20 octombrie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 36 1 lit. c) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul (PL-x 201/2020) ( rămas pentru votul final ).

Florin Iordache 13. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 36 1 lit. c) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul; PL-x 201/2020. Dacă iniţiatorul doreşte să intervină? Da, domnul Roman, vă rog. Şi apoi să prezentaţi raportul Comisiei pentru administraţie.

Florin-Claudiu Roman Da, foarte pe scurt. Această propunere legislativă vine în urma discuţiilor cu Asociaţia Oraşelor din România. Avem o evidentă lipsă de arhitecţi la nivelul oraşelor, la nivelul municipiilor; la nivelul comunelor nu mai discutăm, că sunt floare rară. Şi, practic, în urma discuţiilor cu asociaţiile comunelor, oraşelor şi municipiilor, am luat decizia, la nivelul Comisiei pentru administraţie publică, împreună cu colegii, să dăm posibilitatea ca funcţia de arhitect să fie ocupată şi de ingineri, aşa cum se întâmplă în foarte multe locuri. Practic, dăm şansa unităţilor administrativ-teritoriale să poată lucra cu profesionişti, având în vedere că arhitecţii-şefi, de regulă, sunt foarte greu de găsit, sunt foarte greu de angajat, pentru că majoritatea migrează spre zona privată, unde avantajele financiare sunt mult mai consistente. Grupul PNL va vota pentru acest proiect de lege. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Veniţi, să prezentaţi şi raportul. Domnule Roman! Domnule Roman! Doi într-unul, prezentaţi şi raportul.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Doamnelor şi domnilor colegi, Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art. 36 1 lit. c) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul; discutăm de PL-x 201/2020. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat. La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Consiliului Economic şi Social, avizul favorabil al Comisiei pentru învăţământ, avizul favorabil al Comisiei pentru industrii şi servicii, punctul de vedere favorabil al Guvernului. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 36 1 lit. c) din Legea nr. 350/2001. Potrivit expunerii de motive, se propune ca funcţia de arhitect-şef să poată fi ocupată în condiţiile legii de un funcţionar public, specialist atestat de Registrul Urbaniştilor din România, având şi formaţia profesională de inginer, cu specializare inginerie economică în construcţii. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate de membrii comisiei, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, să se supună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 36 1 lit. c) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu amendamente admise, prezente în anexa la prezentul raport. În funcţie de obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, domnule preşedinte. Daţi-mi raportul! Dacă sunt... Domnul deputat Benga. Vă rog, faceţi legătura cu domnul Benga. La dezbateri generale.

Tudor - Vlad Benga Da. Bună ziua, stimaţi colegi! Există o motivaţie, pe care a spus-o şi domnul Roman, vizavi de necesitatea acestui proiect de lege. Însă, totodată, acest proiect de lege şi necesitatea din spatele lui subliniază nişte imperfecţiuni şi o lipsă de eficienţă semnificative în organizarea administraţiilor locale. Problema este în felul următor. Faptul că arhitecţi, oameni cu pregătire din arhitectură, nu aplică pentru aceste posturi - şi asta este una dintre probleme - are de-a face şi cu modul în care... şi cu pachetul de remuneraţie pentru aceste funcţii. Doi la mână. Pe de altă parte, nu există posibilitatea ca UAT-urile să se asocieze pe această speţă. Din punctul meu de vedere, soluţia de a scădea cumva baremul de intrare în această funcţie poate să fie o soluţie, dar este o soluţie imperfectă, şi, din punctul meu de vedere, putem face mai mult de atât în această direcţie. Este o problemă mai largă, despre modul în care arată organigramele administraţiilor locale din ţara asta. Este ocolită o problemă pe care va trebui s-o adresăm şi pe care vreau neapărat s-o adresăm şi în tot ceea ce înseamnă o reformă administrativ-teritorială autentică. Şi acesta este motivul, la final, pentru care cel puţin Grupul USR se va abţine pe această speţă. Mai este un aspect. A fost introdus în şedinţă şi un amendament care prevede ca inclusiv municipiile şi sectoarele Bucureştiului să poată să beneficieze de această modificare. Opinia mea este că e un pic riscant, mai ales în condiţiile în care municipiile şi Bucureştiul, care este ditamai metropola, să intre în acest regim. Mulţumesc frumos de tot.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă mai sunt colegi care doresc să intervină? Da, vă rog, domnul Benedek Zacharie, Grupul UDMR. Vă rog, domnule coleg.

Zacharie Benedek Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul UDMR va susţine această propunere legislativă, având în vedere că cei care termină facultatea de construcţii, ingineria în construcţii, au cursuri de urbanistică, au cursuri de sistematizare, au cursuri de seismologie, deci cu atât sunt mai buni, de exemplu, pentru municipiul Bucureşti, decât un arhitect, dacă discutăm numai... ne gândim la clădirile cu risc ridicat de seism. Deci, în concluzie, noi vom susţine această propunere legislativă. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Dacă mai sunt alţi colegi care doresc la dezbateri generale? Nu mai sunt. La titlul legii? La articolul unic? De la poziţia 3 la poziţia 7, dacă sunt intervenţii? Nu. Rămâne la votul final. În continuare, stimaţi colegi, avem...