15 octombrie 2019 – Reexaminarea Legii manualului şcolar, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr.537 din 18 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.679 din 6 august 2018 (PL-x 86/2018/3.09.2018). ( rămasă pentru votul final )

Carmen-Ileana Mihălcescu 13. Reexaminarea Legii manualului şcolar, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 537 din 18 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 6 august 2018; PL-x 86/2018; ne aflăm în procedură de urgenţă şi are caracter ordinar. Din partea Guvernului? Vă rog, domnule secretar de stat, aveţi cuvântul.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Dezbateri generale? A, comisia, prezentarea raportului. Mă scuzaţi! Vă rog.

Florica Cherecheş Raportul comun asupra Legii manualului şcolar, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 537 din 18 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 6 august 2018. În baza prevederilor art. 134 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, cu adresa nr. PL-x 86 din 12 noiembrie 2018, Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi au primit spre dezbatere în fond Legea manualului şcolar, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 537 din 18 iulie 2018. Legea are ca obiect de reglementare regimul manualului şcolar de bază în învăţământul preuniversitar. În funcţie de obiectul şi conţinutul său, legea face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art. 73 din Constituţia României, republicată. Potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituţia României, republicată, şi ale art. 92 alin. (9) şi alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Camera Deputaţilor este Cameră Decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins legea, în şedinţa din ziua de 7 noiembrie 2018. Curtea Constituţională a reţinut că sunt formulate două categorii de critici de neconstituţionalitate: extrinseci, referitoare la încălcarea regimului bicameralismului, şi intrinseci, referitoare la generarea paralelismului legislativ; lipsa clarităţii, a rigorii şi a predictibilităţii normative; încălcarea unor articole din Constituţia României, republicată; cuprinsul unor articole. Având în vedere constatarea viciilor de neconstituţionalitate extrinsecă, vicii care afectează actul normativ în ansamblul său, Curtea apreciază că nu mai este necesar să examineze şi criticile de neconstituţionalitate intrinseci. Curtea Constituţională a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Legea manualului şcolar este neconstituţională în ansamblul ei. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a dezbătut legea în şedinţa din 20 noiembrie 2018, în prezenţa a 16 deputaţi, din totalul de 25 de membri ai comisiei, şi a hotărât, în urma dezbaterilor, să propună, cu unanimitate de voturi, plenului Camerei Deputaţilor un raport de respingere a Legii manualului şcolar, ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 537 din 18 iulie 2018, care a declarat legea neconstituţională în ansamblul său. De asemenea, Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, care a dezbătut legea în şedinţa din 5 martie 2019, a hotărât, cu unanimitate de voturi, să aprobe raportul preliminar al Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, astfel încât, în urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii sesizate în fond au hotărât să propună plenului Camerei Deputaţilor, spre dezbatere şi adoptare, un raport de respingere a Legii manualului şcolar.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc. Din partea grupurilor, domnul Sorin Moldovan. Dezbateri generale.

Sorin-Dan Moldovan Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Stimaţi colegi, Din păcate, am avut ocazia să vedem că Legea manualului şi tipărirea manualelor la Editura Didactică şi Pedagogică a fost un experiment tragic. Manualele au fost mai scumpe, pline de greşeli şi au lipsit de pe băncile elevilor la începutul anului şcolar 2018. Partidul Naţional Liberal a atras atenţia în repetate rânduri asupra faptului că Legea manualului şcolar este plină de greşeli şi ambiguităţi. Dar, mai presus de orice, am atras atenţia asupra faptului că legea este neconstituţională. Cu toate acestea, majoritatea parlamentară de la acea vreme nu a avut nicio problemă în a adopta atât la Cameră, cât şi la Senat această lege. Am contestat la Curtea Constituţională acest proiect, iar Curtea ne-a dat dreptate şi a declarat legea în ansamblul său ca fiind neconstituţională. Să fie foarte clar, problemele nu au apărut din partea editurilor, ci din cauza incompetenţei din Ministerul Educaţiei. Licitaţiile au fost întârziate, rezultatele, viciate, iar contestaţiile, tărăgănate şi cu grave suspiciuni de corupţie. Ministerul greşeşte profund. Problema manualelor nu este una de natură economică, ci pur educaţională. Indiferent cine va fi ministru şi va dori să rezolve problema va trebui să abandoneze acest proiect pierzător şi să pună ministerul la muncă, astfel încât licitaţiile pentru manuale să se facă la timp şi într-un mod cât se poate de transparent. În locul introducerii unui manual sofisticat, prăfuit şi care uniformizează, Partidul Naţional Liberal propune şi susţine licitaţii corecte şi organizate la timp, fără schimbarea condiţiilor peste noapte; o programă şcolară stabilită şi predictibilă în timp; iar, în funcţie de specificul claselor, profesorii să aleagă manualul potrivit intereselor şi competenţelor elevilor; şi o evaluare, monitorizare, un control al calităţii manualelor mai riguros şi o actualizare continuă a conţinutului acestora. Un manual unic tipărit la o editură unică ar însemna o traiectorie unică a elevilor, o uniformizare şi o îngrădire a posibilităţilor de dezvoltare a copiilor, în funcţie de nevoile, înclinaţiile şi aspiraţiile acestora. Concurenţa dintre edituri şi autori stimulează, în mod cert, calitatea manualelor şi apariţia de noi produse competitive. România trebuie să recupereze decalajele educaţionale faţă de celelalte ţări europene, iar soluţia unei edituri şi a unui manual unic nu poate decât să fie una de avarie, pentru ţări cu un regim totalitar sau ţări cu grave probleme economice sau conflicte armate. Trebuie să păstrăm dreptul profesorilor de a alege manualul şi modul de predare. Grupul parlamentar al PNL susţine adoptarea raportului de respingere pentru această lege care a creat atâtea probleme într-un domeniu vital pentru viitorul ţării noastre. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Domnul Szabó Ödön? Vă rog.

Ödön Szabó Stimată doamnă preşedinte, Stimaţi colegi, Eu cred că trebuie să vorbim corect în ceea ce priveşte această iniţiativă legislativă şi dorinţa prin care a fost depusă la un moment dat şi rezultatele pe care le-a avut cel puţin în învăţământul în limbile minorităţilor naţionale. Da, trebuie să existe o diferenţiere şi nu un singur manual. În urma procedurilor lansate, şi dumneavoastră ştiţi foarte bine că nu a existat un singur manual, ci au existat mai multe manuale, pentru că autorii au concurat, şi cei care au depus proiectele şi au avut un standard de calitate corespunzător au putut să-şi depună proiectele şi ulterior, dacă au primit punctajul minim, au fost editate, da, de o singură editură, dar mai multe manuale. Aceasta a fost păţania anului trecut, cu această lege ajunsă la Curtea Constituţională. Şi, evident, noi vom respecta decizia Curţii Constituţionale. Dar trebuie să vă spun că editorii, care au fost foarte atenţi la bugetele lor, nu s-au sinchisit să propună manuale şi să-şi traducă manualele şi pentru minorităţi. Aşa ne-am trezit că, da, după mai multe runde de proiecte, într-adevăr, pentru clasele majoritare, după un an, doi, au existat manuale, iar noi am stat 5, 6, 7 ani fără manuale şcolare, pentru că n-am fost interesanţi, economic, pentru ceea ce spuneţi dumneavoastră, piaţă. Iar sistemul de învăţământ în România... este obligaţia statului, şi nicidecum a pieţei. Şi, stimaţi colegi liberali, dacă nu veţi avea şi o ofertă pentru manualele în limba minorităţilor naţionale, atunci veţi greşi profund. Această lege, cu toate imperfecţiunile sale - de exemplu, anul trecut a făcut ca să existe 84 de manuale noi în limba minorităţii maghiare. Şi, la fel, după zeci de ani, să existe manuale pentru celelalte minorităţi. Deci, da, statul are o obligaţie. Nu poţi lăsa totul pentru piaţă. Şi, dacă piaţa eşuează, statul trebuie să intervină. Cel puţin, pe educaţie. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Doamna Mariana Popescu? Vă rog.

Mariana-Venera Popescu Stimaţi colegi, Vă vorbesc astăzi în calitate de mamă a unui copil de 13 ani care este în clasa a VII-a. Din clasa zero până în clasa a VII-a, fiica mea şi colegii din generaţia ei nu au avut manuale, indiferent de ce partid a fost la guvernare. Ideea este că trebuie să găsim soluţii. Voi respinge acest proiect legislativ din cauza acelor probleme neconstituţionale, dar nu aceasta este soluţia. Noi trebuie să le oferim manuale. Asta este esenţa. Şi de aceea suntem noi aici. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc şi eu. Nu mai sunt alte intervenţii la dezbateri generale. Nefiind amendamente, legea merge la votul final.