială pentru ruperea cercului vicios al sărăciei şi pentru incluziunea lor socială reală. Proiectul de act normativ vizează simplificări ale modului de accesare a stimulentului şi măsuri de creştere a atractivităţii şi utilităţii Legii nr. 248/2015, care să asigure creşterea numărului de copii din familii defavorizate care beneficiază de lege şi astfel să permită atingerea scopului iniţial al legii, respectiv acela de a stimula acei copii să frecventeze grădiniţa regulat, în vederea prevenirii părăsirii timpurii a şcolii.În acest sens, tichetele valorice pentru copiii care merg la grădiniţă şi care provin din familii defavorizate trebuie în mod firesc să crească de la 50 la 100 de lei. Chiar dacă, în punctul său de vedere, Guvernul menţionează că adoptarea acestui proiect determină creşterea cheltuielilor bugetare, iar majorarea trebuie să fie compatibilă cu obiectivele şi priorităţile strategice specificate în Strategia fiscal-bugetară, cu Legea bugetară anuală şi cu plafoanele de cheltuieli prezentate în strategia respectivă, Partidul Mişcarea Populară consideră că cea mai rentabilă investiţie benefică şi necesară României, pe termen lung, trebuie să fie în folosul educaţiei! De aceea, PMP va vota pentru acest proiect de act normativ. Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Am încheiat dezbaterile şi la punctul 5. Votul va fi exprimat la sfârşitul şedinţei.