26 iunie 2019 – Prezentarea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii în semestrul II al anului 2018.

Carmen-Ileana Mihălcescu Raportul privind... este ultimul punct de pe ordinea de zi. 10. Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii în semestrul II al anului 2018. Vă rog.

Ioan Balan Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Am să vă prezint foarte succint câteva din datele şi informaţiile referitoare la activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii în perioada 1 iulie - 31 decembrie a anului 2018, aşa cum prevede Regulamentul Camerei Deputaţilor. Informaţii detaliate veţi găsi în textul pe care îl aveţi la dispoziţie. Comisia şi-a desfăşurat activitatea în cadrul celor 49 de şedinţe în plen, precum şi în cadrul subcomisiilor sale de analiză, conform programului de lucru hotărât de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor. Membrii comisiei, în calitatea lor de deputaţi, au asigurat săptămânal o zi de audienţă, de regulă în ziua de luni. Comisiei i s-au adresat în al doilea semestru al anului 2018 un număr total de 263 de petiţii, formulate de persoane fizice şi persoane juridice sau organizaţii nonguvernamentale, în numele propriilor membri, aşa cum prevăd textele constituţionale şi legale. Cele mai multe sesizări au venit din partea persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate, reclamând fie pretinse erori judiciare, fie condiţiile de detenţie şi relele tratamente aplicate persoanelor aflate în detenţie. Cei mai mulţi petenţi solicită insistent transferarea la penitenciare aflate în apropierea localităţilor de domiciliu ale familiilor. Aceste din urmă petiţii au fost soluţionate favorabil de instituţia publică competentă căreia ne-am adresat - Administraţia Naţională a Penitenciarelor - pentru 30% dintre petenţi. În comparaţie cu perioada anterioară de raportare, colaborarea comisiei noastre cu instituţiile statului, în vederea soluţionării petiţiilor persoanelor aflate în custodia penitenciarelor, s-a îmbunătăţit, în sensul reducerii timpului de răspuns şi al diminuării zilelor de întârziere de la data înaintării adresei de sesizare a instituţiei de profil. Pe locul doi ca pondere în totalul petiţiilor se situează petiţiile care reclamă pretinse abuzuri, erori, neglijenţe din domeniul justiţiei. În raporturile cu puterea judecătorească, comisia a urmărit constant respectarea prevederilor constituţionale care consacră separaţia puterilor în statul de drept. Principalele aspecte invocate în memoriile petenţilor vizează abuzuri ce ar fi fost comise de magistraţi, procurori şi judecători sau condamnări netemeinice dispuse de către instanţele de judecată. Date fiind plângerile petenţilor şi prevederile legale în materie, majoritatea petiţiilor privind domeniul justiţiei au fost transmise pentru competentă analiză şi soluţionare Consiliului Superior al Magistraturii - Inspecţia Judiciară. Răspunsurile Inspecţiei Judiciare se referă sistematic la neconstatarea unor abateri disciplinare ale magistraţilor, petiţiile fiind clasate. Pe locul trei în perioada de referinţă, ca număr al petiţiilor care se referă la anumite domenii, se clasează petiţiile cu tematică socială. Cele mai multe memorii reclamă modul în care s-a stabilit ori s-a recalculat pensiile petenţilor, precum şi întârzierile mari în soluţionarea contestaţiilor. De asemenea, petenţii sesizează respingerea de către casele teritoriale de pensii a cererilor lor ca sporurile şi alte venituri salariale nepermanente să fie valorificate în cuantumul pensiei. În pofida eforturilor de publicitare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cetăţenii par să nu accepte ca fiind etică formula actuală de calcul al pensiilor şi insistă ca toate veniturile salariale obţinute în timpul activităţii lor, şi pentru care au achitat contribuţii sau impozit, după caz, să fie luate în considerare la stabilirea pensiilor. Comisia a remarcat în perioada de referinţă şi menţinerea nemulţumirii referitoare la accesul la locuinţe sociale. Veţi regăsi exemplificări în textul extins al raportului. Comisia recomandă din nou Guvernului României efectuarea unei analize comprehensive a situaţiei actualului stoc de locuinţe sociale, a criteriilor de ocupare a acestora şi a adecvării acestor criterii la obiectivele asumate anterior, de combatere a marginalizării sociale şi de reducere a sărăciei, în vederea unei revizuiri de fond a legislaţiei în domeniu. Comisia consideră că accesul la locuinţe sociale al categoriilor de beneficiari prevăzute de lege nu mai poate fi soluţionat satisfăcător cu actualele norme legale aplicabile. Recomandăm ca, după o analiză cuprinzătoare a situaţiei prezente, să se promoveze şi să se adopte de Guvern un program naţional complex vizând accesul la locuinţa socială, adaptat situaţiei sociale şi economice actuale a populaţiei, şi care să fie corect dimensionat, mai ales din perspectiva resurselor aflate la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale. Ca o concluzie a unora dintre aspectele aflate în atenţia comisiei în perioada de referinţă, observăm că necunoaşterea normelor legale în vigoare - europene, naţionale şi locale - de către unii cetăţeni, referitoare la drepturile şi obligaţiile legale care le revin, creează situaţii tensionate între aceştia şi autorităţile publice, locale sau centrale şi frustrări. Comunicarea accesibilă, de către instituţiile publice, a condiţiilor de acces la drepturi şi a modificărilor survenite în legislaţie sau metodologii, de o manieră comprehensivă şi sistematică, încă nu s-a realizat. Adoptarea unui program naţional în acest sens, urmând bunele practici şi ghidurile aferente din alte state membre ale Uniunii Europene, ar fi necesar să fie avut în vedere de Guvernul României. Este evident că simpla publicare a normelor legale, fără explicaţii şi exemplificări, nu este suficientă. În ceea ce priveşte relaţia comisiei noastre cu autorităţile competente cu analiza pe fond a aspectelor sesizate în petiţii, s-a constatat că există un număr de 34 de petiţii la care nu s-a primit răspuns în termenul legal. Dintre acestea, mai sunt pe rol 11 petiţii, urmând să se acţioneze pentru rezolvarea lor. Mulţumesc domnului Leoreanu pentru că ne-a dat şi ne-a creat posibilitatea să prezentăm acest raport. (Aplauze.)

Carmen-Ileana Mihălcescu Vă mulţumesc. Închidem aici sesiunea de dezbateri. Vot final, în 10 minute, la 12... Este 12,15. La 12,25 - vot final. Mulţumesc.