9 decembrie 2019 – Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 (Pl-x 469/2019). ( retrimisă comisiei )

Florin Iordache Am ajuns la poziţia 12. 12. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; Pl-x 469/2019. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. Din partea Comisiei pentru învăţământ. Domnul Cîmpeanu, doamna Gavrilă prezentaţi raportul? Vă dau eu raportul, doamnă Gavrilă.

Camelia Gavrilă Raportul Comisiei pentru învăţământ referitor la Pl-x 469. Este o iniţiativă, o propunere legislativă care are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale, în sensul acordării unor drepturi şi beneficii personalului didactic, personalului didactic auxiliar şi personalului nedidactic, de tipul: cursuri de formare profesională continuă gratuite, două salarii minime brute pentru dezvoltare profesională şi evoluţie în carieră, achiziţionarea de materiale didactice şi auxiliare didactice curriculare necesare procesului instructiv-educativ, indemnizaţie de instalare pentru cadrele didactice din mediul rural, asistenţă medicală gratuită, deci o serie de prevederi în acest sens. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. În urma dezbaterilor din Comisia pentru învăţământ s-a aprobat, cu majoritate de voturi, adoptarea propunerii legislative cu amendamentele admise din anexa care face parte integrantă din prezentul raport. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc, doamnă. Dacă sunt intervenţii din partea colegilor de la grupurile parlamentare? Nu sunt. Avem 11 amendamente admise. Dacă la titlul legii, intervenţii? Nu. Articolul unic, intervenţii? Nu. De la 3 la 11 marginal, dacă sunt intervenţii? (Domnul deputat Florin-Claudiu Roman solicită să ia cuvântul.) A, la dezbateri generale. Bun. Înainte de a încheia. Vă rog, domnule Roman. Și apoi domnul Andronache. Tot la dezbateri generale, da? Vă rog.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Partidul Naţional Liberal va susţine în Parlament tot ceea ce înseamnă proiect bun pentru România, atât timp cât acest proiect parcurge etapele legale şi constituţionale. Cu ocazia dezbaterilor, în cadrul Comisiei pentru învăţământ, ale acestui proiect, am solicitat, ca de fiecare dată, sub forma unui principiu, ca atunci când vorbim de impact bugetar să avem punctul de vedere al noului Guvern, fişa fiscală a Ministerului Finanţelor, pentru că aici vorbim de un impact bugetar de 1,3 miliarde de lei. Din păcate, colegii din PSD nu au ţinut cont de această solicitare. E pentru prima dată când văd că cineva îşi asumă în mod conştient implicarea unor cheltuieli bugetare fără să ceară sau fără să aştepte punctul de vedere al Ministerului Finanţelor. Motiv pentru care noi ne vom abţine de la vot. Și sigur că, dacă sunt elemente de neconstituţionalitate, suntem puşi, din păcate, în situaţia de a ataca la Curtea Constituţională. Pentru că eu asta nu înţeleg, vreţi să treacă sau nu vreţi să treacă? Dacă vreţi să treacă, respectaţi Constituţia! Dacă nu vreţi să treacă înseamnă că e doar un joc de imagine. Mulţumesc.

Florin Iordache Da. Domnul Andronache, vă rog. Și apoi se pregăteşte doamna Gavrilă. Domnule Andronache? Sau nu? (Vociferări.) Păi, nu, v-aţi... (Vociferări.) Bun. Doamnă Gavrilă, v-aţi înscris pentru cuvânt. Se pregăteşte doamna Iurişniţi.

Camelia Gavrilă Pentru a respecta adevărul şi pentru a reveni exact la ceea ce s-a întâmplat în comisie. În momentul în care am luat în dezbatere această iniţiativă, s-a văzut că e nevoie de analiza impactului financiar, că e nevoie de punctul de vedere al ministerului. S-a făcut amânarea de rigoare în aşa fel încât să fim în limitele fireşti şi să nu treacă tacit, ceea ce ar fi dus la acelaşi lucru. A revenit Ministerul Educaţiei şi a făcut nişte calcule, între care erau, aşa, într-o strategie subterană, erau integrate şi cheltuieli care sunt cu gradele didactice, cheltuieli existente deja în bugetul ministerului, deci care nu aduceau... în niciun caz nu grevau bugetul de alte date suplimentare. Iar Ministerul Finanţelor nu s-a prezentat la niciuna din cele două invitaţii. În aceste condiţii, noi am luat în calcul, cu seriozitate de profesori, ca oameni ai şcolii, că e o iniţiativă importantă care poate aduce beneficii, că nu suntem Cameră decizională, şi că pot fi analizate pe traseu şi alte implicaţii sau alte eventuale corecţii.

Florin Iordache Da. Doamna deputat Iurişniţi, vă rog, Grupul USR. Se pregăteşte domnul Márton Árpád.

Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc, domnule preşedinte. Eu cred că toate partidele îşi doresc ca noi să avem un sistem de educaţie, un sistem de învăţământ performant. Și avem nevoie de acel minim 6% din PIB, conform legii, în sistemul de educaţie. Din acest punct de vedere, prioritar este următorul lucru: formarea cadrelor didactice. Și acest lucru trebuie să fie absolut gratuit. Deci, USR susţine formarea cadrelor didactice, pentru că resursa umană este absolut esenţială în privinţa calităţii actului educaţional. Ca să nu ne mai amintim de acel procent ultramediatizat, de 44% analfabeţi funcţional, la recentele teste PISA. Guvernul, din discuţiile pe care le-am avut recent la minister - la Ministerul Educaţiei, evident -, susţine acest lucru, deci formarea gratuită a cadrelor didactice. Pentru celelalte lucruri, haideţi să ne gândim mai serios, pentru că nu putem arunca în aer bugetul. Știm foarte bine ce probleme sunt şi ce deficit bugetar are România. Deci, pentru moment, USR se abţine de la acest proiect de lege. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Márton Árpád. Domnule Roman, vreţi să mai interveniţi? Da, vă rog.

Árpád-Francisc Márton Domnule vicepreşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Liderul Grupului parlamentar al PNL, domnul Roman, are perfectă dreptate. Este bine ca Guvernul să vină cu punctul de vedere, mai ales când sunt probleme bugetare. O problemă mai mare este că încă Guvernul nu prea vine cu astfel de puncte de vedere. Cealaltă problemă, în cazul acestei legi, este una constituţională. Deci, dacă am înţeles eu bine, domnul Roman cere retrimiterea la comisie. Asta se poate întâmpla ca să aşteptăm punctul de vedere al Guvernului. Dar dacă noi nu dăm un vot pe acest proiect de lege, până pe 25, ea trece tacit, nu aşa cum a fost modificată în comisie, ci aşa cum au venit iniţiatorii cu ea. Deci, dacă nu se cere retrimiterea la comisie - şi am înţeles că nu asta s-a cerut -, atunci nu ştiu cum putem aştepta punctul de vedere al Guvernului. Atunci, trebuie să fie dezbătută legea, şi fiecare partid votează cum doreşte. Fiecare deputat, pentru că asta ne spune Constituţia, pentru că orice mandat imperativ este nul, votează cum doreşte.

Florin Iordache Da. Pentru clarificări, domnul Roman, vă rog.

Florin-Claudiu Roman Da, foarte corectă observaţia domnului deputat Márton Árpád. Și aş vrea să îi reamintesc doamnei Gavrilă că Legea nr. 69 spune la art. 15 următorul lucru: "În cazul propunerilor de introducere a unor măsuri, iniţiative legislative a căror adoptare atrage majorarea cheltuielilor bugetare, iniţiatorii au obligaţia să prezinte - deci, iniţiatorii, doamnă Gavrilă: a) fişa financiară prevăzută la art. 15 din Legea nr. 500/2002; b) declaraţie conform căreia majorarea de cheltuială respectivă este compatibilă cu obiectivele şi priorităţile strategice în strategia fiscal-bugetară, cu legea bugetară anuală şi cu priorităţile şi cu plafoanele de cheltuieli prezentate în strategia fiscal-bugetară". Iar la punctul 2 spune foarte clar: "Ministerul Finanţelor Publice are obligaţia să verifice fişa financiară prezentată conform prevederilor alin. (1). Deci, nu Ministerul Educaţiei se pronunţă pe impactul financiar, ci Ministerul Finanţelor. Acest lucru v-a fost precizat şi în cadrul comisiei, din partea secretarului de stat. Dumneavoastră pur şi simplu aţi ignorat această solicitare legală şi, prin urmare, aţi oferit motive de atac la Curtea Constituţională pe o lege care, din punctul nostru de vedere, vă repet, este bună. Dar nu putem să mergem pe o lege în care se încalcă absolut toate cutumele şi absolut legile doar pentru că dumneavoastră nu aveţi altă dorinţă, decât să dinamitaţi bugetul, astfel încât să creşteţi partea de deficit. Vă mulţumesc.

Florin Iordache Da. Domnul Simonis, vă rog.

Alfred - Robert Simonis Da. Mulţumesc, domnule preşedinte. Aşa este! Pentru a evita un eventual atac la Curtea Constituţională, vă rog să supuneţi votului retrimiterea la comisie pentru două săptămâni. Și aşteptăm punctul de vedere al Guvernului. Mulţumesc.

Florin Iordache Supun votului... Procedură, vă rog. Numai puţin, pe procedură, şi supun votului. Vă rog.

Florin-Claudiu Roman Domnule preşedinte, Ceea ce doreşte liderul Grupului PSD e de fapt o şmecherie, o găselniţă pentru ca acest proiect de lege să treacă de Camera Deputaţilor prin adoptare tacită. Ceea ce v-am rugat - şi cred că dânsul a înţeles foarte bine - este, dacă vrea să avem şi o lege, nu doar un proiect de lege şi ulterior o lege atacată la Curtea Constituţională, să aşteptăm punctul de vedere al Guvernului, al Ministerului Finanţelor şi sigur că vom lua o decizie. Vă mulţumesc. (Vociferări. Rumoare.)

Florin Iordache Bun. Vă rog.

Alfred - Robert Simonis Da. Domnule preşedinte, Eu am înţeles foarte bine. Se pare că nu a înţeles domnul Roman ce voiam să spun eu. Tocmai pentru a aştepta punctul de vedere al Guvernului şi tocmai pentru ca "o lege bună" - citez din dumneavoastră - să nu fie cumva pasibilă unei contestaţii la Curte, trebuie retrimisă la comisie şi aşteptăm punctul de vedere al Guvernului. Mulţumesc.

Florin Iordache Bun. Supun votului dumneavoastră retrimiterea la comisie. Să înceapă votul. 91 de voturi pentru, 57 de voturi împotrivă, 23 de abţineri. Retrimisă, două săptămâni.