11 februarie 2020 – Dezbaterea Proiectului de Lege privind Codul aerian (PL-x 94/2019). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache Mai departe. Următoarea poziţie. 5. Proiectul de Lege privind Codul aerian; PL-x 94/2019; procedură de urgenţă. Guvernul? Vă rog.

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Avem raport comun din partea Comisiei pentru apărare şi a Comisiei pentru transporturi. Cine prezintă raportul comun? Da, vă rog. Vă rog, domnule coleg. Domnul Bodea.

Marius Bodea Mulţumesc, domnule preşedinte. PL-x 94/2019 - Proiectul de Lege privind Codul aerian. În conformitate cu prevederile art. 95 şi 115 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru transporturi şi infrastructură şi Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională au fost sesizate în fond cu dezbaterea şi avizarea acestui act normativ, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. Senatul a adoptat proiectul de lege, ca urmare a depăşirii termenului de adoptare, în şedinţa din 4 martie 2019. Consiliul Legislativ a avizat favorabil actul normativ. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare activităţile aeronautice civile şi militare pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional, va stabili instituţiile cu atribuţii în domeniul administrării aviaţiei civile şi militare, precum şi competenţele şi atribuţiile altor organisme în domeniul administrării aviaţiei civile şi militare şi în domeniul siguranţei şi securităţii aviaţiei. Noile prevederi creează cadrul legal necesar cooperării civil-militare la nivel instituţional şi stabileşte un limbaj şi o conduită comună în domeniul aeronautic pentru toţi utilizatorii spaţiului aerian naţional, fără a fi afectate atribuţiile specifice ale acestora. Se asigură, astfel, creşterea nivelului de siguranţă a zborului prin aplicarea unor standarde comune în cadrul activităţilor aeronautice militare, standarde care vor fi asigurate la nivelul celor europene şi NATO, precum şi pentru zonele de interes militar şi de servitute aeronautică. Comisiile au examinat acest proiect de lege în şedinţă comună, în 17 decembrie 2019, şi au stabilit, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea actului normativ cu amendamentele admise cuprinse în anexa care face parte integrantă din raportul depus. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. O să rămân şi pentru dezbatere, pentru grup.

Florin Iordache Bun. Vă mulţumesc. Acum, din partea grupurilor parlamentare, explicare, domnul Bodea, vă rog, Grupul PNL.

Marius Bodea Dragi colegi, Proiectul de lege, aflat astăzi în dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor, Codul aerian, este de departe unul din cele mai importante pachete de reglementări naţionale. Vechiul Cod aerian sau primul Cod aerian român are peste 60 de ani. El a mai fost upgradat acum 20 şi ceva de ani, însă era în multiple puncte complet depăşit şi, realmente, sufoca industria aeronautică civilă naţională. Codul aerian reprezintă temelia tuturor proceselor ce se desfăşoară în domeniul zborurilor. Guvernul a avut o iniţiativă curajoasă, spun eu, şi a venit cu un proiect de lege pentru un Cod aerian mixt, civil-militar. Numai că un astfel de document putea în egală măsură să fie un eşec pentru aviaţia civilă militară şi să creeze chiar breşe în sistemul de securitate naţională dacă reglementările nu erau corect formulate. A fost şi un exemplu de democraţie parlamentară, ceea ce s-a întâmplat în procesul de amendare în comisiile de resort. Practic, a fost deschisă uşa întregii industrii aeronautice şi tuturor instituţiilor de resort care, prin intermediul reprezentanţilor din partea tuturor ramurilor aviaţiei civile şi militare, au participat la şedinţele comisiilor de resort şi au formulat zeci de amendamente care au fost preluate şi corelate în noul cod. Mă bucur că am reuşit să coordonez cu succes acest mare proiect şi o să vedeţi că rezultatele vor fi excelente. Au fost nu mai puţin de cinci runde de dezbateri publice dedicate acestui Cod aerian, şi toate au avut loc în toamna anului 2019. Ţinând cont că industria aeronautică produce aproape o mie de miliarde de euro la nivelul Uniunii Europene, iar acest domeniu poate fi sufocat de o lege strâmbă, credem că împreună am făcut ceea ce trebuia. Şi odată cu adoptarea şi promulgarea acestei legi practic creăm premisele dezvoltării cu adevărat a industriei aviaţiei civile în România. O industrie atât bănoasă, dar şi strategică, evident. Vă mulţumesc. (Aplauze.)

Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Dacă mai sunt alte intervenţii din partea colegilor? Nu mai sunt. Începem dezbaterea. Avem 172... Dacă la titlul legi avem intervenţii? Nu. De la 1 la 40, dacă sunt intervenţii? Nu. De la 41 la 72? De la 73 până la 172, dacă sunt intervenţii? Nu. Rămâne la votul final; caracter organic.