Florin Iordache 4. Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; PL-x 365/2019/2020. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Din partea Comisiei pentru învăţământ? Vă rog, domnule Moldovan, prezentaţi dumneavoastră raportul comisiei.
Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, domnule preşedinte. În baza prevederilor art. 138 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu adresa PL-x 365/2019/2020 din 27 mai 2020, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a primit, spre dezbatere în fond, Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a cererii Preşedintelui României. Legea are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul creşterii gradului de siguranţă în mediul şcolar, prin abordarea proactivă a provocărilor generate de fenomenul bullying în societate, precum şi acordarea consilierii psihologice antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ, dar şi sancţionarea comportamentelor de tip bullying. Legea face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. Legea a fost adoptată de către Camera Deputaţilor, în calitate de primă Cameră sesizată, potrivit art. 115 alin. (5) din Constituţia României, republicată, în data 27 octombrie 2019, cu toate că raportul comisiei a fost de respingere. În data de 28 aprilie 2020, Senatul, în calitate de Cameră decizională, a adoptat legea. Legea a fost transmisă spre promulgare pe 4 mai 2020. În data de 21 mai 2020, Preşedintele României a transmis Parlamentului solicitarea de reexaminare a legii. În cererea de reexaminare se precizează că art. I pct. 8 al legii trimise spre promulgare modifică pct. 6 1 al Anexei Legii nr. 1/2011, în sensul redefinirii fenomenului de bullying ca fiind o formă de manifestare a violenţei. Actualul cadru normativ de sancţionare şi definire a fenomenului de bullying este de dată recentă, fiind circumscris Legii nr. 221/2019 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, lege intrată în vigoare cu mai puţin de 6 luni în urmă, respectiv la data de 22 noiembrie 2019. Actualul mod de reglementare a acestui fenomen este rezultatul efortului unor specialişti din domeniul psihologiei şi din alte domenii ale ştiinţei şi este considerat de către aceştia o formulă cuprinzătoare şi acoperitoare. În acest sens, se consideră că modificarea reglementării, la un interval de timp atât de scurt de la intrarea sa în vigoare, poate submina eforturile de creare a unei legislaţii stabile, predictibile şi coerente, atât de necesară într-un domeniu complex, cum este cel al educaţiei. Din această perspectivă, orice intervenţie legislativă referitoare la redefinirea fenomenului de bullying trebuie realizată astfel încât să nu afecteze stabilitatea şi predictibilitatea aplicării legislaţiei din materia educaţiei. Prin modificările operate se restrânge domeniul de aplicare al legii, ceea ce contravine obiectivului acestei legi, respectiv acela de a creşte nivelul de siguranţă fizică şi psihică în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, motiv pentru care se solicită reexaminarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011. Comisia a analizat atât cuprinsul cererii de reexaminare, cât şi forma legii transmise de Senat spre promulgare, în calitate de Cameră decizională. În urma dezbaterii, comisia a propus adoptarea cererii de reexaminare a legii şi adoptarea legii cu amendamentele admise din Anexa care face parte integrantă din prezentul raport.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Dacă la dezbateri generale doresc să intervină colegii, din partea grupurilor parlamentare? Nu. Bun! Trecem la dezbaterea pe articole. Sunt 14 amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. La articolul unic dacă sunt intervenţii? Nu. De la 3 la 14 dacă sunt intervenţii? Nu. Rămâne la votul final. Are caracter organic.