19 august 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic (PL-x 356/2020) ( rămas pentru votul final l).

Florin Iordache La poziţia 6 avem Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic; PL-x 356/2020; procedură de urgenţă. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Avem raport comun. Şi îl rog pe domnul preşedinte al Comisiei pentru mediu. Raport comun, Comisia pentru agricultură, Comisia pentru mediu şi Comisia juridică. Vă rog, prezentaţi raportul, domnule preşedinte Cupă.

Ion Cupă Mulţumesc, domnule preşedinte. Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic. Senatul a adoptat, în calitate de primă Cameră sesizată, acest proiect. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. Consiliul Economic şi Social a avizat favorabil. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 46/2008. Schimbările preconizate vizează instituirea posibilităţii amenajării, în fondul forestier naţional, de poteci şi trasee pentru mers, alergare şi biciclete şi procedura de aprobare a realizării acestora, instituirea unui nou principiu, "valorificarea ca lemn fasonat", reglementarea posibilităţii ca, prin metodologie aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură să se poată stabili, pe zone pilot, constituite la nivel de ocol silvic, modalităţi experimentale de recoltare a arborilor, fără utilizarea dispozitivelor speciale de marcat. Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice a dezbătut proiectul de lege în şedinţa online din 3 august; de asemenea, Comisia pentru mediu, tot online, pe data de 17 august. Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a examinat proiectul pe data de 19 august. În urma dezbaterilor, membrii celor 3 comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună Camerei Deputaţilor aprobarea proiectului de lege cu amendamente admise şi respinse redate în anexele care fac parte integrantă din raport. Vă mulţumesc mult.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă din partea grupurilor parlamentare sunt intervenţii? Doresc colegii să intervină? Nu. Avem 59 de amendamente admise şi 4 respinse. Domnul Popescu Daniel. Doriţi să interveniţi din partea Grupului USR?

Nicolae-Daniel Popescu Da. Vă mulţumesc, domnule preşedinte...

Florin Iordache Vă rog.

Nicolae-Daniel Popescu ... de şedinţă. Sigur, stimaţi colegi, proiectul de lege a fost intens dezbătut, în această vară, la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice din Camera Deputaţilor. Noi credem că o primă veste bună este că lobby-ul intens al unor sindicalişti silvici, al unor proprietari de păduri şi administratori de păduri, în speţă, Romsilva, nu a reuşit să treacă propunerea de eliminare a articolului antimonopol din Codul silvic, de care ar fi putut profita marile companii procesatoare de lemn. O asemenea mare companie este cea austriacă, din judeţul Suceava, HS Timber Group, fostă Holzindustrie Schweighofer. Precedenta tentativă de eliminare a acestui articol - este bine de ştiut de către cei care ne urmăresc acum - a stat la baza protestelor cu zeci de mii de oameni în stradă, în mai 2015, la Bucureşti, în mai multe localităţi din ţară şi din diaspora - Londra, Berlin şi aşa mai departe. Tot în această propunere legislativă a fost completată şi definiţia materialelor lemnoase, astfel încât să fie blocată "Metoda Tocătorul", folosită pentru sustragerea din pădure a unor cantităţi importante de lemn tăiat ilegal. Această propunere a fost făcută de colegul nostru, senatorul Mihai Goţiu, şi a venit în urma unor investigaţii de presă şi a unor activişti de mediu care practic ne-au adus la cunoştinţă toate aceste probleme din pădurile României. Stimaţi colegi, Raportul adoptat de Comisia pentru agricultură, silvicultură nu convine mai multor jucători de pe piaţa tăierilor ilegale de lemn, deoarece au trecut şi prevederi legate de măsurarea şi monitorizarea legală a lemnului tăiat din păduri şi că transportul ilegal de lemn devine acum infracţiune, sancţiune dublată cu confiscarea autovehiculelor care transportă lemnul ilegal. Modificările mai vizează şi organizarea de evenimente publice sau facilitarea accesului cetăţenilor, pe jos sau cu bicicleta, în pădure şi obţinerea actelor de mediu pentru exploatarea pădurilor. Forma, stimaţi colegi, în care se află această lege, acum, la votul final din Camera Deputaţilor, dezbaterile ample de la Comisia pentru agricultură, silvicultură din Camera Deputaţilor sau de la Ministerul Mediului reprezintă un pas important pentru adoptarea unei viziuni naţionale pentru domeniul forestier şi, în fond, pentru salvarea pădurilor României. Cu această ocazie, vrem să le mulţumim tuturor specialiştilor, reprezentanţilor organizaţiilor nonguvernamentale, activiştilor de mediu, specialiştilor din mediul academic şi silvicultorilor de bună-credinţă din sistem - pentru că, da, mai avem silvicultori de bună-credinţă în sistem, specialişti - pentru tot sprijinul acordat în perioada de dezbateri şi de consultare. USR va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege. Suntem coiniţiatori. Şi îi rugăm pe toţi colegii din Parlament să susţină acest proiect de lege. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul deputat Terea.

Ioan Terea Dacă îmi permiteţi, domnule preşedinte?

Florin Iordache Vă rog, vă rog, domnule deputat.

Ioan Terea Mulţumesc. Într-adevăr, cum spunea şi antevorbitorul meu, la şedinţa comisiei de specialitate, noi am făcut şi o subcomisie, referitor la modificările din Codul silvic, subcomisie din care au făcut parte membri care sunt specialişti în domeniu, din cadrul Comisiei pentru agricultură, silvicultură şi servicii specifice. Noi am încercat, după aproape trei luni de dezbateri, să ajungem la un consens - mai puţin cei de la PNL - referitor la modificările aduse Codului silvic. Aici mă refer la mai multe articole. Se vorbea de proprietate privată a statului, pădure proprietate privată a statului. După cum ştiţi, în Legea nr. 108, care a fost aprobată de Parlament acum două luni de zile, două-trei luni de zile, pentru a se finaliza procesul de reconstituire a dreptului de proprietate, pădurea proprietate publică a statului, care face obiectul retrocedării, pentru a fi pusă în aplicare, pădurea proprietate publică a statului trece în proprietate privată, iar după aceea această pădure va fi retrocedată foştilor proprietari care deţin acte în regulă şi a se finaliza Legea nr. 265 privind inventarul fondului forestier. De asemenea, accesul în pădure, cum spunea şi antevorbitorul meu, toate acţiunile organizate se fac cu acordul proprietarului, potecile care sunt amenajate şi aşa mai departe au fost reglementate în noile modificări. Indiferent de proprietate, că este proprietate publică a statului, că este proprietate publică a UAT sau proprietate privată, administratorul este cel care dă avizul acestor acţiuni organizate; repet, organizate. Cele două probleme ridicate de ONG-uri, referitoare la modificarea articolului care prevede restricţionarea cu 30%, unde PNL nu a fost de acord, a rămas neschimbat, deci este un lucru bun, după părerea mea.

Florin Iordache Concluzionaţi...

Ioan Terea Iar...

Florin Iordache ... domnule coleg.

Ioan Terea Iar referitor la definiţia materialului lemnos, am dezbătut şi am introdus ca lemnul tocat - rumeguş, aşchii şi aşa mai departe - să fie introdus în...

Florin Iordache Concluzionaţi, domnule coleg. Vă mulţumesc.

Ioan Terea Imediat, imediat, imediat, domnule preşedinte. Termin. De asemenea, am luat... ca iniţiativă a Asociaţiei Proprietarilor de Păduri, ca proprietatea publică a UAT-urilor să fie scutită de la impozit, aşa cum este scutită de la impozit şi proprietatea publică a statului, iar regiile publice locale, ocoalele silvice private să iasă de sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă nr. 109 privind guvernanţa corporativă. Toate aceste modificări, părerea mea, au dus şi dacă... şi recomand colegilor mei ca acest Cod silvic, cum este acum ieşit de la noi, de la comisie, este un cod silvic, zic eu, bun. Perfectibil, într-adevăr, dar, oricum, un pas înainte.

Florin Iordache Vă mulţumesc.

Ioan Terea Eu recomand colegilor să voteze pentru acest proiect de hotărâre. Mulţumesc.

Florin Iordache Proiect de lege. Da. Mulţumesc. Avem, repet, 59 de amendamente admise, 4 amendamente respinse. La titlul legii dacă sunt intervenţii? Nu. Până la art. 54, unde este primul amendament respins, dacă sunt intervenţii? La art. 54 dacă se susţine amendamentul? Nu. Cel de-al doilea amendament, la art. 59, dacă se susţine amendamentul? Nu. Rămâne la votul final. Are caracter organic.