20 mai 2020 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 (Pl-x 147/2020). ( rămasă pentru votul final ).

Florin Iordache 14. Propunerea legislativă pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; Pl-x 147/2020; procedură de urgenţă. Comisia pentru învăţământ. Vă rog, domnule preşedinte, prezentaţi raportul. Domnul Cîmpeanu.

Sorin Mihai Cîmpeanu Cu permisiunea dumneavoastră, domnule preşedinte, pentru raportul anterior am de făcut o precizare. Sigur, se întâmplă lucrurile cu o viteză foarte mare în perioada pe care o traversăm şi probabil că din cauza aceasta au scăpat, de exemplu, momente esenţiale precum ar fi deschiderea, pe 16 mai, a acelei biblioteci digitale despre care se spunea că nu funcţionează. Nu, ea funcţionează! E drept, de patru zile, dar funcţionează! Este cea mai mare bibliotecă românească de resurse digitale. Era o rectificare la luarea de cuvânt precedentă. Revin la raport. În baza prevederilor art. 94 şi art. 114 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu adresa Pl-x 147 din 22 aprilie 2020, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a primit, spre dezbatere pe fond, în procedură de urgenţă, Propunerea legislativă pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul ca în situaţia în care se instituie stare de urgenţă sau stare de asediu potrivit prevederilor constituţionale, pentru asigurarea exercitării dreptului fundamental la învăţătură, activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar şi şcolar să se poată desfăşura şi online. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaţilor fiind primă Cameră sesizată. În urma dezbaterii, în şedinţa din data de 12 mai 2020, comisia, cu 11 voturi pentru respingere, 9 voturi împotriva respingerii şi o abţinere, a propus respingerea propunerii legislative. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Trecem la dezbateri generale. Vă rog să faceţi legătura cu domnul Moldovan, din partea Grupului PNL.

Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Prezenta propunere legislativă prevede că în situaţia în care se instituie stare de urgenţă sau stare de asediu activităţile desfăşurate în învăţământul preşcolar, şcolar şi universitar se pot desfăşura şi online. Starea de urgenţă prin care am trecut a scos în evidenţă lipsurile sistemului de educaţie şi problemele cu implementarea învăţământului online. În Programul de guvernare cu care aţi câştigat alegerile în 2016, stimaţi colegi de la PSD, la Capitolul "Politici în domeniul educaţiei", pagina 63, erau două măsuri, şi anume: realizarea Platformei E-learning şi modernizarea procesului de predare-învăţare prin dotarea tuturor - repet -tuturor şcolilor, cadrelor didactice şi copiilor cu mijloace adecvate. Dacă cele două puncte din program ar fi fost mai mult decât simple promisiuni electorale, atunci sigur situaţia din învăţământ sau situaţia învăţământului online ar fi fost mult mai bună astăzi. Nu aţi făcut nimic în trei ani de guvernare pentru tehnologizarea sistemului de educaţie, acesta este adevărul. În şapte luni, însă, Guvernul PNL, prin Ministerul Educaţiei, a reuşit să pună la dispoziţie platforma digitală educred.ro, unde sunt centralizate mai multe tipuri de resurse digitale şi informaţii utile pentru activităţile educaţionale. Şi tot Guvernul PNL a alocat la începutul lunii mai 150 de milioane de lei pentru achiziţionarea a 250.000 de dispozitive electronice conectate la Internet. La aceasta se adaugă ce a precizat şi colegul meu, domnul Cîmpeanu. Grupul parlamentar al PNL susţine adoptarea raportului de respingere pentru această lege, întrucât propunerea nu asigură respectarea principiului egalităţii, consacrat de Constituţia României, generându-se discriminări între beneficiarii direcţi ai educaţiei, din păcate. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Am finalizat dezbaterile. Rămâne la votul final cu propunere de respingere. Vă propun o pauză de zece minute, pentru ca stafful tehnic să încarce ordinea de zi pentru votul final. Deci în zece minute începem şedinţa de vot final.