5 iunie 2019 – Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.33/2018 privind modificarea Ordonanţei Guvernului nr.46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană (PL-x 454/2018). ( rămas pentru votul final )

Florin Iordache Şi ultimul proiect. 17. Este vorba de Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2018 privind modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană; PL-x 454/2018. Domnul preşedinte al Comisiei pentru transporturi şi închidem dezbaterile. Vă rog, foarte scurt. Domnule preşedinte Bode, vă rog.

Lucian Nicolae Bode Mulţumesc pentru înţelegere. Ţinem acest proiect de mai bine de un an la plen. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru transporturi şi infrastructură a fost sesizată în fond cu dezbaterea şi avizarea acestui act normativ, Camera Deputaţilor fiind Cameră decizională. Senatul a adoptat proiectul de lege în şedinţa din 5 septembrie 2018, ca urmare a depăşirii termenului de adoptare. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 46/1998, în sensul instituirii unui mecanism intern care să contribuie la respectarea obiectivelor de performanţă la nivel european şi eliminarea sincopelor din activitatea ROMATSA, prin intermediul căruia costurile aprobate prin planul de performanţă să poată fi majorate proporţional cu veniturile suplimentare rezultate în urma aplicării mecanismului de împărţire a riscului de trafic şi, de asemenea, a unor mecanisme prin intermediul cărora costurile totale şi/sau anumite categorii de costuri să fie modificate faţă de cele stabilite prin planul de performanţă, în conformitate cu evoluţiile principalelor prognoze şi ipoteze. Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, Comisia pentru transporturi şi infrastructură a reexaminat proiectul de lege în şedinţa din 12 martie 2019. În urma examinării proiectului de lege, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea actului normativ în forma adoptată de Senat, cu amendamentele respinse prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul raport. În raport de obiectul şi conţinutul său, iniţiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulţumesc. Şi dacă-mi daţi posibilitatea 30 de secunde...

Florin Iordache Vă rog. La dezbateri generale, poziţia Grupului PNL. Vă rog.

Lucian Nicolae Bode La dezbateri generale, pentru a explica acest mecanism intern despre care vorbeam în raport, vreau să ştiţi, dragi colegi, că el prevede distribuirea veniturilor suplimentare rezultate în urma aplicării mecanismului de împărţire a riscului de trafic. Practic, iată, după mai bine de un an de la adoptarea Ordonanţei nr. 33/2018, perioadă în care am asistat la un ping-pong între Ministerul Transporturilor, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, ROMATSA şi Legislativ, în ceea ce priveşte acest proiect de lege, astăzi avem în dezbatere varianta finală, din păcate, spun eu, cea mai nefericită, pentru că în comisie noi am propus o variantă foarte clară, spun eu, şi anume aceste venituri suplimentare rezultate din dirijarea traficului aerian de către ROMATSA să fie distribuite către investiţii, respectiv către salariile controlorilor de trafic aerian. Din păcate, nu a fost acceptat acest amendament. Nici al doilea amendament, propus de colegul de la UDMR, ca aceste venituri să fie distribuite către investiţii, nu a fost acceptat, iar astăzi suntem în situaţia în care veniturile suplimentare vor fi distribuite după bunul plac al administraţiei ROMATSA. Închei. Din păcate, domeniul de transport aerian, în România, nu se simte deloc bine. Compania Naţională de Transport Aerian TAROM este fără management, în acest moment, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti are conducerea demisă de câteva săptămâni. Nici ROMATSA nu se simte prea bine, pentru că în urmă cu câteva săptămâni a fost vizitată de procurori. În aceste condiţii, doar din ambiţiile politice ale domnului ministru Cuc, punând în pericol acest sector vital pentru România, sectorul de transport aerian, ne exprimăm şi cu această ocazie îngrijorarea. Grupul nostru parlamentar nu poate susţine acest proiect de lege. Mulţumesc.

Florin Iordache Vă mulţumesc. Dacă mai sunt alte intervenţii? Nu mai sunt. Avem două amendamente respinse. Dacă se susţin? Nu se susţin. În aceste condiţii, rămâne la votul final. Are caracter ordinar. Încheiem aici. La ora 12,00 ne revedem, stimaţi colegi, pentru votul final.