18 septembrie 2019 – Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii (Pl-x 170/2019). ( retrimisă comisiilor )

Carmen-Ileana Mihălcescu Poziţia 2 1 , Propunerea colegului nostru, a domnului Dobre. Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii; Pl-x 170/2019. Avem 37 de amendamente admise. Proiectul are un caracter ordinar. Dacă iniţiatorul doreşte să ia cuvântul? Da, domnul Roman? Vă rog.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, doamnă preşedinte de şedinţă. Ştim cu toţii acea vorbă: Să se revizuiască, dar să nu se schimbe nimic! Noi ne dorim - cei care am lucrat de circa doi ani şi jumătate pe această modificare legislativă - şi vreau să mulţumesc colegilor din Comisia pentru administraţie publică, din grupul de lucru care a lucrat cu MDRAP şi cu organizaţiile profesionale, şi tuturor colegilor care şi-au adus contribuţia la acest proiect - să rezolvăm, fără a fi perfecţi, câteva chestiuni care, din punctul nostru de vedere, impun o anumită urgenţă. Ştiţi că la ora actuală pentru obţinerea unei autorizaţii de construire este nevoie de 27 de avize şi acorduri. Proiectul pe care noi îl propunem reduce numărul de avize de la instituţiile deconcentrate locale, în privinţa DSP, APM, a Comisiei Tehnice de Circulaţie şi avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române, pentru construcţii cu înălţime mai mare de 10 m, în cazul locuinţelor unifamiliale, a anexelor gospodăreşti - cu excepţia celor în care vorbim despre animale - şi practic propune simplificarea procedurilor pentru orice român care îşi execută lucrări de extindere, modernizare, reabilitare în interiorul locuinţei familiale şi care nu afectează partea de structură de rezistenţă. În altă ordine de idei, acest proiect revoluţionează Codul urbanismului, pentru că pune semnul de egalitate între cetăţean şi funcţionar. Principiul este unul simplu - dacă în termen de 30 de zile de la depunerea ultimului document, când dosarul este complet, funcţionarul nu eliberează autorizaţia de construire şi certificatul de urbanism, trebuie să justifice în scris motivul refuzului, după care intervine procedura de adoptare tacită, cu excepţia lucrărilor pentru monumentele istorice şi zona de protecţie a monumentelor istorice. Totodată, funcţionarul care refuză nejustificat eliberarea acestor autorizaţii de construire, în măsura în care ordonatorul de credite şi cei abilitaţi stabilesc că a făcut-o cu rea-credinţă, plăteşte, de data asta, o amendă între 1.000 şi 5.000 de lei - vă repet, pentru refuzul nejustificat de emitere a autorizaţiei de construire. Totodată se reduce termenul pentru eliberarea autorizaţiei de construire în regim de urgenţă, de la 15 la 7 zile şi sunt reglementate situaţiile în care se eliberează autorizaţia de construire pentru 2 ani, de zile, nu se finalizează lucrările - şi asta se întâmplă, de regulă, la primari, pentru că nu au toţi banii să-şi finalizeze lucrările în termen de 2 ani de zile şi practic se mai completează cu o perioadă de 2 ani, pentru care nu trebuie reluată procedura de autorizare în cazul în care proiectul tehnic nu se modifică. Aceeaşi situaţie intervine şi în cazul lucrărilor începute, iar termenul de prelungire curge în funcţie de stadiul fizic de execuţie. Vreau să vă spun că nu am crezut că vom reuşi să trecem toate aceste modificări, pentru că această lege schimbă fundamental Codul urbanismului. Această lege va opri abuzul funcţionarului. Această lege - şi ştiţi că eu, de la microfonul acesta, de multe ori am apărat primăriile şi consiliile judeţene - acum trebuie să-i şi responsabilizăm pe funcţionari. Trebuie să-i apărăm pe cetăţeni, să nu-i mai trimitem la cozi, să nu mai fie umiliţi pentru că un funcţionar pur şi simplu nu vrea să respecte prevederile legale. Repet, nu ştiu dacă este perfect ceea ce am gândit noi. Nu ştiu dacă forma este cea mai corectă. Dar, din punctul nostru de vedere, rezolvăm nişte blocaje existente de ani şi ani. Şi cine vrea să-mi spună că ceea ce se întâmplă acum este în regulă îl rog să iasă puţin pe holul Parlamentului, să se uite pe geam şi să ne spună dacă îi place ce vede. Dacă acum nu există haos în urbanism. Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Susţineţi şi raportul? Cine susţine raportul comun? Vă rog, domnul Roman.

Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, doamnă preşedinte. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi au fost sesizate, prin Pl-x 170/2019 din 25 martie, cu dezbaterea în fond, în procedură obişnuită, a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii. Suntem Cameră decizională. Cu aviz favorabil de la Consiliul Legislativ şi negativ de la Comisia pentru industrii, cu punct de vedere negativ al Guvernului. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991. Propunerea prevede, printre altele, că nu este necesară, pentru anumite categorii de lucrări, emiterea avizelor de către serviciile deconcentrate ale autorităţilor centrale privind protecţia sănătăţii populaţiei, autoritatea competentă pentru protecţia mediului, Comisia Tehnică de Circulaţie şi Autoritatea Aeronautică Civilă Română. De asemenea, se propune, în cadrul aparatului de specialitate al consiliului judeţean/al primarului/al primarului general al municipiului Bucureşti, acolo unde este cazul, constituirea şi funcţionarea unei structuri de specialitate în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului şi executării lucrărilor de construcţii, în vederea asigurării nivelului de competenţă tehnică necesar pentru emiterea, în condiţiile legii, a certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire. Potrivit prevederilor art. 61 şi 63 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cele două comisii sesizate în fond au examinat propunerea legislativă în şedinţe separate. Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului a examinat propunerea legislativă în şedinţa din 11 septembrie 2019, iar Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi a examinat propunerea legislativă în şedinţa din 17 septembrie. În urma examinării iniţiativei legislative şi a opiniilor exprimate de membrii celor două comisii, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, întocmirea unui raport comun de adoptare a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50 din 29 iulie 1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, cu amendamente admise, prezentate în anexa ce face parte integrantă din prezentul raport comun. În raport cu obiectul şi conţinutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare. Iar pentru corelare legislativă precizăm că termenele sunt reglementate în "zile lucrătoare" la art. 7 şi alineatele corespunzătoare, "notificată conform" alin. (8), iar la art. 37 alin. (6) se elimină precizarea "conform anexă" şi astfel textul va fi "al unei adeverinţe, al unui certificat de atestare." Vă mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Dezbateri generale? Domnul Ionuţ Simionca, vă rog.

Ionuţ Simionca Doamnă preşedinte, Stimaţi colegi, Eu, personal, nu pot să susţin o propunere de acest gen, pentru că se deschide o Cutie a Pandorei. Această propunere legislativă va aduce constructorii sau mafia imobiliară a unor oraşe să construiască ce vor, cât vor, pentru că proiectele lor se vor adopta tacit. Acesta e punctul meu de vedere, nu este punctul de vedere al grupului, să ne înţelegem. Eu consider că nu poţi să adopţi un proiect, o autorizaţie de construcţie nu poţi s-o dai dacă nu ai toate avizele. Cel mai mult timp se pierde la avizare, la Ministerul Apărării, când trebuie să iei un aviz de la Căile Ferate, acolo se pierde timp; nu neapărat la avizare. Şi, într-adevăr, dacă vrem să sancţionăm pe cineva pentru că nu se dă o autorizaţie de construire la timp, îl concediem pe cel care se ocupă de acea autorizaţie. Directorul trebuie dat afară. Trebuie să scăpăm de incompetenţi, nu să dăm mână liberă să construiască oriunde şi oricum. Ştiu foarte bine acest domeniu. Şi nu e în regulă, din punctul meu de vedere. Eu nu pot să susţin o asemenea lege. Nu putem deschide această Cutie a Pandorei şi fiecare să construiască unde vrea. Dacă vrei să rezolvi problema îl dai afară pe acela care e incompetent, îl schimbi cu unul care ştie ce face. Şi atunci se va pune presiune să se facă ce trebuie. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Mulţumesc şi eu. Doamna Lia Olguţa Vasilescu.

Lia Olguţa Vasilescu Stimaţi colegi, Probabil că este prima oară în sesiunea aceasta parlamentară când sunt de acord cu domnul Simionca. Eu vorbesc de data asta ca fost primar. Acest proiect de lege nu este în regulă. Şi cred că ar trebui reîntors la comisie şi dezbătut, şi ţinut cont şi de punctul de vedere al Guvernului, şi întrebate şi autorităţile locale. Pentru că, sigur, el are foarte multe lucruri bune, ca să ne înţelegem, dar sunt şi câteva chestiuni cu care nu putem să fim de acord. Să ştiţi că şi eu, ca primar, când am intrat în primărie, foarte vitează, am spus: 15 zile pentru certificatul de urbanism eliberat. Nu s-a putut. Sunt multe avize care nu au niciun fel de legătură cu aceste autorităţi locale, pentru că e vorba de cei care introduc utilităţile -firmele de gaze, apă şi aşa mai departe. Adică sunt nişte entităţi care nu pot fi, eu ştiu, presate de autoritatea locală să emită avizele într-un timp sau altul. În al doilea rând, ce se întâmplă cu Autoritatea Aeronautică? Se scoate acest aviz. Să ştiţi că avea sensul lui în lege avizul respectiv, pentru că sunt zone de aeroport, unde se pot construi locuinţe. Ei trebuie practic să vadă dacă nu cumva din turnul lor de control le obturează vederea. Deci e logic să fie acest aviz al Autorităţii Aeronautice. Şi văd iarăşi un amendament care a fost admis, al domnului Nicuşor Dan - cum altfel?! - care mi se pare foarte grav. Şi anume: "Se poate solicita instanţei judecătoreşti suspendarea autorizaţiei de construire sau desfiinţarea şi oprirea executării lucrărilor până la soluţionarea pe fond a cauzei. Condiţia prejudiciului iminent este prezumată pentru autorizaţiile de construire sau desfiinţare". Oameni buni, vreţi să vă construiţi ceva? Vine cineva şi vă blochează, vă face o plângere, se duce în instanţă şi doi ani, trei ani, patru ani, cinci, şapte, cât durează un proces, practic dumneavoastră nu puteţi să mai continuaţi lucrarea. E normal aşa ceva? Deci eu cred că trebuie reîntoarsă legea la comisie, dezbătută serios, cu specialiştii, pentru că are, într-adevăr, şi foarte multe părţi bune, cu care trebuie să fim de acord, dar sunt şi lucruri care, din punctul meu de vedere, dacă se vor aplica, vor cauza o problemă nu doar autorităţilor locale, dar cetăţenilor simpli care vor să-şi construiască ceva. Aţi respins aici şi aţi atacat la Curtea Constituţională, stimaţi membri ai opoziţiei, o modificare la 50 care era foarte bună, din punctul meu de vedere, tot ca fost primar. Şi anume, că, dacă în timp de doi ani de zile nu ai terminat lucrarea, ca primărie, şi ţi-a expirat autorizaţia de construcţie, vine ISC-ul, îţi face plângere penală şi te duci la puşcărie. Şi noi am spus atunci, la vremea respectivă, hai să scoatem chestiunea asta cu penalul şi să rămână eventual după un al doilea filtru, după ce vin alte organe care constată chestiunea asta, îţi pun în vedere şi abia după intră penalul. Dumneavoastră aici, în acest proiect de lege, aţi făcut, într-adevăr, o chestiune bună. Aţi lăsat ca după doi ani de zile, dacă nu s-a finalizat lucrarea unei autorităţi locale, şi nu numai, bănuiesc, să se prelungească automat autorizaţia de construcţie până la 4 ani, ceea ce e OK, pentru că, într-adevăr, primăriile nu pot să respecte aceste termene şi nu ţine de ele. Ţine de faptul că fondurile europene vin mai târziu, sunt tot felul de proceduri, licitaţii şi aşa mai departe. Deci e corect. Dar de ce data trecută v-aţi opus, când noi am venit cu acest proiect de lege, şi l-aţi şi atacat la Curtea Constituţională? Aveţi şansa să-l reglaţi când vine de la Senat, în Parlament, şi sper din toată inima să-l reglaţi. Pentru că ceea ce văd aici este că şi dumneavoastră constataţi că sunt într-adevăr nişte probleme, dar doriţi să le reglaţi altfel. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Domnul Alfred Simonis. Vă rog.

Alfred - Robert Simonis Mulţumesc, doamnă preşedinte. În urma discuţiilor cu ceilalţi lideri ai grupurilor parlamentare, vă solicit supunerea la vot retrimiterea pentru două săptămâni la Comisia pentru administraţie. Mulţumesc.

Carmen-Ileana Mihălcescu Avem o propunere de retrimitere la comisie două săptămâni. Vot, vă rog. Propunerea a fost aprobată cu 128 de voturi pentru, 31 de voturi împotrivă, 4 abţineri. Mergem mai departe.