Florin Iordache Poziţia 4. Raport fără amendamente. Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică; are raport de adoptare. Numai puţin, domnule Şimon. Şi Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului. Primul este PL-x 314/2020, cu raport de adoptare, iar cel de-al doilea este PL-x 489/2017, are raport de respingere. Au fost discutate împreună. Îi dau cuvântul preşedintelui Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare, domnul Şimon. Vă rog, domnule preşedinte.
Gheorghe Şimon Mulţumesc mult, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică. În conformitate cu prevederile art. 94 şi art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, transmis cu adresa PL-x 314 din 27 mai 2020 şi înregistrat sub nr. 4c-1/246 din 28 mai 2020. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare instituirea unor măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, determinate de efectele negative generate în plan economic de epidemia COVID-19. În conformitate cu prevederile art. 61 şi art. 68 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, membrii comisiei au examinat prezenta iniţiativă legislativă împreună cu Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului, transmis cu adresa PL-x 489 din 27 noiembrie 2017 şi înregistrat sub nr. 4c-1/333 din 28 noiembrie 2017. În urma analizei celor două proiecte de lege, membrii comisiei au hotărât să reţină prezentul Proiect de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică - PL-x 314/2020 - ca fiind iniţiativă de bază, pentru care se va întocmi raport de aprobare, urmând ca pentru Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului - PL-x 489/2017 - să se întocmească raport de respingere cu amendamente respinse, deoarece conţine prevederi similare cu cele din prezentul proiect de lege. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - 3 voturi împotrivă şi o abţinere -, să supună plenului Camerei Deputaţilor spre dezbatere şi adoptare Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, în forma adoptată de Senat. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor organice. Mulţumesc mult, domnule preşedinte.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Îl invit la dezbateri generale pe domnul deputat Daniel Gheorghe. Se pregăteşte... Să faceţi legătura cu domnul Mihai Botez. A, este prezent. Deci dau cuvântul domnului Daniel Gheorghe, PNL. Se pregăteşte domnul Mihai Botez, USR. Vă rog.
Andrei Daniel Gheorghe Bună dimineaţa, domnule preşedinte! Vă mulţumesc. În legătură cu această propunere legislativă deosebit de populistă, pe care o vedem astăzi elaborată de PSD, lucrurile pentru noi sunt destul de clare. La prima vedere, dacă e să abordăm dintr-o perspectivă economică, vedem că, în cazul în care va fi adoptată această iniţiativă, va fi imposibilă listarea unor pachete minoritare de acţiuni ale companiilor publice din România pe piaţa de capital, în vederea atragerii de capital şi resursă financiară de către întreprinderile româneşti şi, mai departe, retehnologizare şi investiţii - este un aspect. Alţii ar putea spune că, vezi Doamne, trecem printr-o perioadă de recesiune şi sunt anumite active care trebuie protejate pe termen determinat. Nu înţeleg de ce este acest termen de 2 ani? Poate ne spune domnul Şerban Nicolae. Dar ceea ce aş dori să mai subliniez este faptul că o astfel de iniţiativă poate avea şi efectul contrar. Acela de a scădea gradul de valorizare al acestor active pe care statul român le deţine în participaţiune la o serie de companii şi, mai departe, bineînţeles, de a scădea valoarea economiei naţionale. Un alt aspect pe care îl vedem este acela că PSD ne tot vorbeşte că "nu ne vindem ţara". Dar senzaţia noastră este că, de fapt, avem de-a face cu o vânzare la bucată, pentru că această lege ar favoriza foarte clar lichidarea anumitor companii şi lichidarea anumitor active publice. Pare a fi o lege dată cu dedicaţie, o lege cum se dădeau pe vremea "patrulaterului roşu", între 1992 şi 1996. Şi de aceea, îmi pare rău că nu este prezent aici, chiar l-aş întreba pe domnul Şerban Nicolae dacă dumnealui are cumva vreo legătură sau vreun interes personal cu privire la proiectul lichidării activelor Horticola Bucureşti? Ar fi o întrebare la care aş aştepta un răspuns din partea iniţiatorului. Ca atare, iată, vedem o nouă iniţiativă populistă. O iniţiativă care pare a veni în interesul cetăţenilor României, dar care, în realitate, vine să satisfacă, nu-i aşa, nevoile samsarilor imobiliari. Samsari care, din păcate, sunt foarte legaţi de interesele multora dintre colegii noştri de la PSD, care vin, în numele populismului şi al interesului general, cu astfel de legi. Partidul Naţional Liberal va vota împotriva acestei iniţiative legislative. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Botez, Grupul USR.
Mihai-Cătălin Botez Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Proiectul despre care vorbim astăzi poate fi un nou O.U.G. 114 care poate să ne dea bătăi de cap şi va trebui corectat sau anulat ulterior. Proiectul în titlu spune că protejează interesele naţionale, dar numai asta nu face. Şi o să vă dau câteva detalii. Sunt două argumente majore pentru care vă rog să vă gândiţi bine înainte să daţi votul dumneavoastră acestui proiect. Mai întâi aş vrea să vă prezint implicaţiile tehnice ale acestei iniţiative toxice. Se interzice pentru 2 ani înstrăinarea participaţiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, la bănci, precum şi la orice altă societate la care statul are calitate de acţionar, indiferent de cota de participaţie deţinută. Dar această decizie este luată total arbitrar, fără studiu de impact şi fără luarea în considerare a punctelor de vedere ale specialiştilor din domeniul financiar. Anul trecut, după 30 de ani de democraţie, Bursa de Valori din Bucureşti a trecut de la statutul de piaţă de frontieră la cel de piaţă emergentă, iar acest lucru este echivalat de specialiştii din domeniu cu aderarea României la Uniunea Europeană. Acest titlu permite unor mari investitori să se uite şi către ţara noastră cu interes investiţional. Proiectul despre care vorbim însă nu ajută deloc la dezvoltarea în continuare a pieţei de capital din România. Mai trebuie spus că, pentru a se dezvolta sustenabil, orice stat are nevoie de o piaţă de capital puternică, lichidă şi diversificată. Iar listarea pachetelor minoritare în companiile de stat este şi trebuie să fie în continuare prioritară, din 3 motive: 1. Dezvoltarea pieţei de capital prin listarea de noi companii; 2. Creşterea performanţelor acestor companii, ca urmare a cerinţelor de guvernanţă corporativă; şi 3. Venituri aduse în plus la bugetul de stat. În contextul încetinirii economiei, a pandemiei COVID şi în perspectiva crizei economice către care ne îndreptăm, România are nevoie de instrumente de finanţare sigure, facile şi accesibile, astfel încât să poată să fie susţinută economia pe termen mediu şi scurt, iar în piaţa de capital, în general, şi în Bursa de Valori Bucureşti, în particular, sunt instrumente cheie în acest demers. Toate ţările dezvoltate au pieţe de capital puternice. Iar prin decizia pe care o vom lua pe acest proiect putem ajuta dezvoltarea ei sau îi putem pune piedici. În al doilea rând. Aş vrea să vă amintesc şi argumentul procedural. De regulă, dacă un proiect ajunge în plen cu raport de adoptare, ne gândim că, totuşi, mai multe păreri avizate au fost convergente către această decizie, însă nu este deloc aşa. Fondul Proprietatea, Asociaţia CFA România, cei mai buni finanţişti din România, şi Guvernul României au trimis puncte de vedere negative acestui proiect. Proiectul de lege a fost pus pe ordinea de zi a comisiei cu o zi înainte de şedinţă, iar în cadrul şedinţei dezbaterile au durat cel mult 5 minute şi a fost votată fără invitarea celor mai sus-menţionaţi, pentru a-şi expune punctele de vedere. Şedinţa s-a ţinut fără cvorum, în timpul dezbaterilor, iar proiectul a fost votat la fel. Această şedinţă a fost o insultă adusă democraţiei. Iar acesta este motivul pentru care ţara aceasta funcţionează defectuos - pentru că puterea, oricum s-ar numi ea, nu înţelege că trebuie să asculte toate părţile interesate. Din aceste motive, dragi colegi, vă rog să vă gândiţi bine, iar la şedinţa de vot final să votaţi pentru respingerea acestui proiect de lege toxic şi care nu apără deloc interesele naţionale. USR va vota împotrivă. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Simonis. (Vociferări.) Păi, nu mai am... Alte înscrieri la cuvânt nu mai sunt. Doar Grupul PSD.
Alfred - Robert Simonis Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Vorbim de o iniţiativă prin care încercăm, pe o perioadă de 2 ani de zile, interzicerea vânzării acţiunilor statului român. Ştiţi cu toţii că în perioadă de criză nu e bine să vinzi, pentru că, dacă vinzi atunci când e criză, vinzi ieftin, şi interesul statului român nu e să vândă ieftin în momentul în care toată lumea ştie că urmează o criză. Deja a început o criză economică şi probabil că aceasta va creşte în perioada următoare. Prin urmare, soluţia este să suspendăm aceste vânzări pentru o perioadă de 2 ani de zile. Şi nu ne-am fi speriat atât de tare dacă n-am fi auzit declaraţii ale miniştrilor. Una dintre ele, a ministrului transporturilor, prin care ne spunea că, de exemplu, vrea să privatizeze Compania Aeroporturi Bucureşti. Păi, stimaţi colegi, Compania Aeroporturi Bucureşti face un profit de aproximativ 400 de milioane de lei anual. Evident că trebuie să găsim o soluţie de a manageria această companie şi de a investi acei bani eficient. Dar să vindem companii profitabile sau să începem cu ele, mi se pare absurd. Şi, oricum, nu în perioada în care e criză şi vor fi plătiţi puţini bani pe aceste companii.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Nemaifiind alte intervenţii, cele două proiecte rămân la votul final. Repet, PL-x 314 are raport de adoptare, iar PL-x 489 are raport de respingere. Vă rog, procedură, domnul Simonis.