17 iunie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2020 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; (PL-x 306/2020). ( rămas pentru votul final )

Ion-Marcel Ciolacu PL-x 306, da? 17. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2020 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; PL-x 306/2020; caracter organic; procedură de urgenţă; amendamente admise - 23. Iniţiatorul, Guvernul României, doriţi? Scuzaţi-mă că v-am deranjat! Domnul ministru secretar de stat, da? Vă rog.

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc. Din partea Comisiei pentru învăţământ şi Comisiei pentru apărare? Vă rog. Domnul deputat Cîmpeanu, da? Domnul profesor.

Sorin Mihai Cîmpeanu Mulţumesc, domnule preşedinte. În baza Regulamentului Camerei Deputaţilor, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport precum şi Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională au fost sesizate, spre dezbatere pe fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă nr. 79/2020 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, PL-x 306 din 27 mai 2020. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul instituirii procedurii admiterii prin repartiţie a absolvenţilor învăţământului liceal militar în instituţiile de învăţământ superior militar, precum şi al implementării standardelor ocupaţionale care să ofere ocupaţii şi calificări specifice. De asemenea, proiectul vizează redefinirea unor prevederi privind managementul instituţiilor de învăţământ militar, în scopul creării unui cadru unitar, coerent şi integrat de coordonare eficientă a formării şi educaţiei profesionale specifice, potrivit nevoilor structurilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaţilor fiind prima Cameră sesizată. În conformitate cu prevederile art. 61 şi art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, comisiile au dezbătut proiectul de lege în şedinţe separate. În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu o largă majoritate, adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise cuprinse în anexa care face parte integrată din prezentul raport comun. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Din partea Grupurilor parlamentare dacă sunt intervenţii? Doamna Gavrilă Camelia.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia pentru învăţământ s-a aplecat cu multă atenţie şi cu mult interes, încercând să corecteze şi să completeze textul ordonanţei, punând de acord specificul învăţământului militar, fie că vorbim despre cel preuniversitar, despre cel postliceal, dar mai ales despre învăţământul superior, cu ceea ce presupune esenţa educaţiei, rigorile universitare. Este foarte important că sunt prevederi legate şi de statutul managerilor, fie că vorbim despre directori de licee militare, fie că vorbim despre rectori ai universităţilor aferente. Important este şi statutul studenţilor militari sau ai studenţilor de Poliţie, modul lor de pregătire. Ne-am aplecat cu foarte multă atenţie şi asupra statutului instructorilor, cei care asigură pregătirea de specialitate din domeniile armelor respective, încercând să ne focalizăm pe ceea ce înseamnă şi demers didactic şi obligativitatea modulului psihopedagogic, pentru că se lucrează totuşi cu tineri, cu studenţi şi este importantă abordarea pedagogică, abordarea didactică. Aş mai adăuga pe lângă aceste aspecte faptul că sunt două amendamente care vizează... şi ţinând cont de contextul pandemic şi de desfăşurarea învăţământului în sistem online, şi în acord cu sindicatele şi cu membrii comisiei, cu preşedintele comisiei, am susţinut două amendamente care presupun introducerea unor competenţe digitale în modulul de pregătire tehnopedagogică, fie că vorbim despre masterat didactic, fie că vorbim despre programe de formare. Atât pentru formare iniţială pentru studenţi, pentru masteranzi, dar şi pentru personalul didactic, pentru personalul de conducere - directori - sau de îndrumare şi control - inspectori - care au nevoie de aceste competenţe digitale mult mai consistente şi derulate într-o manieră coerentă şi instituţională, de curs bine pregătit, în vederea unor posibile situaţii ulterioare, fie de acest gen, de care nu ne dorim, fie în vederea unui învăţământ modern, a unui învăţământ centrat şi pe aspecte digitale. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Dacă mai sunt intervenţii? Am aici o solicitare - domnul Drulă. La acest proiect? Nu. Mulţumesc. Dacă la titlu sunt intervenţii? Nu. Dacă la amendamente admise, de la 1 la 10? Nu. De la 10 la 23? Nu. Proiectul rămâne la votul final. Vă rog, lista de vot final. Pauză - 5 minute.