20 mai 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.58/2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ (PL-x 239/2020). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache Continuăm, stimaţi colegi. 12. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ; PL-x 239/2020; procedură de urgenţă; caracter organic. Guvernul, doriţi? Da. Vă rog. Domnul secretar de stat. Şi apoi domnul preşedinte al Comisiei pentru învăţământ.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul preşedinte Cîmpeanu, Comisia pentru învăţământ, prezentaţi raportul.

Sorin Mihai Cîmpeanu Mulţumesc, domnule preşedinte. În baza prevederilor art. 94 şi art. 115 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, cu adresa PL-x 239 din 6 mai 2020, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a primit, spre dezbatere pe fond, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2020. Proiectul de ordonanţă are ca obiect stabilirea unor măsuri privind buna funcţionare a sistemului de învăţământ pentru asigurarea continuităţii procesului de învăţământ, aşa cum a precizat şi domnul secretar de stat, pe durata stării de urgenţă şi până la "eliminarea restricţiilor privind adunările publice", astfel încât, inclusiv pentru formele de învăţământ cu frecvenţă redusă, procesul de învăţământ să se poată realiza şi în modul online. Totodată, se preconizează instituirea unor reglementări speciale referitoare la examenul naţional de definitivare în învăţământ sesiunea 2020, precum şi la modalitatea de susţinere a probelor pentru obţinerea gradelor didactice în anul 2020. Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. În urma dezbaterii, în şedinţa din data de 12 mai 2020, comisia, cu unanimitate - subliniez - unanimitatea voturilor celor prezenţi, a propus adoptarea unui raport de adoptare în forma prezentată de iniţiator. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Vă rog, faceţi legătura cu doamna preşedinte Gavrilă, de la Grupul PSD. Se pregăteşte doamna Cherecheş.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Noi am analizat, am dezbătut în comisie şi am decis, şi din perspectiva Grupului politic al PSD, să susţinem această ordonanţă care vine cu reglementări de etapă necesare legate de modul în care se pot desfăşura activităţile didactice în sistemul universitar, în sensul predării, evaluării şi în sistem online. De asemenea, sunt chestiuni legate de definitivare, de gradul II, de gradul didactic I, chestiuni pe care le-am susţinut şi care au venit ca o completare de etapă. Ce ar fi de subliniat este însă că există o anumită dinamică şi o fluiditate legislativă destul de derutantă în domeniul acesta educaţional. Unele aspecte sunt explicabile, pentru că e o noutate, şi presiunea pandemiei cu care ne confruntăm şi a suspendării cursurilor în sistemul clasic generează disfuncţii şi nevoia de corecţii, alteori sunt însă inabilităţi, sunt reveniri, sunt anulări de ordine, şi în acest context ne confruntăm recent cu un set de reglementări care apoi sunt anulate. Ar fi de dorit ca echipa ministerială să fie mai atentă la elaborarea acestora, pentru ca, ordonanţe după ordonanţe sau ordin ministerial după ordin ministerial, să nu anuleze foarte repede ceea ce deja începea să fie conturat. Deci, e nevoie de mai multă predictibilitate, mai multă temeinicie în abordările respective. De asemenea, trebuie să subliniem că şi examenele naţionale care vizează elevii, acestea se referă mai ales, în ordonanţa noastră, la profesori, dar şi examenele care vizează elevii, încă sunt sub un semn de întrebare. Se constată - chiar la acest moment am informaţii că există persoane din personalul auxiliar sau nedidactic al şcolilor care sunt sub suspiciune de infecţie cu COVID. Deci cred că e foarte bine să analizăm de zece ori înainte de lua o măsură şi de a vedea cât punem preţ pe sănătatea elevilor, pe sănătatea studenţilor sau a cadrelor didactice şi cum putem organiza lucrurile. Deci un vot favorabil de etapă, dar în acelaşi timp invocăm seriozitatea şi poate că săptămâna următoare, când vom vorbi şi de o moţiune, lucrurile vor putea fi clarificate mai în detaliu, cu toate aceste derapaje sau amânări pe care trebuie să le reglăm într-o formă sau alta. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Grupul PNL. O invit pe colega noastră, doamna Cherecheş. Vă rog, faceţi legătura!

Florica Cherecheş Vă mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Este, într-adevăr, un proiect foarte necesar care ne introduce într-un cadru legislativ pentru posibilitatea desfăşurării online a activităţilor de predare, învăţare, examinare, susţinere a examenelor de licenţă, masterat, doctorat, admitere la studii universitare. Guvernul României manifestă multă responsabilitate şi seriozitate în abordarea educaţiei, care este o prioritate pentru noi, şi este o prioritate, cred, pentru toată lumea, pentru că o societate educată este o societate care se poate dezvolta şi care este prosperă. Şi sigur că această pandemie ne-a lovit pe toţi, în mod unitar, şi toată lumea este confruntată cu această problemă şi a trebuit să se ia decizii în funcţie de situaţia apărută. Cred că încă sunt foarte multe lucruri de rezolvat, dar, încetul cu încetul, punând pe prim-plan siguranţa, securitatea, sănătatea copiilor, a părinţilor, a cadrelor didactice, aceste reglaje şi aceste modificări se fac în funcţie, sigur, şi de recomandările Comitetului Naţional de Situaţii Speciale de Urgenţă, pentru că adesea ei sunt cei care permit sau interzic desfăşurarea unor activităţi. Şi eu, ca membru, ca vicepreşedinte al Comisiei pentru învăţământ, primesc foarte multe solicitări şi vedem că sunt două..., eu ştiu, linii diferite cu privire la a se merge la examen, a nu se merge la examen. Dar, în acest moment, se consideră că cel mai important lucru este să ducem toate aceste activităţi educaţionale în online. Sigur că recunoaştem că sunt încă probleme cu privire la dispozitivele folosite de copii, dar şi aici s-au luat măsuri pentru achiziţionarea a 250.000 de tablete. Sunt o mulţime de iniţiative locale prin care încercăm să susţinem, să ajutăm copiii să se poată conecta, să nu rămână nimeni în urmă, pentru că este foarte important să le dăm copiilor încredere că vor reuşi să treacă şi peste acest lucru. Deci toate aceste examene care ţin de elev, de student, dar şi partea de examene la care sunt supuse în această perioadă - sau urmează să fie - cadrele didactice pentru obţinerea definitivatului în învăţământ, gradul didactic numărul I, numărul II, toate acestea se vor putea desfăşura şi online şi sigur că aşteptăm ca, pe parcurs, în funcţie de ceea ce se va mai întâmpla şi de evoluţia epidemiei în România, să intrăm cu nişte măsuri pe care să le avem în vedere pentru anul viitor şcolar. Toate aceste măsuri şi această ordonanţă este valabilă pentru anul şcolar 2019-2020. Sigur că deputaţii Partidului Naţional Liberal vor susţine adoptarea acestei ordonanţe şi a acestui proiect de lege. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. În continuare, din partea Grupului minorităţilor naţionale, îl invit pe domnul secretar al Camerei, domnul Dragoş Zisopol. Vă rog.

Dragoş Gabriel Zisopol Vă mulţumesc, stimate domnul preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor deputaţi, Stimaţi invitaţi, Încă de la început doresc să vă spun că voi vota în favoarea PL-x 239/2020 - Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2020 referitoare la măsurile luate pentru buna funcţionare a sistemului de învăţământ pe durata existenţei restricţiilor privind adunările publice. PL-x-ul reglementează la nivel universitar şi preuniversitar măsurile necesare asigurării continuităţii procesului de învăţământ, folosind şi modul online. Şi aş vrea să dau câteva exemple: activităţile de predare-învăţare-evaluare, procesul de admitere la studii universitare, examenele naţionale pentru elevi şi cadre didactice şi exemplele ar putea continua. Mi-am pus şi îmi pun în continuare un mare semn de întrebare, şi în calitate de cadru universitar, în legătură cu ce se va întâmpla cu cei care nu au la dispoziţie infrastructura necesară. Mă refer aici la capitolul laptopuri şi exemplele pot continua până la nivel de Internet. Şi aş vrea să dau un exemplu elocvent al rectorului, de data aceasta, Cîmpeanu, care, aşa cum bine ştiţi, este şi preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, care a reuşit să cumpere pentru toate cadrele didactice din universitatea pe care o coordonează, iată, laptopuri - nu este puţin lucru -, să ducă la biblioteca universităţii laptopuri pentru studenţii care au nevoie, să le asigure Internetul necesar. Iată un exemplu ce trebuie urmat. În plus, a reuşit să şi doneze peste 8.000 de tablete celor din preuniversitar. Un exemplu elocvent, pe care cu toţii cred că ar trebui să-l urmăm. În acest context, să ştiţi că şi următoarea propunere legislativă, Pl-x 126/2020, se referă la această infrastructură şi cred că vom fi de acord să votăm în favoarea acestei propuneri. Mă refer la cea de pe punctul 13 al ordinii de zi. Având în vedere contextul actual şi celeritatea ce se impune, vă propun şi Domniilor Voastre să votaţi în favoarea raportului de adoptare. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Nu mai sunt alte intervenţii. Rămâne la votul final, neavând amendamente. Următoarea.