27 mai 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală (PL-x 406/2015) ( rămas pentru votul final ).

Florin Iordache 21. Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală; PL-x 406/2015. Comisia juridică. Vă rog. Cine prezintă raportul? Vă dau eu raportul. PL-x 406/2015. Vă dau eu raportul, dacă nu aveţi! Este propunere de respingere.

Aida-Cristina Căruceru În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a fost sesizată, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, trimis cu adresa nr. PL-x 406 din 13 mai 2015 şi înregistrat cu nr. 4c11/684 din 14 mai 2015. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat tacit iniţiativa legislativă. Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale a avizat favorabil iniţiativa legislativă. Consiliul Legislativ, prin Avizul nr. 38 din 14 ianuarie 2015, a avizat favorabil iniţiativa legislativă. Guvernul României a transmis patru puncte de vedere, în anii 2015, 2016, 2017 şi 2020, prin care nu susţine adoptarea iniţiativei legislative. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, membrii comisiei au examinat iniţiativa legislativă, expunerea de motive, avizul Consiliului Legislativ şi punctele de vedere ale Guvernului, în şedinţa online din data de 26 mai 2020. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor respingerea proiectului. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Întreb colegii dacă doresc să intervină? Da, Grupul USR. Domnul Stanciu Viziteu. Vă rog. Da, domnule vicepreşedinte.

Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Eu vreau să spun, aşa, în replică scurtă, că mă bucur că avem aceste dezbateri. Totuşi, sunt mai multe aspecte aici. Una este această asanare legislativă pe care o facem astăzi şi în care găsim tot felul de creaturi în sertarele PSD, ţinute în Parlament, care trebuie scoase la iveală, din respect pentru procesul legislativ, dar nu doar cele toxice. Ar trebui scoase şi cele bune, pe care PSD le blochează. Şi aici mă refer în special la un proiect susţinut de peste un milion de oameni - Proiectul "Fără penali în funcţii publice" care, prin aceeaşi metodă prin care sunt închise în sertar ori proiecte toxice, ori proiecte pentru negociere cu UDMR sau cu alte partide, şi "Fără penali în funcţii publice" este ţinut blocat, în dispreţ pentru peste un milion de oameni care au votat. În particular, despre acest proiect al domnului Şerban Nicolae. Mă bucur că cei din PSD au avut bărbăţia să recunoască că au greşit la iniţierea acestui proiect. Totuşi, greşeala domnului Şerban Nicolae a fost recompensată prin diverse funcţii înalte, prin faptul că a condus Comisia juridică a Senatului, din partea PSD, prin faptul că a fost liderul grupului. Deci, să sperăm că astfel de greşeli recompensate nu se vor mai întâmpla. În speţă, în 2015, acest proiect a făcut mare vâlvă în presă. Atunci, membrul PSD, domnul Şerban Nicolae, realiza că măsura încătuşării sau a controlului judiciar pentru corupţi, pentru şantajişti, este prea dură şi s-a gândit cumva să le îmbunătăţească traiul, oferindu-le o nouă instituţie penală, printr-un copy-paste din Constituţie, instituţia arestului sever care nu doar că ar fi creat un regim discriminatoriu, în baza avuţiei sociale, pentru că un corupt, cum a fost domnul Dragnea, pentru fapte de corupţie, ar fi stat să facă o măsură privativă de libertate în vila lui de la Belina, în timp ce altcineva, fără măsuri financiare, ar fi stat într-un arest finanţat de stat. Deci, nu doar atât. Şi domnul Şerban Nicolae ştie foarte bine ce face şi ar fi greşit să-i subestimăm capacităţile de redactare a textelor de lege. Mai mult decât o măsură discriminatorie şi abuzivă, ar fi introdus şi un vid legislativ şi o problemă de constituţionalitate, care ar putea fi folosită apoi în Curtea Constituţională pentru crearea unui precedent şi eliberarea din închisoare a mii sau zeci de mii de arestaţi preventiv. Deci nu vom subestima niciodată capacitatea PSD de a veni cu astfel de propuneri care sunt în sprijinul corupţilor, mai ales a celor de partid, pentru că la ei se referă, în primul rând, acest text de lege, şi nici capacitatea, chiar vicleană, de a introduce frânturi constituţionale şi fracturi constituţionale în proiectele de lege. Cât despre colegii de la "Partidul Niciodată Liberal", mă scuzaţi, "Niciodată Liberal", ne acuză pe noi că facem lucruri, că copiem. Vă repet, colegilor, aţi fost investiţi în acest Guvern prin votul USR şi v-aş ruga să vă ţineţi de promisiuni. Nu noi am guvernat alături de PSD, ci voi aţi făcut, voi aţi guvernat cu Şerban Nicolae şi cu cei pe care astăzi nu-i mai găsiţi a fi buni! (Aplauze.)

Florin Iordache Da, domnule Roman, vă rog. Vorbitorii ar trebui să se uite, totuşi, la Codul penal al lui Dongoroz; poate au de învăţat de acolo. Da. Vă rog, domnule Roman.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doar voiam să spun că astăzi, să reafirm, nu am fi putut discuta respingerea acestor bombe toxice din Parlamentul României, dacă nu ar fi cerut acest lucru Partidul Naţional Liberal şi dacă nu ar fi existat o complicitate între PSD şi USR, care nu au cerut introducerea acestor puncte pe ordinea de zi. Mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Am finalizat. Rămâne la votul final; propunere de respingere. Mergem mai departe.