27 mai 2020 – Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea art. 93 1 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (Pl-x 140/2020) ( rămasă pentru votul final ).

Ion-Marcel Ciolacu 26. Propunerea legislativă privind modificarea art. 93 1 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011; Pl-x 140/2020; caracter organic. Dacă iniţiatorul? Nu. Din partea comisiei sesizate, Comisia pentru învăţământ. Doamnă deputat, vă rog.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Comisia pentru învăţământ a dezbătut adresa cu nr. Pl-x 140/2020, cu referire la iniţiativa legislativă în discuţie. Propunerea are ca obiect de reglementare art. 93 1 din Legea educaţiei naţionale, urmărindu-se titularizarea pe post a cadrelor didactice calificate care au obţinut nota/media de cel puţin 7 la concursul naţional unic de titularizare în învăţământul preuniversitar şi care ocupă 3 ani la rând, în baza unui contract pe perioadă determinată, un post, o catedră vacantă. Se preconizează, de asemenea, transformarea contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, prin modificările respective. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. Comisia pentru învăţământ a respins propunerea legislativă, din mai multe considerente. Este o detaliere mai complexă. Voi face doar un rezumat. În primul rând, este vorba despre atingerea principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor, conform art. 16 din Constituţia României. Prin această soluţie legislativă, persoanele care au promovat concursul naţional de titularizare se consideră că vor fi discriminate, respectivele posturi vacante urmând a fi ocupate pe perioada nedeterminată de cadrele didactice netitulare, care vor fi titularizate pe acele posturi fără un anumit concurs. De asemenea, se face trimitere în argumentaţia noastră la soluţii legislative similare pentru alte iniţiative anterioare, asupra cărora s-a pronunţat Curtea Constituţională, care a stabilit, în Deciziile nr. 106 din 2014 şi nr. 528 din 2018 că o asemenea reglementare instituie, în realitate, o altă modalitate de dobândire a calităţii de titular în învăţământ şi urmează toată detalierea care poate fi citită în raportul anexat. O altă categorie de argumente se referă la încălcări asupra normelor de tehnică legislativă, conform Legii nr. 24 din 2000 şi sunt exemplele date unde sunt anumite neclarităţi care, sigur, ar fi putut fi corectate. De asemenea, este vorba despre faptul că nu e foarte clară formularea "notă sau medie" la concurs. Conceptul, de asemenea, de fiabilitate a postului este neclar şi se face trimitere în opinia juridică şi asupra faptului că o iniţiativă trebuie să aibă şi calitatea, şi proprietatea foarte clară a termenilor. Se vorbeşte şi despre anumite insuficienţe, neconcordanţe, motiv pentru care, la nivelul comisiei, prin vot, s-a respins acest lucru. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc, doamnă deputat Gavrilă. Din partea grupurilor parlamentare, vă rog. Aveţi cuvântul.

Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Prezenta propunere legislativă a fost făcută pe "genunche" de către iniţiatorul ei şi mă bucur că şi colegi de la PSD şi-au dat seama de acest lucru şi au susţinut respingerea acestui proiect în comisie. În primul rând, cum foarte bine este prezentat în raportul de respingere pe care Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport l-a întocmit şi colega noastră, doamna Gavrilă, l-a citit, aduce atingere principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor, încălcând art. 16 din Constituţia României. Pe lângă faptul că este o propunere neconstituţională, prezentul proiect se află în contradicţie cu prevederile altui articol din Legea educaţiei naţionale, şi anume, art. 89. Având în vedere că Partidul Naţional Liberal nu susţine discriminarea persoanelor care au obţinut promovarea concursului naţional de titularizare, vom vota pentru adoptarea raportului de respingere, aşa cum am făcut şi în cadrul şedinţei Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Vă reamintesc faptul că prin raportul comisiei sesizate în fond se propune respingerea propunerii legislative. (Doamna deputat Cristina-Ionela Iurişniţi solicită să ia cuvântul.) Vă rog, doamnă! Scuzaţi-mă, nu v-am văzut!

Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc. O scurtă intervenţie şi din partea Grupului parlamentar Uniunea Salvaţi România. Grupul nostru va vota împotriva acestei legi, deci suntem pentru respingere, pentru că, aşa cum au vorbit şi colegii mei, suntem total de acord că aici este o iniţiativă anticonstituţională, aduce atingere egalităţii de şanse şi are această natură discriminatorie. Este adevărat că ştim că problemele din învăţământ sunt complexe, că am putea să ne gândim că această iniţiativă ar fi rezolvat nişte probleme din sistem, lipsa cadrelor didactice suficiente, mai ales în mediile defavorizate vulnerabile, un corp profesoral pe care să ţi-l formezi şi să-l fidelizezi. Este dificilă, să ştiţi, toată această complexitate; nu este uşor de rezolvat. Aşa că, totuşi, să ne întoarcem la principiul constituţional al egalităţii de şanse şi USR, de fapt, susţine concursul, meritocraţia. Aşa că, votul nostru va fi pentru respingerea acestei propuneri legislative. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Doamna deputat Gavrilă. Vă rog.

Camelia Gavrilă Nu fac parte dintre iniţiatori, nu apăr anumite chestiuni care sunt într-adevăr pe o zonă foarte fragilă, între constituţionalitate şi neconstituţionalitate. Noi ne vom abţine la acest vot, pentru că, dincolo de aspectele formale, există totuşi nişte chestiuni de conţinut care trebuie să fie în atenţia noastră. În momentul când vorbim despre discriminări pozitive, ne gândim că în mediul rural ar trebui găsită o formulă, prin care să se asigure continuitatea posturilor şi predării de către profesori calificaţi şi titulari, întrucât există o foarte mare fluctuaţie în zona aceasta rurală defavorizată, unde posturile sunt mai puţin atractive, navetele sunt dificile, motiv pentru care aceasta, de fapt, a fost motivaţia care a stat la baza redactării de către iniţiatorii de la Senat, grupului de parlamentari de la Senat, pentru că toate se nasc din ceea ce ştim noi, la baza sistemului, contradicţiile acelea, paradoxurile profunde ale şcolii româneşti, dificultate de navetă, dificultate de a avea continuitate pe post, cei din zonă ar dori să rămână, iar în motivaţiile care s-au dat să precizăm că nu este vorba de faptul că cei care ar beneficia de această prevedere nu ar fi susţinut concursul. Ei au susţinut concursul unic de titularizare, au obţinut condiţia de nota 7 pentru a deveni titulari, au avut continuitate pe un post care în timp a devenit viabil, ţinând cont şi de toată dinamica domeniului educaţional, deci există nişte indicii care iau în calcul legislaţia, numai că sunt şi alte imperfecţiuni, motiv pentru care luăm puţină distanţă faţă de acest aspect. Dar am vrut să subliniez că pe zona rurală abordările trebuie să fie cu mai multă atenţie, chiar mergând pe un principiu folosit şi la nivel de Uniune Europeană, cel al discriminării pozitive pentru zone dezavantajate. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Propunerea legislativă rămâne pentru şedinţa de vot final. Mai avem...