Florin Iordache 19. Proiectul de Lege privind completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap; PL-x 50/2020. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu doreşte. Avem raport comun - Comisia pentru muncă, Comisia pentru sănătate. Raport suplimentar. Cine prezintă raportul? Comisia pentru muncă sau Comisia pentru sănătate? Vă dau eu raportul. Doamna Răduţ, dacă nu... Vă rog, doamna Violeta Răduţ, din partea Comisiei pentru muncă. Vă rog.
Violeta Răduţ Mulţumesc, domnule preşedinte. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006, în vederea instituirii, pentru autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajează persoane cu handicap în condiţiile prevăzute la art. 78 alin. (2) din lege, a unei obligaţii alternative, respectiv să plătească lunar la bugetul de stat o sumă reprezentând cel puţin 50% din salariul minim brut pe ţară garantat în plată înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap, iar cu diferenţa de până la 100% din suma deja reglementată ca obligaţie de plată să achiziţioneze produse şi servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate în unităţile protejate autorizate. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat. Membrii Comisiei pentru sănătate şi membrii Comisiei pentru muncă, în urma finalizării dezbaterii, propun adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport comun de înlocuire. Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Dacă la dezbateri generale doreşte cineva? Nu doreşte. A, vă rog, doamna Lia Olguţa Vasilescu. Doamnă ministru, te rog.
Lia Olguţa Vasilescu Stimaţi colegi, Văd că se insistă cu această lege care de fapt abrogă o ordonanţă, a noastră, de Guvern, care ne-a ajutat să dublăm tot ceea ce înseamnă prestaţiile persoanelor cu handicap din România. În cazul în care această lege va trece, automat statul român va pierde suma de un miliard şi jumătate de lei. Eu sper că sunteţi foarte conştienţi de ceea ce faceţi. Ştiu că este un troc, o presiune a unui anumit partid politic ca să se voteze această lege. Nu ştiu care sunt interesele din spatele ei, dar pot să vă asigur că sub 1% dintre persoanele cu handicap beneficiază de această lege. În schimb, veţi avea probleme cu plata a tot ceea ce înseamnă prestaţiile persoanelor cu handicap din România. Sper din toată inima să ştiţi ce faceţi, să aveţi banii necesari pentru a acoperi această gaură la buget, din nou. Şi sper din toată inima ca această gaură să nu fie acoperită din împrumuturi. Că am văzut, domnul Cîţu, ieri, tocmai s-a împrumutat vreo jumătate de miliard, pe care îl vor plăti şi copiii şi nepoţii noştri şi, bineînţeles, şi persoanele cu handicap, din România, care nu beneficiază de această lege, ci doar nişte şmecheri care se folosesc de aceste facilităţi pe care le acordaţi. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnul Seidler, Grupul USR.
Cristian-Gabriel Seidler Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Prin acest proiect de lege se face o reparaţie parţială pentru acele persoane cu dizabilităţi care doresc să muncească şi să-şi câştige existenţa pe propriile lor picioare. Au existat profitori pe seama acestor persoane, care au folosit textul anterior de lege pentru abuzuri, inclusiv în sens financiar? Categoric, da. Era treaba Ministerului Muncii, condus absolut întâmplător sau nu de persoana antevorbitoare, să controleze şi să despartă apele, în cinstiţi şi necinstiţi. În loc să facă acest lucru, pentru că nu avea capacitatea să facă, de fapt, acest lucru, a ales să presupună despre toate unităţile protejate că sunt frauduloase. Este ceea ce ştie să facă PSD, să presupună despre toată lumea că sunt precum ei. Nu, nu toată ţara este precum PSD, precum majoritatea PSD-iştilor. Dacă vor exista de-acum încolo abuzuri pe baza acestui nou text de lege şi se va folosi Fondul pentru handicap fără a implica, de fapt, efectiv persoane cu handicap în activitatea lucrativă, acest lucru trebuie sancţionat. Dar acele persoane cu dizabilităţi, care doresc şi pot să-şi câştige existenţa lucrând cinstit, trebuie să aibă această posibilitate şi trebuie să aibă inclusiv un avantaj, pentru că sunt persoane cu dizabilităţi. De aici, în schimb, până la a vorbi despre măsuri populiste şi găuri la bugetul de stat e o distanţă foarte mare. Şi ipocrizia de la microfonul Camerei Deputaţilor este imensă. Pentru că dacă vine vorba despre găuri la bugetul de stat şi măsuri absolut populiste, despre care chiar iniţiatorul ştia că nu au acoperire bugetară, cred că cei din PSD şi în special antevorbitoarea ar trebui să se uite în primul rând în oglinda proprie. Mulţumesc.
Florin Iordache Petru Movilă.
Petru Movilă Da. Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, N-aş vrea să politizăm acest proiect de lege. Este un proiect de lege care vine să dea un suport cât se poate de important persoanelor cu dizabilităţi, pentru reintegrare în activităţi economice, sociale. Persoane cu dizabilităţi care nu ştiu cu cine votează, dar sunt cetăţeni, au drepturi, şi prin acest proiect de lege venim să aşezăm încă o dată prevederi legale în sprijinul acestora. Dar nu doar în sprijinul lor, pentru că suportul corect acordat persoanelor cu dizabilităţi este suportul corect acordat statului român, acordat familiilor, acordat comunităţilor. Integrarea acestora şi activităţile pe care persoanele cu dizabilităţi le pot desfăşura sunt foarte importante pentru noi toţi. De aceea cred că politizarea acestui proiect de lege nu-şi are scopul. Eu vreau să le mulţumesc tuturor colegilor care au susţinut raportul şi care au votat acest proiect de lege, mai ales că acest proiect de lege vine în completarea altor modificări legislative care au avut loc în perioada anterioară şi care, cum spuneam, sunt o necesitate. Eu cred că prin votul de astăzi, care nu trebuie să fie politic, vom face reparaţiile corecte şi pentru persoanele cu dizabilităţi, dar şi pentru cei care sunt antreprenori, dacă vreţi să spunem, în acest domeniu de activitate, care - cei mai mulţi dintre ei, antreprenorii - au fost serioşi şi au respectat legea. Pe de altă parte, dacă vă uitaţi în acest proiect de lege şi în legislaţia existentă, sunt condiţii foarte clare ca cei care nu respectă, care încalcă legea, care profită de pe urma persoanelor cu dizabilităţi să nu mai poată desfăşura activităţi în acest domeniu. Mă refer la unităţi protejate şi la cei care de fapt administrează şi conduc asemenea unităţi protejate.
Florin Iordache Da. Mulţumesc. Dacă mai sunt alte intervenţii? Dacă nu mai sunt... A, numai puţin, Grupul UDMR. Vă rog. Nu v-a observat domnul Buican. Doamna Csép, din partea Grupului UDMR.
Éva-Andrea Csép Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Oameni cu putere de viaţă, oameni care demonstrează că, în ciuda dizabilităţii au scopuri în viaţă, se simt utili pentru societate şi vor să lucreze. De multe ori, puterea lor de viaţă este un exemplu pentru noi toţi. Ei sunt acele persoane care lucrează în atelierele protejate. După cum bine ştim, modificările aduse de Ordonanţa de urgenţă nr. 60 din 2017 au eliminat obligaţia alternativă a angajatorilor care nu angajează persoane cu dizabilităţi să achiziţioneze produse şi servicii realizate în unităţile protejate, rămânând în vigoare doar plata lunară a contravalorii salariului minim brut către bugetul de stat. Scopul modificărilor aduse în 2017 s-a motivat prin faptul că o parte din cota de dizabilitate va fi utilizată pentru creşterea indemnizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi. Ceea ce nu s-a întâmplat. Urmările prevederilor respective au fost total diferite. A crescut dependenţa persoanelor cu dizabilităţi de prestaţiile sociale şi pensionarea pe caz de boală. S-au înfiinţat baze de date cu cei care caută loc de muncă. Totuşi greutăţile întâmpinate de angajatori şi tot procesul au creat reţineri. De la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă nr. 60 din 2017 şi până acum procentul persoanelor cu dizabilităţi active pe piaţa muncii s-a redus semnificativ. Deci putem spune că reglementările respective nu şi-au atins scopul în privinţa îmbunătăţirii vieţii persoanelor cu dizabilităţi. Mentalitatea angajatorilor şi a conducătorilor de instituţii este încă una conservatoare, care preferă mai bine plata unei sume către bugetul de stat, care oricum nu este întoarsă pentru ajutarea persoanelor aflate la nevoie, decât angajarea persoanelor cu dizabilităţi sau susţinerea în vreun fel a acestor persoane. Astfel, consider că trebuie luate măsuri urgente, în sensul introducerii unor alternative pentru persoanele juridice, publice sau private care nu angajează persoane cu handicap - plata lunară către bugetul de stat a minimum 50% din salariul de bază minim brut, iar pentru diferenţa datorată să achiziţioneze produse şi servicii realizate de unităţile protejate care angajează persoane cu handicap. Ştiţi foarte bine, dragi colegi, că acest proiect de lege deja a fost reîntors în Comisia pentru muncă, unde am discutat împreună cu colegii mei. Şi împreună cu doamna Mara Calista am depus un amendament, acceptat de toată comisia, prin care reglementăm şi acea modificare care deja este parte a Legii promulgate de Preşedintele României, privind decontarea cheltuielilor cu transportul, în valoare de 700, respectiv 1.500 de lei, pentru persoanele cu dizabilităţi, handicap grav sau accentuat. Numai că aici nu ne-am gândit, pentru că suntem într-un ritm foarte, foarte alert tot timpul, nu ne-am gândit să delimităm foarte clar cine sunt acele persoane care pot beneficia de decontările cheltuielilor cu carburanţii. Tot prin această lege, care este supusă atenţiei dumneavoastră, astăzi, am clarificat foarte bine cine sunt acele persoane care nu trebuie să deţină acel autoturism, pentru că pot deconta chiar şi părinţii persoanelor cu dizabilităţi. Tocmai de aceea, stimaţi colegi, foarte multe persoane aşteaptă aceste modificări. În prezent, în România, avem peste 800.000 de persoane cu dizabilităţi luate în evidenţă. Vă rog să sprijiniţi acest demers şi să votăm împreună pentru binele acestor persoane. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Mai sunt alte intervenţii de la grupuri parlamentare? Nu. În final, drept la replică, vă rog.
Lia Olguţa Vasilescu Stimaţi colegi, Aşa este când baţi câmpii fără să şti despre ce vorbeşti. Tocmai că Ministerul Muncii, sub conducerea mea, a făcut un control la aceste unităţi protejate autorizate, la toate, şi în urma acestui control s-au luat nişte măsuri, acea ordonanţă de urgenţă, care au adus statului român suma de 200 de milioane de euro, bani care se sifonau înainte. Şi vă dau exemplele concrete, ca să înţeleagă toată lumea despre ce este vorba. Erau aproximativ 700 de unităţi protejate, autorizate, care beneficiau, printre altele, de acces la banul public, fără licitaţie, doar pentru faptul că angajaseră o persoană sau două cu handicap. De fapt, aceste persoane cu handicap erau, în marea lor majoritate, angajate pe normă de câte o oră pe zi. Vă daţi seama că la un salariu minim pe economie, persoana cu handicap nu beneficia de aproape nimic. În schimb, era paravan pentru aceste firme care făceau afaceri cu statul român, de milioane de euro, fără licitaţie. Am pus atunci o amendă mai mare decât exista, pentru că legea aceasta, pe care o votăm astăzi, de fapt a funcţionat şi înainte, mare parte din ea. Sigur, s-au mai adus nişte amendamente, în sensul că înainte o firmă sau o instituţie publică, cu peste 50 de angajaţi, care nu angaja persoane cu handicap, în procent de 4%, plătea o amendă de jumătate din salariul minim pe economie. Rezultatul a fost că, din 800.000 de persoane cu handicap, erau angajate doar vreo 30.000 în toată ţara şi care nici măcar nu aveau legătură cu această legislaţie. Şi atunci am spus: Ce preferă o firmă sau un patron de firmă cu peste 50 de angajaţi? Să plătească statului o amendă la nivelul unui salariu minim pe economie, sau să angajeze o persoană cu handicap, fie şi pe salariul minim pe economie? Evident că ar fi preferat ca să angajeze o persoană. Cel puţin asta era logic! Deci, noi am dat această ordonanţă de urgenţă tocmai pentru a limita accesul la banul public al unor şmecheri. Şi vreau să vă spun că din cele 700.000 de UPA înfiinţate au mai rămas doar 4, după acea ordonanţă de urgenţă, pentru că doar acele 4 funcţionau aşa cum ar fi trebuit să funcţioneze. Adică angajau persoanele cu handicap pentru producţie. Ce făceau celelalte? Cumpărau hârtie igienică din China şi o vindeau de patru ori mai scump instituţiilor statului român, fără licitaţie. Asta s-a întâmplat! Vrem să continuăm să ne întoarcem la ce a fost prost sau vrem ca banii aceştia, pe care am reuşit să-i recuperăm din gaura asta, adică 200 de milioane de euro şi 1,5 miliarde de lei, să se ducă acolo unde trebuie?! Adică către toate persoanele cu handicap din România, pentru că suma asta a contribuit la dublarea prestaţiilor persoanelor cu handicap. Până la urmă, este o chestiune de alegere a acestui Guvern cum doreşte să facă. Dacă aşa au înţeles că e mai bine, să câştige şi unii şi să se împrumute şi statul ca să plătească prestaţiile tuturor persoanelor cu handicap din România, asta este! Suntem o minoritate, şi nu putem să ne opunem. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Am terminat dezbaterile. Avem şase amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. De la 2 la 6? Rămâne la votul final. Caracter organic.