25 august 2020 – Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind statutul personalului feroviar (PL-x 37/2017/2019) ( rămasă pentru votul final ).

Florin Iordache La poziţia 31 avem raport fără amendamente la reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind statutul personalului feroviar; PL-x 37/2017/2019. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Dacă nu, avem raport comun, Comisia pentru muncă şi Comisia pentru transporturi. Vă rog. Doamna Răduţ, vă rog. Doamna Violeta Răduţ, raportul comun.

Violeta Răduţ Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. În temeiul art. 136 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia pentru muncă şi protecţie socială a fost sesizată cu cererea de reexaminare a Legii privind statutul personalului feroviar, trimisă cu adresa PL-x 37/2017/2019 din 28 octombrie 2019. Această lege reglementează statutul personalului feroviar şi cuprinde prevederi referitoare la: - încadrarea şi raporturile de muncă ce se stabilesc între unitatea cu specific feroviar şi personalul feroviar angajat; - formarea iniţială şi continuă a personalului feroviar; - condiţiile specifice şi modalităţile de ocupare a funcţiilor; - criteriile de acordare a distincţiilor. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins obiecţiile formulate de Preşedintele României în cererea de reexaminare şi a adoptat Legea privind statutul personalului feroviar în şedinţa din 21 octombrie. În temeiul art. 136 alin. (3), membrii comisiilor au respins solicitările formulate de Preşedintele României şi au respins cererea de reexaminare. În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor prezentul raport asupra cererii de reexaminare formulată de Preşedintele României, prin care se propune adoptarea legii în forma adoptată iniţial de Parlament. Legea face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituţia României, republicată. Mulţumesc.

Florin Iordache Bun. Începem dezbaterile. Numai puţin, domnule Dobre, numai puţin, să văd şi eu cine doreşte. Domnul Budăi, din partea Grupului PSD. Repet, toate rapoartele care sunt pe ordinea de zi şi sosesc vor fi dezbătute.

Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Statutul feroviarilor a fost intens dezbătut cu sindicatele şi patronatele din domeniu. Şi ceea ce nu înţelegem, totuşi, noi, acest statut prevede drepturi salariale, drepturi extrasalariale, prevede asistenţă medicală, asistenţă psihologică pentru lucrătorii din domeniu. Dar se vede că după bunul sau prostul obicei al domnului preşedinte Orban şi al PNL, atunci când vorbim de drepturi pentru cetăţenii români, găsesc tot felul de tertipuri de a pune beţe-n roate, cum spunem noi pe româneşte. Iată că de această dată nu avem parte de un atac la Curtea Constituţională, cum a fost la alocaţii, dar avem parte de o retrimitere pentru reexaminare, pentru motive închipuite. Eu sper ca de această dată - şi fac apel la domnul Preşedinte - să promulge această lege, să fie publicată în Monitorul Oficial, astfel încât feroviarii să aibă în sfârşit un statut adaptat după reglementările europene. Mulţumesc frumos.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă mai sunt colegi care doresc? Da, domnul Benedek Zacharie, din partea Grupului UDMR.

Zacharie Benedek Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Da, este cazul, deja, după atâţia ani de zile, ca feroviarii să aibă un statut, dar în paralel ar trebui văzut ce se întâmplă dacă în următorii 3 ani de zile, cum reiese din lege, undeva la 5.000 de mecanici de locomotivă se vor pensiona. Cu ce-i înlocuim? Deci asta este marea întrebare şi aceasta este problema pe care cred eu că ministerul, respectiv companiile de resort - CFR Marfă, CFR Călători - ar trebui să o rezolve. Deci, la ora actuală, probabil vor fi foarte mulţumiţi că trece acest statut, dar ei ar trebui să se apuce să lucreze, să vadă ce se întâmplă cu acei mecanici de locomotivă, cu cine o să-i înlocuiască peste un an, doi sau trei. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Dacă mai sunt doritori? Domnul Seidler. Da. Numai puţin. Domnul Seidler, din partea Grupului USR. Vă rog, faceţi legătura.

Cristian-Gabriel Seidler Mulţumesc, domnule preşedinte. Uniunea Salvaţi România nu are nimic de împărţit, nu are nimic împotriva personalului feroviar. Şi vreau să spun acest lucru în mod expres pentru că poziţia noastră vizavi de această lege a fost prost înţeleasă. Noi credem că un asemenea text ar fi trebuit să constituie un contract colectiv de muncă, iar nu o lege. Problema este, aşa cum am evidenţiat încă din lucrările comisiei, că la întocmirea acestei legi, care se substituie unui contract colectiv de muncă, patronatele nu au fost invitate. Nu putem să avem un contract colectiv de muncă înscris într-o lege fără ca una dintre părţile dialogului social să fi fost măcar invitată la dialogul social. De asemenea, ideea de coeficienţi minimi de ierarhizare în cadrul unei legi este o chestiune cu care noi nu suntem de acord, de principiu. Noi considerăm că, pe de o parte, piaţa liberă, pe de altă parte, negocierile dintre sindicate şi patronate trebuie să ducă, eventual, la asemenea prevederi, iar nu un text legal. Nu avem, încă o dată, nimic împotriva personalului feroviar. Dimpotrivă, aşa cum s-a discutat şi în comisie, suntem şi noi îngrijoraţi de lipsa de personal calificat şi de sânge proaspăt, de tineri care să se îndrepte către aceste meserii. Dar nu cu o lege făcută în acest fel vom suplini lucrurile care lipsesc din sectorul feroviar. Ca să nu amintesc de lipsa cruntă de investiţii şi de nevoia imensă de investiţii în acest domeniu. Mulţumesc.

Florin Iordache Mai sunt alţi colegi din partea grupurilor parlamentare care doresc să intervină? Nu. Raportul este fără amendamente. Rămâne la votul final.