Florin Iordache 7. Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011; poziţia 7; Pl-x 316/2018/2019. Avem 9 amendamente admise, două respinse. Dacă din partea iniţiatorilor doreşte cineva? Nu. În aceste condiţii, o invit pe doamna preşedinte Gavrilă, preşedintele Comisiei pentru învăţământ. Vă rog, prezentaţi raportul.
Camelia Gavrilă Mulţumesc, domnule preşedinte. În baza prevederilor art. 137 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, comisia noastră a primit spre dezbatere în fond Legea pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei nr. 1, PL-x 316, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a cererii preşedintelui României. Legea respectivă se referă la numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învăţământ, în funcţie de nivelul de studiu. Se instituie obligativitatea acordării de către instituţiile de învăţământ superior a unui număr de cel puţin 10 locuri bugetate, garantate, pentru absolvenţii cu diplomă de bacalaureat, proveniţi din sistemul de protecţie socială. Se înfiinţează compartimente de consiliere parentală pentru familiile elevilor care au săvârşit acte de violenţă psihologică şi consiliere pentru elevi, astfel încât cei implicaţi să poată beneficia de evaluare şi asistenţă psihologică de specialitate. Legea face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată. În recomandările, şi aprecierile, şi solicitarea Preşedintelui, de reexaminare a legii, se fac trimiteri la dispoziţiile art. 1 pct. 4 din legea trimisă la promulgare, care are ca obiect modificarea art. 66 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale. Se consideră că aceste modificări atrag după sine alte modificări ale dispoziţiilor legii, în caz contrar apărând contradicţii cu prevederile art. 65. De asemenea, se consideră că forma legii transmisă spre promulgare creează situaţia conform căreia o reglementare stabilită expres la nivel de lege, legislaţie primară, este aprobată prin ordin de ministru, la nivel de legislaţie secundară. În urma dezbaterii, în şedinţa din 5 martie 2019, Comisia a propus cu 11 voturi pentru şi 9 abţineri aprobarea în parte a cererii de reexaminare a legii şi adoptarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale, cu modificările din anexă. Mulţumesc.
Florin Iordache Vă mulţumesc, doamnă preşedinte. Dezbateri generale, Grupul PNL, doamna Cherecheş. Vă rog.
Florica Cherecheş Grupul PNL susţine cererea preşedintelui, de reexaminare a acestui proiect de lege, dar va vota împotriva legii, aşa cum a fost ea modificată şi aşa cum prevede raportul Comisiei pentru învăţământ, pentru că este acolo o problemă. Şi anume, propunerea privind stabilirea numărului de ore, la clasă, în funcţie de vârstă, direct în Legea educaţiei naţionale. Acest lucru nu se justifică, pentru că numărul de ore pentru fiecare disciplină în parte se stabileşte prin planul-cadru de învăţământ, se aprobă prin ordin de ministru, şi nu prin lege. Cum facem atunci cu şcolile vocaţionale? Cele care au clase intensive? Cu clasele cu predare în limbile minorităţilor, unde numărul de ore este deja mai mare decât restul elevilor? Profesorii vor fi nevoiţi să-şi diminueze norma, unii vor fi disponibilizaţi. Dar marea problemă este că nu acesta este modul de a face, de a stabili numărul de ore. Am depus un amendament, noi, Grupul PNL, de eliminare a acestei modificări şi de păstrare a formei iniţiale, prevăzute de Legea educaţiei naţionale, dar, din păcate, comisia l-a respins. Din acest motiv, noi vom vota împotriva acestei legi. Mulţumesc.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, doamnă. Dacă celelalte grupuri parlamentare au intervenţii? Nu. Avem nouă amendamente admise şi două amendamente respinse. La titlul legii. Dacă sunt intervenţii? Nu. Dacă la cele două amendamente respinse sunt intervenţii? La art. 56 1 . Se susţine? Nu. La art. 66. Dacă se susţine eliminarea art. 66? Nu. De la 1 la 9? În aceste condiţii, rămâne la votul final. Are caracter organic.