Florin Iordache 3 1 . Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative; PL-x 710/2018. Guvernul este iniţiator; procedură de urgenţă. Raportul? Comisia pentru buget. Vă rog.
Călin-Vasile-Andrei Matei Raportul asupra Proiectului de Lege pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare îmbunătăţirea şi reorganizarea ANAF, în sensul revenirii la modul de organizare a administraţiilor financiare la nivel judeţean, mai aproape de contribuabili, în vederea îmbunătăţirii atât a ratei de colectare, cât şi a relaţiei cu plătitorii de taxe şi impozite. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, membrii Comisiei au examinat proiectul de lege menţionat mai sus, în şedinţa din data de 26 februarie 2019. În urma examinării proiectului de lege şi a opiniilor exprimate, deputaţii prezenţi la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaţilor raportul de adoptare a Proiectului de Lege pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu amendamentele admise prezentate în Anexă. În raport cu obiectul şi conţinutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
Florin Iordache Vă mulţumesc. La dezbateri generale? Domnule Popescu, vă rog. Grupul PNL.
Pavel Popescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Dacă ceea ce s-a întâmplat ieri în Comisia pentru buget, finanţe se poate numi o reorganizare sau o reformare a ANAF, nu ştiu în ce direcţie se poate îndrepta această ţară, pentru că ceea ce s-a întâmplat ieri acolo este un regres, din toate punctele de vedere. (Vociferări.) Şi anume, s-a confirmat foarte clar că aşa-zisă reformă a ANAF are un singur scop - împărţirea pe sfere de influenţă a Fiscului din România. (Vociferări.) Este foarte simplu! Domnul Teodorovici preia vămile. Domnul Vâlcov preia antifrauda. (Vociferări.) Ştiu că sună ironic şi puţin paradoxal, dar domnul Vâlcov preia antifrauda. Şi fiecare parlamentar din circumscripţiile parlamentare îşi va pune propriul director al ANAF, în judeţul său. Avem 42 de judeţe, vom avea, prin urmare, 40 de directori de ANAF, puşi de fiecare parlamentar din acel judeţ, şi două judeţe colegilor noştri de la UDMR, care au negociat în stilul caracteristic. (Vociferări.) Aici am un comentariu, stimate coleg, pentru că, ştiţi, este foarte greu să dai drept la replică! V-aş ruga ca pe viitor să nu mai pronunţaţi cuvântul "compromite", pentru că sunteţi exemplul suprem de compromitere a imaginii României şi a modului în care ne prezentăm în Europa, prin ceea ce faceţi în aceste zile, fiind alături de PSD la guvernare. Domnilor de la guvernare, V-aţi asigurat măciuca pentru următoarele pentru următoarele 4 runde de alegeri parlamentare. Ştiţi foarte simplu că, odată ce veţi avea controlul asupra Fiscului, în fiecare judeţ, veţi cere, prin şantaj şi teroare, socoteală tuturor agenţilor economici din acele judeţe. (Gălăgie.) Este foarte clar, ştiţi foarte bine că puşculiţa de partid trebuie umplută! Şi, pe lângă puşculiţa de partid, şi puşculiţa personală! (Vociferări.) Şi, în stilul vostru caracteristic, v-aţi aservit justiţia! Mai mult decât atât, aţi luat banii primăriilor, aţi confiscat, prin măsurile fiscale pe care le-aţi luat prin O.U.G. nr. 114, banii tuturor primarilor din această ţară! Şi acum i-aţi făcut dependenţi de mila voastră, a Guvernului. Şi această lege va fi cheia de boltă a ceea ce aţi realizat în aceste zile. (Vociferări.) Dacă dumneavoastră credeţi că prin desfiinţarea regiunilor, birourilor de regiune a ANAF, veţi ajunge la conceptul de digitalizare şi veţi avea o reformă în acest sistem, doar cumpărând calculatoare, este greşit. Domnul Teodorovici a spus ieri foarte clar - "... ANAF... fiecare judeţ trebuie să-i dea socoteală lui..." ... domnului Vâlcov... pardon, o voi lua în ordinea corectă... doamnei lichidator Mihaela, şefa ANAF, domnului Teodorovici şi domnului Vâlcov. Şi toată lumea ştie că, atunci când este ceva de făcut în Ministerul Finanţelor, decizia vine în plic. (Vociferări.) Succes! Dar vă spun un singur lucru. Nu veţi scăpa de noi!
Florin Iordache Da. Vă reamintesc că... Doamna Prună, din partea Grupului USR. Este procedură de urgenţă, 5 minute, un vorbitor. Vă rog. Vă rog, doamnă.
Cristina-Mădălina Prună Vă mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. Vreau doar să se consemneze, pentru stenogramă, faptul că acest proiect de lege a fost introdus în mod ilegal pe ordinea de zi, cu încălcarea flagrantă a art. 69 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaţilor. Nu a existat unanimitate pe introducerea acestui proiect pe ordinea de zi şi, de aceea, dezbaterea lui, astăzi, în Camera Deputaţilor, nu este una legală, nu este una care să fie, într-adevăr, conform regulilor pe care ar trebui să le respectăm aici, în Parlamentul României. Nu mai vorbesc că este un proiect extrem de prost, prin care daţi mai multă putere baronilor locali şi măriţi aparatul administrativ. Ţineţi minte, domnule Iordache, pentru că, chiar şi dumneavoastră aţi spus, la începutul acestei şedinţe, că alin. (3) din art. 69 trebuie respectat. Introducerea oricărui proiect care n-a fost pe ordinea de zi trebuie să se facă cu unanimitatea liderilor de grup. Deci aş vrea să vă uitaţi mult mai bine la Regulamentul Camerei Deputaţilor. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Da, doamnă! Eu mă uit foarte bine. Repet, ordinea de zi - şi acesta este ultimul punct - ordinea de zi este cea care mi-a fost propusă de Comitetul liderilor. Domnul Szabó Ödön.
Ödön Szabó Stimate domnule preşedinte, Stimaţi colegi, O să încep să vorbesc, în prima parte, nu despre lege, ci despre un coleg care poate este puţin mai tânăr decât mine, dar, din păcate, ori de câte ori iese la microfon, încearcă - şi reuşeşte, de obicei - să-i jignească pe alţii şi inclusiv să se compromită pe sine. (Vociferări.) Mai înainte! După ce a votat sistarea votului, a ieşit la microfon, practic, realizând un act împotriva propriei voinţe. Aţi votat pentru sistarea discuţiilor şi aţi ieşit ulterior la microfon. Dacă aceasta nu este o zonă de schizofrenie, e o chestiune specială! (Rumoare. Aplauze.) Şi atunci, a doua chestiune foarte clară, concretă. Nu mai fiţi aşa de agitat, domnule coleg! Nu mai fiţi aşa de agitat! Nu mai fiţi aşa de agitat şi nici aşa de incisiv în a-i jigni pe alţii. (Aplauze.) Acest proiect este un proiect de descentralizare. Eu până în momentul de faţă am înţeles că Partidul Naţional Liberal susţine descentralizarea. Orice act care ajunge mai aproape de cetăţean, orice decizie când statul se mută mai aproape de cetăţean sau de instituţie, înseamnă descentralizare. În acest proiect se mută o instituţie a statului mai aproape de cetăţeni. Am propus-o, o susţinem şi sper ca măcar ca o parte dintre dumneavoastră, care sunt în aceste judeţe, să o susţină. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Drept la replică. Da, domnule Popescu.
Pavel Popescu Mulţumesc, domnule preşedinte. Spre deosebire de colegul meu, eu voi folosi argumente, şi nu jigniri. Vreau să vă atenţionez în legătură cu un singur lucru. Nu am fost niciodată jignit şi cred că nimeni nu a fost jignit în modul în care colegul nostru de la UDMR a reuşit să o facă astăzi. Stimate coleg, acest proiect de lege a fost cerut de liderii partidului dumneavoastră. Fapte! În judeţele Harghita şi Covasna, ANAF a descoperit cea mai mare evaziune fiscală şi în spatele acelor firme ştiţi foarte bine cine stătea! Ştiţi foarte bine că în acele două judeţe veţi dori şi doriţi din suflet să aveţi control. Faptul că dumneavoastră veniţi la acest pupitru şi nu puteţi să mă bateţi cu argumente, ci doar cu jigniri de toată jena, este foarte simplu. Atât puteţi! Vă doriţi acest proiect. Drept dovadă, astăzi l-aţi impus în mod ilegal pe ordinea de zi. Drept dovadă este proiectul pe care-l discutăm aici - şi nu vorbim despre alocaţia copiilor care trebuia mărită, nu vorbim despre chestiunile stringente ale acestei ţări, şi veniţi şi ne aruncaţi în faţă această reorganizare a ANAF. V-am spus - vă repet - aveţi două judeţe pe care le veţi controla - UDMR. Puteţi să vă faceţi lista cu directorii pe care îi veţi înlocui şi aveţi 40 de judeţe, PSD. Acestea sunt realităţile! Dacă doriţi să avem un dialog pe legi care într-adevăr afectează toată populaţia României - 4 milioane de copii, veniţi aici şi spuneţi, cu aceleaşi argumente, de ce trebuie să introducem pe ordinea de zi, de exemplu, proiectele colegului meu, care măreau alocaţiile de la 1 martie.
Florin Iordache Vă rog, finalizaţi, domnule coleg! Vă mulţumesc.
Pavel Popescu Vă rog frumos să nu mai jigniţi un coleg atunci când...
Florin Iordache Mulţumesc. Aţi avut două minute! Mulţumesc.
Pavel Popescu ...vine cu argumente, şi nu cu jigniri.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Domnul Szabó Ödön. Drept la replică? Da, vă rog. Numai puţin! Să terminăm cu replicile şi continuăm. Vă reamintesc, pentru colegii de la USR, un singur vorbitor. Doamnei Chichirău o să-i dau cuvântul. Vă rog, domnule Ödön, dar, vă rog, fără a genera un alt drept la replică.
Ödön Szabó Stimate domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Nu doresc să generez un alt drept la replică, doar să spun un singur lucru. În momentul în care toate partidele politice au vorbit despre descentralizare, ar fi bine ca să susţinem orice proiect care aduce instituţiile statului mai aproape de cetăţean, şi acest proiect despre asta vorbeşte. Că unii colegi, care nu au citit foarte atent acest proiect, văd altceva în el, noi nu vedem decât acest lucru. A doua chestiune foarte importantă. Eu probabil am fost în altă sală atunci când ne-aţi jignit, tocmai de la acest microfon, în urmă cu câteva minute, arătând chiar spre grupul nostru parlamentar. Deci eu cred că şi memoria trebuie să fie foarte corectă, pentru că avem stenograma. Şi, în al treilea rând, eu vă rog ca în momentul în care avem posibilitatea să discutăm despre anumite proiecte care pot întruni consensualităţi, să nu le amestecăm. Proiectul de alocaţie a copiilor, care a fost introdus în Legea bugetului - ştiţi foarte bine -, a trecut cu votul UDMR-ului în acest Parlament. Şi atunci vă rog... (Vociferări.) Şi cu votul nostru! Aşa e! Dar fără acele voturi nu ar fi trecut! Deci a trecut şi cu votul nostru! Fără acele voturi nu ar fi trecut! Şi atunci, eu vă rog, nu mai fiţi atât de orbi în susţinerea acestui proiect, încât să omorâţi orice alt proiect benefic pentru ţară şi pentru ...
Florin Iordache Finalizaţi, vă rog!
Ödön Szabó ...comunităţile noastre locale, pentru că doriţi să promovaţi doar o singură temă, în momentul de faţă.
Florin Iordache Vă mulţumesc. Doamna Chichirău, Grupul USR. Se pregăteşte domnul Movilă, de la PMP. Vă rog, doamnă! Sunteţi la dezbateri generale la acest proiect.
Cosette-Paula Chichirău Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Prin această iniţiativă de la UDMR se propune desfiinţarea direcţiilor regionale ale ANAF. Sunt opt direcţii regionale care au personalitate juridică, care au contracte în desfăşurare, care au procese pe rol şi care acum se desfiinţează şi revenim la 42 de direcţii judeţene. Aceasta este iniţiativa. Bun. Acum haideţi să vorbim puţin de istorie. Cum am ajuns la aceste direcţii judeţene? În 2013 a fost o dezbatere largă despre cum să mărim eficienţa ANAF, cum să avem o colectare mai bună, cum să oferim servicii mai bune cetăţenilor. Şi, după un proces îndelungat de dezbatere cu Banca Mondială, statul român a decis să înfiinţeze aceste opt direcţii judeţene. Mai mult decât atât, statul român a contractat un împrumut de la Banca Internaţională de Reconstrucţie şi Dezvoltare, de 70 de milioane de euro. 70 de milioane de euro, din care a cheltuit mare parte pentru a face ANAF mai funcţional. Şi aceste opt direcţii judeţene au fost înfiinţate în 2013, prin acea lege prin care Parlamentul României a aprobat înfiinţarea direcţiilor judeţene şi a aprobat acel împrumut. S-au făcut progrese în aceşti ani. Bineînţeles că ANAF nu funcţionează cum ne-am dori. Da? Dar s-au făcut progrese, s-a investit în servere, în baze de date, în digitalizare, în informatizare. Încă nu am terminat proiectul. Şi acum ce facem? Aruncăm la gunoi aceste progrese şi revenim unde eram în 2012. Şi care sunt consecinţele acestei iniţiative? 1. Vom avea costuri mărite de funcţionare, pentru că fiecare direcţie judeţeană va avea nevoie de personal, care acum este în direcţiile regionale. Ministrul de finanţe, audiat ieri în Comisia pentru buget, nu a recunoscut această realitate, că vor fi, de fapt, costuri mai mari. A doua consecinţă este că vom avea o aplicare neunitară a legii, interpretări diferite. Dacă acum avem opt direcţii regionale care interpretează legea, de acum încolo vom avea 42 de direcţii judeţene care vor interpreta diferit legea. Şi putem avea următorul caz. Când o companie funcţionează în mai multe judeţe şi obţine interpretări diferite pentru aceeaşi activitate economică dintr-un judeţ şi dintr-alt judeţ. Asta nu este de acceptat! În plus, iniţiativa care vine de la colegii noştri de la UDMR este o iniţiativă neserioasă. Nu putem să reformăm ANAF, o instituţie importantă în România, printr-o iniţiativă de o pagină, care spune: "Domnilor, se desfiinţează aceste direcţii regionale şi restul vă descurcaţi, daţi prin ordin de ministru". Asta spune iniţiativa lor. Spune: "Da, toate consecinţele acestea extraordinare... Descurcaţi-vă! Ministerul de Finanţe să se descurce, daţi voi toate ordinele de ministru care trebuie, ca să rezolvăm această problemă". Şi ştiţi ceva? Eu cred că multe din aceste probleme nu se pot rezolva prin ordin de ministru, pentru că - vă repet - aceste opt direcţii regionale au personalitate juridică. Ele au procese pe rol, se reprezintă în instanţă! Da? Au contracte! Nu putem face aceste lucruri prin ordin de ministru! Deci avem nişte pericole care ne pasc şi vom vedea că iniţiativa nu va putea fi implementată, creează haos. Aceasta este o altă problemă. Cât timp ne va trebui să delegăm tot personalul, toţi oamenii care lucrează în aceste direcţii regionale, la direcţiile judeţene? Cât ne va costa? Şi mai important decât atât este că nu avem un punct de vedere oficial al Guvernului. Cum este posibil ca noi, în România, să reformăm sistemul fiscal, fără un punct de vedere de la Guvern?! Cum este posibil?! Eu cred că o asemenea iniţiativă, o reformă profundă a ANAF, poate veni, în acest moment, doar din două surse. Una, de la Guvern, printr-o ordonanţă; şi doi, de la majoritatea parlamentară PSD-ALDE şi plus UDMR, dacă este cazul. Nu putem accepta o iniţiativă neserioasă, care nu are un punct de vedere al Guvernului, şi nu putem accepta, în plus, introducerea pe ordinea de zi, în mod nelegal. Vă rog să consideraţi aceste puncte importante şi să votaţi împotriva acestei iniţiative, iar dacă vreţi să reformaţi ANAF, faceţi-o într-un mod serios, aveţi o majoritate parlamentară, aveţi un Guvern. Vă rog frumos să reformaţi ANAF, dacă doriţi într-un mod bine fundamentat şi serios! Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Suntem în procedură de urgenţă. Un singur vorbitor de grup parlamentar. Grupul PMP, domnul Movilă Petru. Se pregăteşte domnul Vosganian.
Petru Movilă Domnule preşedinte, Stimaţi colegi, Cred că este foarte important să ne întoarcem în 2013, atunci când argumentul pentru a se crea regionalele ANAF a fost acela că se face o corelare cu reorganizarea administrativă promisă de Guvernul de la acea vreme - nu mai pomenesc numele nici partidelor care le-au susţinut, nici primului-ministru, pentru că se ştie foarte bine cine guverna în 2013, în România. Atunci au fost create regionalele ANAF, pentru contribuabilii mijlocii. În 2016, Guvernul Cioloş, tot susţinut de partidele care erau la guvernare în 2013, a adus şi contribuabilii mari la regionalele ANAF, pentru clientelă politică. Să vă fie foarte clar, că nu s-a mai făcut niciun fel de reorganizare administrativă în România şi nu s-a mai făcut absolut nimic din Programul de guvernare pe care l-a avut Coaliţia din 2013. Dacă vă veţi uita în argumentele care au stat la baza ordonanţei din 2013 şi la argumentele care sunt la acest proiect de lege, 90% sunt identice: eliminarea evaziunii fiscale, facilitarea accesului cetăţeanului mult mai uşor, mult mai rapid la instituţiile de stat. E un lucru foarte important, de asemenea, că proiectul de lege la care ne referim nu are punct de vedere al Guvernului. Cred că este împotriva mecanismelor de tehnică legislativă prevăzute în Regulamentul Camerei Deputaţilor şi în Constituţie, un proiect de lege - mai ales de o asemenea importanţă - să nu aibă un punct de vedere al Guvernului. Şi după ce fac expunerea o să vă cer, domnule preşedinte, propunerea PMP. Nu am votat nici în 2013, nici acum, în acest an, nu voi vota, pentru că este o bătaie de joc la adresa funcţionarilor din sistemul de finanţe publice, este o bătaie de joc la adresa contribuabililor şi este încă o pată neagră pe imaginea României, ceea ce înseamnă stabilitatea, predictibilitatea, şi legislativă, şi instituţională, lucru pe care oamenii de afaceri, şi români, şi străini, investitorii, l-au spus de foarte multă vreme. Aş putea să mă gândesc şi la negocierile politice între diverse formaţiuni politice care, sigur..., mai devreme sau mai târziu se vor vedea aceste lucruri. Câteva întrebări, domnule preşedinte de şedinţă, şi mai ales pentru colegii din arcul guvernamental. Există un studiu de impact privind costurile de transfer a instituţiilor la Iaşi şi regionala - a fost la Suceava -, pentru că politicienii din Coaliţia din 2013 erau mai tari la Suceava şi aşa mai departe. Sunt evaluate aceste costuri? Ce se întâmplă cu personalul? În cât timp se implementează acest proiect? Şi, încă o dată, finalul: de ce este nevoie ca unii care au votat în 2013 crearea regionalelor, astăzi să-şi contrazică votul, pe aceleaşi argumente de atunci, şi să voteze revenirea la situaţia iniţială. PMP, sigur, este consecvent, dar vă rog din bancă, toţi cei care aţi votat, ca partide, că a fost o decizie politică, priviţi în memoria deciziilor politice. De aceea nu vă numesc pe niciunii, că aţi fost împreună şi când a fost Guvernul Ponta, şi când a fost Guvernul Cioloş! PMP nu va vota acest proiect de lege, pentru că este un proiect care nu are nicio legătură cu funcţionarea statului de drept în România, a unui sistem stabil şi predictibil care trebuie să fie sistemul de finanţe. Şi, domnule preşedinte, pentru că nu există punctul de vedere al Guvernului, PMP vă solicită retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege, până vine punctul de vedere al Guvernului, astfel încât comisia să redacteze un raport incluzând toate aspectele de legislaţie.
Florin Iordache Bine.
Petru Movilă Domnule preşedinte, ...
Florin Iordache Mulţumesc.
Petru Movilă ...30 de secunde, vă rog frumos, pentru că nu am avut dreptul la cuvânt, ca vicelider care am participat la Comitetul liderilor. Fac apel la PSD şi PNL să vă adunaţi, faceţi o comisie de mediere şi nu vă mai bateţi joc de subiectul privind alocaţiile, pentru că toţi românii l-am votat. Cred că mai important ca aceste acuze de la microfon...
Florin Iordache Vă mulţumesc.
Petru Movilă Domnule preşedinte,....
Florin Iordache Vă mulţumesc, domnule coleg!
Petru Movilă Nu mi-aţi dat voie, ca vicelider de grup ... Şi, vă rog, închei în maximum un minut!
Florin Iordache Păi, domnule coleg, sunt cinci minute! Vă mulţumesc.
Petru Movilă Domnule...
Florin Iordache Vă rog, finalizaţi! Ca să supun votului.
Petru Movilă Imediat!
Florin Iordache Vă rog.
Petru Movilă În ceea ce priveşte deciziile la Comitetul liderilor, au fost decizii care nu au respectat prevederile Regulamentului Camerei Deputaţilor, exceptând punctul de pe ordinea de zi privind votul referitor la aderarea Macedoniei de Nord.
Florin Iordache Bine. Mulţumesc mult. Numai puţin! Rog colegii să ia loc în bănci. Ni s-a solicitat retrimiterea. Sunt obligat să supun... Domnule Movilă, aţi solicitat retrimiterea?
Petru Movilă Da.
Florin Iordache Bun! Păi, o supun votului. Asta şi fac! Să înceapă votul - retrimitere. 98 de voturi pentru, 150 de voturi împotrivă. Propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi. Continuăm. Grupul ALDE. Şi apoi domnul Viorel Ştefan.
Varujan Vosganian Stimaţi colegi, Am luat cuvântul nu atât pentru subiectul în sine, cât pentru temele colaterale care s-au ivit. În primul rând, în legătură cu alocaţia pentru copii, aceasta nu este tema noastră, este tema dumneavoastră cu preşedintele en titre şi candidatul la preşedinţie pe care-l aveţi. (Aplauze.) Vă rog, convingeţi-l pe dânsul să nu avem astfel de tergiversări! Motivul principal pentru care am venit la microfon este că mi-a displăcut complet, şi în dezbaterile din comisii, şi aici, faptul că se sugerează că orice iniţiativă vine de la UDMR este o iniţiativă periculoasă, că UDMR nu face decât să şantajeze şi nu să dialogheze. Vreau să vă spun că resping categoric acest fel de a pune problema! Am spus-o şi în comisii, o spun şi în plen! (Aplauze.) Şi, din păcate, această nuanţă care se îngroaşă întruna a fost reluată şi cu prilejul Congresului UDMR, în care s-a lăsat impresia că liderii politici care exprimă un salut firesc unei minorităţi cu care convieţuim de sute şi sute de ani, fac un act de trădare naţională. Nu, stimaţi colegi, una dintre marile victorii ale tranziţiei a fost că minorităţile au fost permanent parte a dialogului politic şi acest câştig trebuie păstrat. De aceea, resping categoric orice catalogare a acestei iniţiative în funcţie de iniţiatorul care a depus-o. Şi, acum, pe scurt, în legătură cu această temă. E oarecum amuzant că, dacă te uiţi cine a fost pentru sau contra, în 2013, cine-i pentru sau contra acum, lucrurile se amestecă. Ba chiar sunt structuri ale ANAF care au făcut grevă în 2013, când s-au făcut regionalele, iar acum protestează că de ce se desfac regionalele. Motivul ştiţi care este, stimaţi colegi? A zis bine un coleg. Şi atunci au fost aceleaşi motive pentru care s-a făcut regionalizarea, acum sunt aceleaşi motive pentru care se face dezregionalizarea. Pentru că motivele fundamentale ale unei bune colectări nu ţin de organizarea teritorială, ci ţin de digitalizarea sistemului. Ţin de digitalizarea sistemului, şi asta este problema de fond a ANAF, şi nu modul în care se suprapun în plan local structurile ANAF. Încă ceva în această privinţă. Stimaţi colegi, Faptul că regionalizarea nu funcţionează, este o problemă pe care noi, poporul român, trebuie să ne-o asumăm. Noi n-am reuşit să trecem peste ambiţiile - să nu spun vanităţile - locale. Noi n-am reuşit să împăcăm Galaţiul cu Brăila, n-am reuşit să împăcăm Oradea cu Cluj, cu Arad şi cu Timişoara, n-am reuşit să împăcăm Suceava cu Iaşi, cu Piatra Neamţ şi cu Bacău, astfel încât toate tendinţele de regionalizare administrativă, instituţională, se lovesc de ambiţii locale care creează grupuscule de influenţă. Singura regionalizare care funcţionează este regionalizarea ca viziune, regionalizarea ca proiect, şi cu ea trebuie să mergem în continuare înainte. Aşadar, lăsaţi deoparte toate acuzele legate de regionalizare şi de dezregionalizare. Tema de fond este digitalizarea sistemului, urmărirea în timp real a fluxurilor financiare, evaluarea corectă a zonelor de risc şi, prin asta, îmbunătăţirea colectării. De aceea, ALDE va susţine acest proiect, ca să ne întoarcem acolo de unde am plecat şi să luăm lucrurile cum trebuie, de la început.
Florin Iordache Mulţumesc. Domnule Roman, aveţi un minut. Grupul USR a finalizat cele cinci minute. La final puteţi vorbi.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor colegi, O să încep cu un citat. "Se presupune că politica este cea de-a doua profesie veche a lumii. Am ajuns să-mi dau seama că ea se aseamănă foarte mult cu cea mai veche profesie a lumii. Toţi ştiu că politica e o curvă". Citat din Ronald Reagan, preşedintele Statelor Unite ale Americii. Astăzi am avut parte de un exemplu de duplicitate fantastică. Părintele moral al acestui proiect de reorganizare regională a ANAF este domnul Daniel Chiţoiu, domnul care conduce din umbră ALDE. Să vii astăzi cu asemenea argumente, pentru că, aşa cum spunea şi un coleg, adineauri, mai sunt oameni care au memorie, domnule stimat coleg. Vreau să vă mai reamintesc un lucru. S-au spus aici două neadevăruri. 1. Că se face reorganizare. Ştiţi foarte bine că reorganizăm doar ANAF, dar rămân regional vămile şi antifrauda. S-a mai spus aici un alt neadevăr. Că încurcă această formulă de reorganizare agenţii economici. Fals! Agenţii economici n-au nicio legătură cu umblatul pe drumuri la direcţiile regionale. Stimaţi colegi, Aţi ajuns să vă exprimaţi politic, exact cum a spus domnul preşedinte al Statelor Unite ale Americii. Regret, domnule Vosganian, că aţi încărunţit degeaba în Parlamentul României! Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc. Domnul Ştefan Viorel, Grupul PSD. (Domnul deputat Varujan Vosganian solicită să ia cuvântul.) A, dreptul la replică! Da, vă rog.
Varujan Vosganian Stimaţi colegi, În primul rând, toate aceste urale pe care le primesc de la PNL arată, încă o dată, regretul pe care-l aveţi că am plecat de acolo şi vă împărtăşesc această suferinţă. (Rumoare.) În al doilea rând, domnule Roman, eu înţeleg argumentele pentru care dumneavoastră vă autoflagelaţi şi vă faceţi autocritica, dar să mergeţi până într-acolo încât să faceţi astfel de comparaţii deşănţate, legate de practicile istorice dintre cele mai vechi, eu nu cred că este corect. Dumneavoastră amestecaţi tradiţia cu primitivismul. Or, eu cred că este ne nepermis ca un parlamentar să încurajeze astfel de comparaţii de la tribuna Parlamentului. În legătură cu regionalizarea. Stimate coleg, eu n-am fost de acord nici atunci şi n-am fost de acord nici acum cu această regionalizare. Şi încă ceva. Chestia cu încărunţitul... E adevărat că dumneavoastră sunteţi ca pana corbului... (Vociferări.) Dar vreau să vă spun că uneori este o onoare să încărunţeşti atunci când înţelegi ceva din asta. (Aplauze.)
Florin Iordache Domnule Roman, aveţi un minut. Vă rog. Am rugămintea să nu mai generăm un alt drept la replică.
Florin-Claudiu Roman Mulţumesc, domnule preşedinte. Am să răspund tot cu un citat. "Un politician se gândeşte la următoarele alegeri; un om de stat se gândeşte la următoarea generaţie!". Luaţi aminte de la Klaus Iohannis şi puneţi mâna pe carte! (Rumoare.) (Vociferări.)
Florin Iordache Da. Domnul Ştefan Viorel. La final! Domnul Ştefan Viorel. Nu-ţi dau cuvântul! Am spus că nu. La final.
Viorel Ştefan Mulţumesc, domnule preşedinte de şedinţă. Doamnelor şi domnilor, Eu cred că astăzi va trebui să votăm un proiect de lege care nici nu merită atâta pasiune şi atâta patimă. E adevărat că în 2013 s-a apreciat ca fiind oportun să se înfiinţeze direcţiile regionale şi poate mulţi dintre noi, la acea vreme, am fost de acord cu această decizie. Dar viaţa este în mişcare, stimaţi colegi! În 2013 s-a decis ca la nivel regional să rămână contribuabilii mijlocii, contribuabilii mici şi persoanele fizice au fost arondate la administraţiile judeţene, iar contribuabilii mari, despre care se spunea aici că vor avea probleme cu înţelegerea şi interpretarea legii, sunt arondaţi la direcţia marilor contribuabili. Vă reamintesc că primul pas spre decizia de desfiinţare a direcţiilor regionale s-a făcut acum un an şi două luni, cred, când tot în Camera Deputaţilor s-a votat o lege prin care contribuabilii mijlocii sunt transferaţi la administraţiile judeţene, sunt preluaţi de către administraţiile judeţene. Şi atunci, s-a ajuns în situaţia în care avem direcţii regionale fără contribuabili. Stimaţi colegi, Dacă aceasta este realitatea, se naşte întrebarea: e bine să rămână o structură regională birocratică, care nu contribuie cu nimic la administrarea şi colectarea veniturilor fiscale? Dacă dumneavoastră apreciaţi că este bine, votaţi să rămână. Eu cred că nu este bine, pentru că au rămas fără obiectul muncii. Şi este foarte bine că antifrauda şi vama vor fi gestionate în continuare la nivel regional. E o altă dimensiune a activităţii ANAF. Dar a ţine în continuare regională fără contribuabili, mie mi se pare că ne-a adus într-o situaţie absolut ciudată. S-a spus aici că, atunci când s-a luat decizia, în 2014, a fost în cadrul discuţiilor cu Banca Mondială. Aşa este! Atunci a fost consultanţă cu Banca Mondială şi s-a adoptat această decizie. Dar nici măcar Banca Mondială nu ştia care vor fi evoluţiile şi că la sfârşitul lui 2017 noi o să transferăm contribuabilii mijlocii la judeţ şi rămânem cu această structură fără obiectul muncii. Tot atunci s-a contractat credit cu Banca Mondială pentru modernizarea infrastructurii informatice a ANAF. Nu are nicio legătură continuarea proiectului de modernizare a structurii informatice a ANAF cu această modificare în structura organizatorică a ANAF. Deci, stimaţi colegi, dacă nu sunt suficiente aceste argumente pentru a lua astăzi o decizie raţională, să desfiinţăm o structură care a rămas fără obiectul muncii este... Nu ştiu! Nimeni nu ştie ce mai face acolo! Să aducem serviciul public care - de fapt, această decizie s-a luat acum un an şi ceva - să-l aducem mai aproape de cetăţean, eu alte argumente nu am. Vă mulţumesc pentru atenţie. (Aplauze.)
Florin Iordache Vă mulţumesc. Am finalizat. Tuturor colegilor care au probleme personale le dau cuvântul la sfârşit. Avem 18 amendamente admise. La titlul legii dacă sunt intervenţii? Nu. De la 2 la 10, intervenţii? Nu. De la 11 la 18? Nu. Rămâne la votul final. Rog stafful tehnic... În 10 minute va fi votul final. Domnul Stanciu Viziteu. Am finalizat dezbaterile. În 10 minute începe votul final.
Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu Mulţumesc. M-aş fi bucurat ca iniţiatorul proiectului, conform art. 100, chiar să expună motivele. Tot ce am auzit a fost invocarea unui principiu pe care adesea Domniile Lor îl confundă, aşa cum confundă principiul autonomiei administraţiei locale cu autonomie teritorială. Deci încă se mai poate, conform art. 102, ca iniţiatorul proiectului să facă o expunere serioasă a motivelor. Şi alt lucru este să vă anunţ, cu regret, că s-au terminat biletele de avion către Costa Rica şi Brazilia, pentru că doamna Laura Codruţa Kövesi din nou a fost votată pentru funcţia de procuror-şef european. (Aplauze.)
Florin Iordache Domnule Bulai, vă rog.
Iulian Bulai Andreea Dumitrescu a fost corespondent al TVR la Parlament, până ieri. Sunt membru în Comisia pentru cultură şi mass-media şi trebuie să vă spun că atacul pe care dumneavoastră îl faceţi asupra justiţiei, atacând instituţiile Uniunii Europene, nu transferaţi acest atac şi către presa din România. Nu vă convine că nu era îngenuncheată? Nu vă convine că nu punea întrebările pe care dumneavoastră aţi fi vrut? Încetaţi acest atac la adresa presei! Încetaţi această subordonare a TVR! Avem nevoie să aducem în faţa noastră toţi aceşti oameni care împiedică un act legitim, de informare corectă asupra chestiunilor care se întâmplă în Parlament. TVR-ul trebuie să fie o instituţie depolitizată! Fredy, unde eşti? Aş vrea să te văd acum în ochi! Stimaţi domni de la PSD, aţi pus un om tânăr! Aveam aşteptări ca acest om să-şi controleze oamenii în Parlament, nu să atace, nu să înceapă mandatul atacând TVR-ul! Aştept să avem o reacţie fermă din partea dumneavoastră! Nimeni nu trebuie să intervină în TVR! Această instituţie are un scop foarte clar - informarea publică şi respectarea demnităţii fiecărei persoane. Abia aştept să înceapă să lucreze comisia de anchetă parlamentară, iar responsabilii din TVR să vină în faţa noastră şi să răspundă la aceste întrebări! Mulţumesc. (Aplauze.)
Florin Iordache Domnul Stelian. Declaraţiile politice au fost de dimineaţă. Problemele personale vă rog să le prezentaţi. Da, vă rog.
Stelian-Cristian Ion E important să ne adresăm colegilor şi aceştia să ne audă, pentru că sala este goală, de obicei, la declaraţii politice. Este o chestiune de ordin personal, pentru că ţine de modul în care înţelegem fiecare dintre noi să ne respectăm mandatul. Aşa cum începusem să vă spun, am depus un jurământ, în momentul în care am intrat în această funcţie. Am jurat să respectăm Constituţia, legile ţării, să ne îndeplinim cu onoare şi cu fidelitate acest mandat. Sondajele din luna ianuarie au arătat că Parlamentul se află la cel mai scăzut grad de încredere din partea populaţiei. Lucrul acesta ar trebui să ne dea de gândit tuturor şi să înţelegem foarte bine de ce armata, spre exemplu, e pe primul loc, de ce DNA are 39% grad de încredere, o instituţie pe care mulţi dintre dumneavoastră ar vrea să o desfiinţeze, şi noi, parlamentarii, nu ne bucurăm decât de cel mai scăzut nivel de încredere. O decizie a Curţii Constituţionale pe care ar trebui să o citim cu atenţie şi să o cunoaştem - e vorba de Decizia nr. 536/2016 - spunea aşa: "Posibilitatea lăsată celor condamnaţi la pedepse privative de libertate, dar care nu execută pedeapsa în regim de detenţie, de a continua nestingherit să exercite o demnitate publică, cu toate drepturile şi responsabilităţile pe care exerciţiul autorităţii de stat le implică, contravine principiului supremaţiei Constituţiei şi a obligativităţii respectării legii, consacrat de art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală şi vulnerabilizează încrederea cetăţenilor în autorităţile statului". Este regretabil că, în continuare,...
Florin Iordache Finalizaţi, vă rog!
Stelian-Cristian Ion ... o persoană cu condamnare penală conduce Camera Deputaţilor şi este în continuare deputat. Este regretabil...
Florin Iordache Da. Mulţumesc.
Stelian-Cristian Ion N-am terminat! Mai am foarte puţin! (I se închide microfonul.)
Florin Iordache Mulţumesc. Aveţi două minute! Vă mulţumesc mult. Am finalizat. (Vociferări.) Două minute! Vă mulţumesc. Finalizaţi fraza! Vă rog.
Stelian-Cristian Ion Încă o chestiune! Avem obligaţia să ne prezentăm la şedinţele Camerelor din care facem parte. E o obligaţie statutară, este în statutul nostru. Domnul Liviu Dragnea chiuleşte de fiecare dată. Este un motiv suplimentar de a susţine revocarea acestuia din Camera Deputaţilor.
Florin Iordache Citiţi Regulamentul! Mulţumesc. Proiect de hotărâre a Camerei... Dacă vorbim, să citim şi Regulamentul! Invocăm, de dragul de a invoca ceva!