6 mai 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (PL-x 127/2020) ( rămas pentru votul final ).

Ion-Marcel Ciolacu 2. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2; PL-x 127/2020; procedură de urgenţă. Reprezentantul Guvernului, vă rog.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Din partea Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, prezentarea raportului. Domnul preşedinte Solomon, vă rog.

Adrian Solomon Mulţumesc, domnule preşedinte. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. A fost adoptat de Senat, în 31 martie. Face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Comisia propune adoptarea proiectului de lege cu amendamente.

Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Doriţi să luaţi şi cuvântul? Domnul Solomon? Vă rog.

Adrian Solomon Mulţumesc. Stimaţi colegi, Dincolo de faptul că am stat o oră şi un sfert pentru o chestiune care putea să treacă la respinse, la "şi altele", fără să dăm o foarte mare importanţă. Dar se pare că am mers pe fenta deschisă de preşedintele Iohannis, care nu doreşte să discutăm despre şomajul tehnic, despre starea economiei, despre măsurile sociale care mai mult nu s-au luat decât s-au luat, despre măsurile economice concrete, de ajutorare a micilor afaceri din România, despre faptul cum mai toate măsurile luate după starea de urgenţă au ajutat marii comercianţi din România, despre faptul că la supermarket nu te poţi îmbolnăvi de C0VID, dar la biserică te poţi îmbolnăvi de COVID, şi despre multe alte lucruri. Vreau, dincolo de orice, să reţinem două amendamente care sunt redate în anexă la poziţia 7 şi la poziţia 52. La poziţia 7, am iniţiat împreună cu doamna deputat Éva Csép un amendament prin care prevederile Legii nr. 19, cea privind concediul părinţilor, în cazul în care se închid şcolile din cauza epidemiei sau a altor evenimente neprevăzute, să se prelungească până la încheierea anului şcolar. Deşi în spaţiul public există o dezbatere - falsă, zic eu - că sfârşitul anului şcolar, conform ordinului de ministru, este 31 august, pentru categoria de vârstă vizată în Legea nr. 19, şi anume copiii între 2 şi 12 ani, sfârşitul anului şcolar, dincolo de orice interpretare, se finalizează la începutul vacanţei de vară. Şi dorim ca acest lucru să se reţină, mai ales că în Legea de aprobare a Ordonanţei nr. 41, care probabil va fi săptămâna viitoare pe ordinea de zi, am specificat acest lucru. Niciun copil până în 12 ani nu cred că are treabă cu bacalaureatul sau cu examenul de admitere la liceu, cu examenul de capacitate, cum nu are treabă nici cu calendarul de mişcare a personalului didactic, nici cu definitivatul, nici cu titularizarea, nici cu ocuparea posturilor în învăţământ. De aceea se prelungeşte anul şcolar de la începutul vacanţei mari până la 31 august, ca să aibă loc toate aceste proceduri. Prin urmare, oricine interpretează altfel acest amendament greşeşte. De asemenea, pentru că Guvernul tot promite, dar nu a făcut nimic, deşi avea posibilitatea, la şedinţele de Guvern, să prelungească termenul de aplicare a Ordonanţei nr. 30 şi a celorlalte acte care modifică Ordonanţa nr. 30 şi, în speţă, Ordonanţa nr. 32, Ordonanţa nr. 53 şi aşa mai departe, până la finalizarea tuturor restricţiilor impuse de această epidemie cu virusul COVID-19, am prins, la poziţia 52 din raport, un amendament, prin introducerea unui articol nou, art. XIX, prin care prevederile prezentei legi se prelungesc până la ridicarea tuturor restricţiilor. E vorba de micile afaceri, restaurante, hoteluri, cafenele, care rămân închise şi ai căror angajaţi să rămână în continuare în şomaj tehnic. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Din partea Grupului PNL, doamna deputat Mara Calista?

Mara-Daniela Calista Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Bună ziua, stimaţi colegi! Am să încep prin a spune că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30 este cunoscută drept ordonanţa care, în mare, prevede şomajul tehnic. Vreau să fac cunoscut încă de la început faptul că atât Guvernul României, cât şi reprezentanţii Partidului Naţional Liberal au fost în discuţii cu mediul de afaceri şi au venit în sprijinul acestuia. Consultările au fost permanente - şi, aţi văzut, chiar în cursul zilei de ieri, au fost unele dintre ele -, iar propunerile, incluse în măsurile adoptate de Guvern. Le mulţumesc, în numele Partidului Naţional Liberal, antreprenorilor, pentru faptul că au ales să-şi continue activitatea şi că, acolo unde a ţinut de ei, conform posibilităţilor, au făcut tot ce au putut pentru a-şi respecta obligaţiile fiscale pe care le aveau. Trebuie să spunem clar că a fost o situaţie complet inedită la nivel mondial, însă Guvernul României a răspuns prompt acestei crize sociale, economice şi politice, generată de pandemia COVID-19. Măsuri similare cum au fost cele din România au fost adoptate şi de alte state europene. O să vă rog să-mi permiteţi să spun pe scurt câteva prevederi, cele mai importante care se regăsesc în Ordonanţa nr. 30. Şi, aşa cum spuneam, mă refeream la acordarea şomajului tehnic în cuantum de 75% din valoarea salariului de bază a unei zile de muncă, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu garantat în plată. Au fost introduse o serie de modificări cu privire la zilele libere acordate unuia dintre părinţi, conform Legii nr. 19/2020, adoptată de noi în Parlament şi ratificată de preşedintele României. Vorbim despre posibilitatea măririi unor venituri salariale aferente categoriilor bugetare care pe perioada pandemiei au lucrat necontenit - şi aici mă refer la personalul medical, sub toată forma sa, precum şi la cel din Apărare, Poliţie, Jandarmerie şi aşa mai departe. Şi unele dintre cele mai importante măsuri sunt cele referitoare la... i-aş spune eu, stimularea creşterii natalităţii - ştiţi că pentru mine e un subiect foarte important. Şi mă refer aici la prelungirea acordării stimulentului de inserţie cu până la 90 de zile, posibilitatea reîntoarcerii în concediul de creştere a copilului, până la finalizarea stării de urgenţă, precum şi prelungirea automată a plăţii indemnizaţiei de creştere a copilului, pe perioada stării de urgenţă. Poate iarăşi unul din cele mai importante lucruri este posibilitatea depunerii documentelor doveditoare la autorităţile competente în vederea obţinerii şomajului, în format electronic. Vorbim, domnule preşedinte şi stimaţi colegi, despre realizarea digitalizării instituţiilor din România. Aş mai menţiona şi sportivii, pentru care contractul este suspendat pe perioada stării de urgenţă - beneficiază de o indemnizaţie de 75% din drepturile băneşti aferente contraprestaţiei activităţii sportive, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial brut. Subliniez şi eu că a fost un set de amendamente importante depuse, printre care două care au fost deja precizate, respectiv: - posibilitatea aplicării Legii nr. 19/2020, cea a îngrijirii copiilor pe toată durata, până la finalizarea cursurilor şcolare, adică acordarea a 75% din câştigul salarial brut al unei zile de lucru, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu, pentru părinţii care stau acasă cu copiii; precum şi - posibilitatea prelungirii acordării şomajului tehnic în domeniile pentru care se vor prelungi măsurile de protecţie şi pentru care va mai dura o perioadă până când acestea vor putea să-şi intre în funcţiune la capacitate maximă. Partidul Naţional Liberal a fost receptiv şi de acord cu acestea - şi subliniez acest lucru - pentru că înţelegem importanţa susţinerii părinţilor, dar şi a mediului de afaceri, atunci când vorbim despre măsurile de relansare economică. Nu pot să închei fără să spun că mi se pare nelalocul lui, ca să nu spun altfel, faptul că ni se impută neluarea, dacă vreţi, unor măsuri sociale la timpul lor sau la momentul lor. Toate actele normative, fie ele ordonanţe de urgenţă, ordonanţe simple sau hotărâri de Guvern, care s-au dat pe această perioadă a stării de urgenţă, dovedesc faptul că Guvernul a fost şi este în permanenţă interesat de depăşirea acestei crize, care, repet, nu este doar a României. La nivel mondial ne-am confruntat într-o primă fază cu ceea ce înseamnă de fapt o pandemie şi ceea ce înseamnă oprirea efectivă în loc a tuturor activităţilor sociale, economice şi politice chiar. Aş mai spune încă un lucru. Guvernul lucrează la un pachet de măsuri post-criză. Iar aceste declaraţii, dacă vreţi, sunt făcute zilnic atât de reprezentanţi ai Guvernului, cât şi ai Parlamentului sau de Preşedinţia României. Ne interesează să avem un pachet care să răspundă clar nevoilor de relansare economică. Sunt zilnic consultări pe care le au atât Guvernul, cât şi reprezentanţii Partidului Naţional Liberal, cu tot ce înseamnă partenerii sociali, dar şi reprezentanţii mediului de afaceri. Pentru că vrem să avem cel mai bun răspuns, ulterior finalizării stării de urgenţă, atât pentru cetăţeni, cât şi pentru tot ce înseamnă angajatori, sub toate denumirile lor, fie ei publici sau privaţi. Astfel încât să reuşim să relansăm economia şi să avem aceeaşi activitate şi aceeaşi viaţă pe care toţi dintre noi le-am avut înaintea intrării în această stare de urgenţă. Vă mulţumesc frumos.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul deputat Seidler Gabriel. Vă rog, luaţi legătura cu dânsul.

Cristian-Gabriel Seidler Mulţumesc, domnule preşedinte.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc.

Cristian-Gabriel Seidler N-am crezut că în Parlamentul României voi asculta, în continuarea propagandei etnocentriste, propagandă anticapitalistă. Dar cele două se pare că sunt folosite încă împreună, de parcă am fi la începutul anilor '90. În fine, se pare că unii au rămas blocaţi acolo. E, de asemenea, interesant cum se poate critica lipsa unor măsuri, în timp ce tocmai dezbatem aprobarea, cu modificări, a măsurilor luate. Pentru cei care trăim însă în contemporaneitate, în mai 2020, aceste măsuri cuprinse în Ordonanţa nr. 30 şi în alte ordonanţe subsecvente au fost necesare, chiar dacă nu au fost perfecte. Sigur, dacă am avea nu doar oameni politici, ci şi funcţionari publici care să gândească, să aibă capacitatea de a gândi măsuri integrate într-o perioadă scurtă, lucrurile ar arăta, în general, în România, mult mai bine. Aşteptăm să dezbatem cât de curând măsuri de susţinere a celor care îşi doresc să muncească - şi accentuez, a celor care doresc să muncească - ulterior stării de urgenţă. În acest context e nevoie nu doar de o versiune autohtonă a ceea ce la nivel de Uniune Europeană se numeşte Kurzarbeit, adică susţinerea celor care doresc şi pot să lucreze, chiar dacă munca lor ar fi diminuată cantitativ de situaţia economică. Dar credem că e nevoie şi de o modificare a legislaţiei ruşinoase în materie de telemuncă, legislaţie care mai mult încurcă prin birocraţie decât ajută, cât şi la flexibilizarea în general a relaţiilor de muncă, astfel încât programul să poată fi modificat în funcţie de întâmplările, de situaţiile de sănătate ale angajaţilor, la nivelul fiecărei unităţi, dar şi pentru a trece în mediul electronic cât mai multe dintre atribuţiile angajaţilor şi angajatorilor, deopotrivă. Mă refer aici în mod special la cele referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă. Cu cât mai repede vom dezbate în Parlamentul României - şi accentuez, în Parlamentul României - măsurile referitoare la susţinerea celor care doresc să lucreze şi pot să lucreze după 15 mai, cu atât mai mult putem preîntâmpina situaţii, pe care le-am avut şi le avem în continuare, prin care transmitem cu toţii, Guvern şi Parlament, deopotrivă, un mesaj de instabilitate mediului economic. Pentru că modificăm ordonanţe de urgenţă care, la rândul lor, modifică alte ordonanţe de urgenţă şi se naşte o reţea de ordonanţe şi legi de aprobare cu modificare, prin care omul de afaceri, şi aşa greu încercat de situaţia economică actuală, trebuie să facă faţă angajându-şi eventual 3 jurişti în mod suplimentar. Ţine de responsabilitate să înţelegem odată pentru totdeauna că dincolo de luptă politică trebuie să fim, atât Guvern, cât şi Parlament, lângă cei care produc valoare adăugată în ţara aceasta şi să le uşurăm situaţia, nu să le-o îngreunăm prin tot felul de invenţii birocratice şi hăţişuri legislative. Trebuie să dezbatem cât mai repede, deci, în Parlamentul României, o serie de măsuri care nu doar să compenseze perioada de nemuncă, ci mai ales să stimuleze munca şi revenirea la economie sănătoasă pentru toţi, indiferent de etnie, indiferent de limbă maternă, ca să fac o referire la ora şi jumătate aproape pierdute în dezbaterile pe proiectul de lege anterior. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc. Din partea Grupului parlamentar PRO Europa doreşte cineva? Nu. Din partea Grupului UDMR, doamna Csép Éva-Andrea. Vă rog. Vă rugăm, doamnă deputat.

Éva-Andrea Csép Bună ziua, domnule preşedinte! Bună ziua, stimaţi colegi! Au trecut 57 de zile de la suspendarea cursurilor şcolare din România şi 52 de zile de la decretarea stării de urgenţă de către Preşedintele României. Punerea în pericol a vieţii şi a integrităţii fizice a cetăţenilor, restrângerea unor drepturi şi libertăţi fundamentale, întreruperea sau reducerea temporară a activităţii societăţilor, încetarea sau suspendarea raporturilor de muncă şi închiderea şcolilor sunt doar câteva dintre consecinţele negative ale pandemiei COVID-19 asupra societăţii. Pandemia ne-a luat pe toţi prin surprindere şi nu eram pregătiţi sub nicio formă, ştim foarte bine cu toţii acest lucru. Primele măsuri menite să faciliteze activitatea angajatorilor, angajaţilor şi a celorlalţi profesionişti din România s-au conturat doar după aproximativ două săptămâni de la instituirea stării de urgenţă, perioadă în care nu exista nimic concret, ceea ce a creat o situaţie de panică pentru mulţi oameni. După aceea, după cum bine ştim, în preajma Sărbătorilor de Paşte, părinţii se îngrijorau dacă pot sau nu să rămână în continuare acasă, pentru supravegherea copiilor, şi pe perioada vacanţei şcolare. Enumerarea lacunelor legislative şi a măsurilor interpretabile poate continua, însă prin acest proiect de lege pe care îl dezbatem acum se urmăreşte rezolvarea în parte a unor consecinţe indirecte ale epidemiei COVID-19. Prin raportul Comisiei pentru muncă, prezentat astăzi în faţa dumneavoastră, colegii mei deja au prezentat câteva modificări, chiar în detaliu, despre ce este vorba în această ordonanţă de urgenţă. Totuşi, doresc să vă atrag atenţia asupra amendamentelor iniţiate de UDMR împreună cu domnul deputat Solomon, preşedintele Comisiei pentru muncă, care au fost admise - şi le mulţumesc pe această cale colegilor din Comisia pentru muncă, pentru sprijin. Ştim foarte bine că instituţiile de învăţământ rămân deschise până la finalul anului şcolar, dar totuşi procesul de învăţare online continuă. Iar, potrivit legislaţiei în vigoare, părinţii nu au posibilitatea să rămână acasă pentru supravegherea copiilor, după încetarea stării de urgenţă. Prin aceste amendamente, şi la propunerea UDMR, am reuşit să prelungim concediul de supraveghere a copiilor sub 12 ani, până la sfârşitul semestrului al II-lea. Este o necesitate reală şi un sprijin acordat familiilor în această perioadă dificilă. Totodată, un alt amendament adoptat în comisie vizează şomajul tehnic. Tot la propunerea UDMR prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 30 care reglementează şomajul tehnic se aplică în continuare, deci fără întrerupere, de la data încetării stării de urgenţă instituite prin decret, pentru toate domeniile de activitate în care se menţin restricţii, până la ridicarea acestora. Aşadar, vă îndemn, stimaţi colegi, să votaţi pentru adoptarea acestui proiect de lege în forma prezentată de Comisia pentru muncă şi permiteţi-mi să mai precizez un lucru deosebit de important. Ştim bine că adoptarea unui proiect de lege de către Parlament de multe ori nu este de ajuns, deoarece promulgarea acestuia - şi sper că se promulgă - durează zile şi chiar săptămâni bune. În ceea ce priveşte stipulările din prezenta iniţiativă legislativă acestea au caracter urgent, deci nu pot fi întârziate. Rog pe această cale Administraţia Prezidenţială şi pe preşedintele României să promulge cât mai urgent această lege importantă. Este timpul să se ocupe de problemele reale ale societăţii şi să pună accent, de această dată, pe interesele cetăţenilor, şi nu pe jocurile politice. Vă mulţumesc frumos.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul deputat Petru Movilă. Vă rog Succint, cum sunteţi dumneavoastră în viaţă mereu!

Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, PL-x 127/2020, legea care vine să aprobe Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 este un proiect de lege bun, cu completările făcute de colegii noştri parlamentari în comisiile de specialitate. Voi prezenta câteva din punctele importante din acest proiect de lege. O parte au fost prezentate de colegii antevorbitori. După cum ştiţi, se acordă zi liberă unuia dintre părinţi pentru supravegherea copiilor, inclusiv pentru perioada vacanţelor şcolare, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ şi a unităţilor de educaţie antepreşcolară, ca urmare a stării de urgenţă. Deci se aplică pe perioada imediat următoare încetării stării de urgenţă, până la încheierea anului şcolar. Este valabilă pentru părinţii care au copii cu vârsta până la 12 ani, înscrişi în cadrul unei unităţi de învăţământ, sau copii cu dizabilităţi cu vârsta de până la 26 de ani, de asemenea înscrişi în cadrul unei unităţi de învăţământ, spre deosebire de 18 ani, forma rezultată de la Senatul României. De asemenea, nu se aplică în cazul în care unul dintre părinţi are raportul de muncă suspendat pentru întreruperea temporară a activităţii angajatorului şi nu în cazul ambilor părinţi, cum unii deja interpretează acest proiect de lege. Indemnizaţia pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Prevederile sunt valabile fără întrerupere pe toată perioada instituirii stării de urgenţă, precum şi pentru o perioadă de 30 de zile de la data încetării acesteia, cu anumite excepţii. De asemenea, prin acest proiect de lege, prin derogări de la Legea privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă pentru persoanele care se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute de lege, perioada de acordare a indemnizaţiei de şomaj se prelungeşte cu trei luni de zile. Pentru şomerii pentru care la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă plata indemnizaţiei de şomaj este suspendată, în condiţiile legii, la data repunerii în plată a dreptului la indemnizaţia de şomaj, perioada de acordare a indemnizaţiei de şomaj se prelungeşte cu trei luni de zile. Sigur, sunt şi multe alte prevederi bune, important este ca noi să dăm votul pentru aprobare. Partidul Mişcarea Populară va vota acest proiect de lege, iar preşedintele, în timpul cel mai scurt, să promulge acest proiect de lege care va fi transmis de conducerea Camerei Deputaţilor. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Trecem la dezbaterea pe articole. Dacă la titlu există intervenţii? La preambul? La amendamentele admise? Proiectul de lege rămâne la votul final.