Florin Iordache La poziţia 3, Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 privind modificarea şi completarea altor acte normative; PL-x 513/2019; caracter organic. Avem 148 de amendamente admise. Domnul preşedinte Iancu, vă rog, prezentaţi raportul Comisiei pentru industrii. Sunteţi şi iniţiator, prezentaţi raportul.
Iulian Iancu Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Necesitatea acestui act normativ a plecat din practică şi din modul de gestiune a unei legi organice, lege-cadru extrem de importantă. Ea vizează atât sectorul energiei electrice, cât şi a gazelor naturale. În consecinţă, Comisia pentru industrii şi servicii a fost sesizată pentru dezbaterea în fond cu acest proiect de lege. Aş vrea să vă spun că Senatul a adoptat proiectul. Consiliul Legislativ a avizat favorabil acest proiect. De asemenea, Consiliul Economic şi Social a avizat favorabil. Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului a dat aviz favorabil. De asemenea, şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a avizat favorabil proiectul. Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, dar, totodată, şi modificarea şi completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, a Legii nr. 227/2015 privind aprobarea Codului fiscal, a Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie şi a Legii nr. 23/2014 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. În urma dezbaterilor, dezbateri la care au participat reprezentanţii Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Operatorului pieţei de energie electrică şi de gaze naturale, Consiliului Concurenţei şi ai Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, membrii comisiei propun plenului, cu unanimitate de voturi, spre dezbatere şi adoptare, proiectul de lege mai sus-menţionat. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Dacă la dezbateri generale... Da. Domnule deputat Bumb, doriţi să interveniţi?
Sorin-Ioan Bumb Bună ziua, domnule preşedinte!
Florin Iordache Vă rog.
Sorin-Ioan Bumb Mulţumesc pentru cuvântul acordat. Stimaţi colegi, PL-x 513/2019, care aduce modificări Legii nr. 123/2012, este probabil una dintre cele mai importante proiecte de lege din acest mandat. Acesta reglementează atât piaţa energiei electrice, cât şi cea a gazelor. După cum bine ştiţi, anul trecut, am reuşit, prin Proiectul de Lege nr. 164, să asigurăm că se vor extinde distribuţiile de gaze şi să dăm UAT-urilor dreptul de a putea concesiona aceste distribuţii. Noi, prin această lege, reuşim şi sper ca toată lumea să fie de acord, pentru că importanţa ei este vitală pentru dezvoltarea sistemelor de distribuţie din România, să putem extinde aceste distribuţii. Sub ce formă? După ce s-a dat Legea nr. 164, Transgaz a mărit de zece ori preţul de racordare, atât al raporturilor, cât şi al staţiilor de predare, de la aproximativ două miliarde în bani vechi, la peste 20 de miliarde, ceea ce îngreunează accesul la sistemul de transport. De aceea, la sistemul de transport am reuşit, prin această lege, să-i punem pe cei care, de fapt, prin normativele interne, sunt posesorii şi beneficiarii acestor distribuţii, să le facă pe cheltuiala lor, iar această cheltuială să fie recunoscută în tariful de transport. La fel şi la distribuţie. Distribuitorii, în 16 ani, din 2004, de când au fost preluate distribuţiile de gaze, sunt doi mari distribuitori care au peste 96% din distribuţiile din România. N-au făcut absolut nicio investiţie, deşi au zis că sunt investitori strategici, că trebuie să ne privatizăm. Românii nu s-au ales cu absolut nimic. De aceea, acolo unde au concesionat distribuţiile de gaze şi au licenţe - să vă dau exemplu, un UAT sau un oraş -, toate extinderile de unde au licenţă şi branşamentele sunt obligaţi să le facă pe cheltuiala lor, iar recuperarea acestor bani se va face din tariful de distribuţie. Mai mult, redevenţele. Nicăieri în lume nu erau plătite de către beneficiari. Deci nu este posibil ca în factura de gaze să regăsim redevenţele atât ale distribuitorilor, cât şi ale transportatorilor. Aceste redevenţe trebuie plătite de către cei care deţin aceste utilităţi, deci trebuie plătite de către Transgaz şi de către distribuitori. Nicăieri nu se percep taxe pentru aşa ceva! Deci nu este posibil ca consumatorul să plătească pe proprietatea altuia! De aceea, aceste redevenţe trebuie scoase şi nu mai trebuie necunoscute de către ANRE în tariful de distribuţie şi în tariful de transport. Sunt foarte multe chestiuni care sunt prevăzute în aceste legi. Probabil şi la dezbaterea finală vom insista pe ele, la votul final, pentru că de această lege are nevoie şi cred că este aşteptată de întreaga populaţie. Eu vreau să închei aici, rugând toţi colegii să fie de acord şi să avem un vot unanim, aşa cum am avut şi în comisie, pentru această lege. Mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. (Domnul deputat Bende Sándor solicită să ia cuvântul.) Numai puţin, domnule deputat! Domnul Iancu şi apoi Grupul UDMR. Domnul Iancu. Vă rog, domnule preşedinte.
Iulian Iancu Stimaţi colegi, Am ajuns la această iniţiativă legislativă ca o necesitate. Din fericire, toate grupurile au participat, toţi reprezentaţii spectrului politic. De ce? Pentru că energia este sângele întregii economii, dar în acelaşi timp ne condiţionează la propriu calitatea vieţii. În intervalul scurs din 2012, de când s-a aprobat Legea energiei electrice şi a gazelor naturale, la vremea respectivă, ca o transpunere a Directivelor nr. 72 şi nr. 73 în legislaţia românească, au trecut opt ani. În acest interval de timp s-au schimbat directive, legislaţie primară, legislaţie secundară, dar s-au constatat şi anumite aspecte legate de modalitatea practică de operare a celor care gestionează sistemul energetic. Şi am constatat, din păcate, manipulare de piaţă, la care sancţiunea, la o cifră de 4,8 milioane de lei într-o singură zi profit, într-o singură zi amenda a fost de 10.000 de lei. De asemenea, oferte înşelătoare. De asemenea, am constatat că în România, din fericire, a început să crească numărul solicitărilor de extindere de sisteme de distribuţie, atât energie electrică, cât şi gaze naturale, şi, în consecinţă, de branşare a unor noi consumatori. Din păcate, acest proces a fost atât de puternic îngreunat, tergiversat şi amânat, încât, la propriu, localităţi întregi au fost obligate să îşi blocheze procesul de dezvoltare şi foarte mulţi investitori au renunţat la investiţiile lor, şi o parte dintre cei care au dorit să facă o anumită dezvoltare, poate chiar şi o locuinţă personală, din cauza acestor costuri, o parte dintre ei au amânat această decizie. Este a doua mare transformare. Cea de-a treia este legată de redevenţă. Am constatat cu toţii - şi avem o neplăcută surpriză să constatăm că redevenţa a fost transferată în factura consumatorului şi o plătim noi, toţi, ceea ce este de neimaginat şi de neadmis, şi cu această ocazie corectăm acest lucru. Şi mai sunt elemente care sunt legate de prosumeri. Ştiţi că tot noi, aici, am promovat prosumerii şi am dat posibilitatea consumatorului casnic să poată să fie producător de energie pentru propriul lui consum, dar să şi furnizeze excesul în sistem. Au apărut foarte multe bariere din partea autorizaţiilor de pe traseu şi relaţiei cu furnizorii şi distribuitorii, încât a trebuit să le corectăm prin această lege. O să mă opresc aici. Sunt elementele care au fost prezentate de către colegul meu, domnul Sorin Bumb, cele pe care vi le-am spus eu şi alte aspecte care, la propriu, vin în favoarea pieţei de energie şi, în special, a consumatorului de energie electrică şi gaze naturale din România. Mulţumim.
Florin Iordache Mulţumesc. Grupul UDMR. Domnule deputat, vă rog, aveţi două minute.
Sándor Bende Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Legea nr. 123, Legea energiei electrice şi a gazelor naturale, este o lege foarte, foarte importantă care îşi pune amprenta pe viaţa de zi cu zi a cetăţenilor din România. La această lege s-a lucrat foarte mult şi le mulţumesc tuturor colegilor din comisie care de-a lungul timpului au lucrat la modificări, la amendamente, pentru ca această lege să fie în favoarea cetăţenilor. Această lege pune, cât de cât, în echilibru relaţia între furnizorii de servicii şi consumator. De foarte mult timp a fost aşteptată această lege, şi iată că astăzi a venit, în Parlament, Comisia pentru industrii cu această lege, prin care branşamentele, de exemplu, vor fi suportate de către furnizori, de către distribuitori. Nu este corect, aşa cum au spus şi antevorbitorii mei, ca o societate să-şi îngroaşe volumul de investiţii pe banii cetăţenilor. Nu este corect ca instalaţiile, volumul instalaţiilor să crească pe banii cetăţenilor sau pe banii societăţilor din România. Deci aşa este corect. Dacă cineva a câştigat dreptul de concesiune pe un anumit UAT, pe o rază, pe un teritoriu, acolo, în acel teritoriu, să facă în aşa fel ca din profitul lui să plătească dările către stat, din profitul lui să plătească redevenţa, şi creşterea volumului de instalaţie să meargă pe profitul lui, nu pe banii cetăţenilor. Încă o dată, le mulţumesc tuturor colegilor din comisie şi mă bucur foarte mult că am ajuns aici, ca această lege să fie dezbătută şi votată mâine, sper, în Parlamentul României. Sper că va trece şi sper că va fi foarte, foarte bine pentru cetăţeni. Vă mulţumesc mult.
Florin Iordache Şi eu. Sper că ne uităm şi pe cronometru. Mulţumesc. Avem 148 de amendamente. La titlul legii dacă sunt intervenţii? Nu. De la 2 la 40, intervenţii? Nu. De la 40 la 140, intervenţii? Nu. Până la 148? Rămâne la votul final. Caracter organic.