17 iunie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii apelor nr.107/1996 (PL-x 245/2020). ( rămas pentru votul final )

Ion-Marcel Ciolacu 8. Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii apelor nr. 107/1996; PL-x 245/2020; caracter organic. Amendamente admise - 54; respinse - 10. Dacă din partea iniţiatorilor sunt intervenţii? Nu. Dacă din partea Comisiei pentru mediu şi echilibru ecologic, pentru prezentarea raportului? Domnul Cupă.

Ion Cupă Bună ziua, domnule preşedinte! Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 107/1996. Potrivit expunerii de motive, iniţiativa vizează asigurarea cadrului legal optim pentru implementarea Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară şi în domeniul imobilelor aparţinând domeniului public al apelor. Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în şedinţa din 28 aprilie 2020. Comisia pentru mediu şi echilibru ecologic a examinat proiectul de lege în şedinţa online din 16 mai 2020. Din numărul total de 16 membri ai comisiei au fost prezenţi la dezbatere 12 deputaţi. În conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, la dezbaterea proiectului de lege a fost prezent domnul Leonard Achiriloaiei, secretar de stat în cadrul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, şi domnul Gheorghe Ştefan, secretar de stat în Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, doamna Augusta Cristina Braic, director general adjunct la Ministerul Afacerilor Interne. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - un singur vot împotrivă - adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii apelor, cu amendamentele admise redate în Anexa nr. 1 şi amendamentele respinse redate în Anexa nr. 2 care fac parte integrantă din prezentul raport. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Mulţumesc mult.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. La dezbateri generale, aceeaşi propunere a grupurilor parlamentare, trei minute pe intervenţie. Dacă sunt intervenţii din partea grupurilor parlamentare? Vă rog. Din partea Grupului USR, da? Vă rog.

Cornel Zainea Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor deputaţi, Acest proiect de lege modifică într-adevăr Legea apelor, dar în sensul secării apelor. Unui alineat, care instituia excepţii pentru realizarea de lucrări şi activităţi care pot afecta starea ecologică a apelor, i se adaugă o excepţie la excepţie la excepţie. Da, se vor face astfel de lucrări, dacă se consideră că sunt de interes naţional sau de siguranţă naţională, pe sectoarele de cursuri de apă care nu sunt afectate de activităţi umane. Ştiţi câte cursuri de apă nu sunt afectate în prezent de activităţi umane, în România? Sub 1% din total, şi toate situate mai sus de 1.500 de metri şi pe acestea vrem să le distrugem, desigur, în numele interesului naţional. Ministerul Apelor dă ca exemplu de obiectiv de interes naţional alimentarea cu apă a localităţilor. Suntem siguri că ştim despre ce e vorba? Dacă ne imaginăm că suntem într-un avion deasupra României şi un plafon de nori ascunde tot ce este sub 1.500 de metri, ce localităţi mai vedem? Vedem doar masive muntoase, nişte culmi, nişte creste. Nu multe. Sunt în jur de 350 de vârfuri cu înălţimea de peste 1.500 de metri, în ţara noastră, şi doar o parte dintre ele sunt străbătute de cursuri de apă neafectate de activităţi umane. În loc să le lăsăm zone de nonintervenţie, aşa cum au fost ele prevăzute prin O.U.G., în 2017, în urma procedurii de infringement, deschise de Comisia Europeană împotriva României, şi pe acestea vrem acum să le exceptăm? Într-o ţară în care o insulă, pe numele ei Belina, a fost luată din proprietatea statului şi dată în proprietate privată, ei bine, într-o astfel de ţară, cu ajutorul unui alineat din această lege, fiţi siguri că va ploua cu excepţii, desigur, de interes naţional înalt, având în vedere altitudinea vizată. Şi dacă aceasta ar fi totul, diavolul se ascunde în detaliile din această lege. Iată, la lucrările de barare sau de captare a apei, amplasate pe cursurile de apă, trebuie să fie prevăzute instalaţii care să asigure în aval debitul de servitute numai dacă - atenţie! - numai dacă realizarea acestora nu implică costuri disproporţionate. Aceasta va permite secarea oricărui râu, aşa cum se întâmplă acum cu Dâmboviţa pe cursul superior. De multe ori, cursurile de apă nu doar că sunt afectate, ele dispar pur şi simplu. Sunt captate şi curg printr-o conductă, iar pe vechile albii mai vine doar câte o viitură atunci când plouă. De fapt, doamnelor şi domnilor deputaţi, când un proiect, să zicem, o microhidrocentrală pe un râu implică costuri disproporţionate, ca să nu distrugă acel râu, de ce să mai construieşte microhidrocentrala? Distrugerea ecosistemelor, implicit, a aşezărilor umane aşezate tradiţional pe lângă cursuri de apă, acesta este adevăratul cost disproporţionat. Natura nu ne va ierta, iar USR nu votează contra naturii! Vă mulţumesc. (În continuare, conducerea şedinţei a fost preluată de domnul deputat Florin Iordache, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor.)

Florin Iordache Vă rog, faceţi legătura cu doamna Doina Pană, din partea PSD. (Domnul deputat Cornel Zainea solicită să ia cuvântul.) La finalizare vă dau cuvântul.

Adriana-Doina Pană Mă auziţi, domnule preşedinte?

Florin Iordache Sărut mâna! Da, doamna Pană, vă rog.

Adriana-Doina Pană Mulţumesc mult. Stimaţi colegi, Eu vă vorbesc, în principal, în calitate de iniţiator. Şi vin astăzi să vă solicit votul, aşa cum am făcut şi în 2015, pentru un nou Cod silvic, pentru o nouă Lege de modificare şi completare a Legii apelor. Votul dumneavoastră de astăzi, contrar a ce s-a afirmat anterior de la acest microfon, pentru o nouă formă a Legii apelor, este foarte important. Şi am să vin cu argumente, foarte pe scurt. 1. Elimină toate neajunsurile constatate în activitatea de înregistrare a imobilelor, în special în ce priveşte evidenţa completă, actualizată a domeniului public al statului. Evidenţă absolut necesară, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, pentru dezvoltarea proiectelor care afectează domeniul public şi pentru absorbţia fondurilor europene. 2. Clarifică şi corelează cu legislaţia incidentă unele aspecte legate de regimul juridic al terenurilor necesare pentru promovarea proiectelor de interes şi utilitate publică; delimitează albiile minore şi intabulează terenurile din domeniul public al statului şi administraţia ANAR; asigură cadrul legal - foarte important ce vă spun - pentru implementarea Programului Naţional de Cadastru şi Carte Funciară şi în domeniul imobilelor aparţinând domeniului public al statului, prin înregistrarea sistematică a imobilelor vizate de oportunităţi de dezvoltare socială şi economică de interes şi utilitate publică şi în care deţinerea terenului reprezintă o condiţie absolut obligatorie. Fapt ce va conduce la reducerea termenelor de implementare a proiectelor de infrastructură de importanţă naţională. 3. La fel, foarte important. Creează cadrul legal pentru dezvoltarea unei aplicaţii informatice privind monitorizarea şi verificarea exploatării, provenienţei, circulaţiei şi comercializării agregatelor şi produselor minerale, a regimului spaţiilor de depozitare şi al instalaţiilor de spălare/sortare a agregatelor minerale, care va conduce la reducerea la minimum sau chiar eliminarea exploatării, transportului şi vânzării ilegale de agregate şi produse minerale rezultate din activităţi de exploatare de pe cursul de râu pe terase, mai exact la stoparea dezastrului produs de balastiere pe râurile din România. Şi aceasta nu va mai fi o opţiune a Guvernului, ci o obligaţie. Pe scurt. Pe principiul radarului pădurilor va fi creat un radar al balastierelor. 4. Reglementează, din punct de vedere al gospodăririi apelor, monitorizarea calitativă şi protecţia resurselor de apă, prin puneri de acord cu prevederile Directivei-cadru privind apa şi diversele modificări ale Legii apelor. Şi 5, şi cu asta o să închei. Creează cadrul legal expres de aprobare a conţinutului-cadru a unor studii de fundamentare pentru luarea deciziilor de gospodărire a apelor prin gestionarea informaţiilor din Fondul Naţional de date de gospodărire a apelor pentru posibilitatea de actualizare - vă rog să reţineţi că este exact invers decât a spus colegul de la USR - a criteriilor de selectare şi a listei sectoarelor cursurilor de apă care nu sunt afectate de activităţi umane şi în care este interzisă realizarea de lucrări şi activităţi ce pot afecta starea ecologică a apelor. Stimaţi colegi, Sper că, în limita timpului avut la dispoziţie, am reuşit să mă fac înţeleasă cât de important este ca votul dumneavoastră de astăzi să fie "pentru". Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc, doamnă deputat. Întreb dacă din partea celorlalte grupuri parlamentare mai doresc să intervină colegi la dezbateri generale? Nu. Bun. Avem 54 de amendamente admise şi 10 amendamente respinse. Dacă amendamentele respinse se susţin? Nu. Atunci discutăm pe amendamentele admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. Dacă de la 2 la 10 sunt intervenţii? Nu. De la 11 la 30 dacă sunt intervenţii? Nu. De la 31 la 54? Mulţumesc. Rămâne la votul final. Are caracter organic. Domnul Roman. Înţeleg că aveţi o chestiune de procedură. La... există consens cu liderii grupurilor parlamentare. Vă rog, aveţi o intervenţie.