26 noiembrie 2018 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.59/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual din România (PL-x 544/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 6 2 . Proiectul de Lege privind modificarea art. 8 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie; PL-x 570/2018. Dacă doreşte din partea iniţiatorilor? Nu. Raport comun, Comisia pentru mediu şi Comisia pentru industrii. Cine prezintă? Nimeni... Cineva de la Comisia pentru mediu sau de la Comisia pentru industrii? Bun. Trecem mai departe, până... Domnul preşedinte Iancu sau domnul preşedinte... Bun. Mergem mai departe. 7 1 . Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual din România; PL-x 544/2018; procedură de urgenţă. Domnule secretar de stat Andea, vă rog. Şi apoi, raport comun, Comisia pentru învăţământ şi Comisia pentru muncă, doamna preşedinte Gavrilă.

Florin Iordache Da. Doamna preşedinte Gavrilă.

Camelia Gavrilă Doamnelor şi domnilor, Stimaţi colegi, Raportul comun, realizat de Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi Comisia pentru muncă şi protecţie socială, se referă la Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2018. Cele două comisii au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei nr. 59. Obiectul de reglementare al acestui proiect de lege se referă la funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, înfiinţată prin reorganizarea Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, aflată în continuare în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale. Scopul Autorităţii este de a asigura, a dezvolta, a evalua şi a monitoriza calitatea formării profesionale iniţiale în sistem dual la nivel naţional. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi şi 9 voturi împotrivă, să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise şi respinse din anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Dacă la dezbateri sunt înscrieri? Da. Domnule Seidler, vă rog.

Cristian-Gabriel Seidler Stimaţi colegi, Desfiinţăm o instituţie şi o reînfiinţăm, sub altă denumire. Nu ştim, timp de 10 ani, vechea instituţie ce valoare adăugată a adus. De fapt, ştim - niciuna. Dar reînfiinţăm o nouă instituţie, cu 50 de angajaţi, în loc să dăm aceste atribuţii acolo unde ar fi normal, şi anume, ARACIP-ului. Birocratizăm statul român fără niciun rezultat, fără nicio nevoie, fără niciun studiu de impact. Dacă citiţi expunerea de motive a ordonanţei de urgenţă a Guvernului, pe care, foarte probabil, o veţi aproba astăzi, prin această lege, veţi vedea că identifică o serie de probleme, reale. Răspunsul la niciuna dintre acele întrebări, la niciuna dintre acele probleme reale nu este înfiinţarea unei noi instituţii, cu 50 de angajaţi. Piaţa forţei de muncă din România suferă, este adevărat, şi avem nevoie de oameni calificaţi. Da, sprijinim ideea învăţământului dual, dar nu este nevoie de o instituţie distinctă, cu 50 de angajaţi, care să facă ce? Acelaşi lucru, foarte probabil, pe care l-a făcut şi în anteriorii 10 ani, nimic, în timp ce învăţământul profesional din România a decăzut drastic. O lege total inutilă, pentru o instituţie publică inutilă.

Florin Iordache Da. Domnul Oprea, Grupul PNL. Se pregăteşte doamna Mînzatu, de la PSD.

Dumitru Oprea Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Este o invenţie a ceva care a fost odată ca-n poveşti. Făcând parte din structura Parlamentului European - puteţi verifica oricând, am fost şef raportor pe componenta numită ECVET - învăţământ vocaţional şi instruire, exact ceea ce aveam şi noi cândva şi am desfiinţat. Şi am făcut un segment pentru un sistem dual care de mult nu-şi mai justifică funcţionalitatea, chiar dacă mulţi colegi îmi spun - "La Braşov sunt minuni". Da, este un caz de succes, dar nu acesta este trendul! Învăţământul care se practică - şi există Rezoluţia Parlamentului European din 2018, şi punctul de vedere al Comisiei Europene, care spune foarte clar: educaţie şi blockchain - structuri care, odată cu trecerea prin Parlamentul European, la 3 octombrie 2018, au devenit o rezoluţie. Iar noi vorbim despre dualism în educaţie. Nu am fost de acord, la nivel de comisie. Dar votul se dă cu o majoritate a celor care au fost de faţă, încât probabil multă lume s-ar întreba - de ce? Suntem, de la 1 ianuarie 2012, membri ai Reţelei ECVET. Reţeaua ECVET dă calificări tinerilor din Uniunea Europeană să profeseze meseria respectivă în orice ţară europeană. Pentru asta există reţeaua ECVET, în care se regăseşte şi România. Aţi auzit ce noduri ECVET sunt în România, din 2012 până în 2018? Nu. Auziţi de sistem dual. Îmi pare foarte rău, nu acesta este trendul.

Florin Iordache Da. Şi doamna Mînzatu, Grupul PSD. Vă rog.

Roxana Mînzatu Mulţumesc, domnule preşedinte. Dacă veţi veni la Braşov, să discutaţi cu agenţii economici şi cu şcolile implicate, Şcoala Profesională Kronstadt, o să-i auziţi că au mare nevoie de sprijin din partea instituţiilor de la nivel central şi că îşi doresc ca o autoritate dedicată să se ocupe de chestiuni precum: calendarul de admitere, programă, curriculă, hotărâri de Guvern care vizează alocarea de spaţii pentru internatele şcolare în care să stea copiii care vin din afara localităţilor, matching-ul, pe care autoritatea îl va face între investitorii care vor să investească în România şi zonele de unde îşi pot recruta forţă de muncă viitoare. Este foarte important când o companie decide să investească, să ştie fluxul de elevi şi de forţă de muncă pe care îl va putea avea pe viitor. Grupul PSD susţine crearea acestei Autorităţi Naţionale pentru Învăţământul Profesional Dual, pentru că este o formulă de succes care are nevoie de un ambasador la nivel guvernamental şi de o instituţie care să fie liant între toate ministerele şi să dea impulsul acestei forme de învăţământ pentru toate judeţele. Nu putem să lăsăm ca învăţământul dual să fie o iniţiativă răzleaţă, în două, trei judeţe. Aşa încât, Grupul PSD şi Guvernul PSD-ALDE susţin învăţământul dual şi consideră că această Autoritate va face ca această formă de învăţământ să fie funcţională în toată ţara.

Florin Iordache Doamna Iurişniţi, Grupul USR, al doilea vorbitor.

Cristina-Ionela Iurişniţi Da, absolut de acord, învăţământul profesional dual trebuie susţinut, alături şi de învăţământul profesional şi tehnic. Dar se dublează structurile, agenţiile. Şi, până la urmă, ce se întâmplă? Reluăm aceeaşi poveste, altă Mărie cu o altă pălărie? Pentru că acele 8 centre regionale şi cei 50 de angajaţi, cu excepţia preşedintelui, vicepreşedinţilor şi a Cabinetului preşedintelui, toţi aceştia vor face acelaşi lucru care s-a făcut până acum. Prin urmare, nu putem fi de acord cu această agenţie care nu va încuraja efectiv, la firul ierbii, aceste parteneriate între operatorii economici şi şcoli. Lucrurile acestea nu se fac în acest fel. Ceea ce ar trebui să se facă ar fi campanii de informare şi de sensibilizare în mass-media, campanii în şcoli şi informare cu adevărat. Pentru că agenţia exista. De ce să fie subordonată Guvernului şi să nu fie în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale? Aici este iar o problemă. Deci USR va vota împotrivă.

Florin Iordache Da, domnule Bacalbaşa, vreţi să vorbiţi? Da, vă rog. (Domnul deputat Florin-Claudiu Roman solicită să ia cuvântul.) Da, domnule Roman. Păi, nu, procedură sau explicarea votului? Procedură. Numai puţin, domnule Bacalbaşa. (Vociferări.) Păi, s-a înscris domnul Bacalbaşa înainte. (Vociferări.) Păi...

Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa Iar am asistat, din nefericire, la o manifestare absolut neplăcută, de făţărnicie umană. Nici măcar politică, umană. Învăţământul profesional din România a fost distrus odată cu România şi cu dezindustrializarea ei. Şi în legătură cu un respectabil coleg de la liberali, care a vorbit, aş aminti că un prim-ministru puloverist a vorbit - actualmente, din puloverist, ajuns liberal - a vorbit despre grămada de fiare vechi, care era industria României, destul de performantă, că de aceea a fost distrusă România şi atacată în 1989. Deci, faptul că renaştem, încet-încet, industrial, şi în cadrul legii cererii şi ofertei a apărut nevoia unor meseriaşi calificaţi, este foarte important. La nivelul României, 50 de angajaţi în plus, 50 de angajaţi în minus nu este problema majoră şi importantă. Problema majoră este renaşterea industrială, în ciuda stăpânilor noştri din Occident.

Florin Iordache Domnule Roman, vă rog. Al doilea vorbitor de la Grupul PNL.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, În 2013, în calitate de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Alba, înfiinţam o şcoală profesională duală la Alba Iulia. Şi aici trebuie să-i dau dreptate, parţial, domnului profesor - spunea că nu este treaba Guvernului. Cine înţelege sistemul dual ştie că acolo este un parteneriat între 3 actori - consiliul judeţean, primăria municipiului reşedinţă de judeţ şi operatori economici. Aceasta este regula peste tot, atunci când vorbim de învăţământ dual. Ceea ce spuneau colegii mei - şi aici este foarte important de reţinut - vreţi s-o facem? Niciun fel de problemă! Dar, fraţilor, haideţi să punem specialiştii să lucreze! Când pui în fruntea învăţământului profesional şi tehnic din România o domnişoară de 27 de ani, jurist, care n-a lucrat o zi, o zi! - în învăţământ, în fruntea unei astfel de instituţii, şi laşi nume sacre, părinţi ai învăţământului profesional şi tehnic din România, deoparte, nu este în regulă. Despre asta vorbim. Şi dacă... spunea doamna Mînzatu - că este necesar. Doamnă Mînzatu, am făcut-o în 2013. Deci administraţiile liberale au făcut deja treaba aceasta, şi la Braşov, şi la Alba Iulia, şi la Timişoara. De ce? Pentru că sigur că ne dorim. Numai - repet - noi am respectat legea. Iar legea spune - faci parteneriatul între autoritatea locală şi între operatori/agenţi economici. Asta s-a şi făcut! A veni la acest microfon şi a spune ce aţi spus dumneavoastră, este incorect. Şi dacă aţi fi participat acum câteva zile la Sebeş, la a treia deschidere a unei fabrici, de cei de la Mercedes, aţi fi văzut că au apreciat ceea ce au făcut autorităţile locale în acest sistem dual. În legătură cu ce a spus celălalt coleg, cred că n-are rost să comentez, pentru că acel puloverat a stat toată viaţa lângă Ion Iliescu. Aşa că nu mai este nimic de comentat. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Am finalizat dezbaterile. (Doamna deputat Camelia Gavrilă solicită să ia cuvântul.) Câte doi vorbitori de fiecare... V-am văzut, doamnă preşedinte, dar... Avem 10 amendamente admise. Dacă la titlul legii avem intervenţii? Nu. De la 2 la 7 dacă sunt intervenţii? Nu. De la 8 la 10? Rămâne la votul final, are caracter organic.