6 mai 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2020 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 şi pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecţie socială (PL-x 141/2020) ( rămas pentru votul final ).

Ion-Marcel Ciolacu 3. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2020 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 şi pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecţie socială; caracter organic; procedură de urgenţă; PL-x 141/2020. Amendamente admise - 38. Are cuvântul reprezentantul Guvernului.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Din partea Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, raportul, vă rog. Acelaşi domn preşedinte, Solomon. Vă rog.

Adrian Solomon Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 şi stabilirea unor măsuri suplimentare de protecţie socială. Măsurile instituite vizează, printre altele: clarificarea unor categorii de drepturi acordate potrivit Ordonanţei nr. 30, pentru asigurarea unei acoperiri cât mai cuprinzătoare cu măsuri de protecţie a populaţiei şi pentru stabilirea regulilor de acordare a acestora; simplificarea documentelor pe baza cărora angajatorii vor solicita din bugetul de şomaj sumele necesare plăţii indemnizaţiei; plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiilor să se facă în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, iar la angajaţi indemnizaţia să ajungă în termen de trei zile lucrătoare de la primirea de către angajator a sumelor din bugetul de şomaj; orice angajator va putea solicita sumele necesare pentru plata indemnizaţiei, în cazul angajaţilor cu contract individual de muncă. A fost adoptat de Senat în şedinţa din 8 aprilie 2020. Face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Comisia propune adoptarea proiectului de lege cu amendamente, care fac parte integrantă din prezentul raport.

Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Din partea grupurilor parlamentare? Domnule Solomon, doriţi să interveniţi şi la acest proiect de suflet al dumneavoastră?

Adrian Solomon Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Apariţia Ordonanţei nr. 32, la doar o săptămână după Ordonanţa nr. 30, arată graba şi lipsa de profesionalism cu care a fost elaborată prima ordonanţă. Între timp, noi depusesem, Grupul parlamentar al PSD, o iniţiativă privind şomajul tehnic, mai cuprinzătoare, şi care era o reglementare de tip general, în Codul muncii, între timp adoptată de Parlament, dar retrimisă de preşedintele României la reexaminare. Acea iniţiativă a fost lucrată după modelul Ordonanţei nr. 28 din 2009, iar domnul Dobre îşi aduce aminte - era preşedintele Comisiei pentru muncă pe atunci - am lucrat împreună cu domnul ministru Sârbu şi cu toţi colegii, pentru a scoate o ordonanţă bună, care s-a aplicat pe tot parcursul anului 2009 şi a anului care a urmat. Faptul că în timpul vieţii noastre am ajuns să trăim a doua criză de magnitudinea celei din 2008-2009 ne-a făcut pe noi să zicem că reglementarea prin ordonanţe de urgenţă de tipul Ordonanţei nr. 30 nu numai că este incompletă, dar este şi total împotriva dorinţelor sindicatelor şi a patronatelor, necesită o rezolvare definitivă şi general valabilă în Codul muncii. Eu sper ca această soluţie să fie până la urmă agreată de noi, toţi, când vom reexamina cererea preşedintelui şi într-un final promulgată de acesta. Faptul că la o săptămână după emiterea Ordonanţei nr. 30 Guvernul vine şi schimbă din temelii Ordonanţa nr. 30, prin Ordonanţa nr. 32, punând-o în acord cu dorinţele patronatelor şi a sindicatelor, eliminând piedici birocratice şi administrative în obţinerea acestor fonduri absolut necesare continuării activităţii, arată că şi Guvernul a fost luat prin surprindere la nivel chiar de specialiştii de rangul II de rapiditatea cu care a trebuit să reacţioneze la instaurarea stării de urgenţă. Sper ca în urma votului pe care îl vom da astăzi acest tip de reglementare, prin ordonanţe, să fie totuşi ultima oară folosită, şi soluţia să fie cea prin modificarea Codului muncii, care să asigure reglementarea universal valabilă de acum încolo pentru orice tip de astfel de criză.

Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Doamna deputat Mara Calista. Am văzut că la PNL erau două solicitări; rămâne una singură. Vă mulţumesc, domnule lider. Doamnă deputat?

Mara-Daniela Calista Mulţumesc, domnule preşedinte, dar este vorba despre domnul Dumitru Oprea, vă rog.

Ion-Marcel Ciolacu Faceţi legătura cu domnul Dumitru Oprea. Se pregăteşte Grupul parlamentar PRO Europa, dacă doreşte să ia cuvântul. Domnule Mocioalcă, doriţi?

Dumitru Oprea Da.

Ion-Marcel Ciolacu Vă ascultăm, domnule deputat.

Dumitru Oprea Pot vorbi, da?

Ion-Marcel Ciolacu Da.

Dumitru Oprea Staţi, că se anunţă Mara Calista, văd!

Ion-Marcel Ciolacu Vă rugăm să vorbiţi!

Dumitru Oprea Păi ea vorbeşte!

Ion-Marcel Ciolacu Nu vorbeşte! A vorbit că dânsa nu o să ia cuvântul! Noi doi, domnule deputat, vorbim în timp real. Ce aveţi pe tabletă e un decalaj. Lăsaţi tableta deoparte şi vorbiţi!

Dumitru Oprea Domnule preşedinte, Mulţumesc mult pentru încercările mai multor colegi de a răspunde întrebărilor provocate de aceste rapide schimbări pe piaţa forţei de muncă, pe piaţa şomajului creat. Aşadar, de la Ordonanţa de urgenţă nr. 30 la Ordonanţa de urgenţă nr. 32, într-un timp foarte scurt, au fost solicitate corecţii. În aceste condiţii, cred că şi subiectele discutate vizavi de şcoală şi de momentul în care şcoala se închide... Şcoala nu se închide niciodată! Aşadar, şi Proiectul de lege privind Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020, continuat de Ordonanţa nr. 32, care vine cu multe corecţii, am admirat modul cooperant al colegilor noştri de la toate partidele politice din Comisia pentru muncă, pentru a corecta multe dintre schimbările provocate într-un timp relativ scurt, dar dinamica este impusă de fenomenul acesta, al coronavirusului, pe care noi trebuie să-l controlăm. În Comisia pentru muncă a fost un vot unanim al celor 24 de membri ai Comisiei pentru muncă. Toată lumea a votat pentru. Aşadar, proiectul de lege care are şi codul 141/2020 a fost cu un raport de adoptare pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă nr. 32/2020. Toată lumea a votat, implicit la votul final cred că o să voteze toată lumea, pentru că este o corecţie la care au participat şi Guvernul, şi Parlamentul, fără nicio reţinere. Toate au fost pro schimbare favorabilă bunei funcţionări a sistemului economic românesc.

Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc, domnule deputat. Din partea Grupului UDMR, doamna deputat Éva-Andrea Csép.

Éva-Andrea Csép Bună ziua!

Ion-Marcel Ciolacu Sărut mâna, doamnă deputat! Vă rog.

Éva-Andrea Csép Bună ziua! Stimaţi colegi, Publicarea în Monitorul Oficial al României a Ordonanţei de urgenţă nr. 30/2020 a fost o gură de aer proaspăt pentru mulţi dintre angajatori şi angajaţi. În sfârşit, am văzut negru pe alb şi nu doar promisiuni, însă pentru o mare parte dintre aceştia nesiguranţa zilelor care urmau nu a fost alungată prin aceasta. Putem exemplifica cu categoria de alţi profesionişti, cu cei trimişi în şomaj tehnic sau de părinţii care datorită epidemiei CODIV-19 riscau să rămână fără stimulentul de inserţie sau fără o sursă de venit după încetarea concediului de creştere a copilului. Enumerarea ar putea continua, însă deocamdată mă opresc la aceste lacune legislative care, prin Ordonanţa de urgenţă nr. 32, au fost parţial eliminate. Am fost contactată de peste 100 de părinţi, mame care, în urma instituirii stării de urgenţă, nu ştiau ce au de făcut. Prevederile legale erau neclare, iar agenţiile judeţene pentru plăţi şi inserţie socială interpretau diferit textul legii, de la judeţ la judeţ. Într-adevăr, soarta celor care se aflau în concediu de creştere a copilului sau a celor care primeau stimulentul de inserţie a fost clarificată în mare parte prin această nouă ordonanţă de urgenţă. Însă, stimaţi colegi, în continuare nu este totul roz. Trebuie să vedem ce se va întâmpla pe perioada stării de alertă care, bineînţeles, nu ne va permite să revenim cu totul la normalitate. Trebuie să atrag atenţia guvernanţilor că nu este o regulă scrisă că reacţiile legislative la anumite situaţii de fapt trebuie să apară cu o mare întârziere. Aceasta este poate doar o cutumă a Guvernului. Trebuie să luaţi măsuri imediate, aplicabile, bine gândite şi pe termen lung, în acelaşi timp cu procedurile de aplicare bine stabilite şi din timp, nu ulterior, pentru că la acestea am lucrat foarte mult în Comisia pentru muncă, să specificăm şi să lucrăm la nişte amănunte care trebuiau avute în faţa dumneavoastră când s-au luat aceste decizii. Nu trebuie să trecem cu vederea nici peste personalul contractual din sistemul public, cum ar fi, de exemplu, cei din domeniul cultural, cei care acum nu pot profesa, deoarece toate evenimentele sunt interzise prin ordonanţă militară şi nici nu vor avea venituri din vânzare de bilete, de exemplu. O parte din aceşti profesionişti au fost trimişi în şomaj tehnic, însă nu există o reglementare clară. Nu se ştie mai exact cine trebuie să suporte indemnizaţia aferentă acestuia. Sunt angajaţi cu contracte de muncă valabile, deci potrivit textului legii şi ei pot beneficia de şomaj tehnic subvenţionat din bugetul de stat, şi aşa şi este firesc. AJOFM-urile sunt confuze. Oare Curtea de Conturi ce părere are? Pentru că dacă un act normativ nu interzice şi nici nu prescrie, doar pe păreri nu putem să ne bazăm. Mă adresez din nou guvernanţilor, celor care iau decizii, fac ordonanţe de urgenţă, dar explicaţiile, precizările, într-un cuvânt spus normele metodologice lipsesc. Chiar instituţiile din subordine nu sunt îndrumate în a aplica corect şi în litera legii actele normative în vigoare. Trebuie să existe un dialog constant între Guvern şi Parlament, nu doar ordonanţe de urgenţă, pentru că aşa nu putem să legiferăm prompt şi responsabil, mai ales în această perioadă deosebită. În această perioadă avem nevoie de soluţii imediate şi aplicabile şi trebuie să lucrăm împreună, Guvernul şi Parlamentul. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul deputat Ionuţ Simionca.

Ionuţ Simionca Bună ziua, domnule preşedinte! Stimaţi colegi, Această Ordonanţă nr. 32/2020 este o completare a Ordonanţei nr. 30/2020 şi include câteva categorii care au fost omise în prima ordonanţă. Şi pentru a fi echidistanţi şi nediscriminatorii în măsurile de protecţie socială care îi vizează pe toţi cei care şi-au diminuat veniturile şi au fost afectaţi de această perioadă de pandemie, era firesc să apară un act normativ care să-i pună pe cei care obţin venituri din activităţi independente, din contracte de activitate sportivă sau din drepturi de autor pe picior de egalitate cu angajaţii în baza unui contract de muncă. PMP consideră, în acelaşi timp, că măsurile de protecţie socială trebuie să continue şi după ridicarea stării de urgenţă, atâta timp cât, de exemplu, sunt interzise competiţiile sportive sau activităţile sunt închise, cum ar fi cei din industria HoReCa, aceşti oameni trebuie susţinuţi şi după eliminarea stării de urgenţă. Toţi parlamentarii din Grupul PMP vor vota acest proiect legislativ şi cerem găsirea de urgenţă a unor soluţii care să acopere şi pe viitor protecţia socială a celor care nu pot obţine venituri din cauza interdicţiilor impuse de autorităţi, în pandemia de COVID-19. Vă mulţumesc şi o zi bună!

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Dacă la titlu sunt intervenţii? Adoptat. La preambul? Dacă la amendamentele admise sunt intervenţii? Nu. Proiectul de lege rămâne la votul final.