Florin Iordache 11. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ; Pl-x 74/2020. Are propunere de respingere. Raportoare sunt Comisia juridică şi Comisia pentru amenajarea teritoriului. O invit pe colega mea, doamna deputat Laura Moagher, să prezinte raportul comun al celor două comisii. Vă rog, doamnă deputat.
Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Raport comun asupra Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului au fost sesizate cu dezbaterea în fond a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere avizul negativ al Consiliului Legislativ. Consiliul Economic şi Social a avizat favorabil iniţiativa legislativă. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea art. 37 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019. Potrivit prevederilor art. 61 şi art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, comisiile au examinat proiectul de lege în şedinţe online. În urma examinării iniţiativei legislative, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, întocmirea unui raport comun de respingere a propunerii legislative. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Începem dezbaterile generale. Îl invit pe domnul deputat Leoreanu, din partea Grupului PNL. Se pregăteşte domnul Paşcan, de la PMP.
Laurenţiu-Dan Leoreanu Mulţumesc, domnule preşedinte. Prezentul proiect de lege modifică şi completează art. 37 din Ordonanţa nr. 57/2019, în sensul în care creează pentru Guvernul demis sau căruia i-a încetat mandatul, până la instalarea noului Guvern, posibilitatea să emită ordonanţe, ordonanţe de urgenţă, să iniţieze proiecte de lege. Nu ni se pare corect acest lucru, pentru că noi considerăm că un Guvern care a fost demis sau căruia i-a încetat mandatul nu mai are aceeaşi legitimitate. Prin urmare, considerăm că actualul cadru legislativ este suficient şi reglementează foarte bine activitatea Guvernului, în acest caz. Drept pentru care, Grupul Partidului Naţional Liberal din Camera Deputaţilor va vota împotriva acestui proiect de lege. Considerăm că nu este nevoie de reglementare în plus, de restricţionare sau extinderea cadrului legislativ existent. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Paşcan. Vă rog.
Emil-Marius Paşcan Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Sigur, este un proiect oarecum tehnicist, porneşte de la o premisă sine qua non , şi anume, că nu există o normă constituţională care să limiteze competenţa Guvernului demis, sub aspectul posibilităţii adoptării unor ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă. Însă, există o pseudolimitare, care rezultă indirect din litera şi spiritul Constituţiei, şi anume, Guvernul are o competenţă deplină numai atunci când se bucură de încrederea Parlamentului. Pe de altă parte, posibilitatea Guvernului de adoptare a unor ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă reprezintă tocmai o competenţă legislativă delegată, o competenţă pe care Guvernul o poate avea doar dacă se bucură de încrederea Parlamentului. Cu alte cuvinte, Parlamentul nu poate să adopte o moţiune de cenzură prin care să retragă încrederea Guvernului, dacă acesta este demis şi, pe de altă parte, să adopte o lege de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe. În accepţiunea Partidului Mişcarea Populară, conform şi avizului Consiliului Legislativ, chiar şi în cazul în care Legea de abilitare ar fi anterioară demiterii Guvernului, potrivit Constituţiei, delegarea legislativă, adică posibilitatea Guvernului de a adopta norme de reglementare primare nu mai poate funcţiona, întrucât Guvernul ar putea adopta doar acte pentru exercitarea competenţei sale originare, respectiv hotărâri care sunt acte administrative. Totodată, Constituţia interzice adoptarea ordonanţelor de urgenţă prin care ar fi afectate drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale. Mai mult, adoptarea unor măsuri în domeniile prevăzute de art. 92 şi art. 93 din Legea fundamentală ţine de competenţa exclusivă a preşedintelui României, neputând face obiectul reglementării pe calea ordonanţelor de urgenţă. Prin urmare, Partidul Mişcarea Populară va vota împotriva acestui proiect legislativ.
Florin Iordache Mulţumesc. Am terminat dezbaterile generale. Rămâne la votul final cu propunere de respingere.