Ion-Marcel Ciolacu 3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.85/2019 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii; PL-x 78/2020; caracter ordinar. Iniţiatorul, Guvernul, dacă doreşte să ia cuvântul? Nu. Doriţi? Nu. Aşa. Reprezentantul Comisiei pentru buget şi Comisiei pentru sănătate, vă rog, raportul, succint, conform Regulamentului.
Corneliu-Florin Buicu Domnule preşedinte, Este vorba de raportul comun asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.85/2019. Senatul a adoptat proiectul de lege tacit. La întocmirea raportului am avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare ajustarea pentru trimestrul IV 2019 a valorii Bugetului aprobat trimestrial (Bat), ca referinţă pentru formula de calcul a procentului "p" cu indicele de inflaţie înregistrat în 2018. În conformitate cu prevederile art. 61 şi 63 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, am desfăşurat în Comisia pentru buget şi Comisia pentru sănătate, în data de 2 aprilie 2020, şedinţe online. În urma dezbaterilor, vă propunem adoptarea proiectului cu amendamentele admise prezentate în anexă. Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnule deputat Florin Iordache, doriţi să luaţi cuvântul la acest proiect? Domnule Iordache, doriţi să luaţi cuvântul la acest proiect? Nu. Domnul deputat Laurenţiu Leoreanu.
Laurenţiu-Dan Leoreanu Da. Mulţumesc. Această taxă clawback impune producătorilor de medicamente - atenţie, producătorilor, şi nu distribuitorilor sau farmaciilor - returnarea către statul român a unei părţi din profitul realizat în urma vânzărilor de medicamente compensate, vânzări care depăşesc suma alocată de la Fondul naţional de asigurări de sănătate. Guvernul a venit cu această măsură, cu ordonanţa de urgenţă prin care a plafonat această taxă la nivelul trimestrului IV al anului precedent, la 27,65%, tocmai pentru a nu se crea disfuncţionalităţi, discontinuităţi în tratamentele bolnavilor beneficiari de asemenea medicamente, pentru a nu întrerupe medicamentaţia, astfel încât lucrurile să poată funcţiona în normalitate. Considerăm că este o măsură bună, luată de Guvernul Orban. Drept pentru care Grupul deputaţilor liberali va vota "da" pentru adoptarea acestui proiect de lege. Vă mulţumesc.
Ion-Marcel Ciolacu Cu tot cu amendamentele admise, da?
Ion-Marcel Ciolacu Reprezentantul Grupului PMP, domnul deputat Petru Movilă.
Petru Movilă Da. Stimaţi colegi, E un proiect de lege important, pentru a corela taxa clawback cu valoarea inflaţiei, având în vedere tendinţa anuală de creştere a consumului de medicamente, care conduce la creşterea contribuţiei trimestriale până la un nivel care poate fi nesustenabil şi care implică discontinuităţi în asigurarea tratamentului pacienţilor. Este necesară intervenţia de urgenţă pentru majorarea cu rata inflaţiei aferente anului 2018 a bugetului aprobat trimestrial-Bat pentru cunoscători -pentru trimestrul IV al anului 2019. Astfel, prin proiectul de act normativ se reglementează ajustarea bugetului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate destinat consumului de medicamente. Măsura a fost convenită la o întâlnire desfăşurată la sediul Ministerului Finanţelor Publice, în luna decembrie 2019, între reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Sănătăţii, Caselor Naţionale de Asigurări de Sănătate şi reprezentanţii industriei farmaceutice din România, desemnaţi prin ordin al ministrului sănătăţii. Este foarte important de spus că, începând cu trimestrul următor intrării în vigoare a acestei legi, bugetul actualizat trimestrial se indexează cu rata inflaţiei, faţă de valoarea ultimului trimestru al anului anterior. De asemenea, este foarte important de precizat că prin acest act normativ, începând cu trimestrul I al anului 2020, contribuţia trimestrială se calculează şi se datorează diferenţiat pentru medicamentele de tip I, II şi III. Şi, la fel, spunem. Medicamentele de tip I sunt cele care sunt autorizate în Uniunea Europeană, prin procedura centralizată. Medicamentele de tip II sunt medicamentele care sunt produse pe o linie de fabricaţie în România. Şi, la fel, medicamentele de tip III - o altă procedură. E un proiect de lege absolut normal. Grupul parlamentar al Partidului Mişcarea Populară îl va vota.
Ion-Marcel Ciolacu Vă mulţumesc. Domnul deputat Florin Buicu. Vă rog.
Corneliu-Florin Buicu Vă mulţumesc, domnule preşedinte. În ultimii 5 ani, peste 3.000 de medicamente nu mai sunt disponibile pe piaţa din România. Industria farmaceutică plăteşte 27% impozit pe aceste medicamente. Sunt afectate, în principiu, medicamentele fabricate în România. România are 20 de fabrici. Prin amendamentele aduse la acest proiect toate medicamentele de pe liniile de fabricaţie din România vor avea un procent fix de 15% clawback, în condiţiile în care astăzi plătesc 27%. Prin amendamentele aduse, aducem, practic, un sprijin pentru producătorii din România. De asemenea, medicamentele generice vor avea un clawback fix de 20%, iar inovativele de 25%. Industria farmaceutică nu cere eliminarea acestei taxe, ci doreşte predictibilitate, astfel încât să existe disponibilitatea medicamentelor pentru români. Vă mulţumesc mult. Şi mulţumesc tuturor grupurilor care au înţeles acest lucru şi care au votat şi vor vota modificările propuse de PSD.
Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Dacă la titlu? Intervenţii? Preambul. Intervenţii? La amendamentele admise, de la 1 la 5? Nu. Proiectul de lege rămâne pentru votul final. Da, vă rog. Da, domnule lider.