28 iulie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, precum şi a altor acte normative (PL-x 352/2020) ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache 30. Este vorba de PL-x 352/2020, Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi a altor acte normative. Avem raport de la Comisia pentru muncă şi de la Comisia juridică. Cine prezintă raportul?

Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher Eu.

Florin Iordache Da. Doamna Laura Moagher, din partea Comisiei juridice. Vă rog, prezentaţi raportul şi apoi dezbateri generale.

Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher Mulţumesc, domnule preşedinte. Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi a altor acte normative. În temeiul art. 94 şi art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia juridică de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru muncă şi protecţie socială au fost sesizate cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgenţă. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea cadrului legal pentru instituirea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu privire la domeniul sănătăţii, al activităţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, domeniul insolvenţei, activitatea Ministerului Justiţiei, sprijinirea industriei evenimentelor culturale. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat. La întocmirea prezentului raport comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei pentru sănătate, avizul negativ al Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, avizul negativ al Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, avizul favorabil al Comisiei pentru transporturi şi infrastructură. În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi şi Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, cu unanimitate de voturi, au hotărât să propună plenului Camerei Deputaţilor aprobarea proiectului de lege cu amendamente. Proiectul face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Mulţumesc. Dacă la dezbateri generale sunt intervenţii? Nu. Da. Domnul Seidler. Vă rog.

Cristian-Gabriel Seidler Domnule preşedinte, Mulţumesc. Mai întâi o precizare de ordin tehnic. Cred că vorbim, totuşi, de un proiect de adoptare a ordonanţei de urgenţă şi aş vrea să clarificăm acest lucru, pentru că, din câte citesc eu, acesta este raportul care a ieşit din Comisia pentru muncă.

Florin Iordache Nu. Titlul proiectului - ca să fim foarte riguroşi - este următorul: "Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri...", şi textul curge.

Cristian-Gabriel Seidler Corect. Doar că acest text a fost amendat şi amendamentul a fost adoptat. Şi aş vrea ca toţi colegii să ştie că vorbim despre o lege pentru aprobarea ordonanţei...

Florin Iordache Sigur, dar noi discutăm... Domnule coleg, suntem la dezbateri generale. Atunci când discutăm pe raport, efectiv, discutăm de la titlul proiectului de lege până la amendamentele adoptate în comisii. Mulţumesc. Continuaţi.

Cristian-Gabriel Seidler Corect. Dar am vrut să fac această precizare ca să clarificăm, pentru toată lumea, că, de fapt, chiar dacă titlul este de respingere, propriu-zis textul este unul de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020. Vreau să fac o precizare referitoare la unul dintre articolele acestei ordonanţe şi a legii de aprobare, aşadar, a acesteia. Vorbim despre un articol care a fost redactat în mod eronat, de la bun început, alin. (1) şi alin. (2) contrazicându-se. Se referă la programul de lucru al angajaţilor, acolo unde avem peste 50 de angajaţi. Acest program de lucru se modifică ba fără acordul angajaţilor, ba cu acordul acestora, prin act adiţional. Norocul este că, la o zi după intrarea în vigoare a acestei ordonanţe, noi, Parlamentul României, am reuşit să adoptăm Legea nr. 55, care, deci, intră în vigoare după aceea şi clarifică lucrurile. Fiind vorba despre principiul aplicării legii în timp, în momentul de faţă se aplică Legea nr. 55, care prevede o libertate a angajatorului, tocmai pentru a preveni răspândirea COVID-19, să modifice, să facă în aşa fel programul de lucru încât să prevină, pe cât posibil, acest risc şi, evident, pentru acest lucru nu e nevoie, cel puţin conform Legii nr. 55, de o birocraţie suplimentară, de întocmirea de acte adiţionale. Ei, din păcate, legea aceasta de aprobare a ordonanţei revine. Ne întoarce în timp către birocraţie, către necesitatea întocmirii unor acte adiţionale, rostul lor fiind exact niciunul, decât gândirea birocratică transferată, din păcate, drept sarcină angajatorilor din România. Şi, din păcate, în ciuda scopului de a preveni răspândirea COVID-19, prin această prevedere nu facem altceva decât să creăm eventuale cozi la departamentele de resurse umane, unde toată lumea să fie nevoită să vină să semneze nişte acte adiţionale care nu fac altceva decât să protejeze - sau asta ar trebui să facă - să protejeze angajatul. Dar aşa se întâmplă atunci când legiferăm pentru nevoile noastre birocratice mai mult decât pentru nevoile angajaţilor şi angajatorilor. Mă întreb, uneori, dacă există vreun lucru în ţara asta care odată atins de PSD să nu fie stricat, chiar dacă iniţial a fost gândit corect. Mulţumesc.

Florin Iordache Dacă mai sunt alte intervenţii? Nu mai sunt. Deci, pentru corecta informare, legea a venit ca Lege pentru respingerea ordonanţei. Prin amendamentele care au fost depuse s-a schimbat titlul legii. Deci, repet, în Anexa cu amendamentele admise de la 1 la 100, titlul legii este "Lege pentru aprobarea...", textul curge, cu amendamentele respective. Bun. Am finalizat dezbaterile generale. La titlul legii, intervenţii? Nu. De la 2 la 106 dacă sunt intervenţii? Nu. Avem 12 amendamente respinse. Dacă se susţin? Nu se susţin. Anexa nr. 1, Anexa nr. 2? Rămâne la votul final. Următoarea poziţie.