Carmen-Ileana Mihălcescu 4. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 109 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice - PL-x 112/2018; 3 amendamente admise şi un amendament respins; caracter ordinar Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva să intervină? Domnul Roman?
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, Acest proiect de lege vine ca urmare a faptului că, în prezent, avem anual 1.900 de decese pe drumurile României, din cauza, spun unii, a vitezei excesive, alţii spun că din cauza neglijenţei, iar cauzele sunt multiple şi le regăsim în statisticile oficiale ale Poliţiei sau ale ONG-urilor care se ocupă de studierea acestui fenomen. În momentul în care am generat acest proiect de lege, ne-am gândit că lucrurile nu merg şi ceva trebuie schimbat. Suntem deja într-un top al ţărilor europene cu număr mare de decese şi evident că sistemul actual generează disfuncţionalităţi. Ceva nu merge. În momentul în care a apărut acest proiect, a fost atacat de unii colegi, a fost prezentat în fel şi chip, însă vreau să fac câteva precizări foarte clare. Acest proiect de lege nu interzice radarele. Este o prostie pe care am văzut că unii au propagat-o în spaţiul public. Interzice amplasarea radarelor în locurile ascunse, acele radare care stau la ciupeală şi acele radare care sunt transformate în capcane pentru şoferi, care nu au vreo legătură cu partea de prevenţie. O altă precizare importantă se referă la faptul că acest proiect se aplică cam după aceleaşi principii în alte ţări europene, cum este Franţa. Am văzut, de curând, o reacţie, chiar ieri sau alaltăieri, a uni ONG, intitulat Consiliul European al siguranţei circulaţiei, care ne spunea "... Domnule, nu e bun proiectul, că n-are un studiu de impact..." - dar nu i-am văzut pe ei prezentând un studiu de impact. Şi când am citi acel comunicat de presă parcă era opinia unui coleg de-al nostru exprimată în Comisia pentru transporturi. Acest proiect redă demnitatea poliţistului în stradă, poliţist care este înjosit de şeful lui atunci când este trimis să facă planul de amenzi, pentru că au recunoscut inclusiv înalţi funcţionari din Ministerul Afacerilor Interne că poliţiştii sunt obligaţi să-şi facă planul de amenzi, altfel nu promovează ierarhic, la acea evaluare pe care o au odată la 3 luni. Acest proiect pune bazele pe prevenţie, pentru că, din păcate, de foarte multe ori, agenţii de poliţie rutieră uită că au în fişa postului, în primul rând, partea de prevenţie. Acolo unde sunt amplasate machete cu maşini ale Poliţiei, acolo unde sunt amplasate semne de circulaţie vizibile - cum este cel de la Bucureşti spre Braşov, sau cum este cel de la Bucureşti spre nordul ţării, cine este curios să afle -, va observa că numărul deceselor din accidente rutiere este unul foarte scăzut, faţă de alte zone unde acest lucru nu se întâmplă. Din acest motiv, stimaţi colegi, vă adresez rugămintea să dăm un vot pentru acest proiect de lege, un proiect de lege care vine, spun eu, măcar să încerce să repare ceea ce s-a făcut rău până acum. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Prezentarea raportului comun, din partea comisiilor sesizate în fond? Vă rog.
Lucian Nicolae Bode Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru transporturi şi infrastructură, Comisia pentru industrii şi servicii şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi au fost sesizate în fond cu dezbaterea şi avizarea acestui act normativ, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. Senatul a adoptat proiectul de lege, în şedinţa din 7 martie 2018. Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 109 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, în sensul instituirii unor dispoziţii referitoare la obligativitatea purtării uniformei de către poliţiştii rutieri şi de frontieră, constatarea contravenţiilor numai cu mijloace tehnice certificate, instalarea dispozitivelor destinate măsurării vitezei numai pe autovehicule ce poartă însemne distinctive, precum şi sancţionarea cu nulitate absolută a procesului-verbal de constatare a contravenţiei care nu respectă forma şi conţinutul stabilite prin regulament. Potrivit prevederilor art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, comisiile au dezbătut proiectul de lege în şedinţă comună, în data de 26 iunie 2018. În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea actului normativ, cu amendamentele admise, prevăzute în Anexa nr. 1, şi amendamentele respinse prevăzute în Anexa nr. 2, anexe care fac parte integrantă din prezentul raport comun. În raport de obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Dezbateri generale. Domnul Drulă Cătălin.
Cătălin Drulă Vă mulţumesc, doamnă vicepreşedinte. Acest proiect de lege este o oroare, un proiect de lege care va face imposibilă prinderea vitezomanilor şi a celor care conduc ca demenţii în practic, care ne omoară copiii, familiile. A pornit de la o prevedere care în sine era rea, şi anume ca măsurarea vitezei să nu se mai poată face decât de automobile care sunt vizibil inscripţionate cu "Poliţia", nu şi acele autoutilitare neînmatriculate ale Poliţiei, deşi aceasta este o practică care există şi în Germania, şi în Franţa, spre deosebire de ceea ce spunea un coleg antevorbitor. În Franţa, la 1 iulie 2017, erau 382 de vehicule neinscripţionate cu care se măsura viteza, în Statele Unite ale Americii şi aşa mai departe. Dar, dincolo de această prevedere iniţială, care era rea, dar nu chiar atât de dezastruoasă cum a ajuns această lege, a revenit într-o formă cu nişte amendamente trecute pe repede-nainte, care face practic imposibilă orice fel de măsurare a vitezei celor care nu respectă legea. Şi vă spun care este această prevedere. Maşina-radar trebuie să aibă înainte cu 500-1.000 de metri, pe drumul respectiv - cred că este vorba despre o stradă, un drum judeţean sau un drum naţional - un panou care avertizează că urmează o maşină cu radar, un panou care trebuie montat de administratorul drumurilor. Deci să ne imaginăm câteva scenarii. Dacă pe drum naţional echipajul de poliţie vrea să pună radar, trebuie să sune la CNAIR să monteze un panou; dacă este o stradă, trebuie să sune la Primărie - Primăria, administraţia străzilor să vină să monteze un panou; iar procesele-verbale, dacă ar fi date fără să existe acest panou, sunt nule. De asemenea, pistolul radar, care funcţionează cu laser, care este o metodă extrem de eficientă, pentru că poate prinde în trafic orice maşină individualizat, nu mai poate fi folosit decât la maximum 10 metri de o maşină de poliţie. Deci toate aceste măsuri vin să facă imposibilă prinderea celor care nu respectă legea. Şi vă dau câteva cifre, care sunt consecinţele acestei nerespectări. În primele 9 luni ale anului 2017, au avut loc 6.089 de accidente grave, soldate cu 1.346 decese, dintre care 1.161 de accidente şi 300 de persoane decedate din cauza nerespectării vitezei legale. În momentul în care este numai în locuri foarte clar indicate a se măsura viteza, este evident că cei care nu vor să respecte legea - pentru că discutăm despre nerespectarea legii, nu discutăm despre încălcarea drepturilor unor cetăţeni care respectă legea - vor merge legal acolo, iar apoi vor călca pedala, producând şi mai multe decese. Este o lege complet iresponsabilă, trecută pe repede-nainte în comisie. Şi vreau să vă spun că poziţia reprezentantului Ministerului Afacerilor Interne a fost de nesusţinere a acestei legi, pentru că le va fi foarte greu să mai aplice legea în ceea ce priveşte măsurarea vitezei, dar această intervenţie a fost cu o voce şi cu o tonalitate foarte joasă. Chiar eu l-am rugat să-şi dea o părere, deşi este normal în comisie. Deci este evident că aceşti oameni sunt timoraţi de Guvern. Nu ştiu dacă este cineva de la Ministerul Afacerilor Interne sau nu... vă rog să vă prezentaţi poziţia. Solicit chiar preşedintelui de şedinţă... Evident, este o presiune foarte mare, politică, din sală. Sunt oameni care au maşini puternice şi cărora nu le place să respecte legea. Vă solicit să daţi posibilitatea Guvernului să-şi prezinte punctul de vedere pe acest proiect de lege şi fac apel şi la colegii din majoritatea parlamentară... am discutat şi cu liderul de grup, acum...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc.
Cătălin Drulă Sunt nişte amendamente trecute pe repede-nainte, care chiar fac imposibilă aplicarea legii. Haideţi să retrimitem. Deci vă rog să supuneţi votului retrimiterea la comisie. Un termen oarecare, nu ştiu, să zicem, două săptămâni. Eu cred că trebuie respinsă cu totul această iniţiativă, dar măcar să fie corectate aceste chestiuni care sunt absolut aberante. Haideţi să nu ne facem de ruşine, ca ţară, cu această lege. Deci două solicitări am. Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. În comisie, legea a fost dezbătută, înţeleg. Ministerele au fost prezente. Cu siguranţă, aţi aflat de acolo tot ceea ce aveţi nevoie. Şi lucrurile, dacă mai pot fi corectate, asta rămâne de văzut. Însă mai departe supun votului... propunerea... da, supun votului propunerea colegului nostru de la USR, de retrimitere la comisie a acestui proiect, termen două săptămâni. Vot, vă rog. Respinsă cu 22 de voturi pentru, 106 voturi contra, două abţineri. Asta, pe de o parte. Pe de altă parte, ministerul de resort, fiind vorba despre o iniţiativă legislativă, nu este obligat, potrivit Regulamentului, să vină să-şi prezinte punctul de vedere în plen. (Vociferări.) Îi puteţi adresa, la sesiunea de declaraţii sau interpelări, îi puteţi adresa lucrurile acestea în scris sau oral. Vă mulţumesc. În continuare, domnul Simionca Ionuţ, din partea PMP, dezbateri generale.
Ionuţ Simionca Doamnă preşedinte, Stimaţi colegi, Noi trebuie să prevenim întâi să nu se întâmple astfel de accidente. Haideţi să nu fim împotriva propriilor cetăţeni ai României. Haideţi să nu umblăm să-i taxăm pe unde îi prindem, să le luăm toţi bănuţii. Bineînţeles, dacă avem mai multe semnalizatoare - "Atenţie, radar!", "Atenţie, radar!", "Atenţie, radar!" - cu siguranţă, vor merge mai încet. Iar dacă încalcă legea, să fie sancţionaţi. Dar să stăm ascunşi şi să încercăm să-l prindem pe acela care încalcă legea nu e normal. Mai bine prevenim să nu se întâmple accidente şi suntem preventivi. În ceea ce priveşte presemnalizarea radarelor, cum facem cu cel mobil? O să umble cineva cu un semn, 100 de metri în spate sau 100 de metri în faţă? Deci haideţi să ajungem la normalitate şi haideţi să nu mai fim împotriva propriilor noştri cetăţeni! Vă daţi seama, un român care trebuie să plătească o amendă de 7 milioane şi el ia salariul minim pe economie, ia în mână 14 milioane? (Vociferări.) Haideţi să fim mai înţelegători! Mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Domnul Cătălin Rădulescu, vă rog.
Cătălin-Marian Rădulescu Mulţumesc, doamnă preşedinte. Deci, aşa cum aţi spus, foarte bine, în primul rând, cele trei comisii au dat vot pozitiv, mai puţin colegii de la USR, dar deja ne-am obişnuit, pentru că dânşii se opun oricărui fel de iniţiativă, dar asta nu este o problemă. Da, am trecut - şi este foarte bine că am trecut - de la cutuma amenzilor şi numai a amenzilor, fără niciun fel de scop de prevenţie, la această cutumă a prevenţiei. Nu am văzut în ultimii 5 ani de zile ca prin această formă de ascundere a maşinilor după colţuri sau prin lanul de porumb sau pe unde erau, să fi scăzut numărul de morţi. Eu n-am văzut acest lucru. Ba, din contră, a crescut. Dacă vedem că un principiu nu merge, încercăm să-l corectăm. Şi noi l-am corectat cu acest principiu, şi anume, să presemnalizăm. Şi aceasta nu spune... că auzeam aici că o să pui o presemnalizare şi după aceea o mai pui la 200 de kilometri. Dar cine îi opreşte să nu presemnalizeze din 50 în 50 de kilometri? Sau din 25 în 25 de kilometri? Dar cel puţin eu, ca medic, spun acest lucru. Prevenţia nu face altceva decât, aşa cum făcea Pavlov, să inducă omului acest principiu, că trebuie să încetinească. Şi eu sunt convins şi pot să fac un pariu astăzi că prin această lege va scădea numărul de morţi. Hai să vedem dacă principiul nostru a fost bun sau rău! Mulţumesc. (Aplauze.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Florin Roman.
Florin-Claudiu Roman Doamnă preşedinte, Doamnelor şi domnilor colegi, Am asistat, din partea unui coleg, la o tentativă de manipulare ieftină. Ieftină şi neargumentată. În primul rând, vreau să vă spun că acest proiect de lege a fost votat la Senat aproape în unanimitate, a avut un singur vot împotrivă. Deci a fost votat inclusiv de colegii de la USR. Şi nu vreau să mă refer la toţi, că nu toţi contestă acest proiect. Am discutat cu colegi de la USR care înţeleg oportunitatea acestui proiect. Deci aceasta este prima precizare care trebuie făcută. A doua precizare care trebuie făcută este că acest proiect, la Camera Deputaţilor, a trecut pentru aviz pe la 5 comisii şi cu raport de adoptare, la alte 3 comisii. Deci n-a fost un proiect care s-a dezbătut pe repede-nainte, aşa cum sugera cineva aici. A fost chiar un proiect care şi-a urmat un curs firesc şi a avut un filtru foarte, foarte bun. În al treilea rând, vreau să înţeleg foarte clar. Spunea un coleg aici - sunt 1.900 de decese şi din cauza aceasta se întâmplă asta. Păi, tocmai acesta este cel mai bun argument că lucrurile nu merg, oameni buni, şi că trebuie schimbate. Ce-i atât de greu de priceput? Nu mai folosiţi acest argument, pentru că îl folosiţi în defavoarea argumentaţiei dumneavoastră. Stimaţi colegi, Cred că este de datoria noastră, în primul rând, vă repet, să punem bazele pe prevenţie. Şi cred că fiecare dintre cetăţenii României, care este conducător auto, ar trebui să simtă din partea agentului de poliţie şi faptul că este susţinut prin prevenţie. Cred că toţi avem nevoie de respect. Şi participanţii la trafic, conducătorii auto, şi agenţii de la Rutieră. Eu cred că este cazul să-i ajutăm şi pe agenţii de la Rutieră, care, vă repet, sunt trimişi de oameni care stau în birouri, la aer condiţionat, şi-i trimit pe ei să facă norma de amenzi. Dar în ce ţară trăim? Unde suntem? Lucrurile acestea trebuie să înceteze odată şi odată. Şi cred că şi în Ministerul Afacerilor Interne trebuie să se înţeleagă acest lucru. Că nu... s-au schimbat şi vremurile, se mai schimbă şi oamenii. Nu mai putem merge ca înainte, cu plan de amenzi. Vă mulţumesc. Şi vă rog să votaţi cu toată încrederea acest proiect. În Franţa - îi spun stimatului coleg - să ştiţi că un proiect similar a redus consistent numărul victimelor. Şi dacă ne place să ne uităm la ţările civilizate, haideţi să ne uităm şi la acele proiecte care au dat rezultate bune! Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Bende Sándor.
Sándor Bende Mulţumesc, doamnă preşedinte. Stimaţi colegi, Este regretabil faptul că anual mor circa 2.000 de persoane pe şoselele României. Nu suntem şi nu putem fi de acord cu acest lucru. Pentru că dacă ne uităm, la un simplu calcul, asta înseamnă că pe şoselele României, anual, dispare câte o comună, câte o localitate mai mică. Dar ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani, în România? Nu s-a făcut prevenţie. S-a făcut doar corecţie. Am mărit amenzile, am mai înăsprit legile, iar decesele au rămas. Din punctul meu de vedere, simplul fapt că va circula o maşină pe şoselele României, care este inscripţionată aşa cum scrie în lege, aşa cum dorim, că acea maşină este o maşină a unei instituţii a statului român, eu cred că aceasta este o prevenţie, o măsură preventivă şi benefică; pe de altă parte, să nu confundăm instituţiile statului român cu cei care încalcă legea, cu cei care vor să încalce legea, cei care desconsideră legea. Nu putem să-i lăsăm pe poliţiştii rutieri să stea ascunşi exact aşa cum stau ascunşi cei care, cu bună ştiinţă, încalcă legea. Nu puteam să îi confundăm cu aceşti oameni. Şi chiar de aceea eu consider că trebuie să fie vizibili, trebuie să fie corecţi şi cinstiţi, pentru că doar aşa - şi din punct de vedere corectiv, aceasta este o regulă corectă - doar aşa vom putea ca pe viitor să reducem acest număr de decese care se întâmplă în zilele noastre pe şoselele din România. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnul Ionuţ Moşteanu.
Liviu-Ionuţ Moşteanu Dacă veţi vota acest proiect, România se va transforma oficial în cel mai mare circuit de raliu şi ar fi o inconştienţă din partea voastră, stimaţi colegi, să faceţi acest lucru. Vă reamintesc ce a spus şi colegul meu mai devreme. Anul trecut au murit 446 de oameni pe şoselele României, în accidente produse de viteza excesivă - pe locul 2. Doar indisciplina pietonilor a fost pe locul 1. Au luat o astfel de măsură şi în Bulgaria, acum câţiva ani. Stăteau la pândă. Şi au zis: ce facem? Hai să nu-i mai lăsăm! Au crescut accidentele cauzate de viteza excesivă, s-au dublat. Mai mult decât s-au dublat. Veţi vedea, şi voi veni în faţa dumneavoastră în câteva luni de zile şi vă voi arăta statisticile din România, dacă această lege trece, veţi fi părtaşi la omoruri pe şoselele patriei. Vă rog să fiţi responsabili! Dacă doriţi să faceţi prevenţie... (Vociferări) Dacă doriţi să faceţi prevenţie, rugaţi Guvernul, puneţi Guvernul pe care de fapt îl controlaţi, să pună camere fixe în punctele negre. În acele puncte în care se întâmplă cele mai multe accidente. Este singura măsură de prevenţie care poate stopa accidentele. Haideţi să fim responsabili. Gândiţi-vă un pic la oamenii care pleacă în fiecare dimineaţă de acasă cu maşina şi haideţi să nu votăm acest proiect de lege. Ar fi o iresponsabilitate. Mulţumesc. (Aplauze.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Domnul Florea Damian.
Damian Florea Dragi colegi, Am auzit de la acest microfon cuvinte precum "prevenţie", am auzit aici spunându-se sau citând din statistici că mor oameni pe şoselele din România, pe străzile din România, în număr foarte mare. Dar să ştiţi că nu numai viteza cauzează aceste lucruri, ci şi faptul că legislaţia noastră este permisivă în acest domeniu. Şi am făcut câteva interpelări către Ministerul Afacerilor Interne, chiar cu câţiva ani în urmă, chiar mai mulţi ani în urmă, în care spuneam că există pe şoselele din România maşini cu volanul pe dreapta şi ceream să se caute soluţii pentru interzicerea acestor maşini. Pentru că la noi, circulaţia, după cum ştiţi, este reglementată altfel. Şi mi s-a răspuns că Uniunea Europeană nu ne dă voie, acquis-ul comunitar şi aşa mai departe. Haideţi, împreună, există un proiect, colegi de-ai mei au depus sau încearcă să depună un proiect de lege cu privire la aceasta. Haideţi împreună să depunem eforturi. Când vorbim despre prevenţie, când vorbim despre oameni care mor pe şosele, să luăm în considerare şi acest lucru. Vă mulţumesc.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Nu mai sunt alte intervenţii. Trecem la dezbaterea proiectului de lege. Avem 3 amendamente admise şi unul respins. Dacă doriţi să-l susţineţi pe cel respins, vă rog să o faceţi şi să mă anunţaţi, urmărind amendamentele admise. Dacă la nr. crt. 1 sunt obiecţii? Nu. Adoptat. La nr. crt. 2, obiecţii? Nu sunt. Adoptat. La nr. crt. 3. Sunt obiecţii? Domnul Drulă.
Cătălin Drulă Da. Încep cu alin. (4) care, în forma iniţiatorilor, introducea obligativitatea ca radarele să fie montate pe autovehicule inscripţionate cu "Poliţia". Acum trebuie să fie poziţionate şi vizibil, iar dispozitivele de tip pistol, de care vorbeam, nu pot fi folosite la mai mult de 10 m de autovehicul. Deci poliţistul va trebui să demonstreze şi că nu era la 11 m distanţă de autovehicul, în momentul în care a măsurat viteza unui contravenient. Vă propun să supuneţi votului acest amendament care practic înseamnă că punem clopoţei pisicii. Şi, ca să fac o comparaţie cu ce s-a spus aici, e ca şi cum am avea foarte multe furturi în România, nu scad de ani de zile, aşa că mai bine să-şi pună poliţiştii nişte pene pe spate şi nişte clopoţei, că poate scad furturile. Aşa e şi aici cu morţii şi cu cei care nu respectă legea. Deci la alin. (4), vă rog să supuneţi votului amendamentul admis. Iar eu vă rog, dragi colegi, să votaţi împotriva lui. (Vociferări.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Bun. Avem propunerea de la nr. crt. 3 alin. (4), dar este... (Domnul deputat Florin-Claudiu Roman solicită să ia cuvântul pe procedură.) Este în raport, este un amendament admis pe care domnul coleg de la USR ne solicită să-l supunem votului, da? Este un amendament admis, da? Vă rog. Vot, vă rog. Imediat, domnule Roman, imediat. (Vociferări.) 108 voturi pentru, 18 voturi împotrivă şi 6 abţineri. Domnul Roman, vă rog.
Florin-Claudiu Roman Doamnă preşedinte, Stimaţi colegi, Cred că fiecare dintre noi, că e la început, că are mai multe mandate de parlamentar, ştie că unul dintre instrumentele noastre de lucru, în Parlament, este amendamentul. Regulamentul nostru spune că atunci când ai amendamente respinse poţi să vii să ţi le susţii în plen. În condiţiile în care nu depui amendamente, să vii în plen, să ne spui cum ar fi trebuit să facă iniţiatorii şi aşa mai departe eu consider că e o lipsă de respect faţă de colegii care au avut capacitatea şi bunul-simţ de a depune amendamente. Deci rugămintea este, doamnă preşedinte, să supuneţi votului dacă sunt amendamente respinse. Nu închipuiri şi poveşti ale unui coleg care vine să ne spună de nu ştiu ce alineat. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Potrivit Regulamentului... (Aplauze.) Stimaţi colegi... (Aplauze.) aplaudaţi degeaba. Potrivit Regulamentului, la vot intră, într-o anumită ordine, amendamente: admise, respinse şi cele de tehnică legislativă, de corelare, cele gramaticale, da? Deci noi, potrivit Regulamentului - nu este prima dată când facem acest lucru în Parlament - putem... orice coleg de aici poate să ceară, să solicite să supun votului un amendament, fie el admis, chiar dacă nu-i aparţine, este regulamentar. Vă mulţumesc. Mai aveţi? Vă rog.
Cătălin Drulă Mulţumesc, doamnă vicepreşedinte. Aşa e, aveţi dreptate. Aceasta este interpretarea corectă a Regulamentului. Ca să avem şi o predictibilitate, mai am două amendamente admise pe care vreau să vă rog să le supuneţi votului şi, evident, eu susţin respingerea lor. Este vorba de alin. (6) care prevede presemnalizarea prin panouri a maşinilor-radar, aşa cum spuneam, în funcţie de categoria drumului - drum naţional - administrator CNAIR, drum judeţean, administrator - Consiliul Judeţean, drum... stradă, în oraş, administrator - primăria. Va trebui montat un panou între 500 şi 1000 de metri faţă de locul unde e poziţionată maşina-radar. Deci închipuiţi-vă, nu ştiu, un bulevard care are 5 km. Trebuie, la momentul în care cineva vrea să pună la jumătatea bulevardului, adică poliţia, un echipaj al Poliţiei Rutiere vrea să măsoare viteza, trebuie montat un panou. Dacă este o altă stradă, mai mică, trebuie montat alt panou. Poliţia trebuie să sune la primărie, să monteze un panou - Atenţie, că urmează un radar! E absolut ridicol. Nu era nici în forma iniţială, nu s-a discutat nici la Senat acest amendament. N-are nicio legătură cu maşini inscripţionate, neinscripţionate. Aceasta este o prevedere extra..., cum să zic, am pus pe steroizi proiectul, în rău. Deci vă solicit şi solicit şi colegilor să fim responsabili şi să eliminăm acest amendament. Încă o dată, alin. (6). Mulţumesc. O să merg să votez...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc.
Cătălin Drulă ... şi apoi o să vin să-l susţin pe ultimul.
Carmen-Ileana Mihălcescu Supun votului dumneavoastră amendamentul admis din raport, de la nr. crt. 3 alin. (6). Vot, vă rog. 112 voturi pentru, 17 voturi împotrivă, două abţineri, un coleg fără opţiune. Adoptat. Şi ultimul amendament pe care vreţi să-l supunem votului? Domnul Drulă.
Cătălin Drulă Da, mulţumesc. Este alin. (8). Aici e vorba pur şi simplu de tehnică juridică. Se interzice constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (3) cu ajutorul dispozitivelor radar, cu încălcarea prevederilor alin. (4) şi alin. (6). Acele două alineate prevăd deja ce trebuie respectat. Deci e ca şi cum am da un articol de lege, art. 2 - "Se va respecta art. 1". Este efectiv ilogic şi dovedeşte ce am spus, că s-a dezbătut pe repede înainte. Probabil n-au fost făcute de jurişti, ci repede, pe genunchi, aceste amendamente. Măcar acesta ar trebui respins, pentru că nu respectă normele legislative şi predictibilitatea prevăzută în Constituţie pentru lege, alin. (8). (Vociferări.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Supun votului dumneavoastră amendamentul admis din raport, de la nr. crt. 3 alin. (8). Vot, vă rog. 118 voturi pentru, 15 voturi împotrivă, 3 abţineri. Adoptat. Dacă la nr. crt. 3 mai sunt alte obiecţii? Dacă nu, adoptat. Proiectul... Pe procedură, domnule Bichineţ? Sau amendament, susţineţi ceva?
Corneliu Bichineţ Stimată doamnă preşedinte, Obişnuiesc să fiu foarte atent la dezbateri. Şi am să fiu cât se poate de politicos, pentru că astăzi conduceţi dumneavoastră şedinţa. Dacă ar fi condus-o domnul Vlase, dar şi-a găsit vocaţia în altă parte, poate aş fi fost mai dur în exprimare. Vreau să vă spun că atitudinea dumneavoastră concesivă, elastică este neproductivă. Dacă aceste amendamente au fost trecute prin furcile caudine la 5 comisii şi au fost acceptate, are rost să le mai dezbatem încă o dată aici, pentru a fi...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc, domnule Bichineţ.
Corneliu Bichineţ ... iar acceptate? Şi a doua chestiune.
Carmen-Ileana Mihălcescu Cred că n-aţi fost atent. Vă mulţumesc din suflet.
Corneliu Bichineţ A doua chestiune. Vă rog să...
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog. Vă rog, da.
Corneliu Bichineţ ... ascultaţi.
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă rog.
Corneliu Bichineţ Trebuie să fac o apreciere. USR este partid de opoziţie - şi cred că v-aţi convins de treaba aceasta -, PNL este şi el partid de opoziţie, şi PMP, partid de opoziţie. Vine un coleg al nostru de la PNL cu un proiect de lege, şi opoziţia formată din 3 partide nu poate să-l susţină. De asta PSD cred că o să conducă 100 de ani, stimaţi colegi. (Vociferări. Aplauze.)
Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Domnule Bichineţ, să ştiţi că am invocat prevederile regulamentare, apropo de articolele admise care trebuie supuse votului. O să vă rog să-l mai citiţi din când în când. Am terminat dezbaterea proiectului de lege. Acesta merge la votul final.