Florin Iordache În continuare, o invit pe doamna deputat Cristina Iurişniţi, pentru a prezenta o declaraţie cu prilejul Zilei Internaţionale de Conştientizare a Autismului. Vă rog, doamnă deputat.
Cristina-Ionela Iurişniţi Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimate colege, Stimaţi colegi, Pe 2 aprilie celebrăm Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului. Autismul este o tulburare de dezvoltare care presupune dificultăţi în comunicarea şi relaţionarea socială, afectând pacienţii în forme şi grade diferite. În calitate de preşedinte al Comisiei pentru egalitatea de şanse, este de datoria mea să atrag atenţia că în ţara noastră persoanele diagnosticate cu tulburări de spectru autist nu beneficiază pe deplin de egalitate de şanse, pentru majoritatea fiind extrem de dificil să-şi exercite drepturile fundamentale la educaţie, la sănătate, la libertate de mişcare. Nu există date oficiale privind numărul persoanelor cu autism din România, dar, anual, circa 3.000 de copii sunt diagnosticaţi cu TSA, iar estimările organizaţiilor neguvernamentale privind numărul tuturor celor care au autism variază până la 200.000. Avem, stimate colege, stimaţi colegi, atât o lege care prevede servicii gratuite pentru copiii cu autism, cât şi o strategie, pentru ca aceşti copii să poată fi ajutaţi să ducă o viaţă normală. Cu toate acestea, terapiile extrem de costisitoare, indicate în aceste afecţiuni, nu sunt decontate, nu există specialişti suficienţi, unităţile de învăţământ de stat resping copiii cu TSA, iar educaţia - programul, curricula şcolară, evaluările naţionale nu sunt adaptate nevoilor speciale ale acestora. Datele din teren relevă că doar 8% dintre cei afectaţi beneficiază de terapii gratuite; gradul de incluziune şcolară a copiilor cu TSA este extrem de redus, iar adulţii cu TSA nu beneficiază de niciun suport psihologic gratuit, iar de încadrarea în câmpul muncii nu poate fi vorba! Acestor persoane le sunt încălcate grav drepturile fundamentale şi pentru ei, în mod clar, egalitatea de şanse rămâne un deziderat. România exercită acum, după cum ştiţi, Preşedinţia Consiliului Uniunii Europene. Or, educaţia europeană respectă minimum 3 principii: calitate, echitate şi incluziune. Toţi copiii au dreptul la educaţie, sprijin financiar şi intervenţie de specialitate timpurie, au dreptul să îşi atingă potenţialul într-un context educaţional şi social incluziv. În prezent, recuperarea şi îngrijirea copiilor cu autism cad doar pe umerii părinţilor, ceea ce nu este în regulă, care se descurcă aşa cum pot, pe cont propriu sau cu sprijinul organizaţiilor neguvernamentale din domeniu. Pentru persoanele tinere şi adulte cu TSA, care au nevoie de servicii intensive de sprijin pe toată durata vieţii, legislaţia în vigoare nu prevede altceva decât o simplă indemnizaţie de dizabilitate. Lipsa investiţiilor în serviciile sociale pentru aceştia duce la scăderea calităţii vieţii persoanelor afectate, cât şi a familiilor acestora şi a întregii comunităţi. Trebuie să sprijinim în mod real, transpartinic, modificările necesare pentru prezent o incluziune reală a copiilor cu cerinţe educative speciale în învăţământul de masă. Vă amintesc doar câteva dintre acestea, susţinute de grupurile de părinţi, de Federaţia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist - FEDRA: adaptarea curriculei şcolare, a evaluărilor, examenelor şi testărilor, reducerea programului şcolar şi creşterea numărului personalului de sprijin, personal care este absolut necesar pentru aceşti copii, în instituţiile de învăţământ; introducerea facilitatorului şcolar în cor. Stimate colege, Stimaţi colegi parlamentari, În această zi de conştientizare a autismului, vă adresez rugămintea să luăm împreună măsurile care se impun, sprijinirea dezvoltării serviciilor speciale, sociale, oferite categoriilor vulnerabile de către ONG-urile de profil, asigurarea accesului gratuit la terapii de recuperare pentru persoanele cu tulburări de spectru autist şi pentru copiii cu tulburări psihice, în spiritul egalităţii de şanse pentru toţi cetăţenii României. Mulţumesc.