9 martie 2020 – Prezentarea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii pe semestrul I al anului 2019.

Florin Iordache 3 1 . Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii pe semestrul I al anului 2019. Vă rog, domnule preşedinte.

Ioan Balan Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Vă prezint Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii pe semestrul I al anului 2019. Am să vă prezint succint câteva informaţii cu privire la activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2019, aşa cum prevede Regulamentul Camerei Deputaţilor. Comisia şi-a desfăşurat activitatea în cadrul celor 54 de şedinţe în plen, conform programului de lucru hotărât de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor, cât şi în cadrul subcomisiilor sale de analiză. În primul semestru al anului 2018 s-au adresat comisiei un număr de 275 de petiţii, cu 5% mai multe decât în precedentul semestru. Din totalul de 124 de petiţii primite la comisie din partea persoanelor condamnate la o pedeapsă privativă de libertate, 63 au avut ca subiect solicitarea transferului la un alt penitenciar, mai apropiat de domiciliul familiei; 48 au reclamat pretinse încălcări ale drepturilor şi libertăţilor; 13 s-au referit la presupuse abuzuri din partea puterii judecătoreşti. Rata de soluţionare favorabilă a petiţiilor care se refereau la transferul în alte penitenciare a fost de 30%. Colaborarea comisiei noastre cu instituţiile publice competente în soluţionarea petiţiilor persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate s-a îmbunătăţit sensibil în perioada de referinţă. Pe locul 2 ca pondere în totalul petiţiilor se situează cele care reclamă pretinse abuzuri, erori şi neglijenţe din domeniul justiţiei, cu un număr de 37 de memorii. În raporturile cu puterea judecătorească, comisia a urmărit constant respectarea prevederilor constituţionale care consacră separaţia puterilor. Principalele aspecte invocate în memoriile petenţilor vizează abuzuri ce ar fi fost comise de magistraţi sau condamnări netemeinice dispuse de către instanţele de judecată. Inspecţia Judiciară, prin cele două direcţii ale sale, a verificat sesizările petenţilor, constatând că acestea nu se confirmă. În cursul semestrului I al anului 2019 au fost adresate comisiei 31 de petiţii cu sesizări vizând probleme din domeniul social, în 29% dintre acestea sesizându-se modul în care s-au stabilit ori s-au recalculat pensiile, întârzierile în soluţionarea contestaţiilor sau erori în stabilirea pensiilor pentru limită de vârstă pentru petenţi care anterior beneficiaseră de pensii pentru invaliditate. Colaborarea cu Casa Naţională de Pensii Publice a decurs satisfăcător, răspunsurile primite din partea acesteia fiind bine motivate şi indicând de cele mai multe ori că sesizările nu sunt motivate sau că au fost soluţionate favorabil acestora. O problemă importantă a fost adusă în atenţia comisiei de persoane surde sau cu deficienţe de auz, care au întâmpinat dificultăţi la reînnoirea permiselor auto. Ca urmare a unor recente interpretări ale Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.162/2010, aceste persoane nu au mai primit avizul medicului de specialitate agreat. Comisia a decis să organizeze audierea ministrului sănătăţii, doamna Sorina Pintea, în vederea identificării unei soluţii conforme legislaţiei Uniunii Europene. Audierea a avut loc în data de 25 februarie 2019, fiind invitaţi şi membri ai Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, interesaţi în problemă. Ca urmare a dezbaterilor din cursul şedinţei de audiere, doamna ministru a elaborat şi publicat un ordin de ministru care să modifice şi să completeze Ordinul nr. 1.162/2010. Noul ordin al ministrului sănătăţii, Ordinul nr. 1.049/2019, a fost deja publicat în Monitorul Oficial, comisia primind mulţumirile unor asociaţii ale persoanelor cu deficienţe de auz. Comisia a remarcat şi o petiţie prin care se sesiza refuzul repetat al Direcţiei Patrimoniu Cultural din Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, de a emite o autorizaţie de cercetare arheologică preventivă, absolut necesară desfăşurării unui important proiect, finanţat cu fonduri europene, în sud-vestul ţării. Derularea proiectului respectiv, finanţat cu aproape 5 milioane de euro, era imposibilă în condiţiile în care repetate demersuri s-au dovedit insuficiente pentru direcţia respectivă din minister, pierderea fondurilor europene fiind iminentă. Comisia s-a adresat conducerii Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, cu insistenţa impusă de situaţia descrisă de petenţi. În final, petiţia a fost soluţionată favorabil, fiind eliberată autorizaţia de cercetare arheologică preventivă. Comisia a remarcat şi petiţia unui medic dintr-un important spital clinic bucureştean, care aduce în atenţie situaţia medicilor care efectuează de-a lungul anilor, în condiţiile deficitului cronic de medici din multe unităţi spitaliceşti, un număr impresionant de gărzi. Activitatea respectivă, foarte solicitantă şi soldată cu un număr mare de decese ale medicilor, ar trebui să fie avută în vedere prin crearea unor condiţii deosebite de pensionare. Recent am luat la cunoştinţă de iniţiativa legislativă a unui coleg deputat care propune o soluţie adaptată problemei sesizate, iniţiativă pe care o susţinem. Din totalul petiţiilor înregistrate la comisie în primul semestru al anului 2019, la această dată mai sunt pe rol un număr de 13 petiţii, urmând să se acţioneze pentru rezolvarea lor. Stimaţi colegi, informaţiile detaliate referitoare la petiţiile adresate comisiei de cetăţeni şi organizaţii legal constituite le puteţi găsi în textul raportului care v-a fost pus la dispoziţie. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule preşedinte. Sunt intervenţii? Nu. Am luat act de raportul dumneavoastră. Continuăm.