10 martie 2020 – Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului (Pl-x 119/2019). ( rămasă pentru votul final )

Florin Iordache Următorul. 16. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului; Pl-x 119/2019. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Raport comun, Comisia pentru muncă şi Comisia juridică. A, numai puţin. Da, doamna Iurişniţi, vă rog.

Cristina-Ionela Iurişniţi Da. Mulţumesc, domnule preşedinte. După cum vedeţi, sunt şi eu atinsă de unii viruşi. Vreau să spun că e foarte important să fim conştienţi că educaţia pentru sănătate trebuie să ajungă în şcolile din România. Am văzut în Europa că inconştienţa umană ucide. Şi, din păcate, se pare că în România reacţionăm doar în situaţii limită, cum e cea legată de starea de urgenţă provocată de coronavirus. Am văzut că, după China, cu cele 80.739 de cazuri de îmbolnăvire, peste 3.000 de decese, mai vedem că în Italia avem 9.300 de cazuri de coronavirus. Mai putem observa, de asemenea, că, tot în această ţară, unde e o mare comunitate de români, avem peste 500 de persoane decedate. Trebuie să remarcăm că situaţia este îngrijorătoare şi în Franţa, Germania, Spania, unde numărul cazurilor confirmate este de peste 1.000 de persoane. În România ştim că sunt 17 persoane confirmate. Salut decizia guvernamentală de a închide şcolile între 11 şi 22 martie. Dar solicit acestui Guvern interimar mai multă fermitate şi campanii de informare şi de conştientizare în toate spaţiile publice. Reamintesc tuturor că doar un român din patru are acces la apă curentă. Cum vom putea face faţă unei epidemii serioase care ne aşteaptă? De asemenea, solicit Guvernului interimar, în acest context, al educaţiei pentru sănătate în şcoli, să închidă inclusiv after-school-urile, creşele. Iar universităţile, la fel, prin sistemul acesta de autonomie, să ia în calcul aceste provocări ale epidemiei actuale. Vreau să amintesc încă o dată colegilor, pentru că nu e prima dată când vorbesc despre importanţa educaţiei pentru sănătate în şcoli, am făcut demersuri şi la Legea nr. 1, de această dată este un demers la Legea nr. 272/2004, pe care am iniţiat-o alături de alţi parlamentari, din tot spectrul politic, tocmai pentru a mai face un pas în faţă în creşterea accesului elevilor la educaţie pentru sănătate în şcoli. Vă amintesc că doar 10% din copiii României au acces la educaţie pentru sănătate în şcoli, iar acest lucru trebuie să înceteze. Ce anume modifică această lege? Este vorba de obligaţia organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale locale, de a derula în unităţile şcolare, cel puţin o dată pe semestru, programe de educaţie pentru viaţă, inclusiv educaţie sexuală pentru copii, în vederea prevenirii contactării bolilor cu transmitere sexuală şi a gravidităţii minorelor. De aceea, un scop umanitar este acela de a dezvolta capacităţile psiho-emoţionale ale elevilor, dar şi competenţele sociale şi interpersonale. În acest context, mai amintesc că este obligaţia tuturor instituţiilor din domeniu de a facilita accesul elevilor la programe de educaţie pentru sănătate, al tuturor elevilor înscrişi în învăţământul preuniversitar. Astfel că, în acest context, ţin să vă aduc aminte că am solicitat, atât în cadrul audierilor ministrului educaţiei, doamna Anisie, cât şi prin intermediul unor interpelări, să se aplice legea şi să se elaboreze de urgenţă strategia vizând educaţia pentru sănătate şi educaţia nutriţională, educaţia pentru un stil de viaţă sănătos, care trebuia finalizată deja la 31 decembrie 2019, pentru a fi introdusă în planurile-cadru pentru anul şcolar următor, 2020-2021. Deci, pe de o parte, avem educaţia formală pe care trebuie să o aibă copiii în mod obligatoriu, iar, pe de altă parte, este ceea ce vă propun astăzi, modificarea Legii nr. 272/2004 pentru protecţia copilului, educaţia nonformală, care să vină în completarea educaţiei pentru sănătate. Vă solicit un vot pentru educaţia pentru sănătate în şcoli. Trebuie să ajungă aceste informaţii la copiii noştri, mai ales în acest context extraordinar de critic. Mulţumesc. Şi vă mulţumesc încă de pe acum pentru un vot pentru educaţia pentru sănătate în şcoli.

Florin Iordache Da. La votul final. Mulţumesc. Doamna Calista, numai puţin, prezentăm raportul şi apoi, la dezbateri generale. O rog pe colega mea, doamna Violeta Răduţ, să prezinte raportul celor două comisii. Şi apoi la dezbateri generale.

Violeta Răduţ Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. În temeiul art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru muncă şi protecţie socială şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi au fost sesizate, prin adresa Pl-x 119/2019 din 11 martie 2019, cu dezbaterea pe fond a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004, în sensul stabilirii, în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a oricăror instituţii publice sau private cu atribuţii în domeniul educaţiei, a obligaţiei de a derula în unităţile şcolare, cel puţin o dată pe semestru, programe de educaţie pentru viaţă şi pentru sănătate. Camera Deputaţilor este Cameră decizională. În urma finalizării dezbaterilor, cele două comisii propun plenului Camerei Deputaţilor adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele redate în anexa la prezentul raport comun.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Începem dezbaterile generale. Doamna deputat Calista, vă rog, Grupul PNL.

Mara-Daniela Calista Mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. O să încep prin a vă spune că Partidul Naţional Liberal va vota acest proiect de lege cu inima deschisă. Sunt câteva argumente şi am să vi le expun, cu permisiunea dumneavoastră. Atunci când vorbim de educaţie pentru sănătate vorbim de educaţie pentru o nutriţie. Probabil ştiţi că România este pe primul loc atunci când vorbim de obezitatea infantilă. Putem vorbi despre o educaţie sportivă şi să încurajăm tinerii să opteze spre a practica un sport de masă. Putem încuraja tinerii să opteze spre activităţi extracurriculare, să se implice, să ştie despre ce este vorba, încă de mici, chiar şi despre situaţii de genul cum sunt cele cu care se confruntă România acum, cu privire la coronavirus. Mai mult decât atât - şi ştiu că aici o să fie o problemă - educaţia pentru sănătate înseamnă şi educaţie sexuală. Şi cred că dacă în România anului 2020 mai considerăm că educaţia sexuală este un subiect tabu, problema este a noastră, a adulţilor, şi nu a copiilor cărora ar trebui să ne adresăm. Probabil ştiţi că una din opt femei din România, una din opt mame din România este mamă sub 15 ani. Suntem pe locul I la mortalitatea infantilă atunci când vine vorba de sarcini, în România. Şi, de asemenea, suntem pe locul I atunci când vine vorba despre lipsa informaţiilor în ceea ce priveşte educaţia sexuală, metodele contraceptive şi, de asemenea, transmiterea bolilor sexuale. Cred că suntem în momentul în care nu ne mai permitem să întârziem nicio secundă, din punctul acesta de vedere. Motiv pentru care vă rog şi vă îndemn să votaţi pozitiv acest proiect de lege. Mulţumesc.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Grupul PSD, doamna Gavrilă, vă rog.

Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. Grupul PSD, evident, susţine acest demers. Susţine importanţa, necesitatea şi faptul că trebuie să revenim, ca pedagogi, constant şi cu multă consecvenţă, asupra temei educaţiei pentru sănătate. În Comisia pentru învăţământ, de multe ori am abordat tema, am explorat-o, au fost invitaţi şi reprezentanţi ai părinţilor, ai elevilor, ai asociaţiilor de specialitate. Ceea ce trebuie să spunem însă, cu rigoare didactică, este că trebuie să facem o diferenţă între conţinuturi care se regăsesc la nivel de curriculum în trunchiul comun sau la nivel de opţionale. Este de dorit ca în zone precum biologie, alte discipline, tema să se regăsească prin anumite capitole care să fie, şi acestea, urmărite concentric, în funcţie de vârste şi etape, iar la nivel de opţional, evident că aici contează opţiunea elevului. Opţiune care poate fi însă orientată prin demersul de educaţie şi de influenţare, în sensul utilităţii acestui aspect. Teoretic, opţionalele trebuie să vină din dorinţa de cunoaştere a copiilor. Deci o impunere nu prea... suntem în zona unui paradox. Trebuie rezolvat într-un fel acest lucru. Soluţia este şi din perspectiva ministerului, să elaboreze module. Pentru că fiecare segment de vârstă presupune o anumită abordare a educaţiei pentru sănătate. Dar, în acelaşi timp, ca oameni ai timpului actual, constatăm că sunt extrem de multe provocări, extrem de multe situaţii dramatice cu care se confruntă copiii, există o evoluţie şi o sexualitate incipientă, de aceea şi aspectele legate de educaţie sexuală sunt importante. Cred că subiectul acesta trebuie abordat prin ceea ce înseamnă segmente în cadrul unui curriculum obligatoriu, segmente în cadrul... sau opţionalul, cum îl numim noi, "Educaţie pentru sănătate", mereu actualizat şi adaptat vârstei, aşa cum spuneam, dar trebuie să adăugăm şi aspectele educaţiei nonformale, activităţile extracurriculare, care prin paleta lor pot completa cunoştinţele absolut necesare pentru viaţă, ale elevilor. Deci vom vota pentru susţinere. Şi, în acelaşi timp, e o recomandare către Ministerul Educaţiei - acolo se elaborează chestiunile curriculare şi strategiile educaţionale - să se aplece cu mai multă atenţie, prin grupuri de lucru avizate, asupra temei în discuţie.

Florin Iordache Vă mulţumesc. O invit pe doamna deputat Csép Éva-Andrea, de la Grupul UDMR. Vă rog, doamnă deputat.

Éva-Andrea Csép Mulţumesc frumos, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Vorbim despre educaţie iarăşi. Şi despre educaţia pentru sănătate. Acest lucru este neglijat în ultima perioadă în România. Nu s-a pus accent destul pe acest subiect. Şi suntem în secolul XXI, în care deja educaţia sexuală, educaţia copiilor, extracurriculară, ar trebui să fie o normalitate, şi nu o disciplină separată, ci introduse în curricula şcolară, în disciplinele respective, aceste tipuri de educaţie. Totuşi facem un pas important. Totodată, nu putem să uităm faptul că totul depinde de pedagog. Din moment ce nu avem pedagogi care să fie pregătiţi şi să facă această meserie chiar din suflet, nu o să putem să avem şi rezultate. Dar noi avem datoria de a vedea ce este în jurul nostru şi a observa ce se întâmplă cu acele fete tinere care, la 15 ani, devin mame şi să încercăm să facem din procesul educaţional un ajutor pentru aceste familii, pentru aceste fete şi pentru generaţia următoare. UDMR va vota acest proiect de lege. Şi mulţumesc şi eu colegilor pentru sprijin.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Întreb dacă mai sunt alţi colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Nu. Avem 6 amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenţii? Nu. Dacă la articolul unic sunt intervenţii? Nu. La Secţiunea a III-a dacă sunt intervenţii? Nu. La art. 46 se propune eliminarea. Dacă sunt intervenţii? Nu. Se introduce o literă nouă, la alin. (3) al art. 46. Dacă sunt intervenţii? Şi la art. 52 se introduce... Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.