Florin Iordache 2. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ; PL-x 243/2020; procedură de urgenţă. Comisia juridică, vă rog, prezentaţi raportul. Cine îl prezintă? Doamna Laura Moagher. Vă rog. Şi, apoi, rog reprezentanţii partidelor să...
Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. În conformitate cu prevederile art. 94 şi art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgenţă, cu adresa PL-x 243/2020. Potrivit prevederilor art. 75 din Constituţia României, Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat iniţiativa legislativă, în şedinţa din 28 aprilie 2020. Consiliul Legislativ a avizat favorabil. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016-2020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Comisia a examinat proiectul de lege, în şedinţa online din data de 12 mai 2020. Membrii Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi au participat la dezbateri conform listei de prezenţă. În urma dezbaterii, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor spre dezbatere şi adoptare proiectul de lege. În raport de obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Bun. Dau cuvântul acum reprezentanţilor grupurilor parlamentare. Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul Alfred Simonis. Vă rog, domnule Simonis. Nu vreţi să vorbiţi la acest proiect. Bun. Domnul Andronache, din partea Grupului PNL. Vă rog, faceţi legătura. Se pregăteşte domnul Marius Paşcan, de la PMP. Domnul Andronache.
Gabriel Andronache Bună dimineaţa, domnule preşedinte!
Florin Iordache Vă rog. Bună dimineaţa, domnule Andronache!
Florin Iordache Vă rog.
Gabriel Andronache Vă mulţumesc. Cu privire la acest proiect de lege, fac menţiunea că am sperat că va fi adoptat măcar în forma în care Senatul a înţeles să aprobe această ordonanţă de urgenţă. Din nefericire, ieri, în Comisia juridică, au intervenit cu o serie de amendamente care, din punctul nostru de vedere, nu pot fi acceptate. Am fi sperat că dumneavoastră veţi avea răbdarea ca, pe aceste chestiuni, identice cu cele din proiectul de lege pe care l-am atacat la Curtea Constituţională, să se pronunţe Curtea Constituţională. Însă nu aţi avut această răbdare. Aţi introdus, ieri, în Comisia juridică, o serie de amendamente care încalcă mai multe principii constituţionale. Eu vreau să vă dau un singur exemplu. Aţi stabilit că mandatele aleşilor locali se prelungesc de la data la care încetează starea de urgenţă sau starea de alertă. Textul este neclar. Până la urmă, de la ce dată se va face prelungirea acestor mandate? De la încetarea stării de urgenţă sau de la încetarea stării de alertă? Este doar o întrebare.. un semn de întrebare, pe care îl ridică modul în care s-a reglementat ieri în Comisia juridică. Din punctul nostru de vedere, modul în care legea de aprobare a fost adoptată este, în mod evident, contrar normelor constituţionale. De aceea, noi nu vom vota legea de aprobare a ordonanţei de urgenţă. Am fi sperat ca ordonanţa de urgenţă să fie aprobată în forma în care a fost stabilită de Guvernul României. Vă mulţumesc mult.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Din partea Grupului USR nu s-a înscris nimeni. Domnul Marius Paşcan, din partea Grupului PMP, vă rog. Şi se pregăteşte doamna deputat Ambrus Izabella-Agnes, de la UDMR.
Emil-Marius Paşcan Bună ziua, domnule preşedinte! Distinşi colegi, În actualul context epidemiologic, în plină pandemie şi stare de urgenţă, evident, nu puteau fi organizate alegerile locale. Prin urmare, s-a impus cu necesitate măsura legislativă vizând prelungirea mandatelor aleşilor locali, iar în termen de maximum 6 luni de la ridicarea stării de urgenţă urmează a fi organizate alegerile locale. Însă pericolul SARS CoV-2 nu dispare la ridicarea stării de urgenţă, nici odată cu promulgarea acestui act normativ. De aceea, noi, cei din Partidul Mişcarea Populară, considerăm că se impune o regândire fundamentală a actualului sistem de alegeri şi mecanism electoral, în nevoia de a-i proteja pe cetăţeni, sănătatea acestora, în calitatea lor de participanţi la scrutinul electoral şi vot. Având în vedere necesitatea prevenirii răspândirii virusului COVID-19, întrucât statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea sănătăţii publice, a cetăţenilor, considerăm că se impun unele măsuri privind buna organizare şi desfăşurare a alegerilor locale din anul 2020. În acest sens, Partidul Mişcarea Populară a înregistrat un proiect legislativ care prevede ca alegerile locale să se desfăşoare fie prin votarea prin corespondenţă, fie prin votarea în mod electronic sau, simultan, conform opţiunii alegătorului. Propunerea legislativă a PMP prevede că Guvernul stabileşte prin hotărâre, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente şi a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, procedurile de votare prin corespondenţă şi în varianta electronică. De asemenea, propunerea noastră vizează faptul că la alegerile locale din anul 2020 nu se aplică nici condiţia privind numărul de susţinători, necesar pentru depunerea candidaturilor partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi a candidaturilor independente. În schimb, iniţiativa PMP introduce o altă condiţie. şi anume, propunerile de candidaţi să fie însoţite de dovada virării unor garanţii electorale la Autoritatea Electorală Permanentă. Pentru a conferi mai multă responsabilitate candidaţilor şi pentru a preveni abuzul de fonduri publice, unele state au implementat această condiţie, a depunerii garanţiilor financiare, ca o variantă mai eficientă, comparativ cu depunerea de liste de susţinători, pentru garantarea unor candidaturi serioase. Totodată, pentru a asigura eligibilitatea tuturor candidaţilor şi un echilibru de şanse între partidele politice şi candidaţii independenţi, valoarea garanţiei trebuie să fie proporţională cu nivelul funcţiei publice alese şi trebuie gândită la nivel de persoană, şi nu de liste. Sperăm ca proiectul legislativ al PMP să fie reformator şi agreat politic majoritar, astfel încât să fie adoptat de Parlament şi pus în practică foarte rapid, pentru apropiatele alegeri locale. Până atunci, însă, PMP va susţine şi va vota Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2020 privind prelungirea mandatelor autorităţilor administraţiei publice locale cuprinse în perioada 2016-2020. Vă mulţumesc pentru atenţie.
Florin Iordache Mulţumesc, domnule Paşcan. O invit pe doamna Ambrus Izabella-Agnes, de la UDMR. Înţeleg că Grupul USR are un reprezentant. Vă rog să-mi spuneţi cine vrea să ia cuvântul. Faceţi legătura cu doamna Ambrus Izabella-Agnes, de la UDMR.
Izabella-Agnes Ambrus Bună ziua, domnule preşedinte! Stimaţi colegi, Situaţia epidemiologică actuală a făcut imposibilă organizarea alegerilor locale la termen. Din acest motiv, a fost necesară adoptarea prezentei reglementări, în condiţiile în care mandatele aleşilor locali expiră la un termen fix, după cum cunoaştem. În aceste condiţii, mandatele autorităţilor publice locale se vor prelungi cu cel mult 6 luni. Din aceleaşi considerente epidemiologice şi pentru a proteja cetăţenii, legea reduce numărul susţinătorilor pentru a depune candidatura la alegerile locale din 2020, fiind acceptată o singură listă de susţinători. Data alegerilor va fi stabilită prin lege organică. UDMR va vota acest proiect legislativ. Mulţumesc.
Florin Iordache Da. Vă mulţumesc. Din partea Grupului USR s-a înscris domnul Benga Tudor. Vă rog, faceţi legătura cu domnul deputat.
Tudor - Vlad Benga Bună ziua, stimaţi colegi! Tot ceea ce se întâmplă în clipa de faţă, vizavi de calendarul alegerilor şi vizavi de îmbunătăţirile care ar fi putut fi aduse, trebuie lămurite în ceea ce noi am cerut tot timpul, în Comisia de Cod electoral. Şi, în clipa de faţă, deşi comisia n-a fost creată, există acea comisie specială, care a pus pe masă, de fapt, şi proiectul de lege pentru votul la alegerile prezidenţiale şi care a putut lucra şi crea un consens atunci când a fost nevoie de el. Ceea ce se întâmplă în clipa de faţă este că asistăm la acest meci politic, uşor infantil, între cele două partide mari, şi noi suntem între Executiv şi Legislativ, vizavi de cine are puterea de a decide. Probabil că acest meci va fi tranşat, până la urmă, la CCR. Însă, modul în care în clipa de faţă ne jucăm... există o serie întreagă de prevederi cât se poate de corecte. Este foarte corect să se înjumătăţească şi ideal al fi chiar să scădem mai mult numărul de semnături necesar, aşa cum a venit propunerea de la Guvern. Este foarte corect să se poată depună aceste semnături electronice. Este o discuţie întreagă vizavi de utilizarea acestei forme alternative de garanţii financiare în locul listelor de semnături, care este, într-adevăr, o metodă folosită în alte ţări, dar la care trebuie să mai lucrăm şi să ne asigurăm că nici nu creează un spaţiu care să poată fi abuzat cu totul, să fie prea mic, dar nici nu creează o altă barieră sau, cumva, o privilegiere a accesului la candidatură şi la competiţia politică, doar pe bază financiară. Deci, din punctul acesta de vedere, locul în care o clasă politică matură ar acţiona în acest context pandemic ar fi să ne aşezăm cu toţii la masă, în comisia specială care există, şi să găsim un consens corect pentru această situaţie absolut specială. Din păcate, ceea ce se întâmplă în clipa de faţă este că doar se aruncă săgeţi. Modul în care a fost măcelărit proiectul, aşa cum a venit de la Guvern, şi la Senat şi, mai apoi, inclusiv la Camera Deputaţilor, îl face în clipa de faţă nevotabil. Matur ar fi să ne aşezăm la masă şi să găsim soluţiile, inclusiv pentru modul în care se va face votarea la distanţă. Mulţumesc frumos.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Din partea Grupului PSD, vă dau şi eu câteva explicaţii. (Coboară la tribună.) Stimaţi colegi, Acest proiect de lege, prin care noi am modificat ordonanţa Guvernului, în linii mari, spune aşa: Parlamentul va fi cel care va stabili data alegerilor. Dumneavoastră aţi contestat şi în celălalt proiect - deci noi nu ne puteam delimita nici de acel proiect pe care dumneavoastră l-aţi atacat la Curtea Constituţională - şi păstrăm şi în acest proiect faptul că Parlamentul este cel care stabileşte data alegerilor, în condiţiile în care Guvernul va gestiona tot ce înseamnă calendarul alegerilor. Referitor la cel de-al doilea lucru invocat de dumneavoastră, cel în care se vorbeşte despre starea de alertă, noi am stabilit în Comisia juridică următorul lucru. Se pot prelungi mandatele aleşilor locali - primari, consilieri judeţeni, preşedinţi de consilii judeţene - cu până la 6 luni, de la finalizarea şi încheierea stării de urgenţă şi stării de alertă, pentru că, dacă astăzi, până în data de 15, suntem în stare de urgenţă, iar începând de vineri vom fi, probabil, într-o stare de alertă. Şi atunci, dăm posibilitatea Parlamentului, la finalizarea stării de alertă, că e o lună, că sunt două, că sunt trei... deci, până la 6 luni, stabileşte Parlamentul, data alegerilor. De ce vă deranjează pe dumneavoastră faptul că Parlamentul va fi cel care va stabili data alegerilor? În rest, tot ceea ce înseamnă calendar electoral şi organizarea alegerilor, va rămâne, ca şi până acum - AEP împreună cu Guvernul să organizeze alegerile. Deci logica noastră este foarte bună. Dumneavoastră n-aveţi nicio problemă. Dacă vreţi să atacaţi la Curte, puteţi ataca la Curte, ca de obicei, propria ordonanţă, pe care a dat-o Guvernul. Şi eu rămân... şi noi rămânem la părerea că Parlamentul este cel care trebuie să stabilească data alegerilor, fie că discutăm despre locale, fie că discutăm despre alegerile parlamentare. Vă mulţumesc. (Revine la prezidiu.) Am finalizat dezbaterile. Avem 11 amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. De la 2 la 11 dacă sunt intervenţii? Amendamentele respinse nu se susţin. Proiectul de lege rămâne la votul final; caracter organic. Vă mulţumesc. Continuăm.