8 octombrie 2019 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea alin.(1) al art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii (Pl-x 24/2019) şi a Propunerii legislative pentru modificarea alin.(1), lit.a) şi b) al art.3 din Legea nr.61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii (Pl-x 22/2019). ( rămase pentru votul final )

Carmen-Ileana Mihălcescu Poziţia 10, Propunerea legislativă pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii. Este Pl-x 24/2019. Şi următoarea, care este o respingere, care modifică acelaşi articol, din aceeaşi lege. (Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (1), lit. a) şi b) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii; Pl-x 22/2019.) Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva să intervină? Domnul Sighiartău Robert. Vă rog. La Pl-x 24?

Robert-Ionatan Sighiartău Da.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog.

Robert-Ionatan Sighiartău Mulţumesc, doamnă preşedinte. Stimate colege, Stimaţi colegi, Anul trecut, în septembrie, am depus două iniţiative legislative. O iniţiativă prevedea creşterea cuantumului alocaţiei, aşa cum s-a întâmplat în luna aprilie, de la 200 de lei la 300 de lei şi, respectiv, de la 84 de lei la 150 de lei. Slavă Domnului că odată cu adoptarea bugetului acea iniţiativă legislativă s-a pus în practică, dar pe lângă acea iniţiativă legislativă am mai modificat Legea alocaţiilor pentru copii, cu un alineat nou, care prevede indexarea alocaţiilor cu rata inflaţiei. Ştim că în România inclusiv pensiile se majorează cu indexarea inflaţiei, dar şi cu indexarea privind salariul mediu pe economie şi cred că este extrem de important ca această alocaţie pentru copii să crească anual, bineînţeles raportat la inflaţia din România. Din păcate, în România, în ultimii ani de zile am avut o inflaţie foarte mare, de 4,5%-5%, o inflaţie foarte mare. Produsele agroalimentare, viaţa în România s-a scumpit, însă cuantumul alocaţiei a rămas neprotejat, pentru că nu există în legea actuală nicio prevedere cu privire la această indexare a alocaţiei cu inflaţia. Mă bucur că în Comisia pentru muncă am reuşit să am susţinerea colegilor de acolo, din Comisia pentru muncă, indiferent de partidele politice din care facem parte, şi să obţine un raport favorabil pentru acest proiect de lege, pentru această iniţiativă legislativă privind indexarea alocaţiilor pentru copii cu rata inflaţiei. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Mai sunt alte intervenţii la dezbateri generale? Nu. Acesta a fost iniţiatorul, îmi cer scuze! Din partea comisiei, prezentarea raportului. Vă rog.

Violeta Răduţ Mulţumesc frumos. Raport comun asupra Propunerii legislative pentru modificarea alin. (1) lit. a) şi b) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, Pl-x 22/2019, şi a Propunerii legislative pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, Pl-x 24/2019. În temeiul art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru muncă şi protecţie socială a fost sesizată cu dezbaterea în fond a Propunerii legislative pentru modificarea alin. (1) lit. a) şi b) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii şi a Propunerii legislative pentru completarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, trimise Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, cu adresele Pl-x 22/2019 din 6 februarie 2019, respectiv Pl-x 24/2019 din 6 februarie 2019. Cele două iniţiative legislative au ca obiect de reglementare modificarea şi completarea alin. (1) al art. 3 din Legea nr. 61/1993, în sensul majorării cuantumului alocaţiei de stat pentru copii. Astfel, iniţiativa legislativă Pl-x 22/2019 are în vedere majorarea cuantumului alocaţiei de stat pentru copii la 0,6 ISR - 300 de lei - pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani, sau până la 3 ani, în cazul unui copil cu handicap, şi respectiv la 0,3 ISR - 150 de lei - pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 18 ani, precum şi pentru tinerii prevăzuţi la art. 3 alin. (1). Iniţiativa legislativă Pl-x 24/2019 vizează completarea art. 3 alin. (1) din Legea nr. 61/1993, în sensul introducerii unei norme privind majorarea valorii alocaţiei cu indicele anual de inflaţie, pentru a menţine cuantumul acesteia la aceeaşi valoare de piaţă. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Propunerii legislative Pl-x 24/2019 şi respingerea Propunerii legislative Pl-x 22/2019. Pentru ambele propuneri legislative Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Propunerile legislative fac parte din categoria legilor organice. În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaţilor adoptarea, cu amendamente a Propunerii legislative Pl-x 24/2019 şi respingerea Propunerii legislative Pl-x 22/2019.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Dezbateri generale, doamna Csép Andrea. Vă rog.

Éva-Andrea Csép Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Este o iniţiativă foarte bună, dar nu este îndeajuns de bună, pentru că trebuie să continuăm să sprijinim familiile, pentru că ştim cu toţii foarte bine că avem probleme demografice foarte serioase în România. Nu ajunge să mărim alocaţia de stat pentru copii, pentru că acesta este doar un singur lucru cu care putem să ajutăm familiile. Este foarte important să vedem ce se întâmplă cu viaţa tinerilor, ce se întâmplă cu problemele demografice pe care le avem. Suntem dispuşi şi Guvernul este dispus să aloce fonduri ca să sprijinim aceste familii, pentru a cumpăra locuinţe, pentru a avea un loc de muncă decent, cu salarii decente. Pe de altă parte, ar trebui să aducem nişte modificări legislative, astfel încât after school, de exemplu, să fie finanţat din bani publici, ca aceşti copii să rămână acolo şi să îi ajute în învăţarea materiilor, să nu avem după aceea probleme cu şcolile. Pe de altă parte, ce fac tinerii în România? Părăsesc această ţară pentru că nu au posibilitatea de a lucra în condiţii decente. După aceea ne mirăm că nu mai avem forţă de muncă calificată, nu mai are cine să stea în ţara asta şi să umple şcolile şi grădiniţele de copii. Deci cer ajutorul tuturor colegilor. Da, trebuie să ne gândim împreună, indiferent de culoarea politică, ce măsuri putem să aducem ca să sprijinim familiile şi, pe de altă parte, să creştem copii sănătoşi. Mulţumesc. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Mai sunt? Da. La dezbateri generale, domnul Dobrovie.

Matei-Adrian Dobrovie Vreau să-l felicit pe colegul meu şi pe toţi cei care au votat pentru această iniţiativă şi au dat un raport favorabil în comisie. Este extrem de important, într-adevăr, să susţinem familiile, mai ales că ne confruntăm cu o criză demografică îngrijorătoare şi trebuie să vedem şi alte măsuri pe care le putem adopta, fie că ne gândim la copiii care sunt astăzi în sistemul de protecţie. Peste 52.000 de copii sunt în momentul de faţă în acest sistem şi toţi au dreptul la o familie, toţi au dreptul să se dezvolte în mediul cel mai prielnic şi armonios posibil. Şi pentru acest lucru trebuie să modificăm şi Legea privind drepturile copilului, Legea nr. 272, astfel încât să dăm posibilitatea acestor copii să nu fie ţinuţi în sistem şi să ajungă cât mai repede în familii. Trebuie să introducem sancţiuni, astfel încât să nu fie tărăgănate procedurile, să nu fie foarte complicate, astfel încât să se tragă de timp şi ei să ajungă la o vârstă înaintată şi să nu mai aibă nicio perspectivă de a creşte normal. Mai mult decât atât, poate ar trebui să ne gândim bine şi la concediul de plasament, similar cu concediul care se acordă pentru adopţie, astfel încât să încurajăm alte familii, care nu sunt rudele copiilor respectivi, să ia în plasament copii şi să-i crească ca pe copiii lor. Toate aceste măsuri, cât şi facilităţi fiscale pentru familiile care au mulţi copii trebuie să fie gândite, astfel încât să încurajăm natalitatea şi să creştem demografia, să relansăm ceea ce înseamnă viaţa, pentru România. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Nu mai sunt alte intervenţii la dezbateri generale. Dacă la titlul legii sunt obiecţii, comentarii? Nu sunt. Adoptat. La art. 3, respectiv nr. crt. 2, dacă sunt obiecţii, comentarii? Nu sunt. Adoptat. Propunerea legislativă Pl-x 24/2019 rămâne la votul final cu propunere de adoptare, iar Propunerea legislativă Pl-x 22/2019 trece la votul final cu propunere de respingere.