Florin Iordache Pentru dezbaterea generală asupra acestor două proiecte de lege Birourile permanente şi Comitetul liderilor au stabilit următoarele, şi vă propunem: - Guvernului să i se aloce 50 de minute (care să fie utilizate la începutul şi la încheierea dezbaterilor generale); - pentru grupurile parlamentare din Cameră şi Senat se alocă timpul maxim corespunzător, luându-se în calcul 10 secunde pentru fiecare parlamentar, astfel încât: PSD - 35 de minute; PNL - 16 minute; 7 minute - USR; 5 minute - UDMR; 5 minute - ALDE; 2 minute - PMP; 2 minute - minorităţi; 5 minute - parlamentarii neafiliaţi. Dacă sunt comentarii. Dacă nu, supun votului dumneavoastră... Da, doamna Prună, vă rog, aveţi comentarii vizavi de acest timp. Vă rog.
Cristina-Mădălina Prună Vă mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. Am cerut şi astăzi în Biroul permanent ca timpii de dezbatere alocaţi pe fiecare parlamentar să crească de la 10 la 20 de minute, aşa că mai supun o dată votului... 20 de secunde, de la 10 secunde la 20 de secunde! Aşa că vă rog să mai supuneţi o dată votului plenului. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Mulţumesc. Supun, stimaţi colegi, propunerea USR de dublare la 20 de secunde. Să înceapă votul. 140 de voturi pentru, 218 împotrivă, 5 abţineri. A fost respinsă. Supun votului, stimaţi colegi, programul pe care vi l-am citit şi numărul de minute. Să înceapă votul. 225 de voturi pentru, 131 împotrivă, 2 colegi nu şi-au exprimat votul. Au fost adoptate. Înainte de prezentarea proiectului de lege, îi rog pe liderii grupurilor parlamentare să comunice celor doi secretari colegii care doresc să intervină. Pentru început, îl invit pe domnul ministru Eugen-Orlando Teodorovici, ministrul finanţelor publice, să ia cuvântul pentru prezentarea Proiectului bugetului pe anul 2019. Vă rog, domnule ministru.
Florin Iordache Şi eu vă mulţumesc, domnule ministru. Mai aveţi 30 de minute, pe care le veţi putea utiliza la finalul dezbaterilor. În continuare, îl invit pe domnul preşedinte senator Viorel Arcaş, preşedintele Comisiei pentru buget din Senat, pentru prezentarea raportului comun al comisiilor de buget din Camere asupra Proiectului Legii bugetului pe 2019. Vă rog, domnule senator.
Florin Iordache Vă mulţumesc şi eu, domnule senator. Oricum, până mâine dimineaţă toate acele amendamente respinse ale colegilor se vor regăsi în tabelul cu amendamente respinse. Urmează dezbaterea generală. Reamintesc că în cadrul dezbaterilor generale, potrivit art.64 din Regulamentul activităţilor comune, nu pot fi propuse amendamente şi pot lua cuvântul reprezentanţii grupurilor parlamentare din cele două Camere, precum şi un reprezentant al grupurilor parlamentare care nu au astfel de grupuri. Pentru început, o invit pe doamna deputat Raluca... Domnule Cîţu, păi, asta v-am întrebat. Din partea Grupului PNL, domnul senator Florin-Vasile Cîţu. Am şi întrebat care-i ordinea şi domnul Neagu mi-a spus să respectăm ordinea. Bun, nicio problemă.
Florin Iordache Vă rog, continuaţi.
Raluca Turcan Domnilor preşedinţi de şedinţă, Doamnă prim-ministru absentă, Stimaţi membri ai Cabinetului absenţi, cu două-trei excepţii, şi cea mai pertinentă prezenţă este a doamnei Pescariu, cea care a rezistat cu brio tuturor dezbaterilor din comisiile de specialitate, Domnilor miniştri alţii în afară de cei care sunt prezenţi, Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, Dragi români, Ştiţi cum arată bugetul pe anul 2019? Exact ca Guvernul care şi-l propune. Acest buget poartă semnătura unui prim-ministru care a picat toate examenele importante ale educaţiei: admiterea la liceu, examenul de treapta a II-a, admiterea la facultate. Marele regres al societăţii româneşti este că o asemenea persoană a ajuns ulterior europarlamentar şi prim-ministru al României. Mă uit la dumneavoastră, toţi cei care v-aţi făcut examenele şi cursurile la zi: oare cum suportaţi? Cei care aţi luat cu 10 - şi cred că sunt - examene de admitere la liceu, la facultate, la treapta a II-a, cum vă simţiţi? Cum mă simt şi eu. PSD este la guvernare, o ştie toată lumea, are preşedinţii Camerelor, şefii comisiilor parlamentare importante, îl are până şi pe domnul Vâlcov, marele guru în finanţe, bugete şi cimitire, şi, cu toate aceste avantaje, nu a reuşit să alcătuiască un buget coerent şi care să fie dezbătut în condiţii de legalitate optime. Este deja mijlocul lunii februarie. Cu trei luni întârziere, am obţinut cu chiu cu vai un buget - improvizat, mincinos şi rupt de marile interese ale României. Este îndoielnic din punct de vedere constituţional. Este un buget exact ca prim-ministrul Viorica-Vasilica Dăncilă: pică cu brio toate testele care ţin de priorităţile reale ale societăţii româneşti. PNL a solicitat sesiune extraordinară, astfel încât să putem avea un buget de stat până cel târziu la sfârşitul lunii ianuarie. Nu v-a păsat. Au fost mai importante vacanţele domnilor Dragnea şi Vâlcov decât faptul că România nu avea buget, decât faptul că primăriile pierdeau zilnic bani, decât faptul că instituţiile au fost paralizate, iar firmele şi companiile private s-au pomenit cu planurile de afaceri date peste cap. Iar când, ruşinos de târziu, aţi venit totuşi cu un proiect de buget, constatăm că n-are nimic de-a face cu realitatea pe care o trăim cu toţii aici, în România. Este un buget al celor certaţi cu Codul penal şi mai binevoitor cu infractorii decât cu românii cinstiţi. Acest buget "Dragnea şi Vâlcov" este cârpit, lăudat, contrazis şi amendat exact în stil de interlopi politici. Este bugetul "vitamina D", în loc să fie un buget care să primească un tratament pentru bolile cronice instaurate de guvernarea PSD. Este un buget promovat prin manipulări grosolane şi dureroase. Puneţi în mod cinic în balanţă 4 milioane de copii cu instituţiile esenţiale pentru siguranţa noastră, a tuturor. Este un buget dezonorat cu falsuri precum "PSD este bun şi dă copiilor mâncare din banii de la Autoritatea Electorală", adică de la partidele politice, când de fapt acelaşi guvern PSD a mărit cota alocată partidelor politice, autor-impostor Liviu Dragnea, exact acelaşi personaj. Niciodată construcţia, promovarea şi susţinerea unui proiect de buget nu au fost atât de jos. Prima problemă a acestui proiect de buget este că porneşte de la o minciună - execuţia bugetară pe anul trecut. Nu aveţi încă explicaţii să spuneţi dacă ceea ce aţi cheltuit cu veniturile încasate se bat şi se suprapun perfect. Continuă cu o altă minciună - principalii indicatori. Nici dumneavoastră nu mai ştiţi la ce indicatori faceţi referire: la rata inflaţiei, la creşterea economică. Nici nu mai ştiţi care sunt nivelurile exacte la care vă referiţi. Oricum, manipulaţi, minţiţi şi deformaţi cu premeditare. Îi minţiţi din nou pe cei care v-au dat votul şi care deja s-au prins că sunt minţiţi. Ca să fie limpede, este un buget întemeiat pe jaf, cu preţul distrugerii sectoarelor care susţin din greu bugetul. Domnul... bănuiesc că domnul blond de acolo, din spate, bate cu picioruşele şi cu mânuţele în bancă. Susţineţi-l, vă rugăm, susţineţi-l pe domnul Teodorovici, care se comportă ca la... ce, la şcoală, la grădiniţă, bănuiesc. Aţi pus bugetul pe perfuziile Ordonanţei 114, ordonanţa ticăloşiei, domnilor Dragnea şi Vâlcov, care spoliază şi demonizează firmele româneşti şi străine, companiile de stat, toată administraţia locală, băncile, fură pensiile private ale tinerei generaţii. Pe asta v-aţi întemeiat dumneavoastră bugetul pe anul 2019. Ştiţi cum procedaţi? Precum Chávez - Maduro, care au adus o ţară cu bogăţii mari, Venezuela, în mari lipsuri şi în faliment. Sper ca România să n-ajungă în faliment în guvernarea dumneavoastră, a celor care tropăiţi acolo în spate. Aţi aruncat pe baze toxice şi false, într-un contrasens total cu ceea ce înseamnă dezvoltare şi preocupare pentru calitatea vieţii oamenilor şi a comunităţilor, acest buget "Dragnea şi Vâlcov". A, poate domnul Teodorovici e supărat că nu-i pronunţ numele. Dar, oricum, n-a contribuit, pentru că acest buget este asumat pe persoanele fizice Dragnea şi Vâlcov. Îmi pare rău, nu vă menţionez. Conţine adevărate ameninţări la adresa securităţii naţionale. Ştiţi care sunt adevăratele ameninţări? Faptul că vă bateţi joc de sistemul de sănătate românesc. Faptul că aţi respins cu brutalitate propunerile Partidului Naţional Liberal de a îmbunătăţi infrastructura în sănătate. Pentru că oamenii mor cu zile, nu-şi găsesc sănătatea în spitalele româneşti. Din opt spitale regionale, aţi ajuns la trei şi nici măcar astea nu vor ajunge să înceapă să fie construite. Şi degeaba aţi majorat salariile medicilor, dacă în continuare infrastructura este la pământ. Să mai vorbim de educaţie? Este o rană deschisă. Şi, din nefericire, este specialitatea PSD, din moment ce aţi adus-o din nou în fruntea acestui minister pe doamna Ecaterina Andronescu, care ştim foarte bine cum a reuşit să nenorocească câteva generaţii de copii şi de tineri. Aţi furat şi aţi compromis o propunere a Partidului Naţional Liberal - asta ca să vedeţi până unde aţi ajuns -, o propunere a PNL care viza ca toţi copiii să beneficieze de o masă diversificată în şcoală. Domnul Dragnea a furat amendamentul, a propus şi l-a redus pentru doar câţiva copii. E o problemă de moralitate furtul. Însă, din nefericire, aţi aruncat la coş şi alte măsuri bune pentru creşterea calităţii educaţiei. V-aţi bătut joc de administraţiile publice locale, îi umiliţi, în condiţiile în care aveţi exemple de bună practică, în loc să vă uitaţi în Occident. Aveţi primari performanţi care vă pot demonstra ce înseamnă să gestionezi bine o comunitate şi care acum au ajuns pe punctul să-şi dea demisiile, să se gândească să-şi dea demisiile, pentru că le veţi trimite asistaţii sociali în faţa primăriilor şi nu vor avea de unde să le plătească toate cheltuielile pe care le-aţi pus în braţe. De ce îi umiliţi? De ce îi batjocoriţi?
Raluca Turcan Puteţi să răspundeţi la aceste întrebări?
Raluca Turcan Pentru toate aceste motive - închei acum - şi pentru unul care arată că aţi mai amanetat ceva, investiţia... (Discuţii, rumoare.)
Raluca Turcan Mulţumesc, închei. Vă cer 30 de secunde să-mi închei fraza.
Raluca Turcan Aţi mai amanetat investiţia în copii şi investiţia în infrastructură. Sunt multe motive pentru care Partidul Naţional Liberal nu va vota acest buget pentru anul 2019.
Iulian Bulai Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Stimate doamne, În calitate de vicepreşedinte al Comisiei pentru egalitatea de şanse, îl rog pe domnul Bacalbaşa: stimate domn, încercaţi să vă controlaţi aceste ieşiri. Nu face bine acestui...
Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa Şi, apropo de control, sigur că dumneavoastră sunteţi sub control cu epoleţi. Eu am numai control psihologic. Dar, deocamdată, am rugat-o numai pe doamna ca să îşi distileze veninul în cadrul timpului legal. În rest,...
Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa ...poate cele patru milioane de euro care s-au cărat, se pare - din surse am aflat şi eu, de la televizor -, pentru ceva aluminiu la Slatina şi despre care dumneavoastră ştiţi, şi alţii ştiu...
Nicolae Dobrovici-Bacalbaşa ...să le dea copiilor să mănânce călduţ.
Claudiu-Iulius-Gavril Năsui Mulţumesc, domnule preşedinte. Stimaţi colegi, Mă bucur să văd că ministrul finanţelor publice ne spune că Legea bugetului şi aceste dezbateri sunt un moment important, sunt un moment atât de important încât vin cu 4 luni întârziere faţă de momentul când trebuiau să vină, 4 luni în care România nu a avut buget şi în care am mers în continuare pe bugetul anului anterior. Aţi întârziat bugetul şi acum ne spuneţi că veniţi cu o viziune impresionantă asupra României, dar e o viziune a cui, că dumneavoastră, domnule ministru al finanţelor, n-aţi venit decât astăzi, la ora 2.00, dimineaţa, şi aţi plecat la ora 3.00. Altfel, la cele peste 20 de ore de dezbatere asupra bugetului, nu aţi fost prezent. Acest buget, dragi colegi, este o fraudă. Şi este o fraudă pentru că este bazat pe o minciună. Este bazat pe o minciună care-i creşterea economică de 5,5%. Şi vreau să ţineţi minte această cifră, 5,5%, pentru că sunt sigur că vom vorbi de ea şi anul viitor. Anul trecut, am vorbit de o altă cifră, 6,1%. Asta este cifra pe care dumneavoastră, la Guvern, prin Comisia de Prognoză, aţi spus că o s-o avem pentru anul 2018 şi aţi fundamentat un buget pe 6,1%. Ce s-a întâmplat, de fapt, anul trecut? Aceeaşi Comisie care ne promitea 6,1%, treptat, şi-a tot scăzut perspectiva de creştere la 5 şi apoi la 4,5% şi, în final, dacă ne uităm la INS, vedem 4,2%. Deci avem o prognoză de creştere mult prea mare, mult prea... irealist de mare, făcută parcă politic, pentru a acomoda toate cheltuielile pe care dumneavoastră doriţi să le faceţi. În plus, ne mai spuneţi altă minciună, că cursul leu-euro va fi de 4,67 de lei, când el şi acum, cursul BNR, dacă vă uitaţi la el, este la 4,74. Şi cel mai tare lucru: nici măcar dumneavoastră nu credeţi în indicatorii aceştia. Domnul Meleşcanu, ministrul de externe, ne spunea că în ministerul său şi-a prevăzut o rezervă, tocmai pentru că cursul n-o să fie chiar ăsta. Deci nici dumneavoastră nu credeţi previziunile acestea pe care ni le citaţi aici, adineauri. Aţi crescut mai toate cheltuielile. Peste tot creşteri şi creşteri mari! Dublăm, triplăm unele bugete. Cheltuim banii oamenilor, pentru că, până la urmă, nu sunt banii noştri, nu-i aşa? Suntem generoşi cu banii altora. Pensiile speciale din buget cresc de la 9,5 miliarde la 12 miliarde. Banii pentru partide explodează, de asemenea. I-aţi mai scăzut puţin, prin amendamente, la presiunea publică, din cauza presiunii publice, şi bine aţi făcut, dar nu este suficient. Tot se dau mult prea mulţi bani la partide: de la 170 de milioane la 269 câte au rămas acum. Banii pentru baronii locali, de asemenea, sunt pe creşteri. Şi ştiţi ce altceva mai creşte? Creşte Jandarmeria. Jandarmeria creşte cu 6 300 de oameni. Bugetul ei pentru muniţie şi armament de tip de război creşte cu 520%. Şi, atunci, ne întrebăm: dar de ce aţi crescut acest buget aşa de mult? Ajunge la peste 2 miliarde de lei. De ce se întâmplă lucrurile acestea? Şi aici e o întrebare legitimă. Vă pregătiţi de război? Ştiţi dumneavoastră că se va întâmpla ceva ceea ce noi nu ştim? Poate asta este. Sunteţi, de fapt, într-un război. Deocamdată, sunteţi într-un război politic şi arma dumneavoastră este acest buget 2019, şi ţinta sunt primarii. Şi ce urmăriţi este subordonarea acestora baronilor locali. Doriţi să le daţi mai mulţi bani, aşa cum aţi spus-o, dar, ca de obicei, fiecare cadou este un măr otrăvit, pentru că le daţi în cârcă mai multe cheltuieli decât pot duce. Şi, de aceea, au existat şi toate discuţiile cu ei. Pentru că au realizat că primesc mai mulţi bani, dar, în schimb, primeau şi mai multe cheltuieli. Şi ştiţi care este problema principală, dragi colegi, că nici nu mă interesează dacă făceaţi asta. Foarte bine, o faceţi. Nu sunt de acord, dar să o faceţi. Problema este victima colaterală pe care aţi ales-o, şi anume persoanele cu dizabilităţi şi asistenţii acestora. Pentru că dintre toate cheltuielile pe care le puteaţi muta la local, deci toate cheltuielile pe care le puteaţi periclita, le-aţi ales tocmai pe acestea. De ce pe acestea şi nu altele? Asta este cea mai bună victimă pe care puteaţi s-o găsiţi în toată România? Aceste persoane care au venit şi au protestat şi au venit şi la comisie şi au vorbit? Vi se va spune că nu-i nicio problemă, că, de fapt, totul este aranjat, că avem, uitaţi, articolul în buget care spune că se plătesc cu prioritate. Problema este că niciun primar în ţara aceasta nu va putea face o plată, dacă nu are deja banii. Şi, când nu va avea banii, ce va face? Se va duce la preşedintele consiliului judeţean, se va duce la Ministerul Finanţelor şi va cere acolo bani pentru reechilibrare. Şi acolo, poate să-i primească sau să nu-i primească, în funcţie de culoarea politică, în funcţie de opiniile pe care le-a avut. Creaţi un sistem mai înregimentat şi mai ierarhizat politic decât a fost vreodată în România. Şi, din punctul acesta de vedere, da, domnule Teodorovici, chiar este o viziune nouă pentru bugetul 2019. Şi totuşi, între toate aceste creşteri, avem şi vreo câteva instituţii care au bugete mai mici. Ştiţi care sunt? DNA şi DIICOT, anume, cele două instituţii care se ocupă cu combaterea infracţionalităţii de nivel înalt şi cu combaterea corupţiei, acele instituţii, care, până acum, şi-au făcut treaba şi au fost lăudate internaţional. La acelea scădeţi cu 8% şi cu 15% bugetul. Dar cel mai îngrijorător lucru, cel mai îngrijorător lucru pentru toate acestea... din toate lucrurile pe care le-am spus până acum este impactul asupra mediului privat şi asupra economiei private. Pentru că, în fiecare an, ne-aţi spus: uitaţi un buget cu investiţii mari, avem un buget al investiţiilor, un buget al creşterii economice. Şi ce aţi făcut? Aţi supraestimat veniturile, cum o faceţi şi acum, cum aţi făcut-o şi anul trecut şi sunt sigur că o veţi face şi anul viitor. Vom vedea ce prognoză de creştere economică veţi avea atunci, dar să anticipăm puţin. Şi ce-aţi făcut? Aţi mărit taxele şi impozitele în ultimele secunde, aţi tăiat la investiţii şi aţi băgat economia în vrie, aşa cum aţi făcut-o în 2017, cu creşterea impozitelor pe munca part-time şi cu creşterea accizelor de la o lună la alta cu 20% şi aşa cum aţi făcut anul trecut cu OUG nr.114, care a creat cel mai mare crah bursier de la criză şi până acum, cu unele companii româneşti, nu străine, care şi-au pierdut până la 30% din valoare peste noapte, aşa, pentru că n-aţi avut suficienţi bani şi pentru că a trebuit să puneţi mâna mai adânc în buzunarele românilor. Bugetul, care-mi doresc eu să crească, nu este bugetul de stat, ci este bugetul românilor. Eu aş vrea o economie care să funcţioneze pentru români, în care fiecare român să trăiască mai bine şi tineretul, care a părăsit deja această Românie, să se întoarcă. Din păcate, acest buget nu este asta. Prin urmare, USR nu va cauţiona acest buget cu votul său. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Iulian Bulai Mulţumesc, domnule preşedinte. Foarte scurt. Sunt aici să cer echitate pentru Moldova. 2 milioane de euro din cele 158 de milioane de euro necesare pentru completarea studiului de fezabilitate pentru legea adoptată în noiembrie 2018 sunt prea puţin. Ne-am angajat că vom susţine acest proiect. Cer imperios, în numele tuturor moldovenilor, indiferent de partidul din care faceţi parte, să susţineţi toate amendamentele pentru A8. Moldova este importantă. Nu este o vacă de muls, este un pilon important din România. Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Marius-Constantin Budăi Mulţumesc frumos, domnule preşedinte de şedinţă. Stimate doamne şi stimaţi domni deputaţi şi senatori, Stimaţi colegi, Poate că n-aş fi insistat foarte mult pe bugetul autorităţilor locale, am crezut că am clarificat această situaţie în comisie. Se pare că nu, şi o să revenim. Observ cu regret că o categorie de persoane care sunt destul de lovite de soartă, şi anume persoanele cu dizabilităţi şi însoţitorii acestora sunt folosite ca material politic. Şi este un lucru foarte, foarte grav. În primul şi în primul rând, indemnizaţia persoanelor cu dizabilităţi nu a fost transferată autorităţilor publice locale. Acea indemnizaţie, alături de venitul minim garantat, este plătită în continuare prin Ministerul Muncii, şi anume prin agenţiile judeţene de prestaţii şi inspecţie socială. Prima dezinformare. A doua, indemnizaţiile însoţitorilor persoanelor cu dizabilităţi, a asistenţilor personali erau, începând cu anul 2000, în grija autorităţilor publice locale, cu centralizare prin Ministerul Muncii şi cu achitare directă a sumei, până la 90%, cum spunea bugetul, din bugetul Ministerului Finanţelor Publice. În execuţia bugetară a anului 2018 sumele plătite de către Ministerul Finanţelor, la centralizarea Ministerul Muncii, pentru plata însoţitorilor şi a asistenţilor personali... suma totală este de 4,96 miliarde de lei, 5 miliarde de lei. Suma suplimentară prevăzută pentru suplimentarea bugetelor locale este de 10,2 miliarde de lei. 5 vizavi 10. Vor fi sau nu vor fi bani. Dar şi aşa, această prevedere din art.5 alin.(7) al Legii bugetului pe anul 2019 este susţinută în continuare de prevederile art.6 alin.(10), (17), (19) şi (20), care nu fac altceva decât să ne spună în cascadă că, dacă vor fi anumite cazuri răzleţe unde primăriile din reechilibrare, din rămânerea la dispoziţia primăriilor, a unităţilor locale administrativ-teritoriale, a 100% din impozitul pe venit, la echilibrările care vor fi făcute pe parcursul anului, dacă şi aşa vor fi probleme, e trecut în lege, negru pe alb, că intervine bugetul de stat şi rezolvă această chestiune. Mai mult de atât, alin.(20) al art.6 spune că unităţile administrativ-teritoriale au obligaţia să asigure cu prioritate aceste cheltuieli. E foarte trist... e foarte trist că am ajuns să utilizăm şi să folosim politic oameni a căror soartă şi aşa este lovită destul de greu. Mulţumesc frumos. Chiar nu mai spun nimic. (Aplauze.)
Varujan Vosganian Stimaţi colegi, Am ascultat, ca de fiecare dată, luările de cuvânt ale colegilor mei. Ele sunt reluări ale poziţiilor din anii anteriori. Uneori, adjectivele sunt ceva mai îngroşate, în rest, sensul este aceleaşi, anume, din partea opoziţiei că cifrele sunt supraestimate, sunt nerealiste şi n-o să reuşim să ne îndeplinim obiectivele. Aş vrea mai întâi să fac o mică completare. Aş vrea să evocaţi şi numele meu atunci când vorbiţi despre buget. Am fost unul dintre cei care am discutat, să nu spun am negociat, în legătură cu programul de investiţii al acestui buget. De aceea, cel puţin în ceea ce priveşte aspectul acesta novator al unei viziuni unitare, inclusiv despre Moldova, unde eu am crescut şi pe care o reprezint în Parlament, mi se pare că aceasta înscrie un moment de cotitură în filozofia bugetară românească. Întâi, în legătură cu cifrele. Stimaţi colegi, Luaţi seriile de date din ultimii ani. Cu extrem de rare excepţii, întotdeauna, produsul intern brut la care s-a ajuns la sfârşitul anului a fost mai mare decât cel prognozat. Aşa s-a întâmplat şi în 2017, aşa s-a întâmplat şi în 2018, atunci când alţi colegi spuneau că produsul intern brut este supraevaluat. Veţi spune: da, dar a mai fost şi inflaţie. De acord, numai că bugetul se construieşte pe cifre nominale. Şi, dacă cifrele nominale de sfârşit sunt mai mari decât cifrele nominale de început, e de presupus că acest cadru este suficient de larg pentru a anticipa şi o realizare a bugetului. În al doilea rând, s-a vorbit despre faptul că veniturile ar putea să nu se ridice la nivelul pe care noi l-am preconizat. Aici sunt două variabile: una este colectarea, a doua este nivelul fondurilor europene, care, în mod tradiţional, în ani, al cincilea, al şaselea din exerciţiul bugetar, încep să crească. Suntem în exerciţiul 2014 - 2020. În anul 2019, deja, absorbţia va spori. Vă amintiţi că şi înainte exista cor al Casandrelor care spuneau că n-o să absorbim banii în exerciţiul anterior 2007 - 2014. Realitatea a dovedit că am absorbit într-o proporţie considerabilă şi aceşti bani. În al doilea rând, e foarte interesant că la această dezbatere - mărturisesc, e prima oară când mi se întâmplă asta şi, când spun prima oară, vă imaginaţi că am destui ani în spate ca să fie remarcabil - nu s-a pus problema că sunt prea puţini bani pentru salarii, nu s-a pus problema că pensiile sunt prea mici, nu s-a pus problema că alocările pe domenii sunt mici, ceea ce vă mărturisesc, e o bază de plecare remarcabilă într-un buget. S-a spus, în schimb, că acest buget va ameninţa siguranţa naţională. Eu nu cred acest lucru. Am avut discuţii în comisii, eu nu cred că se va întâmpla acest lucru. S-a spus că va fi un control asupra administraţiei publice locale. Nu-i adevărat. Acest buget presupune un venit, o cheltuială pe locuitor mai mare decât anul trecut. Deci există o marjă de siguranţă mai mare. Aş vrea să spun câteva cuvinte acum despre Moldova şi despre programul pe Moldova. Este pentru prima oară când avem o viziune coerentă despre viitorul Moldovei. În acest proiect de buget se vorbeşte despre... în sfârşit, despre o cale ferată rapidă, care să lege Giurgiu - Bucureşti, prin Paşcani, de Iaşi şi Suceava. Este pentru prima oară când se oferă o viziune în legătură cu reţeaua de drumuri. E vorba de tronsonul de la Iaşi la Târgu-Mureş, care intră pe sistemul de parteneriat public-privat, şi tronsonul de la Târgu Neamţ la Târgu-Mureş, unde se reactualizează studiul de fezabilitate. Şi aş vrea să adaug că de la Târgu-Mureş către frontiera de vest o bună parte din autostradă va fi finalizată în cei doi ani care urmează. Apoi, avem consolidarea pe nivel de autostradă a drumului care leagă Bucureştiul de Suceava. Avem drumuri care leagă Bucureşti de Chişinău, prin Tişiţa şi Albiţa, numeroase variante ocolitoare, între care cea din Bacău, în regim de autostradă, va fi gata. Aş putea să continui...
Florin Iordache Domnule coleg! Rog... Numai puţin. Domnule... Numai puţin. Rog colegii de la PNL... Dacă am solicitat şi vrem o dezbatere civilizată, vă rog să ne respectăm. Colegul de la Vrancea! Vă rog.
Varujan Vosganian Stimaţi colegi, Închei... închei spunând că acest buget este un pariu cu noi înşine şi un pariu cu poporul român. Este, practic, propunerea unei foi de parcurs, cum se spune în engleză, road map, despre România. Şi închei mulţumind celor care mi-au făcut galerie. Aşa a debutat romantismul, aşa a ajuns "Hernani" a lui Victor Hugo o piesă celebră, prin faptul că a avut distinşi lăudători din balcoane, aşa cum mi s-a întâmplat mie acum. Vă mulţumesc tuturor . (Aplauze.)
Eugen Tomac Domnule preşedinte de şedinţă, Vreau să vă mulţumesc pentru faptul că l-aţi evacuat din sală pe condamnatul Goga. Aş începe prin a-l întreba pe domnul ministru Teodorovici: de ce încalcă legea? Domnule ministru, vreau să ne spuneţi aici, în plenul Parlamentului, pe 13 februarie, de ce proiectul de buget nu este prezent... n-a venit în Parlament în octombrie, aşa cum spune legea, ci dezbatem astăzi, în luna februarie, un lucru pe care trebuia să-l decidem anul trecut? Vreau să avem o explicaţie legată de această chestiune. Legat de buget, indiferent ce ar spune cei din arcul guvernamental, realitatea este una singură: aţi reuşit o performanţă incredibilă, să vă puneţi toţi primarii în cap, inclusiv pe cei din PSD i-am văzut pe scările Guvernului cum spuneau că sunt îngrijoraţi de tăierile pe care le-aţi făcut. Nu înţelegem de ce aţi blocat posturile în administraţia publică, nu înţelegem de ce tăiaţi banii de la copii, nu înţelegem de ce aveţi o problemă cu persoanele cu dizabilităţi, nu înţelegem de ce, într-o perioadă în care puteam salva economia, alocaţi doar 4,5% pentru investiţii, în condiţiile în care în plină criză, în plină criză aveam o alocaţie de 6,5% din PIB pentru investiţii. Deci rugămintea noastră este să vă uitaţi cu grijă spre români, domnule ministru, şi să fiţi de acord cu propunerea pe care am făcut-o noi, de a tăia toate pensiile speciale, pentru că vă bateţi joc de pensionari. Avem 4,5 milioane de pensionari care iau o pensie sub 1 000 de RON. Dacă am tăia pensiile speciale, am avea bani şi pentru autostrăzi, am putea construi şi 1 000 de creşe, că tot aţi promis. Şi doar cu promisiunile aţi rămas.
Eugen Tomac Şi, în mod sigur, am avea resurse şi pentru ambulanţe şi, inclusiv, autostrada Unirii.
Eugen Tomac Deci aş vrea să ne răspundă ministrul Teodorovici...
Eugen Tomac ...de ce a încălcat legea şi n-a...
Eugen Tomac ...trimis bugetul, aşa cum prevede legea, în octombrie...
Eugen Tomac ... în Parlament?
Victor-Viorel Ponta Mulţumesc, domnilor preşedinţi de şedinţă, Domnule ministru, Doamnelor şi domnilor deputaţi şi senatori, Aş dori, în cele 5 minute alocate, să prezint poziţia Grupului deputaţilor neafiliaţi şi, în special, a celor 21 de parlamentari Pro România. Vreau să nu luaţi observaţiile noastre de fond şi legate de amendamente ca pe nişte critici la adresa domnului ministru Teodorovici - nu vor fi critici, domnule ministru, o să vă rog doar să le transmiteţi lui Darius Vâlcov -, ci ca elemente care ţin de experienţă, de faptul că am lucrat împreună cu doamna Pescaru, pe care o salut, şi o cunosc, şi îi mulţumesc pentru anii în care am făcut împreună bugete bune şi alături de o parte din cei din Pro România, atunci când făceau, alături de domnul Teodorovici şi de mine, bugete serioase. Avem următoarele observaţii legate de fond. În primul rând, faptul că din tot ceea ce noi am aflat prognozele pe care se bazează bugetul sunt nişte prognoze nerealiste, legate de creşterea economică, de inflaţie şi de deficit. S-a mai întâmplat în România acest lucru. În anul 2008, Ministerul de Finanţe prevedea pentru 2009 creştere economică, deficit scăzut. Şi a fost un dezastru în 2009. Deci se mai întâmplă acest lucru. Sper să nu se întâmple şi în acest an. Nu mai este acelaşi ministru, dar, totuşi, sper ca de data... sperăm de data aceasta ca aceste prognoze, exagerat de optimiste, să nu se dovedească în a doua parte a anului ca având un impact semnificativ major asupra veniturilor. În ceea ce priveşte veniturile, sunt câteva surse, evident, nerealiste, de exemplu: 2 miliarde de euro obţinute din licenţele de 5G. Din nou, dacă mă gândesc că aceste calcule au fost făcute la Slatina, vă spun că nu sunt la fel cu calculele de la Bucureşti. Pentru licenţele 5G, dacă vor exista competitori, sumele sunt de cel mult 500 de milioane de euro. Până la 2 miliarde, este o diferenţă de un miliard şi jumătate. La fel, sumele prevăzute ca încasări în baza Ordonanţei nr.114. În măsura în care se renunţă, am înţeles - şi ceea ce ar fi foarte bine -, la prevederile Ordonanţei nr.114..., a fi extraordinar de bine să se renunţe, însă veniturile prevăzute de aceasta nu au cum să fie compensate. Din punctul de vedere al parlamentarilor Pro România, modul în care au fost făcute bugetele pentru autorităţile locale îi transformă pe aceştia în nişte sclavi ai ministerului. Vreau să fie foarte clar: am construit bugete alături de Asociaţia municipiilor, a comunelor, alături de cei care sunt azi aici, şi nu a existat niciodată o nemulţumire şi o critică venite din partea autorităţilor locale, aşa cum este azi. Sunt critici de fond şi sperăm ca Ministerul de Finanţe şi Guvernul să poată să îndrepte aceste lucruri pentru a da predictibilitate şi stabilitate anului 2019. Referitor la amendamente, am susţinut două amendamente în mod special, le reiau şi aici, în plen, cu speranţa că vom avea sprijinul dumneavoastră la momentul la care se vor vota amendamentele. În primul rând, amendamentul referitor la finanţarea pentru partidele politice. 100 de milioane de euro este o sumă exagerată, este o sumă, evident, inacceptabilă. Alaltăieri a fost respins amendamentul nostru, ieri s-au mai tăiat 140 de milioane. Sunt convins că putem să tăiem în continuare şi să ajungem la finanţarea din 2015, de exemplu, sau 2016, în care era o finanţare normală şi rezonabilă, undeva sub 10% la ceea ce s-a prevăzut acum. Ultimul lucru - şi insist, şi cer sprijinul Ministerului de Finanţe, domnului Teodorovici, doamnei Pescaru -, am finanţat împreună programul de grădiniţe pentru Republica Moldova. Peste două săptămâni sunt alegeri în Republica Moldova. Un gest de sprijin din partea dumneavoastră pentru românii de peste Prut va fi extrem de bine primit. Vă mulţumesc pentru aceste 5 minute acordate şi, după cum vă rog să constataţi, m-am şi încadrat la secundă. Vă mulţumesc.
Florin Iordache Deci dezbaterile generale au fost încheiate. Vom continua mâine-dimineaţă, la ora 9.00. Vă anunţ următoarele... (Rumoare, vociferări, discuţii.) Păi, da, la toţi a răspuns. Nu, nu este, nu avem drept la replică.