3 aprilie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru acordarea unor facilităţi fiscale contribuabililor persoane fizice şi juridice (PL-x 130/2020). ( rămas pentru votul final )

Ion-Marcel Ciolacu Comisia pentru buget propune adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare şi se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi, minimum 83 de voturi pentru. Proiectul se dezbate în procedură de urgenţă. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. Avem o solicitare din partea domnului deputat Drulă Cătălin. După dezbateri, să pregătiţi sistemul de discuţii la Comitetul liderilor, pentru amendamentele respinse. Intrăm în aceeaşi procedură. Deci, Proiectul de Lege pentru acordarea unor facilităţi fiscale contribuabililor persoane fizice şi juridice; PL-x 130/2020. Reprezentantul Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Lazăr Sorin. Vă ascultăm, domnule deputat!

Sorin Lazăr Mulţumesc, domnule preşedinte. PSD a iniţiat acest proiect legislativ, la care, ulterior, s-au alăturat şi USR, UDMR, PRO Europa şi PMP - şi pe această cale le mulţumesc colegilor pentru sprijinul acordat. Noi am iniţiat acest proiect pentru a veni urgent în sprijinul mediului de afaceri grav afectat în aceste luni, dar şi în sprijinul cetăţenilor români, pe fondul lipsei de măsuri, sau a unor măsuri lipsite de curaj, şovăielnice ale Guvernului PNL. Aşa cum s-au găsit, incredibil de rapid, resurse financiare pentru plăţi care puteau sau care se impunea a fi amânate - asta ca să mă exprim elegant -, Guvernul trebuie să găsească rapid resurse financiare în sprijinul contribuabililor, operatori economici, repet, operatori economici, şi în sprijinul cetăţenilor români. Pe fond, domnule preşedinte, stimaţi colegi, acest proiect de lege ajută operatorii economici cu o infuzie de cash-flow. Practic, scutim, amânăm la viramente sau la plată contribuţiile de asigurări sociale şi contribuţiile asiguratorii pentru muncă, pentru o perioadă de 3 luni. Ulterior, acestea vor fi plătite integral la 50% din valoarea lor, dacă operatorul economic păstrează timp de 12 luni toate contractele de muncă, începând cu 1 martie 2020. De asemenea, al doilea palier al acestui proiect de lege face ca plata utilităţilor pentru cei care dovedesc că sunt afectaţi economic sau pentru cetăţenii României să fie amânată pentru o perioadă de 3 luni. Au fost dezbateri în Comisia pentru buget şi, într-adevăr, s-a pus problema că vor fi afectaţi furnizorii de utilităţi. Dar am avut aici un amendament şi am găsit soluţii şi am spus că aceşti furnizori de utilităţi vor fi sprijiniţi cu credite de Trezorerie sau, după caz, alternativ, cu garantarea unor linii de credit pentru factoring, astfel încât lipsa momentană de capital de lucru să fie sprijinită prin acordarea acestor credite. În consecinţă, domnule preşedinte, stimaţi colegi, Partidul Social Democrat şi cei care s-au aliat acestui demers - şi repet, PRO Europa, UDMR, PMP - solicităm, cât mai rapid, promulgarea acestui proiect de lege, pentru că este un sprijin real pentru mediul de afaceri şi un sprijin absolut corect acordat cetăţenilor României. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Reprezentantul Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal, domnul deputat Heiuş Lucian.

Lucian-Ovidiu Heiuş Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, România trece astăzi prin cea mai dificilă perioadă din ultimii 30 de ani, o perioadă în care, toţi, trebuie să dăm dovadă de responsabilitate şi de solidaritate. Noi, parlamentarii, ar trebui să fim un exemplu pentru întreaga populaţie şi să lăsăm de-o parte orice logică electorală şi să gândim împreună un pachet de legi care să ajute România să treacă prin această grea încercare. Constat însă, cu regret, că acest lucru nu se întâmplă. Începem astăzi un concurs de legi populiste care să ne aducă cât mai multe like-uri pe Facebook. Astăzi, ar trebui să avem grijă de veniturile populaţiei, de sprijinirea agenţilor economici care sunt afectaţi semnificativ de această epidemie şi de realizarea veniturilor la Buget care trebuie să susţină funcţionarea statului. Prin PL-x 130/2020 nu realizăm nimic din toate acestea. Prin acest proiect de lege, CAS-ul, pe care angajatul, din venitul său, îl dădea statului pentru constituirea bugetului asigurărilor sociale, va rămâne angajatorului. Practic, angajaţii, din venitul lor, nu foarte mare, vor împrumuta patronii, iar Bugetul asigurărilor sociale, din care trebuie să plătim pensiile, nu va mai avea sumele necesare. Eu, unul, nu pot să înţeleg un asemenea mecanism şi pe cine ajută, în condiţiile în care veniturile salariaţilor nu cresc, dar, în schimb, creăm o problemă bugetului de pensii. Agenţii economici, oricum, conform Ordonanţei nr. 29, dacă nu achită impozitele şi taxele, pe durata stării de urgenţă, nu plătesc penalităţi şi dobânzi. Tot prin această lege, creaţi posibilitatea ca nimeni să nu mai plătească facturile la utilităţi. Prin Ordonanţa nr. 29, Guvernul stabilea că întreprinderile mici şi mijlocii puteau solicita amânarea la plată a utilităţilor pe perioada situaţiei de urgenţă. Dar, dacă prin această lege nimeni nu va mai plăti, condamnaţi la faliment societăţile care furnizează apă şi canal, care ridică gunoiul, care furnizează gazele, care furnizează energia electrică, cu repercusiuni asupra angajaţilor acestor societăţi, şi vom aduce criza şi în aceste domenii care puteau trece singure prin ea. Doamnelor şi domnilor, Dacă nu veţi renunţa la acţiuni politice în această perioadă... loviţi în mine, loviţi în Partidul Naţional Liberal, dar nu loviţi în agenţii economici care pot trece singuri prin criză, nu loviţi în bugetul de stat, nu loviţi în capacitatea României de a supravieţui acestei perioade dificile. În aceste condiţii, Partidul Naţional Liberal nu va vota un asemenea proiect de lege. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Reprezentantul Grupului parlamentar al USR, domnul deputat Claudiu Năsui.

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Mulţumesc, domnule preşedinte. Acest proiect de lege conţine două elemente principale. Primul este amânarea la plată, la virarea CAS-ului, pentru întreprinderile în dificultate. Noi considerăm că lucrul acesta este foarte bun, am venit cu câteva amendamente, pentru a mai rectifica câteva din problemele din forma iniţială. De exemplu, am fi dorit, mai degrabă, să fie o păsuire pentru toată povara fiscală, nu doar pentru CAS, chiar dacă CAS-ul este cel mai mare, dar pentru primii 2.000 de lei, astfel încât să se aplice această scutire predominant pentru cei care au venituri scăzute. Dar, totuşi, este un lucru bun şi merge în direcţia în care au mers şi alte state care au lăsat bani în economie, mai ales în perioada aceasta foarte dificilă, care va fi foarte dificilă mai ales pentru mediul privat, cel care produce valoare, cel care plăteşte taxe şi impozite şi cel care susţine tot ce vedem noi în jur. Pe de altă parte, al doilea element în acest proiect de lege se referă la amânarea la plată a utilităţilor, care, deşi sună foarte bine - haideţi să primim de toate, haideţi să primim utilităţi şi să nu plătim - este cel mai rău lucru pe care îl putem face economiei, este cel mai rău lucru pe care îl putem face, dacă vrem să nu mai avem deloc acele bunuri. Adică, dacă cineva vă zice "vă dau servicii gratuite", de fapt "e posibil să nu vă mai dau deloc acele servicii", şi atunci s-a instituit o schemă în care companiile acestea de utilităţi, cum foarte bine s-a spus înainte, să poată să se îndatoreze la Trezoreria statului sau la instituţii bancare pentru a putea face faţă plăţilor care nu le mai vin. Problema este că s-au făcut nişte erori, mi se pare, de redactare în alineatele care privesc acest lucru, iar în forma actuală vom pune efectiv pe butuci toată industria la care se referă acest articol, adică: apă, canal, energie electrică, internet, cablu TV şi toate aceste lucruri. Sunt sigur că nu asta ne dorim. De aceea, eu vreau să susţin şi cele două amendamente respinse la acest proiect de lege, care se regăsesc în Anexă. Rugămintea mea este să avem un proiect de lege care poate fi bun! Dacă partea aceasta, art. 4, care priveşte utilităţile, este rezolvată, haideţi să o rezolvăm şi haideţi să avem, pe lângă absolut orice clivaj politic, un proiect bun pentru economia României, pe care să-l dea Parlamentul, astăzi. Mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Reprezentantul Grupului parlamentar al PRO Europa, domnul deputat Cătălin Nechifor.

Cătălin-Ioan Nechifor Sunt de acord cu antevorbitorul meu, cred că era colegul Năsui. Solicit, în numele Grupului parlamentar al PROEuropa, să se contacteze de îndată Comitetul liderilor, pentru a putea susţine amendamentul nr. 2, respins în Comisia pentru buget, cel care se referea la obligarea Guvernului României pentru a defini, până la data de 1 mai 2020, consumatorul vulnerabil, să elaboreze, pe cale de consecinţă, şi să pună în funcţiune o schemă de ajutor în conformitate cu Directiva europeană 2019/944/UE. Deci, aceasta este solicitarea.Comitetul liderilor să introducă pe ordinea de zi, pentru vot, şi acest amendament respins. În al doilea rând, la dezbateri generale, pe subiectul referitor la PL-x 130/2020, cel cu referire la facilităţi fiscale, amânare şi reeşalonarea plăţilor acordate angajatorilor, dar şi angajaţilor şi persoanelor fizice din România, vreau să vă spun că este al doilea proiect de importanţă majoră şi nu este în niciun caz un proiect care vânează like-uri, aşa cum spuneau cei de la PNL, este un proiect care salvează familii din România, salvează şi instituţii şi firme româneşti. Stimaţi colegi, Până la data de astăzi, avem peste 800.000 de persoane în şomaj tehnic. Gândiţi-vă că în scurt timp vom depăşi acel prag critic la care România nu va mai putea să funcţioneze, din punctul de vedere al economiei de piaţă, aşa cum o ştiam noi. Este foarte important să dăm un vot pe acest proiect de lege, să înţelegem că, la cererea contribuabililor, deci cei care doresc, nu-i obligaţie, doar cei care doresc, şi persoanelor fizice şi persoanelor juridice, tuturor li se amână contribuţiile de asigurări sociale aferente veniturilor din salarii, dar şi contribuţia asigurtaorie pentru muncă, aferentă veniturilor din salarii, evident şi cele care sunt asimilate salariilor. Un lucru care mă bucură foarte mult - şi iată că este aproape consens, sper că şi PNL va înţelege până la capăt importanţa acestui proiect de lege - prevederile se aplică inclusiv administraţiilor publice, unităţilor administrativ-teritoriale, deci, cetăţeni, firme, instituţii şi UAT-uri, pentru că toţi suntem în aceeaşi barcă, toţi avem nevoie de o schemă de salvare, iar acest proiect de lege este un pas important. Mai spun un lucru extrem de important, pentru că totul este în dinamică, şi ceea ce trebuie să înţelegem astăzi este că familia vulnerabilă, consumatorul vulnerabil este cel care trebuie ţintit cu ajutor cât mai consistent, dar, la fel, la cererea lor, nu este obligaţie. Consumatorul final, persoana fizică aflată în şomaj tehnic,poate cere o amânare la plată pentru serviciile de utilităţi - mă refer şi la apă, şi la canal, şi la energie, şi la telefonie, internet, cablu TV, salubritate şi aşa mai departe. Pentru că, ştim foarte bine, în coşul unei gospodării normale din România ponderea acestor cheltuieli este foarte mare şi cred că scutirea la plată pe o perioadă decentă, care să fie de 3 luni - probabil că atât va dura şi criza medicală -, să-i poată ajuta să se descurce cu banii pe care îi mai au din şomaj tehnic sau din alte surse, să-şi poată permite măcar medicamente şi mâncare. Evident, ulterior, după cele 3 luni, se reeşalonează, timp de un an, în părţi egale, plata acestor utilităţi. Dar ţintirea acestei măsuri trebuie să fie astăzi, cât mai repede. Solicit şi PNL-ului să lase de-o parte orice tentă politicianistă în chestiunea aceasta, să ceară şi ei ca preşedintele Iohannis să promulge de îndată legea, pentru a putea fi aplicată cât mai repede. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Reprezentantul Grupului parlamentar al UDMR, domnul deputat Benedek Zacharie.

Zacharie Benedek Bună ziua, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Iniţiativa legislativă pentru acordarea unor facilităţi fiscale contribuabililor persoane fizice şi juridice credem, noi, că se încadrează în acelaşi sistem, în a reduce efectele crizei economice. Această propunere trebuie să ofere facilităţi, dar, totodată, trebuie să existe şi să aibă un echilibru între angajat şi angajator, între cetăţeni şi operatori economici. Este foarte bine că această dă posibilitatea operatorilor economici de a nu rămâne fără lichidităţi, aspect care este foarte important în această perioadă de criză. Dar la fel de important este că îţi oferă o posibilitate, deci nu este obligativitate. Şi părerea noastră este ca acei operatori economici care au posibilitatea, în continuare vor trebui să-şi plătească, să se achite de obligaţiile financiare. UDMR consideră că varianta adoptată de Senat ar fi fost mai echilibrată, dar, având în vedere că şi prin această iniţiativă, probabil, se vor reduce efectele produse de criza economică, noi vom susţine această iniţiativă legislativă. Domnule preşedinte, În altă ordine de idei, Grupul UDMR solicită ca acest mod de votare a propunerilor legislative să fie pentru ultima dată şi vă rugăm să faceţi toate demersurile ca acele tabelete primite de la STS, începând de săptămâna viitoare, să intre în funcţiune, să nu mai fim obligaţi să stăm ore în şir să aşteptăm până suntem sunaţi, ca să putem vota.

Ion-Marcel Ciolacu Da, domnule deputat, am promis şi ieri şi ne vom ţine de promisiune, ca de săptămâna viitoare să funcţionăm în sistem de vot cu aplicaţiiinstalate pe tabletele puse la dispoziţie de STS. Reprezentantul Grupului parlamentar al PMP, domnul deputat Todoran Adrian-Mihăiţă. Vă rog.

Adrian-Mihăiţă Todoran Bună dimineaţa, din nou, dragi colegi! Sigur, instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României este rezultatul pandemiei determinate de răspândirea COVID-19, la nivel global. În România, răspândirea virusului a evoluat rapid. Ceea ce a dus, clar, la suspendarea activităţilor cu publicul - activităţile de servire şi de consum a produselor alimentare, Mall-urile... deci, un lanţ care s-a extins destul de repede. Astăzi vorbim clar despre două situaţii dificile, atât pentru mediul economic, şi în special mediul economic cu capital românesc, cât şi pentru persoanele fizice. Trebuie să lăsăm chestiunile politice la o parte, şi pe ordinea de zi trebuie să fie responsabilitatea! Clar, vom susţine orice măsură financiară, orice măsură fiscală pentru mediul de afaceri, dar, în acelaşi timp, gândiţi-vă că nimeni nu ştie când se va încheia această nenorocire pentru România, pentru mapamond, la un moment dat. Am susţinut ieri, în Comisia pentru buget, că agentul economic a cărui activitate a fost oprită sau ale cărui venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs, în raport cu cele două luni de la începutul anului - vorbim despre ianuarie şi februarie -, să oprească virarea contribuţiei de asistenţă socială pe aceste 3 luni. Sigur, se va face plata eşalonat, în următoarele 12 luni, ulterior solicitării acestei facilităţi fiscale. Este normal ca în momentul de faţă şi persoanele fizice să aibă un beneficiu. Şi aici vorbim despre persoanele fizice afectate direct sau indirect de măsurile impuse de autorităţile competente. Pe toată perioada stării de urgenţă, este normal ca celor cărora li s-au diminuat veniturile, la fel, cu minimum 15% în luna în curs, raportate la media celor două luni anterioare, să li se amâne plata, pe o perioadă de 3 luni, a serviciilor de apă, canal, energie, gaze, salubritate, servicii de telefonie mobilă şi internet. Haideţi, dragi colegi, să ajungem la un consens politic! În momentul de faţă, responsabilitatea, indiferent de culoarea politică, trebuie să fie cuvântul de ordine! Partidul Mişcarea Populară susţine, din nou, proiectul pentru cetăţeni şi pentru mediul de afaceri din România. Vom vota, la PL-x 130/2020, pentru acest proiect. Mulţumesc frumos, dragi colegi!

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc, domnule deputat. Conform modificărilor de regulament, la solicitarea liderului de grup, domnul deputat Drulă Cătălin, de la USR, vom face o pauză de 10 minute, astfel încât Comitetul liderilor să aibă posibilitatea să se reunească şi să aibă o discuţie cu privire la cele două amendamente respinse. Domnul lider Simonis, în acest moment, va contacta toţi liderii formaţiunilor politice. Şi aş vrea să mă adresez domnului deputat Năsui şi domnului deputat Nechifor, şi Partidul Social Democrat va susţine din amendamentele respinse. Intrăm în pauzăpână vom primi răspunsurile. După pauză

Ion-Marcel Ciolacu Doamnelor şi domnilor deputaţi, Continuăm şedinţa de astăzi. Aş dori să-l sunaţi pe domnul deputat Claudiu Năsui, să-mi spună ce a hotărât Comitetul liderilor cu privire la cele două amendamente respinse.

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Bună ziua!

Ion-Marcel Ciolacu Bună ziua, domnule deputat! Vă rugăm să ne comunicaţi ce s-a hotărât la Comitetul liderilor!

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui În Comitetul liderilor, ambele amendamente respinse au fost aprobate cu majoritate de voturi. Sunt amendamentele de la numărul curent 1 şi de la numărul curent 2. Amendamentul de la numărul curent 1 priveşte alin. (4) şi alin. (5), iar amendamentul de la numărul curent 2 priveşte alin. (6). Doriţi să le citesc?

Ion-Marcel Ciolacu Cum doriţi! Vă rugăm.

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Primul amendament priveşte alin. (4), care se modifică după cum urmează: "Pentru acoperirea echivalentului sumelor afectate de măsurile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice pune la dispoziţia furnizorilor de utilităţi, prin Trezoreria Statului, credite de trezorerie cu dobândă zero, pentru o perioadă de până la 12 luni". Şi la alin. (5) ale aceluiaşi amendament - "La expirarea perioadei prevăzută la alin. (1), furnizorii de utilităţi plătesc sumele scadente, eşalonat, pe perioada menţionată la alin. (2), pe măsura încasării contravalorii facturilor de la beneficiarii menţionaţi la alin. (1)". Acesta a fost primul amendament care a fost admis. Şi, de asemenea, pentru alin. (6) al art. 4 - "Guvernul României defineşte până la data de 1 mai 2020 consumatorul vulnerabil, elaborează şi pune în funcţiune o schemă de ajutor pentru aceştia, în conformitate cu prevederile art. 5 din Directiva 2019/944/UE privind normele comune pentru Piaţa Internă de energie electrică a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 şi de modificare a Directivei 2012/27/UE".

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc.

Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Mulţumesc şi eu.

Ion-Marcel Ciolacu Deci şi PL-x 130/2020, cu cele două amendamente admise, merge la sesiunea telefonică de vot final.

Sorin Lazăr Mulţumesc, domnule preşedinte. În urma aprobării amendamentelor în Comitetul liderilor, voi da citire, pentru conformitate, celor patru alineate care au suferit modificări: alin. (4), alin. (5), alin. (6)...

Ion-Marcel Ciolacu La ce PL-x?

Sorin Lazăr La PL-x 130/2020.

Ion-Marcel Ciolacu Corect! Vă ascultăm.

Sorin Lazăr Încep să citesc. Alineatul (4) va suna aşa: "Pentru acoperirea echivalentului sumelor afectate de măsurile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice pune la dispoziţia furnizorilor de utilităţi, prin Trezoreria Statului, credite de trezorerie cu dobânda zero pentru o perioadă de până la 18 luni". Alineatul (5): "Ministerul Finanţelor Publice va garanta linii de creditare în regim de factoring pentru furnizorii de utilităţi afectaţi de măsurile de la alin. (1), pentru sumele afectate de măsurile prevăzute la alin. (1) pentru o perioadă de până la 18 luni". Alineatul (6): "La expirarea perioadei prevăzute la alin. (1) furnizorii de utilităţi plătesc sumele scadente, eşalonat, pe perioada menţionată la alin. (2) pe măsura încasării contravalorii facturilor de la beneficiarii menţionaţi la alin. (1)". Şi, în sfârşit, alin. (7): "Guvernul României defineşte până la data de 1 mai 2020 consumatorul vulnerabil, elaborează şi pune în funcţiune o schemă de ajutor pentru aceştia în conformitate cu prevederile art. 5 din Directiva 2019/944 a Uniunii Europene privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 şi de modificare a Directivei 2012/27 a Uniunii Europene. Vă mulţumesc. O zi bună în continuare.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Intrăm în pauză.