3 iulie 2019 – Aprobarea prelungirii programului de lucru.

Ion-Marcel Ciolacu Domnul Dobre Victor Paul. Domnule deputat, Putem supune înainte de cuvântul dumneavoastră prelungirea programului. OK.

Ion-Marcel Ciolacu Vot, vă rog. 183 de voturi pentru şi o abţinere. Programul e prelungit.

Victor Paul Dobre Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, În primul rând, aş vrea să subliniez faptul că acest proiect de lege e un pas înainte. În pregătirea acestui proiect de lege, Partidul Naţional Liberal a depus o iniţiativă legislativă şi principalele prevederi, respectiv introducerea votului prin corespondenţă la alegerile prezidenţiale, mărirea timpului de vot pentru alegătorii din diaspora la trei zile, fluidizarea activităţii în secţiile de votare, posibilitatea prelungirii programului, toate aceste prevederi au fost cuprinse şi, din acest punct de vedere, bineînţeles că vom vota acest proiect de lege. Vreau însă să atrag atenţia că faţă de forma discutată şi adoptată în Comisia de Cod electoral, faţă de iniţiativa legislativă semnată de toţi reprezentanţii partidelor din Comisia de Cod electoral, la dezbaterea din Senat s-au adăugat nişte prevederi noi pe care noi, cei care am iniţiat legea, şi sper ca şi colegii din PSD să rămână consecvenţi, am hotărât că nu le vom introduce în corpul acestei legi. E vorba de o serie de prevederi legate de Autoritatea Electorală şi de finanţarea campaniei. Acest lucru am convenit cu toţii şi aşa am decis - să nu fie cuprins. Din păcate, la Senat nu s-a ţinut cont de iniţiatori, deci de cei 23 de reprezentanţi care, în fapt, reprezintă întreg spectrul politic din Parlament. De aceea, rugămintea noastră e ca pe parcursul dezbaterii să revenim la forma iniţială a legii adoptată în Comisia de Cod electoral. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul Árpád.

Árpád-Francisc Márton Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Din start trebuie să vă spun că, deşi am făcut parte din acea comisie specială, nu sunt printre iniţiatori. Nu sunt, pentru că sunt convins că forma care a ieşit nu va rezolva problema de fond şi în noiembrie vom avea aceleaşi scandaluri şi aceleaşi contestări pe care le-am avut până acum. Vă aduceţi aminte, cândva un preşedinte s-a gândit să facă un referendum pe uninominal şi noi imediat ne-am pus pe treabă şi am făcut o lege pe uninominal specială pentru România. N-am preluat o lege dintr-o altă ţară, am făcut altfel decât toţi, mult mai bine! Au trecut două legislaturi. Nici atunci n-am semnat. UDMR-ul nici atunci n-a susţinut acea lege, pentru că noi am spus: "Haideţi să preluăm ceva care funcţionează undeva!". Au trecut două legislaturi până am ajuns la peste 600 de parlamentari, când ne-am dat seama că am greşit şi am revenit la ce a fost. Se pare că şi acum vrem să facem ceva ce nu există nicăieri. Am primit un material în care este scris cum votează în ţările democratice din Uniunea Europeană, SUA, Canada cei care nu se află în ţară. N-am preluat nimic de acolo exact, ci ceva special. Intenţia e bună şi, într-adevăr, faptul că şi la prezidenţiale se poate vota prin corespondenţă este corect. Dar pentru a nu avea cozi imense duminică la ora 8,00, în diferite secţii de votare, ar fi trebuit să facem puţină ordine. Pentru că, pentru a evita o astfel de posibilitate s-a discutat, s-a dezbătut, e nevoie de persoane înscrise la secţia de votare, cel mult 1.200-1.300, ca să nu iasă cu scandal. Pentru a şti exact că cineva a fost acolo şi a votat e nevoie să fie înregistrat, să semneze etc., etc. Fără aceste prevederi ne putem trezi din nou ca oricine să se ducă seara la ora 8,00, nici măcar în locaţia unde a cerut eventual să voteze. Pentru că ar fi fost bine să ştim cine votează şi unde votează, să mergem în faţa lor, să le aducem posibilitatea secţiei de votare aproape, dar dacă te-ai înregistrat, acolo să votezi, nu altundeva. Ei, bine, nu aşa s-a făcut, legea a ieşit cum a ieşit, noi însă în continuare credem un lucru foarte important. E bine să fie cât mai uşor de realizat votul, cât mai fluent. Dacă în ţară, pe listele suplimentare, cetăţeanul este înregistrat cu nume, prenume, CNP, număr de act de identitate, domiciliu plus semnătură, să facem o variantă mai suplă: nume, prenume, CNP, semnătură, uşor de realizat. Cât timp cetăţeanul votează, deci i se ia actul de identitate, se duce, votează, se poate înregistra numele, prenumele şi CNP-ul. Când predă ştampila de vot poate semna. E uşor de realizat. Nu s-a dorit. Se va genera electronic. Credem că după ce vom avea turul I şi eventual turul II iar va fi cu scandal, vor fi contestări. Ni s-a spus clar de către reprezentatul STS-ului că pentru a face acest ceva mai e nevoie de cumpărat nişte device-uri în plus, că s-ar putea să nu funcţioneze, s-ar putea să se piardă anumite date. Toate acestea au fost puse în faţa comisiei. Cu toate acestea, s-a aprobat ca numai în ipostaza în care nu există curent electric să se înregistreze pe suport de hârtie. Am avut multe amendamente. Noi vom susţine unul. Credem că este obligatoriu ca înregistrarea să se facă pe suport de hârtie, în forma aceea pe care am spus, uşor de realizat, care nu necesită mult timp. Este adevărat că se votează cu 18 ore în plus faţă de închiderea urnelor în România, că există acea prevedere cu până la 15 persoane în comisie, cu cei care sunt afară, dar nu intervenim decât la această necesitate. Şi mă scuzaţi că am fost prea lung. Poate ar fi fost mai bine ca măcar această problemă să fie dezbătută şi sper să fie dezbătută atunci când venim cu amendamentul. Deci teoretic este o intenţie bună de susţinut, dar practic, aşa cum arată, nu va rezolva problema. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Domnul Benga. Domnule Árpád? Vă rog. Domnul Benga. (Vociferări.)

Tudor - Vlad Benga Nu cred. Chiar vreau să vă spun dumneavoastră în particular, domnule... Haideţi să vă spun o chestie. Eu lucrez la tot ce înseamnă proiecte de reformă electorală din momentul în care am intrat în Parlament, aceasta a fost zona mea de focus şi, împreună cu colegii noştri din USR, am depus până acum mai bine de 10 proiecte de lege pe subiectul acesta. Şi problema este în felul următor: legislaţia electorală e legislaţie ecosistem şi ia timp să aibă efect. Acum, ce se întâmplă cu aceste, în esenţă, cinci mari măsuri pe care le-am luat noi, prin acest proiect de lege, este că vor avea efect, dar nu vor avea efect dimensionat la fel şi vor avea efect în timpi diferiţi. Acum, faptul că avem trei zile de vot este foarte bine, însă oamenii nu se vor distribui pe cele trei zile de vot în mod egal, o treime în prima, o treime în doua, o treime în ultima. Eu vă promit şi vă dau în scris azi că mai bine de 50% dintre cetăţeni tot duminică se vor duce la vot, dacă nu cumva spre 60-70%. E o prevedere bună, dar nu va rezolva toată problema. Al doilea lucru, intervalul de extindere a votului este foarte bun, faptul că le dăm dreptul celor care la ora 21,00 sunt acolo la coadă deja să voteze, însă ideea este să ajungem să nu avem cozi. Votul prin corespondenţă e foarte important. Există ţări în lumea asta şi în Uniunea Europeană care azi au milioane de cetăţeni care votează prin corespondenţă, însă ia foarte mult timp ca oamenii să se obişnuiască. Gândiţi-vă, au fost 8.000-9.000 de înregistrări la parlamentare. Eu presupun că vor fi câteva zeci de mii de votanţi tura asta, ceea ce ar fi o creştere semnificativă. Dar, din nou, câteva zeci de mii - dacă facem informarea corectă - şi asta nu va putea absorbi sutele de mii, eventual milionul sau mai mult de români care votează şi va lua timp. Acum, punctul patru, şi al cincilea, de fapt, este obligaţia MAE de a cere informaţii de la autorităţile străine. Asta va ajuta foarte mult dacă vom şti exact unde sunt românii, ca să le punem secţii la dispoziţie, însă problema este că nu am reuşit să introducem în lege o obligativitate astfel încât să înfiinţăm secţiile. Şi de aceea modificarea-cheie din acest proiect de lege, modificare care încă nu e securizată, din cauza amendamentului UDMR, ţine de simplificarea procedurii în ziua votului. Fără automatizarea completării listelor suplimentare pe care se vor înscrie românii din diaspora vom avea din nou exact aceleaşi cozi şi de aceea este critic, cu votul dumneavoastră, azi, pe amendamente, să securizăm, pentru că aceea este modificarea care va elimina cozile. Acum, domnul Árpád a vorbit despre ceea ce înseamnă preînregistrare. Este adevărat că alte state impun această preînregistrare, însă problema este în felul următor. Nicio altă ţară din Uniunea Europeană nu are diaspora construită ca noi, în clipa de faţă. Nu ai cum! În primul rând, sunt o grămadă de oameni care nu sunt înregistraţi cu domiciliul sau cu reşedinţa acolo. Doi la mână, dacă îi pui să se înregistreze cu două, trei luni înainte, ca să ştii unde sunt, oamenii nu o vor face, oamenii încep să fie atenţie la campanie şi să-şi dorească să voteze înaintea votului. Nu au genul ăla de planificare! E nevoie de o lungă perioadă de informare ca să poţi să faci genul ăla de proces. (Vociferări.) Cu tot respectul, am 5 sau 6 minute, cum au avut şi colegii! Deci vreau să înţelegeţi un lucru foarte clar. Sunt mulţi paşi înainte pe care-i putem face cu legea aceasta, dar dacă renunţăm la generarea automată a listelor suplimentare am aruncat jumătate din câştig pe geam şi vom vedea din nou cozi. Şi acum, cu tot respectul - şi ştiţi foarte bine că eu tot timpul am avut, din toate punctele de vedere, am toată susţinerea pentru ceea ce înseamnă comunitatea maghiară şi proiectele lor. Regret, însă UDMR are un interes particular vizavi de prezenţa la vot şi realitatea este că UDMR se simte foarte ameninţat de o prezenţă crescută la vot şi realitatea este că îmi pare rău. Că ştiţi ce se întâmplă? Paradoxul este că şi maghiarii au emigrat din România, în procente similare cu românii. Mi-aş dori ca şi maghiarii din diaspora, vorbesc de comunitatea maghiară din România, să poată să voteze şi regret că pe un proiect bun, cum s-a lucrat, va fi aruncat în aer dacă trece acel amendament care distruge generarea automată a listelor şi nu pot să nu spun că dacă o veţi face, o veţi face pentru că vă simţiţi ameninţaţi de o prezenţă crescută la vot. Închei, spunându-vă următorul lucru: avem o şansă, după multă muncă şi un consens transpartinic să punem un instrument util pentru diaspora românească la vot. Haideţi să o facem, haideţi să adoptăm proiectul de lege în forma în care a ieşit cu amendamentele admise din Comisia juridică. Dacă modificăm sistemul şi renunţăm la generarea automată, prin amendamentul UDMR-ului, vom distruge jumătate din munca pe care am făcut-o! Mersi frumos de tot.

Ion-Marcel Ciolacu Noi vorbim de alegerile prezidenţiale, nu? De modificările la alegerile prezidenţiale. Mulţumesc mult. Domnule Korodi, vă rog. Doriţi să interveniţi? Nu. (Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie solicită să ia cuvântul.) Vă rog frumos, nu aveţi dreptul la cuvânt! Domnule Korodi, vă rog frumos! A vorbit domnul Dobre din partea Grupului PNL. Vă urez succes! Un singur vorbitor, cinci minute maximum. Domnul Korodi.

Attila Korodi Stimaţi colegi, Un răspuns fără echivoc. UDMR are tot interesul ca într-o manieră corectă toată comunitatea şi cetăţenii României care se află în diaspora să poată să voteze, să nu existe nicio şansă ca acest drept să fie viciat. Pe de altă parte, o semnătură olografă pe o hârtie este cea mai mare siguranţă, la ora actuală, pentru că nu vorbim de o semnătură electronică, vorbim despre o semnătură care este pe un device care oricând poate să fie viciat. Din cauza aceasta susţinem. Şi ceea ce aţi spus dumneavoastră respingem cu fermitate.

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc mult. Dacă din partea grupurilor parlamentare... Domnule, vă rog frumos! (Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie solicită să ia cuvântul.) Drept la replică la cine? Domnule, vă rog frumos! Vă rog frumos! Vă rog frumos! Deci s-a spus un neadevăr. Noi vorbim despre alegerile prezidenţiale. Era normal să spună... Vă rog frumos! Mulţumesc mult. Mi-a făcut plăcere. Dacă din partea grupurilor parlamentare mai doreşte cineva? Dacă nu, domnul Dohotaru. Aveţi un minut. Neafiliat. Este aici? Haideţi, vă rog.

Adrian-Octavian Dohotaru În ciuda acestui minim consens avem în continuare cea mai restrictivă legislaţie din Europa. Şi acum o mică poveste. De ce este cea mai restrictivă legislaţie electorală din Europa? Am susţinut o persoană din ghetoul Patare de lângă Cluj, Linda Greta Jigo, să candideze la europarlamentare. Bineînţeles, nu a adunat aceste semnături, era cap de listă la acest partid proaspăt înfiinţat, în schimb a făcut înconjurul Europei prin candidatura sa. A apărut în "The Guardian", a apărut în "Spiegel", în Agenţia "France-Presse International". Trebuie să dăm şansa unor astfel de oameni, persoane care n-au făcut liceul, cu patru copii, mulţi astfel de oameni în România, să participe la alegeri. Miza e de a avea un prag de 0,1%, indiferent de mărimea circumscripţiei. Şi asta nu s-a făcut aici şi asta merită făcut pe viitor, pentru a avea noi partide, pentru a avea independenţi în spaţiul politic, aşa cum sunt simpatizante mai multe partide, nu doar USR, Demos, partide ecologiste, POL, partid local, trebuie să avem mai multe astfel de mişcări pentru ...

Ion-Marcel Ciolacu Vă rog să finalizaţi.

Adrian-Octavian Dohotaru ... a democratiza viaţa publică. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Din partea comisiei? Comisia juridică, prezentarea raportului. L-aţi prezentat. Timpii? L-aţi...

Nicuşor Halici Timp de dezbatere, domnule preşedinte, cinci minute propun.

Ion-Marcel Ciolacu Mulţumesc. Supun la vot. Cine este pentru? Vot! Timpul de dezbatere adoptat cu 127 de voturi pentru, 78 de voturi contra, două abţineri. Dacă la titlu sunt observaţii? Nu. Preambul, observaţii? Nu. Avem amendamente admise de la 1 la 229. Luăm calup de câte 50. La respinse, de la 1 la 14. Vă rog, intrăm cu respinsele, da? Vă rog, domnule deputat.

Árpád-Francisc Márton Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Punctele 23 şi 24, amendamente admise, punctul 4 respinse. Deci în locul acelui alin. (6), cu aşa-zisa generare electronică a listei, noi propunem următorul text: "Listele electorale suplimentare din străinătate cuprind rubrici pentru numele, codul numeric personal şi semnătura alegătorului". E simplu ca bună ziua, uşor de realizat! Încă o dată vă spun. Omul vine, dă actul de identitate, primeşte ştampiluţa, se duce, pune ştampiluţa, se reîntoarce în acel interval, numele şi codul numeric personal au fost înregistrate, semnează, dă ştampiluţa, bună ziua! Deci niciun inconvenient. Şi cei din comisie ştiu exact că într-adevăr omul a fost acolo şi a votat, şi are şi documentul. Orice se întâmplă între timp are documentul verificabil.

Ion-Marcel Ciolacu Supun votului dumneavoastră amendamentul respins. Vot, vă rog. 27 de voturi pentru, 183 contra, 5 abţineri. Supun votului dumneavoastră amendamentul admis al comisiei. Vot, vă rog. Cel admis al comisiei. 192 de voturi pentru, 22 contra, 4 abţineri. Intrăm pe amendamentele... Domnule Ödön, vă rog.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. Vot, vă rog. 44 de voturi pentru, 157 contra, 6 abţineri. Supun votului dumneavoastră forma iniţială a comisiei. Vot, vă rog. 180 de voturi pentru, 32 de voturi contra, o abţinere. Adoptat. Dacă la admise, de la 1 la 50 sunt intervenţii? Vă rog, domnule lider.

Ion-Marcel Ciolacu De la 50 la 100?

Ion-Marcel Ciolacu Supun votului dumneavoastră amendamentul admis. Cine este pentru? Cu 187 de voturi contra, 22 pentru, 3 abţineri a căzut. Supun votului dumneavoastră forma iniţială a comisiei, se pare că e eliminare. Deci eliminare! (Vociferări.) A căzut şi la revedere! Domnule Márton Árpád, vă rog.

Árpád-Francisc Márton Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor deputaţi, Ca să vă explic ce aţi votat. Ca să vă explic, stimaţi colegi! La ora 21,00, în România, apar exit polurile şi încă se mai votează 18 ore, altundeva decât în România. Vi se pare corect? Nu mi se pare corect! Dar aţi votat aşa. Unu. Doi. Interdicţia de a vota, de a avea exit poluri înainte de ora 21,00 este în lege şi rămâne în lege, numai această modificare va dispărea. Deci până la ora 21,00 exit polurile nu se pot da publicităţii pentru că aşa este în lege. Şi încă ceva. Domnule preşedinte, Pentru a simplifica modificarea legii s-a modificat puţin din Legea alegerilor prezidenţiale. Majoritatea prevederilor sunt trimiteri către Legea alegerilor parlamentare care s-a modificat astăzi şi ea. Vă mulţumesc.

Ion-Marcel Ciolacu Şi eu vă mulţumesc. De la 150 la 200, intervenţii? De la 200 la 229? Adoptate. Proiectul de lege rămâne la votul final. În cinci minute avem votul final, la 12,30. Mulţumesc.